Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@14:58:32 GMT

بازار مسکن شیراز زمین خورد

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۷۹۵۴

رکود اقتصادی تاثیر زیادی بر معاملات مسکن گذاشت و با وجود کاهش قیمت، خرید و فروش ملک به کمترین حد خود در سه سال اخیر رسیده است.
آن گونه که رییس اتحادیه مشاورین املاک شیراز میگوید قیمت یک واحد مسکونی با افت چشمگیر نسبت به 4 سال قبل رو به رو است و با وجودی که مالکین تمایل به فروش ملک خود حتی با قیمت پایین دارند اما مشتری چندانی در بازار مسکن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قاسم تابنده ماه در گفت و گو با سرویس اقتصادی «خبرجنوب» اظهار داشت: سود بالای بانکی بلای جان بازار مسکن شده و حتی مصوبه چندی قبل بانک مرکزی برای کاهش سود سپرده بانکی، نه تنها رونقی به این بازار نداد بلکه خواب بازار مسکن را عمیق تر کرد.
وی در توضیح بیشتر بیان داشت: طبق مصوبه بانک مرکزی سود سپرده کوتاه مدت بانکی به صورت اسمی و ظاهری کاهش یافت اما همین مصوبه به عاملی تبدیل شد تا بانکها با توسل به انواع و اقسام روشها، مسابقهای برای جذب بیشتر سپرده ها راه انداخته و با دادن وعده سود 22 و 22 و نیم درصدی به سپردههای یکساله، مشتریان خود را ترغیب کنند که سپرده های کوتاه مدت خود را به سپرده یک ساله تبدیل کنند. این کار کورسوی امید برای ورود سپرده های کوتاه مدت بانکی به بازار مسکن را هم از بین برد و این سپردهها به خصوص سپرده های چند صد میلیونی و چند میلیاردی به حسابهای یک ساله رفت و سپرده های کمتر از صد میلیون تومانی را وارد بازار سکه و دلار کرد، اتفاقی که باعث شد قیمت طلا و ارز افزایش چشمگیری پیدا کند.
رییس اتحادیه مشاورین املاک شیراز تصریح کرد: یکی دو روز قبل از زمان اجرای مصوبه بانک مرکزی، بانک ها اقدام به ارسال پیامک برای مشتریان خود کرده و به آن ها پیشنهاد وسوسه انگیز برای تبدیل سپرده های کوتاه مدت خود به سپرده یک ساله با سود 22 و 22 و نیم درصد دادند و به این ترتیب نه تنها پول از بانک ها به چرخه اقتصاد وارد نشد بلکه پول بیشتری به خزانه بانک ها تزریق گردید.
تابنده ماه با رد اظهارات برخی مقامات کشوری مبنی بر آن که بازار مسکن با رشد 10 درصدی در ماه های پایانی سال رو به رو میشود افزود: این امر به هیچ عنوان صحت ندارد و نه تنها قیمت، رشد نمیکند بلکه با سیاستهای فعلی امکان افت آن نیز وجود دارد.
این فعال بازار مسکن ادامه داد: در گذشته به دلیل سودآوری بازار مسکن، مردم سرمایه خود را تبدیل به ملک کرده و اگر خودشان دارای ملک شخصی بودند، ملک دوم را اجاره داده و هم از اجاره آن و هم از ارزشی که به قیمت ملک آن ها اضافه می شد سود میبردند اما در شرایط فعلی که قیمت ها رو به کاهش است مردم ترجیح می دهند سرمایه خود را در بانک بخوابانند و سود سالیانه 22 درصدی را بدون هیچ نگرانی و دغدغهای
دریافت کنند.
وی با بیان این که تب دریافت سود بانکی به سازنده و انبوه ساز مسکن هم سرایت کرده گفت: سازندهای را سراغ دارم که 20 میلیاردی که قبلاً وارد بازار ساخت و ساز کرده بود را از این بازار خارج کرده و با سپرده گذاری در بانک، ماهیانه بالغ بر 50 میلیون تومان سود میگیرد.
رییس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با اشاره به افت خرید و فروش ملک گفت: خرید و فروش ملک در شیراز به حداقل ممکن رسیده و تا فردی مجبور به خرید واحد مسکونی نشود پا به بازار مسکن نمیگذارد.
وی گفت: آمارهای رسمی حاکی از افت شدید خرید و فروش است در حالی که در نیمه اول سال 94 بالغ بر 23 هزار و 930 واحد مسکونی در شیراز مورد معامله قرار گرفت این آمار در شش ماهه نخست پارسال به 17 هزار و 822 واحد و در سال جاری به 13 هزار و 255 واحد کاهش یافت.
تابنده ماه اظهارداشت: به عبارت دیگر آمار خرید و فروش ملک در شیراز نسبت به پارسال کاهش 26 درصدی و نسبت به دوسال قبل کاهش 46 درصدی
داشته است.
رییس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با بیان این که قیمت هر متر واحد مسکونی با افت 30 درصدی نسبت به 4 سال قبل رو به رو است گفت: قیمت هر متر آپارتمان نوساز و صفر در فرهنگ شهر به طور میانگین از 3 میلیون و 600 هزار تومان به دو میلیون و 700 هزار تومان، در خیابان پزشکان از متری 6 میلیون تومان به 3 میلیون و 800 هزار تومان و در خیابان نیایش و ارم از 16 میلیون تومان به متری 10 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است که البته باز هم با وجود این کاهش قیمت مشتری بسیار اندک است.

46

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۷۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان

به گزارش خبرنگار مهر امروز هر یک ریال عربستان در بازار آزاد با قیمت ۱۶۵۶۰ تومان، هر ۱۰۰۰ دینار عراق با قیمت ۴۱,۴۵۰ تومان و هر درهم امارات با قیمت ۱۶,۹۱۰ تومان معامله می‌شود این ارزها که این روزها به عنوان ارزهای پرطرفدار شناخته می‌شوند نسبت به هفته گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای دارند که علت اصلی کاهش قیمت آنها افت قیمت دلار در بازار آزاد است.

کد خبر 6089839 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • ریال عربستان در بازار آزاد ۱۶۵۶۰ تومان
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • خبر خوب برای مستاجران ؛ اجاره‌بها زیاد ممنوع !
  • جزییات مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها»‌ مجلس
  • نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی