Web Analytics Made Easy - Statcounter

داشتن اندامی زیبا و متناسب از جمله خواسته های هر فردی است؛ امروزه لاغری و به اصطلاح باربی! بودن برای بانوان نوعی امتیاز محسوب می شود و از جمله عوامل جذابیت آنها به شمار می آید. اما بسیاری از بانوان از اضافه وزن خود شکایت دارند و به دنبال راهی برای رسیدن به تناسب اندام و از بین بردن چربی های اضافی خود هستند … در ادامه با دکتر سلام همراه باشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکات مهم برای لاغری سریع و سالم

ابتدا به یاد داشته باشید که اکثر کارشناسان کاهش وزن تدریجی را توصیه می کنند. زیرا کاهش وزن تدریجی ماندگار تر است. اگر سریع وزن کم کنید به جای چربی عضله، استخوان و آب از دست خواهید داد.توصیه می شود درهفته یک تا دو پوند (هر پوند تقریبا معادل 374 گرم است) کاهش وزن داشته باشید. به رژیم لاغری عجیب و محصولات لاغری که وعده های هوس انگیز می دهند نیازی ندارید فقط باید در طول زمان تغییراتی را در رژیم غذایی و سبک زندگی خود به وجود آورید. برای نتیجه گرفتن سریع باید با دکتر خود مشورت کنید و مطمئن شوید که همه ی مواد لازم در رژیم غذاییتان وجود دارد.

رژیم لاغری سریع برنامه ریزی کنید.

کالری دریافت می شود و می سوزد. شما فقط باید نسبت به کالری که میخورید و می نوشید، کالری هم بسوزانید. متابولیسم شما و این که بدنتان چقدر از کالری را به سوخت تبدیل می کند، نیز مهم است. و اگر شما میزان کالری دریافتی خود را به شدت کاهش دهید برایتان بد خواهد بود. زیرا سرعت سوخت و ساز بدنتان کم خواهد شد. راه های زیادی وجود دارد که نیاز به کاهش کالری دریافتی شدید هم ندارد. میزان کالری دریافتی خود را طی یک روز مشخص کنید و میزان دریافت کالری روزانه خود را کمی کاهش دهید. برچسب مواد غذایی را بخوانید که میزان کالری دریافتی خودرا بدانید. اگر آب بیشتر بخورید کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد. هر رژیم لاغری که دارید باید غذاهای مناسب مانند سبزیجات، میوه ها، غلات و پروتئین خام در آن وجود داشته باشد تا مواد مغذی در حد مورد نیاز به بدن شما برسد. مشاوره با یک متخصص تغذیه ایده مناسبی است که بتوانید بهترین رژیم غذایی را داشته باشید.

شمارش کالری روزانه برای کاهش وزن

کاری کنید که در رژیم لاغری خود حس مسئولیت بیشتری داشته باشید. برنامه و اپلیکیشن های زیادی وجوددارند که می توانند به شما در کنترل رژیم غذاییتان کمک کنند. از آن جا که گوشی شما همیشه همراه شماست، می توانید از آن در این راه نیز استفاده کنید و یا از مجله غذای قلم و کاغذ استفاده کنید تا دقیقا بدانید چه زمانی و چه چیزخورده اید.

همچنین کسانی را باید در کنار خود داشته باشید تا شما را تشویق کنند که در انجام رژیم لاغری خود با انگیزه باشید. می توانید از خانواده و یا دوستان خود بخواهید که از تلاش شما برای پیروی از رژیم لاغریتان حمایت کنند. همچنین می توانید به یک گروه کاهش وزن بپیوندید و با آن ها درباره ی روند کاهش وزن خود و لاغری صحبت کنید. یا با کسانی که می دانید با یک رژیم لاغری سالم کاهش وزن داشته اند مشورت کنید. تشویق آن ها می تواند در انگیزه شما تاثیر بسیار خوبی داشته باشد.

لاغری چیزهایی که شما را به سمت غذا خوردن می برد، پیدا کنید.

غذا خوردن تا یک حد مشخصی از احتیاجات بدن برای داشتن انرژی برای انجام کارهای روزمره می باشد. ولی بعضی از مردم وقتی در یک جمع باشند یا وقتی روز پر استرسی داشته باشند، غذای بیشتری می خورند. در قدم اول باید بدانید آیا استرس، خشم، اضطراب و یا افسردگی شما را در این شرایط قرار می دهد؟! و یا آیا شما از غذا خوردن برای دادن پاداش به خود استفاده می کنید؟! سپس برای کنترل آن راهکاری در نظر بگیرید. وقتی متوجه شدید که چه زمانی این اتفاق برای شما می افتد باید کاری را جایگزین غذا خوردن کنید. مثلا متنی برای یک دوست بنویسید یا پیاده روی کنید. همچنین یک پاداش متفاوت را برای خود در نظر بگیرید و فقط از غذا به عنوان جایزه استفاده نکنید.

برای خود رژیم غذایی جدید در نظر بگیرید.

مجبور نیستید که فقط سبزیجات بخورید. یا برای لاغر شدن بعضی گروه های غذایی را از رژیم خود حذف کنید.

مصرف قند و شکر را محدود کنید.

منظور قند های موجود در کوکی، کیک ها، نوشیدنی ها می باشد. نه قند های طبیعی موجود در میوه ها. غذاهای حاوی قند اغلب کالری زیاد و مواد مغذی کمی دارند. باید 10 درصد از مصرف کالری روزانه خودرا با کاهش مصرف قند کم کنید. خودتان انتخاب کنید که کدام کربوهیدرات ها را می خواهید مصرف کنید. آنهایی را انتخاب کنید که شاخص گلیسمی پایین تری دارند.

به عنوان مثال مارچوبه شاخص پایین تری به نسبت سیب زمینی دارد. همچنین حبوبات و غلات فراوری نشده به نسبت مواد غذایی فراوری شده فیبر و ویتامین بیشتری دارد. زیرا فراورش مواد غذایی مواد مغذی مانند فیبر، آهن و ویتامین ب را از بین می برد.
در رژیم غذایی خود حتما پروتئین داشته باشید.

پروتئین از عضلات شما محافظت می کند. آجیل، لوبیا، سویا منابع گیاهی پروتئین است. همچنین گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات هم دارای پروتئین هستند. شما باید متناسب با سن و میزان فعالیت خود منبع دریافت پروتئینتان را انتخاب کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که چربی کمتری دارند. ماهی، آجیل، حبوبات، روغن زیتون ویا روغن نارگیل که دارای چربی اشباع نشده می باشند گزینه های بهتری هستند.

مصرف فیبر را زیاد کنید.

سبزیجاتی مثل نخود فرنگی، کلم بروکلی، عدس، لوبیا و میوه هایی مثل تمشک که فیبر بیشتری دارند بیشتر بخورید.

وعده های غذایی خود را کوچک تر کنید.

اگر میزان کالری دریافتی خود در طول یک روز را بین 5 یا 6 وعده تقسیم کنید کمتر احساس گرسنگی خواهید کرد. همچنین می توانید غذاهای پر کالری تر را با غذاهای کم کالری جایگزین کنید.

یکی از راه های ساده برای داشتن رژیم لاغری سریع جایگزین کردن نوشیدنی های پر کالری مثل سودا، نوشیدنی های الکلی با نوشیدنی های بدون کالری مثل آبلیمو، چای نعناع یا قهوه سیاه می باشد. نوشیدنی های رژیمی در مقایسه با نوشیدنی های شیرین در مصرف کالری صرفه جویی می کنند. ولی نباید فکر کنید چون کالری کمتری دریافت کرده اید میتوانید با کوکی ها آن را جبران کنید.

آیا باید روزه بگیرید؟

ممکن است فکر کنید که با روزه گرفتن میتوانید یک رژیم لاغری سریع داشته باشید ولی این یک راه حل بلند مدت نیست! بهتر است رژیم غذایی را انتخاب کنید که بتوانید آن را طولانی مدت رعایت کنید و آن را سبک زندگی خود قرار دهید. البته همه ی برنامه های رژیم لاغری سریع مثل هم نیستند. بعضی از آن ها مثل روزه گرفتن همه ی مواد غذایی را از رژیم غذایی حذف می کنند ولی برخی هم رژیم هایی هستند که همه ی مواد غذایی را شامل می شوند و شما می توانید هر روز به آن عمل کنید.

در اولین روزهای رژیم لاغری خود ممکن است احساس گرسنگی کنید و یا دچار یبوست شوید. باید آب زیادی بنوشید و روزانه مولتی ویتامین مصرف کنید. به یاد داشته باشید که اگر رژیم لاغری سریع دارید پس از پایان دوره لاغری باید رژیم غذایی خود را عوض کنید. مهم نیست چگونه کاهش وزن داشته باشید بهترین راه تغییرات طولانی مدت در شیوه ی زندگی می باشد. مانند یک رژیم غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی. برای شروع با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

منبع: tnews

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۸۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا منجمد کردن نان آن را سالم‌تر می‌کند؟

آیا منجمد کردن نان آن را سالم‌تر می‌کند و به همان خوبی است که در رسانه‌های اجتماعی پیشنهاد می‌شود؟

به گزارش همشهری آنلاین، دوین میلر (Duane Mellor) سرپرست بخش پزشکی و تغذیه دانشکده پزشکی استون در دانشگاه استون (Aston) به این پرسش پاسخ داده است.

به گفته وی، دلیل علمی پشت این موضوع در واقع صحیح است، هرچند کمی گیج کننده به نظر می‌رسد. اما اثرات واقعی سلامتی این کار به اندازه‌ای که گفته می‌شود قابل توجه نیست.

میلر می‌گوید: هنگامی که نان پخته می‌شود، خمیر مرطوب و پر از حباب را به یک نان نرم تبدیل می‌کند. حرارت فر به همراه آب خمیر باعث می‌شود نشاسته موجود در آرد منبسط شده و ژلاتینه شود. وقتی آرد را به سس اضافه می‌کنیم و آنقدر می‌پزیم تا غلیظ شود نیز همین اتفاق می‌افتد.

این نشاسته‌های ژلاتینه شده راحت‌تر هضم می‌شوند و پردازش گلوکز (قند) موجود در این نشاسته‌ها را برای سلول‌های ما آسان‌تر می‌کند. این امر در مورد بسیاری از غذا‌های نشاسته‌ای تازه پخته شده صادق است، به ویژه آن‌هایی که فیبر کمی دارند مانند سیب زمینی یا مانند نان سفید که از آرد‌های ریز آسیاب شده تهیه می‌شوند.

برخی شواهد نشان می‌دهد که این نوع گلوکزِ به سرعت در دسترس ممکن است سطح انسولین را درست بعد از خوردن غذا افزایش دهد. اگرچه انسولین مهم است، زیرا به سلول‌های ما کمک می‌کند از گلوکز برای انرژی استفاده کنند یا آن را برای انرژی بعدی ذخیره کنند، اما انسولین بیش از حد می‌تواند باعث احساس گرسنگی و احتمالاً افزایش وزن شود.

نکته اینجاست که هنگامی که غذا‌های حاوی این نشاسته‌های ژلاتینه شده خنک می‌شوند، نشاسته‌های منبسط شده دوباره جمع می‌شوند و به چیزی تبدیل می‌شوند که به عنوان نشاسته مقاوم شناخته می‌شود. شکستن این نشاسته‌های جمع شده برای آنزیم‌های دستگاه گوارش ما سخت‌تر است، به این معنی که سلول‌های ما به سختی می‌توانند قند موجود در این نشاسته‌ها را کنترل کنند. این بدان معناست که نشاسته‌های مقاوم پس از خوردن کمتر باعث افزایش قند خون و انسولین می‌شوند.

میزان توانایی تشکیل نشاسته مقاوم به دمای پخت نان و نگهداری آن در یخچال یا فریز کردن آن بستگی دارد. سرعت انقباض در فریزر تقریبا دو برابر یخچال است، به این معنی که نشاسته مقاوم‌تری تشکیل می‌شود.

افزون بر این، انجماد نان، آب را به دام می‌اندازد و آن را تازه‌تر و نرم‌تر از زمانی که آن را در یخچال نگهداری می‌کنیم، نگه می‌دارد، چرا که در یخچال یا محیط خانه، آب موجود در نان از دست می‌رود و باعث سفت و خشک شدن نان می‌شود.

آیا باید نان خود را منجمد کنید؟

یک مطالعه بر روی ۱۰ فرد سالم به تأثیر منجمد کردن نان سفید پرداخت. آن‌ها نان‌های خریداری شده در فروشگاه را با نان خانگی مقایسه کردند.

برای نمونه‌های نان خانگی، انجماد و دوباره گرم کردن نان میزان افزایش قند خون را طی ۲ ساعت تا ۳۱ درصد کاهش داد. جالب اینجاست که حتی برشته کردن نان تازه نیز افزایش گلوکز را تا ۲۵ درصد کاهش داد.

این تأثیر زمانی که نان خانگی و سنتی منجمد، یخ‌زدایی و سپس برشته شد حتی بیشتر بود و قند خون را تا ۳۹ درصد کاهش داد. این اثر به طور بالقوه می‌تواند به کاهش احساس گرسنگی کمک کند، زیرا سطح گلوکز و انسولین پس از خوردن نان یخ‌زده افزایش نمی‌یابد.

اما هنگامی که از نان سفید تجاری و فروشگاهی استفاده شد، انجماد قبل از برشته کردن، واکنش قند خون بدن را بهبود نبخشید. این می‌تواند منعکس کننده روش‌های مختلف تولید نان تجاری در مقایسه با نان خانگی و سنتی باشد. مواد مورد استفاده یا روش پخت و سرد شدن نان ممکن است اثر انجماد را بر تشکیل نشاسته مقاوم کاهش دهد. در هر حال دلایل آن کاملاً روشن نیست.

سایر تحقیقات جدیدتر نیز نتایج مشابهی را نشان داده‌اند؛ بنابراین اگرچه برخی از مطالعات کوچک هستند، اما تأثیری که انجماد بر نان دارد، ثابت به نظر می‌رسد و به طور کامل در آزمایشگاه بررسی شده است.

اما شایان ذکر است که این اثرات تنها تا چند ساعت پس از خوردن نان وجود دارد؛ بنابراین در حالی که منجمد کردن نان قبل از خوردن ممکن است به کاهش سطح قند خون در یک وعده غذایی کمک کند و تأثیر کمی در وعده غذایی بعدی داشته باشد، اثرات طولانی مدت آن بر اشتها، افزایش وزن یا خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۲ شناخته شده نیست و احتمالاً بسیار اندک است.

نشاسته مقاوم را می‌توان در بسیاری دیگر از غذا‌های نشاسته‌ای پخته شده و سرد مانند سیب زمینی، ماکارونی و برخی (نه همه) انواع برنج یافت. به نظر می‌رسد که برنج باسماتی نسبت به انواع برنج‌های دیگر نشاسته مقاوم‌تری دارد.

نشاسته مقاوم علاوه بر اینکه تجزیه سخت‌تری نسبت به نشاسته تازه پخته شده دارد، مواد مغذی را برای میکروب‌های ساکن در روده بزرگ ما فراهم می‌کند. این به حفظ تعادل سالم باکتری‌ها در روده ما کمک می‌کند. سپس این باکتری‌ها مواد شیمیایی را بر روی سلول‌های پوشش روده بزرگ آزاد می‌کنند که به ما در حفظ متابولیسم سالم کمک می‌کند.

همچنین نشان داده شده است که نشاسته مقاوم با افزایش حساسیت به انسولین به عملکرد بهتر انسولین کمک می‌کند. این می‌تواند به بدن ما کمک کند تا قند خون را به طور موثرتری استفاده کند که با سلامتی بیشتر مرتبط است، زیرا می‌تواند به طور موثرتری به عنوان سوخت توسط عضلات ما استفاده شود.

مزایای نشاسته مقاوم حتی ممکن است به سایر جنبه‌های متابولیسم ما نیز گسترش یابد، زیرا ممکن است به کاهش کلسترول نیز کمک کند. تصور می‌شود که این اثر ناشی از اسید‌های چرب با زنجیره کوتاه است که باکتری‌های روده هنگام تخمیر نشاسته‌های مقاوم تولید می‌کنند. سطوح پایین کلسترول می‌تواند به معنای کاهش خطر بیماری قلبی باشد.

در مجموع، در حالی که این تغییرات ممکن است کاملاً چشمگیر به نظر برسند، اما کوتاه مدت هستند؛ بنابراین تأثیر آن‌ها بر سلامت بلندمدت ما کمتر است. اما این بدان معنا نیست که نان مصرفی خود را منجمد نکنید.

قرار دادن یک قرص نان در فریزر می‌تواند مضرات مواد غذایی را با مزایای اضافی برای سلامتی حتی اگر اندک باشد، کاهش دهد.

دیگر خبرها

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • رژیم تخم مرغ شما را به لاغری سریع می‌رساند
  • با سریع‌ترین روش‌های کاهش وزن آشنا شوید
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • آیا منجمد کردن نان آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • مصرف زیاد غذا‌های ناسالم باعث آسیب دائمی مغز می‌شود!
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند