Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین حسام، معتقد است وجود منکرات در جامعه و آداب و رسوم غلط به عنوان سد راه و موانع ازدواج سبب تاخیر در ازدواج و تغییر ارزش ها و معیارهای ازدواج شده است، از این رو مشاهده می شود که سن ازدواج جوانان و تعداد افراد مجرد در جامعه رو به افزایش و از طرف دیگر نرخ طلاق نیز افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری آشخانه، «معروف» یعنی کار نیکی که عقل خوبی آن را درک می‌کند و یا شرع مقدّس، ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است و «منکَر» یعنی کار بد و ناپسند که عقل، بد بودن آن را درک می‌کند و یا شرع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسام با بیان این که از اهداف خداوند در خلقت آدمی، انجام اعمال نیک و عبادت است، بیان کرد: انسان با اعمال نیک و عبادت، به کمال سعادت و مرتبه خلیفه الله می رسد و مرتبه اش به اندازه ای والا است که خداوند تمام مخلوقات عالم را در خدمت بشر قرار داده تا جایی که به فرشتگان به سجده ی بر آدمی امر می کند. لذا انسان با اعمال نیک و ترک محرمات است که به این مقام والا دست می یابد.

این عالم دینی با یادآوری یکی از فرموده های امام حسین(ع) که فرمودند: قـیام مـن بر مبناى تمایلات نفسانى نیست و من به منظور طغیان، فساد، تباهى و ستم خـروج نمـى کنم، بلکه انگـیزه ام اصلاح امـت جدم رسول خدا(ص) است، یکی از مهم ترین اهداف قیام امام حسین(ع) را احیای امر به معروف و نهى از منکر دانست.

به باور حجت الاسلام حسام، از آنجایی که یزید فردی دائم الخمر، فاسد و فاسق بود و حکومت وی، جامعه را به سوی تباهی و فساد می کشاند، امام حسین(ع) به منظور از بین بردن بی عدالتی و ظلم، چاره ای جز قیام نداشت. در حالی که عدم دشمن شناسی و بصیرت مردم، یزید را امیر مومنین و امام حسین (علیه السلام) را از دین خارج بدانند.

وی در ادامه گفتگو، با بیان این که وضعیت امربه معروف و نهی ازمنکر در جامعه به اندازه ای مورد اغفال واقع شده است که این دو فریضه الهی و از فروعات دین با عنوان ستاد احیای امربه معروف و نهی از منکر یاد می شود، اظهار کرد: واژه احیاء زمانی بکار برده می شود که موضوع، ماهیت و حیات خود را در جامعه از دست داده، از این روست که منکراتی در جامعه اسلامی ما به عنوان گاها ارزش رواج یافته است.

به گفته وی، وجود منکرات در جامعه و آداب و رسوم غلط به عنوان سد راه و موانع ازدواج سبب تاخیر در ازدواج و تغییر ارزش ها و معیارهای ازدواج شده است، از این رو مشاهده می شود که سن ازدواج جوانان و تعداد افراد مجرد در جامعه رو به افزایش و از طرف دیگر نرخ طلاق نیز افزایش یافته است.

وی با اشاره به این که یکی از سنت ها و ارزش های غلط امروزی، مهریه و جهیزیه های تجملاتی و گران قیمت است، یادآور شد: جوانان و زوج های امروزی گمان می کنند که زندگی کامل و همه چیز تمام والدینشان در مدت اندکی فراهم گشته، از این رو در خود این توقع را ایجاد می کنند که تمام امکانات یک زندگی را در همان روزهای ابتدایی زندگی مشترک داشته باشند، که این مقدر نیست.

حجت السلام و المسلمین حسام معتقد است که برآورده کردن توقعات و زیاده خواهی در اوایل زندگی مزدوج، آسیب هایی را در پی دارد، داماد برای آنکه خواهش ها و توقعات خانواده دختر را مهیا نماید، به ناچار به قرض و وام های سنگین رویی می آورد و به دلیل ناتوانی در پرداخت این بدهی ها و عدم تامین مخارج زندگی، ایجاد سوء رفتار میان یکدیگر و یا مشکلات بانکی و قضایی برخورد می کند.

به اعتقاد این عالم دینی یکی دیگر از کم رنگ شدن امربه معروف و نهی از منکر و افزایش منکرات، خلوت شدن مساجد است، وی اظهار کرد: در مساجد و محافل دینی به مسائل افزایش مودت، محبت و همسرداری میان زوجین بیان و آموزش داده می شود، با کمرنگ شدن حضور مردم در مساجد این فرایض نیز مغفول واقع می شود.

وی در پاسخ به این که نقش امر به معروف و نهی از منکر در ترغیب جوانان به ازدواج موفق چیست، بیان کرد: در ابتدا باید خانواده ها آداب و رسوم و ارزش های غلط را حذف و سنت های نیکو را جایگزین نمایند. حضرت آقای خامنه ای (حفظه الله) زوجینی را که جهت قرائت خطبه ی عقد، متبرکاً نزد وی مشرف می شوند با مهریه 14 سکه بهار آزادی آن ها را به عقد هم در می آورد، یکی دیگر از این الگوها همسر شهید مدافع حرم محسن حججی است که مهریه وی نیز حفظ کل کلام الله قرآن کریم به همراه ترجمه ی آن بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسام در پایان بیان کرد: امربه معروف و نهی از منکر بخش نامه ای، بگیر و ببندی، عکس و گزارش عملکردی نیست بلکه این دو فریضه در کلام خداوند و اهل بیت (علیهم السلام) بیان شده و کفایت می کند که این کلام الله را در جامعه آن گونه که بیان شده مطرح و اجرایی نمود.

انتهای خبر/ فیروزبخت

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۵۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو گل اینیاکی ویلیامز مقابل ختافه روی دو پاس گل برادرش نیکو ویلیامز (ختافه 0-2 اتلتیک بیلبائو)

در جریان پیروزی خارج از خانه اتلتیک بیلبائو مقابل ختافه، هر دو گل بازی را نیکو ویلیامز ساخت تا برادرش اینیاکی دروازه میزبان را باز کند.

دانلود (18.3MB)

دیگر خبرها

  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است
  • دو گل اینیاکی ویلیامز مقابل ختافه روی دو پاس گل برادرش نیکو ویلیامز (ختافه 0-2 اتلتیک بیلبائو)
  • نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌های ژاپنی
  • آموزش و پرورش زیربنای پیشرفت کشور/ فرهنگ ثبت رسمی در مدارس ترویج شود
  • ترویج فرهنگ ایثار وشهادت بهترین ضربه به دشمن است
  • مشکلات جامعه ایثارگران و خانواده شهدا مورد اهتمام قرار بگیرد
  • رعایت و ترویج الزامات استاندارد در جامعه نوعی امر به معروف است
  • غذاهای محلی ریشه در آداب‌و رسوم جامعه دارد
  • مسئولان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را تکلیف دینی خود بدانند
  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب