Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@02:51:51 GMT

بناهاي تاريخي در گردباد غفلت و فراموشي

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۸۹۴۱

بناهاي تاريخي در گردباد غفلت و فراموشي

خبرگزاري آريا - ياسوج- ايرنا- آثار و بناهاي تاريخي کهگيلويه و بويراحمد که از نياکان ايراني به يادگار مانده است به دليل ناآگاهي عمومي از ارزش واقعي آنها و کمبود اعتبار براي مرمت و تعيين حريم در خطر تخريب قرار دارند.

به گزارش ايرنا، در حالي که کارشناسان، صيانت از ميراث فرهنگي را ضرورتي براي حفظ هويت ملي و بهره وري از ظرفيت‌هاي گردشگري مي‌دانند اما اين گنجينه‌هاي ارزشمند که به‌تدريج در طول تاريخ دچار آسيب‌هايي شده‌اند به دليل کمبود اعتبار براي مرمت و بي‌توجهي برخي مردم در حال تخريب هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استان کهگيلويه و بويراحمد با بيش از 2 هزار و 600 اثر تاريخي در قالب قلعه‌ها، کاروان سراها، پل‌ها، آسياب‌ها و ساير آثار دوره‌هاي مختلف در صورت توجه مي‌تواند يکي از مقاصد ايرانگردان و جهانگردان فرهنگ دوست باشد.
61 آسياب، 50 خانه تاريخي،42 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه، 19 گورستان، 17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاريخي، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسراي استان کهگيلويه و بويراحمد در فهرست آثار ملي قرار دارد.
اين استان در دوره‌هاي تاريخي مختلف با نام‌هايي مانند بلاد شاپور، جبال گيلويه و کهگيلويه شناخته مي‌شد.
استان کهگيلويه و بويراحمد بخشي از تمدن عيلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنين بعد از ورود آريايي‌ها جزئي از خاک تمامي حکومت‌هاي ايران بود.
**بلاد شاپور دهدشت در حال تخريب
بافت تاريخي دهدشت در شهرستان کهگيلويه که عمده آثار بجاي مانده از آن مربوط به دوره صفوي است به دلايل مختلفي همواره سوژه رسانه ها و عکاسان است.
اين ميراث تاريخي ارزشمند به دليل وسعت زياد و غيرمسکوني بودن آن همواره مکان امني براي معتادان بوده است.
علاوه بر اين، تخريب اين مکان به دليل گچي بودن مصالح، روز بروز سرعت بيشتري مي گيرد و به دليل وسعت زياد امکان حفاظت از آن دربرابر تخريب هاي افراد ناآگاه نيست.
البته بخشي از آن در سال هاي اخير ترميم و بازسازي شده است که بي شک از زيباترين نقطه هاي شهر دهدشت به شمار مي رود.
اثر تاريخي بسيار ارزشمند بلاد شاپور دهدشت که به گفته کارشناسان قابليت ثبت جهاني دارد، نيازمند تأمين اعتبار براي تملک و مرمت است.
معاون ميراث فرهنگي، اداره کل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري کهگيلويه و بويراحمد ابراز داشت: امسال بناي تاريخي بلاد شاپور دهدشت براي حفاظت و ساماندهي به عنوان پايگاه تاريخي معرفي و براي آن مسئول ويژه تعيين شد.
مسعود شفيعي افزود: اثر تاريخي بلاد شاپور دهدشت قابليت ثبت جهاني دارد و 300 ميليارد ريال براي تملک و 100 ميليارد ريال نيز براي انجام کارهاي ثبت جهاني نياز دارد.
وي بيان کرد: بافت تاريخي دهدشت امسال با سه ميليارد و 600 ميليون ريال در حال مرمت است.
شفيعي با اشاره به اهميت ثبت جهاني يک اثر براي جذب جهانگردان و ايرانگردان و معرفي فرهنگ ايران کهن گفت: تلاش مي‌شود که اين بناي تاريخي با جذب اعتبار ثبت جهاني شود.
بافت قديم شهر دهدشت يکي از بزرگترين يادمان‌هاي تاريخي متعلق به دوره صفويه است که به لحاظ اهميت اين بافت و بناهاي ارزشمند آن نيازمند توجه بيشتر است.
بافت قديمي بلاد شاپور در گذشته دور با 45 هکتار وسعت يکي از بزرگترين بافت‌هاي تاريخي کشور به شمار مي‌آمد اما اين بافت به دلايل گوناگون تخريب شد و هم اينک تنها 35 هکتار از اين شهر قديمي باقي مانده است.
بافت تاريخي دهدشت به شماره 3/1689 در سال 1364 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت تاريخي رسيده است.
شفيعي عنوان کرد: ثبت آثار در فهرست آثار ملي کشور افزون بر فراهم کردن زمينه حمايت قانوني در محاکم قانوني و قضايي، امکان جذب اعتبارات لازم براي انجام عمليات مطالعاتي، مرمتي و حفظ و نگهداري را فراهم مي‌کند.
**وقتي يک اثر تاريخي به زباله دان تبديل مي‌شود
در هفته‌هاي گذشته عکس‌هايي از يک اثر تاريخي در روستاي شوش از توابع شهرستان باشت در شبکه‌هاي مجازي منتشر شده بود که از آن به عنوان زباله دان استفاده مي‌کردند.
معاون اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کهگيلويه و بويراحمد با اشاره به استفاده نامناسب از اين اثر ميراث فرهنگي در شهرستان باشت گفت: صيانت از اين آثار نيازمند مشارکت مردم و فرهنگ سازي از سوي رسانه‌هاي ارتباط جمعي است.
اين اثر تاريخي در نزديکي امامزاده شمس الدين روستاي شوش داراي يک متر ارتفاع و از يادگارهاي دوره قاجاري است.
شفيعي اظهار داشت: اين اثر ميراث فرهنگي که براي آن وضوخانه سيار ايجاد شده بود در سال‌هاي گذشته به‌صورت اضطراري مرمت شد.
وي با يادآوري اين نکته که اين اثر فرهنگي وقف امامزاده اين محل بوده و امکان جابه‌جايي آن وجود ندارد، تصريح کرد: تنها راهکار حفاظت از چنين آثار ارزشمندي مشارکت مردم و افزايش آگاهي‌هاي عمومي شهروندان نسبت به اهميت ميراث فرهنگي به‌عنوان هويت ملي نياکان ايراني است.
** تخريب يک بناي تاريخي به دليل ناآگاهي درباره ارزش ميراث فرهنگي
معاون ميراث فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کهگيلويه و بويراحمد با اشاره به اينکه يک اثر تاريخي ثبت ملي شده در شهرستان بهمئي در خرداد امسال تخريب شد، افزود: صيانت از ميراث فرهنگي نيازمند مشارکت همگاني است.
شفيعي افزود: هيات امناي امام زاده بابا احمد (ع) در شهرستان بهمئي در اقدامي غيرقانوني بناي تاريخي دوره سلجوقي اين مکان مذهبي را به بهانه تعمير، تخريب کردند.
وي اظهار کرد: اين اثر تاريخي بجا مانده از دوره سلجوقي بود و هرگونه اقدام مرمتي در آن بايد با نظر کارشناسان سازمان ميراث فرهنگي کشور صورت مي‌گرفت نه اينکه خودسرانه اقدام به تخريب آن مي‌کردند.
معاون ميراث فرهنگي، اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کهگيلويه بويراحمد گفت که از طريق اداره حقوقي سازمان ميراث فرهنگي پيگير برخورد قانوني با عوامل اين کار هستيم.
وي بيان کرد: مرمت اضطراري اين اثر بعد از تخريب به صورت کارشناسي انجام شد.
امام زاده بابا احمد در تاريخ 2 آبان 1382 با شماره ثبت 10580 به‌عنوان يک اثر تاريخي در فهرست آثار ملي کشور ثبت ملي شده است.
** روند کند مرمت آثار تاريخي
معاون اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کهگيلويه و بويراحمد با اشاره به اينکه تمام آثار تاريخي نيازمند مرمت و رسيدگي هستند، گفت: مرمت 10 بناي تاريخي مهم اين استان در شهرستان‌هاي مختلف در مراحل پاياني اجراست.
شفيعي اظهار داشت: ساماندهي بافت تاريخي دهدشت، پل تاريخي پريم، پل پاتاوه، قلعه عزيزي، سه خانه تاريخي، قلعه ضرغامي، محوطه تاريخي امامزاده علي (ع) و امامزاده بابا احمد (ع) از جمله بناهاي تاريخي در حال اجراي کهگيلويه و بويراحمد است.
وي عنوان کرد: اين طرح‌ها با حدود 9 ميليارد ريال اعتبار در دست اجراست.
شفيعي ابراز داشت: 2 طرح تعيين حريم نيز امسال در بافت تاريخي دهدشت اجرا شد.
وي بيان کرد: از ابتداي سال جاري تاکنون چهار اثر تاريخي قلعه عزيزي، قلعه ديشموک، کوشک کي آبل و تپه کرد لاغري در اين استان ثبت ملي شده است.
شفيعي عنوان کرد: گرفتن اعتبار براي مرمت و تعيين حريم پيشگيري از تعرض سودجويان از جمله برنامه‌هاي ميراث فرهنگي براي صيانت از بناهاي تاريخي کهگيلويه و بويراحمد است.
شفيعي بيان کرد: نقش برجسته تنگ سولک در بهمئي، آثار سنگي چين لوداب، شهر سنگي دلي ياسير کهگيلويه، قلعه کي نصير بهادر بويراحمد، قلعه رئيسي کهگيلويه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهاي تاريخي مهم ثبت ملي شده اين استان است.
** اختصاص اعتبار گام نخست براي جهاني شدن نقش برجسته‌هاي تنگ سولک
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کهگيلويه و بويراحمد گفت: اثر تاريخي نقوش برجسته تنگ سولک بهمئي نيازمند تأمين اعتبار براي انجام ثبت جهاني است.
محمود باقري اظهار داشت: 50 درصد ثبت جهاني نقش برجسته‌هاي تنگ سولک مانند بخشي از مطالعات باستان شناسي، تعيين حريم، نقشه برداري و مطالعات آب شناسي انجام شده است.
وي گفت: تکميل مطالعات باستان شناسي و مرمت نقش برجسته‌ها مهمترين کارهايي است که بايد انجام شود که نيازمند 20 ميليارد ريال اعتبار است.
باقري ابراز کرد: سازمان ميراث فرهنگي کشور پس از انجام بررسي‌هاي کارشناسي ثبت جهاني نقوش برجسته تنگ سولک بهمئي را تأييد کرده است.
وي بيان کرد: برنامه ريزي براي تبديل اين اثر برجسته تاريخي به يک پايگاه براي جذب اعتبارات بيشتر در حال انجام است.
13 نقش برجسته و کتيبه بر روي پنج قطعه سنگ جداگانه حجاري شده يادگار اشکاني در تنگ سولک وجود دارد.
راه سنگفرش اسب رو، چشمه گُوَردَک، سروها جلوه‌اي خاص به اين اثر بخشيده است.
نقوش برجسته‌ تنگ سولک صحنه‌هاي گوناگوني از آيين‌هاي باشکوه باستاني، نمادهاي ديني، رزم‌هاي سواره نظام و پياده نظام، تاج گذاري و گرفتن حلقه قدرت در حضور خدايان، شکارشاهي، خوش آمد گويي و ديگر جلوه‌هاي زندگي اشرافي را در دل کوهستان به نمايش گذاشته است.
تنگ سولک در غرب تنگ بجک و در نزديکي شهر ليکک از توابع استان کهگيلويه و بويراحمد و در حدود 45 کيلومتري غرب بهبهان قرار دارد و در سال 1316 به ثبت ملي رسيده است.
مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کهگيلويه و بويراحمد ادامه داد: به دليل اينکه سالانه تنها يک يا 2 اثر ميراث فرهنگي کشور ثبت جهاني مي‌شود، پرونده‌ ها يي که قابليت ثبت جهاني دارند نيز بايد در نوبت قرار گيرند.
وي با اشاره به اينکه صيانت از آثار تاريخي نيازمند مرمت مداوم است، بيان کرد: سالانه 20تا 50 ميليارد ريال اعتبار براي مرمت ساير بناهاي تاريخي اين استان نياز است.
وي بيان کرد: 693 اثر غيرمنقول در کهگيلويه و بويراحمد شامل تپه‌ها، حمام‌ها، محوطه‌ها و گورستان‌هاي تاريخي تاکنون ثبت ملي شده است.
وي، شمار آثار معنوي ثبت شده ملي در استان کهگيلويه و بويراحمد را 51 اثر ذکر کرد.
مدير‌کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کهگيلويه و بويراحمد همچنين تعداد آثار طبيعي ثبت شده در فهرست ملي را 2 اثر عنوان کرد و گفت: درخت سرو لار در شهرستان باشت و آبشار کمر دوغ در شهرستان کهگيلويه در جنوب استان به‌عنوان 2 اثر طبيعي در فهرست آثار ملي ثبت شده است.
استان کهگيلويه و بويراحمد 713 هزار نفر جمعيت در جنوب غربي ايران قرار دارد.
کهگيلويه و بويراحمد بيش از 16 هزار کيلومتر مربع مساحت دارد.
گزارشگر: فرزانه شريفي** انتشاردهنده: حسينعلي راشکي
8143/6110/8005
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۸۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۵۹ شیء تاریخی از سوی یک خانواده ملایری به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا شد و پس از تعیین قدمت در مخزن‌های نگهداری و در موزه‌های استان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

به گفته معصوم علیزاده این آثار تاریخی مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی است که پدر مسعود محبی، اهدا کننده این اشیاء، آنها را خریداری و در موزه شخصی نگهداری کرده است.

او همچنین گفت: این اشیاء قدیمی هم اکنون به رایگان در اختیار موزه‌های استان قرار گرفته است و با نام اهدا کننده در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • زنگ سپاس از معلمان کهگیلویه و بویراحمد در ۳۰۰۰ آموزشگاه نواخته شد
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان