Web Analytics Made Easy - Statcounter

حاجی بابایی نماینده مجلس در تیتر امشب گفت: آمارها نشان می دهد 650 هزار شغل در سال 95 ایجاد شد درحالیکه رقم مطلوب یک میلیون سیصد هزار شغل بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حاچ بابایی افزود: اگر حداقل از 5 سال گذشته رعایت می شد، شاید نرخ بیکاری الان 7 درصد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: این نرخ بیکاری ربطی به دوره های قبل ندارد و این نشان می دهد ما از برنامه ششم توسعه عقبیم. محور اصلی این برنامه اشتغال است و مهمترین عنصر پویایی در اقتصاد کشور است ولی در سال های اخیر از رکود دردناکی برخوردار بودیم. زیرا مسکن با رشد منفی 13 درصد مواجه بود سرمایه گذاری رشد نکرد و عدم بهبود فضای کسب و کار حاصل آن بود. به گونه ایکه چرخ اقتصاد کشور درسال های اخیر نچرخید. حاج بابایی گفت: در برنامه ششم هدف مندی شد 770 هزار میلیارد تومان در سال سرمایه گذاری داشته باشیم تا یک ونیم شغل ایجاد شود که ملاک یک و نیم میلیون تعداد دانش آموزان کلاس اول ما این رقم است. براساس امار خود دولت سه میلیون وسیصد هزار بیکار داریم. و اگر مردم بخواهند بیکاری رو حس نکند هرسال سه میلیون وسیصد هزار و یک میلیون بیکاری که هر سال اضافه می شود باید شغل ایجاد کرد یعنی 4میلیون وسیصد هزار نفر است.
وزیر پیشین آموزش و پرورش با اشاره به نکته وزیر کار که گفته است کشور ظرفیت اشتغال 1میلیون و 400 هزار رو ندارد گفت این جمله باید اصلاح شود زیرا کشور این ظرفیت رو دارد زیرا ما نمی توانیم و اگر مشکل داریم شاید بهتر باشد اعتراف کنیم ما توان ایجاد این مقدار ظرفیت را نداریم و گیر ما اینست که نتوانستیم چرخ اشتغال را راه بیندازیم.او افزود: ما راهی نداریم جز اینکه از 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کنیم، 190 هزارمیلیارد آن را از طریق بانک ها به میدان بیاوریم. حاج بابایی به روندرو به رشد نقدینگی اشاره کرد وپایان اسفند ماه 1300 میلیارد بود که الان به 1350 میلیارد تومان شده است مشکل کجاست ؟
البته همیشه در تحلیل عملکرد بانک ها گفته می شود که کدام بانک توانست بیشترین نقدینگی ایجاد کند و بیشتر وام بدهد؛ اما کسی بررسی نمی کند که کدام بانک توانست اشتغال بیشتری ایجاد کند. چطور می شود که قبل از اینکه دولت نرخ سود رو اعلام کند تمام بانک ها بر اساس قرارداد های قبلی رو تمدید کردند و سود آمد پایین و تاثیری هم دراشتغال نداشته است.
حاجی بابایی تاکید کرد: ما باید شغل هایی ایجاد کنیم که بیشترین نیاز کشور بوده با سرعت بیشتر و با هزینه پایین تری ایجاد شوند. حاج بابایی خواهش کرد تمام استان برنامه ششم خودشون رو بنویسند زیرا برنامه فعلی ملی است. سيد علي هاشمي محقق و پژوهشگر حوزه بازاركار، دیگر میهمان برنامه در بخشی از برنامه و در ارتباطی اینترنتی گفت: مقایسه آمار اشتغال زمستان 95 با بهار 96 نشان می دهد، در این بازه زمانی تعداد قابل توجهی شغل ایجاد شده و نرخ بیکاری در جداول تغییر کرده است. او گفت: شاغلین در زمستان 95 بیش از 22 میلیون و سیصد هزار بوده که در بهار به بیش از 23 میلیون سی صد هزار نفر رسیده است که نشان می دهد در فاصله یک فصل، بیش از یک میلیون نفر شغل ایجاد شده است. نرخ مشارکت نیز در زمستان 95 38.9 و دربهار 40.6 درصد بوده است یعنی جمعیت فعال در زمستان 25 میلیون بود ه که در بهار همان سال به 26 و سی صد هزار رسیده که دریک فصل بیش از یک میلیون نفر بیکار بیشتر شده است. البته علیرغم افزایش بیکاری تعداد قابل توجه ای هم شغل ایجاد شده است. هاشمی گفت علت در سال های قبل جمعیت متقاضی از بازار کار دور نگه داشته شدند. هاشمی گفت: علاوه بر این، آمارها نشان می دهد، نرخ بیکاری زنان در کشور ما به شدت بالا رفته است و بررسی این آمارها، باید مبنای تحلیل های ما باشد. اين محقق حوزه بازاركار گفت: ریشه این موضوع، در ساله های قبل است. اینکه در ده سال گذشته تراکم افراد و به تبع انباشت نیروی کار در دانشگاه ها بسیار بالا بوده است که به بهانه های مختلف از بازار کار دور نگه داشته شده اند و فکری هم برای اشتغال آنها نشده است. او تاکید کرد: در کشور ما، منابع و سرمایه به اندازه کافی هست و کارآفرین هم داریم اما اشتغال همچنان کم است. هاشمی در ادامه به بالابودن نرخ مبادله در کشور، اشاره کرد و گفت: این نرخ شامل قوانینی است که میان نهادهای مختلف و بین کارفرما و کارگر برقرار می شود و هدف از آن ساده سازی قوانین و مقررات است که تا این نرخ را کاهش ندهیم شغل به اندازه مطلوب ایجاد نمی شود. اين محقق حوزه بازاركار سپس به تشريح سياست‌هاي برون‌رفت از معضل بيكاري پرداخت و گفت: برای دستیابی به چشم‌انداز توسعه درون‌زا مبتنی بر اشتغال و بهره‌وری و پرهیز تکرار اشتباهات گذشته با رویکرد کاهش هزینه مبادله، سیاست‌های چهارگانه بازارکار شامل سیاست‌های فعال، حمایتی، تنظیمی و کلان، به عنوان یک بسته سیاستی جامع و مناسب ضرورت می‌یابد. وي خاطرنشان کرد: اين سياست‌ها به طور مستقيم و غيرمستقيم به بهبود كاركرد بازاركار منجر مي‌شوند و هدف از اتخاذ آنها كاهش نرخ بيكاري يا ايجاد تعادل در بازاركار است. اين سياست‌ها به اصلاح سازوكارهاي جستجوي شغل، آموزش بيكاران، ايجاد شغل به‌طور مستقيم و يا از طريق پرداخت يارانه و طرح‌هاي خوداشتغالي مي‌پردازند.فولادگر نماینده مجلس، دیگر میهمان برنامه در بخشی از این گفتگو تصریح کرد: در کمیسیون ویژه تولید ملی علاوه بر اصل 44، بحث اشتغال را دنبال می کنیم و مدتهاست که هشدار داده شده، نرخ بیکاری بالا رفته است.او با اشاره به اینکه مرکز آمار، جمعیت شاغل را بالای 10 سال و یک هفته کار را در نرخ بیکاری موثر می داند، تصریح کرد: اگر اشتغال دائم درنظر گرفته شود، نرخ بیکاری خیلی بیشتر از اینها خواهد بود. فولادگر گفت: 30 درصد جمعیت بیکار ما تحصیلات دانشگاهی دارند و این گویای واقعیت انکارناپذیر و تلخ بیکاری در جامعه ماست.
او تاکید کرد: ما در سالهای اخیر رشد اقتصادی داشتیم، اما این رشد اقتصادی باعث اشتغال نشده است، البته بخش های پتروشیمی و دیگر صنایع رشد اقتصادی ما را بالا برده است اما آنها نیز اشتغال ایجاد نکرده اند. وی ادامه داد: اگر ما در چند حوزه کار کنیم رشد اقتصادی بالا خواهد رفت؛ یکی از این حوزه ها، IT، فعالسازی پروژه های ساختمان سازی، تولید و کشاورزی، صنایع گلخانه ای و دیگر حوزه موثر پروژه های نیمه تمام دولتی است زمینه واگذاری به بخش خصوصی فراهم شده ولی استقبال نشده است. بستر قانونی آن فراهم است و نیاز به اهتمام دولت است. همچنین فعال کردن پروژه های عمرانی، کار آفرینی و فن آفرینی که غیرمستقیم ایجاد اشتغال می کنند، نیز از جمله حوزه های مطرح در رشد اقتصادی به شمار می آید. فولادگر خاطرنشان کرد: بحث اشتغال در گرو بهبود وضع کسب و کار است و وضع کسب و کار دائم پایش می شود. کشور ما از نظر وضعیت کار در بین 193 کشور جهان در رتبه 123 قرار دارد و ما رتبه پایینی در سطح جهانی داریم که اگر موانع کسب و کار را حل کنیم رتبه جهانی را هم بهبود خواهیم بخشید.

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۹۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال 171 نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  معاون امور اجتماعی و توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان با بیان اینکه  توانمند سازی، راهکاری موثر برای برگشت ترک کنندگان اعتیاد به جامعه است، گفت: سال گذشته با اقدامات بهزیستی، برای 171 نفر از معتادان بهبودیافته شغل ایجاد شد.

رحیمی با بیان اینکه  برای اشتغال این افراد سال گذشته تسهیلاتی به مبلغ  2 میلیارد و 108 میلیون تومان پرداخت شده، افزود: این تسهیلات بسته به شغل آنها حدود 100 ، 150 و یا 200 میلیون تومان بوده که با سود 4 و 7 درصد و بازپرداخت 7 ساله اعطا شده است. 

وی با بیان اینکه از این تعداد دو نفر کارفرما و مابقی خود اشتغال شده اند، گفت: شغلهای ایجاد شده شامل تعویض روغن، آهنگری، گچکاری، زرشک پاک کنی، تراشکاری، فلزکاری، عطاری، کالای بهداشتی ساختمان ، میوه فروشی، خواربار فروشی ، کشاورزی و دامداری است. 

دیگر خبرها

  • صداو سیما در کنار تولید کنندگان
  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • ۹۶ درصد اشتغال تعهد شده در سال ۱۴۰۲ ایجاد شده است
  • سال گذشته بیش از ۴۰۰۰۰ فرصت شغلی در سامانه رصد کرمانشاه ثبت شده
  • اشتغال ۱۷۱ نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی
  • اشتغال 171 نفربهبودیافته زیرپوشش بهزیستی در خراسان جنوبی
  • ثبت ۲۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال نوشهر در سامانه رصد
  • عملیاتی شدن ۱۲۳ درصدی تعهد اشتغال استان کرمان در سال گذشته
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • تعطیلی دو روزه، بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد/ثبت ۲۸ هزار فرصت شغلی در سامانه ملی