Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بولتن نیوز، سید میثم مطهری نویسنده، طراح و کارگردان «گرترود - روح پدر هملت» درباره اجرای این اثر نمایشی که در تالار مولوی روی صحنه است گفت: این نمایش از شهریور ماه اجرای عمومی خود را در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی آغاز کرده و استقبال نیز تا امروز رضایت بخش بوده است. تلاش ما این است که بتوانیم برای اجرای نمایش در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر اعلام آمادگی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره ویژگی های این اثر نمایشی بیان کرد: نمایشنامه «هملت» شکسپیر اثری پُرپرسوناژ و بلند با دیالوگ های سنگین است که نمایش «گرترود - روح پدر هملت» چکیده ای از این نمایشنامه به حساب می آید. در نمایشنامه «هملت» تمرکز روی شخصیت هملت است اما روایتی که در این نمایش ارایه می شود از منظر گرترود مادر هملت است. از نظر من کاخ سلطنتی هملت متعلق به گرترود است و او بانی و مسبب اصلی اتفاقات نمایش به حساب می آید و کسی است که پیش برنده وقایع است و نقشه اصلی را طراحی می کند، کلادیوس را در اختیار می گیرد و با راه هایی که پیش پای هملت قرار می دهد، می خواهد پسرش و همه حکومت را در اختیار خودش بگیرد. در نتیجه تمام تقلای هملت برای کشف موضوع قتل پدرش در تقابل با دیدگاه مصلحت آمیز گرترود که می خواهد هملت را سربراه کند، قرار می گیرد.

مطهری متذکر شد: همه شخصیت های نمایشنامه «هملت» در این نمایش به پنج شخصیت تقلیل پیدا کردند. شخصیت ها با اجرای نقش های همزمان اکثر شخصیت های اصلی نمایشنامه «هملت» را که در این روایت مورد نیاز هستند، پوشش می دهند ولی در عین حال شخصیت اصلی خودشان را هم حفظ می کنند. این اثر نمایشی برای افرادی که نمایشنامه «هملت» را خوانده باشند، جذاب است.

این کارگردان تئاتر درباه داستان نمایش توضیح داد: در این نمایش در نقشه ای که گرترود طرح می کند روح پدر هملت را ظاهر می کنند تا عنان هملت را به کف بیاورند و او را به راهی که خودشان می خواهند، بکشانند و او را از تقلایی که برای کشف معمای قتل پدرش انجام می دهد، منصرف کنند.

وی درباره فضاسازی و شیوه اجرایی نمایش گفت: تاکید ما در این نمایش تمرکز بر بازیگر است بنابراین عامدانه از حداقل آکسسوار در اجرا بهره برده ایم تا نشان دهیم نمایش ما چیزی جز بازیگر و هنر خالصانه تئاتر ندارد. با حضور پنج بازیگر بر صحنه، داستان به درستی بیان می شود و هیچ نکته مبهمی برای مخاطب باقی نمی ماند.

مطهری در پایان درباره دیدگاه زن ستیزانه‌ای که نمایش دارد، عنوان کرد: بخشی از پژوهش های من درباره مطالعات فمنیسمی و زن‌گرایانه است به همین دلیل ممکن است برای برخی جای سوال باشد که این نمایش دیدگاه زن ستیزانه دارد اما باید بگویم من در این نمایش دیدگاهی ازلی داشته ام و فکر می کنم روایت هایی که برای آدم و حوا داریم عینا برای کلادیوس و گرترود هم طرح می شود. معتقدم حتی جنگ هابیل و قابیل به صورت درونی برای هملت نیز طرح شده است اما معمای او معمای یافتن جفت نیست بلکه معمای هملت معمای یافتن مقصر اصلی است. یافتن مقصر اصلی بیرون افتادن از بهشت و بارگاه الهی است و فکر می کنم این معمای بشر معاصر است چون هملت می تواند نماینده بشر ازلی باشد به همین دلیل فکر می کنم این نمایش نیز همان جهانشمولی «هملت» را حفظ کرده است و از این منظر مساله زن ستیزی معنایی در اثر پیدا نمی کند و فلسفه وجودی انسان مورد توجه قرار می‌گیرد.

نمایش «گرترود - روح پدر هملت» از ۱۲ مهرماه مجددا اجرای عمومی خود را در تالار مولوی آغاز می کند. طناز تهرانی، بهنام حسن‌پور، لطف‌الله کارگری‌آریان، بهنام آرام، شمیسا اسدی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۹۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معمای یک سیل مرموز در دبی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ برخی کارشناسان تاکید دارند که بارورسازی ابر‌ها (به عنوان یکی از روش‌های ایجاد باران که توسط اماراتی‌ها نیز صورت می‌گیرد)، در تشدید بارندگی‌های اخیر نقش داشته و مقامات اماراتی باید در انتخاب زمان مورد نظر برای این کار دقت لازم را لحاظ می‌کرده‌اند.

در هر حال، هیچ کس در خصوص غیرمتعارف و نامعمول بودن این بارندگی‌ها و سیل ناشی از آن شک و تردیدی ندارد.

گزارش‌های منتشر شده از منابع آگاه رسانه‌ای حاکی از آن است که هواپیما‌های اماراتی بارورکننده ابر‌ها در روز‌های یکشنبه و دوشنبه اعزام شده بودند و البته در روز سه شنبه شاهد وقوع سیل در امارات بودیم.

برخی کارشناسان می‌گویند که این اقدام، در بهترین حالت ممکن است تأثیر جزئی بر توفان داشته باشد و تمرکز بر بارورسازی ابر‌ها «گمراه کننده» است و برخی دیگر، هنوز نظری در این خصوص نداده اند!

بر همین اساس، حتی اگر بارورسازی ابر‌ها در اطراف دوبی به بارش کمکی کرده باشد، جو پیش از آن هم به خاطر تغییر اقلیم خودش به قدر کافی آب داشته است که تولید ابر کند.

بارورسازی ابر‌ها معمولاً زمانی انجام می‌شود که شرایط و وضعیت باد، رطوبت و گرد و غبار برای ایجاد باران کافی نباشد. در هفته گذشته، نسبت به خطر بالای سیل در سراسر خلیج هشدار داده شده بود. اشتباه مقامات اماراتی از این لحاظ محرز است؛ زمانی که چنین سامانه‌های شدید و مقیاس بزرگی پیش‌بینی می‌شود، بارورسازی ابر‌ها، که فرآیندی پرهزینه است، انجام نمی‌شود، زیرا نیازی به بارورکردن چنین سامانه‌های نیرومندی در مقیاس منطقه‌ای نیست. 

پیش از این رویداد، مدل‌های کامپیوتری (که تأثیرات احتمالی بارور شدن ابر‌ها را در نظر نمی‌گیرند) پیش‌بینی یک بارندگی گسترده را در امارات کرده بودند ماموریت‌های بارورسازی ابر‌ها در قلمرو امارات توسط مرکز ملی هواشناسی، یک گروه ویژه دولتی، انجام می‌شود. جلوگیری از تبدیل شدن بارندگی شدید به سیلاب‌های مرگبار نیازمند دفاع قوی برای مقابله با بارش‌های شدید ناگهانی است.

البته دوبی به شدت شهری شده است. فضای سبز کمی برای جذب رطوبت وجود دارد و تأسیسات زهکشی قادر به تحمل چنین میزان بارندگی بالا نبودند. یعنی در صورت تکرار این واقعه، بار دیگر دبی در برابر بارش شدید باران آسیب پذیر خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان حوزه مدیریت شهری در دبی می‌گویند نیازی واقعی نسبت به بازسازی برخی نقاط شهر (به لحاظ ایجاد تاسیسات زهکشی که قادر به تحمل و جذب رطوبت و بارندگی باشد) وجود دارد.

در هر حال، با توجه به اصرار‌های قاطعانه درخصوص انتخاب زمان نامناسب اماراتی‌ها در بارورسازی ابر‌ها و انکار مطلق مقامات اماراتی و برخی کارشناسان درا ین خصوص، قرار نیست این معما در آینده‌ای نزدیک یا حتی دور به صورت دقیق حل و فصل شود، خصوصا اگر بارندگی مجددی در سطحی وسیع و گسترده در دبی یا کشور‌های حوزه خلیج فارس صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف معمای هولدن کالفیلد: هویت‌جویی، انزواطلبی و صداقت‌گرایی
  • اتفاقات تروریستی اخیر در سیستان و بلوچستان ایثارگری جوانان ما را به نمایش گذاشت
  • نقد فیلم قاتلان ماه گل؛ گنگسترها به نفت رسیدند!
  • معمای یک سیل مرموز در دبی
  • واکنش جالب مردم به معمای گزارشگر تلویزیون ؛ آن چیست که سبز است ... + فیلم
  • فرهاد آئیش: از بازی کردن در نقش‌های تاریخی می‌ترسم
  • قیمت گوشی سامسونگ a54 امروز (۲ اردیبهشت) + مشخصات و دوربین galaxy a54 Samsung
  • واکنش آنچلوتی به انتقاد‌ها به بازی برابر سیتی در آستانه الکلاسیکو
  • هنرمندان با پرداختن به موضوعات دینی - ملی آنها را ماندگار می‌کنند
  • آنچلوتی: نمایش‌مان مقابل سیتی؟ ندیدم هواداری ناراحت باشد!