صلوات شعبانیه قانون اساسی امامت است/ دعا؛ روش تربیتی امام سجاد(ع)
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۹۹۸۲
حجت الاسلام کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت گفت: صلوات شعبانیه امام سجاد(ع) مکتب امام شناسی است، اگر اسمشان را بگذاریم قانون اساسی امامت یا پایه های اساسی امامت مبالغه نکرده ایم.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی مدیر مرکز تخصصی مهدویت ضمن تسلیت ایام محرم و شهادت امام سجاد(ع) گفت: امام سجاد(ع) معارف اهل بیت(ع) را در قالب دعا بیان کردند، البته تصور نشود که شیوه دعا، صرفا وسیله است، بلکه روش تربیتی است، یعنی مسلکی است که قرآن، انبیاء(ع)، پیامبر اکرم(ص)، ائمه معصومین(ع) و به ویژه امام سجاد(ع)، امام سجاد(ع) آن را به اوج رساندند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه تمام آنچه که در مسیر عقیده و عمل و در مسیر اخلاق و سایر موارد لازم است را امام سجاد(ع) در قالب دعا بیان کرده اند، افزود: دعا بهانه نیست، خودش اصالت دارد. اگر هر روز شما دست در خانه خدا بلند کنید و بگوئید خدایا به من علم کافی عنایت کن. این دعا برای شما افق و جهت میسازد، یک مسیر تعیین میکند، نشان میدهد شما دنبال علم هستید، از خدا هم مدد میخواهید، استعانت میجوئید برای اینکه به این علم برسید. تمام آنچه از ظرائف اخلاقی حتی حضرت همه را در قالب دعا تبیین کرده است، لذا این مطلب را توجه داشته باشیم که این یک بهانه نیست، گاهی تصور می شود که امام سجاد(ع) به عنوان وسیله از دعا استفاده کرده است. دعا اصالت دارد و خواستن اینها از خدا خودش مسیر اصلاح و تربیت است و بسیار مهم است و باید گفت از ابتکارات مکتب اهل بیت(ع) است.
وی با اشاره به اینکه من درباره این کتاب تحدی می کنم به این معنا که کسی نمی تواند معادل این کتاب را بیاورد، اظهار داشت: مجموعه ای که تمام نیازهای فکری، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، همه را در قالب دعا به این فشردگی قرار داده باشد. یک متن مشابه در همه فرهنگهای جهان و این نشان می دهد که عادی و معمولی نیست، سند جهانی است و در آینده وقتی مردم جهان فکرشان بالا برود آن وقت همه در مقابل صحیفه سجادیه کُرنش خواهند کرد که این چه کتابی، چه بیانی، چه مسیری و چه راه تربیتی عظیمی است.
کلباسی با بیان اینکه دعا در قرآن هم اصالت و ریشه دارد و در مکتب انبیاء(ع) هم این آموزه هست، تصریح کرد: اگر به قرآن مراجعه کنید می بینید این مسیر اصلاح و تربیت با دعا در قرآن است، لذا شما بهترین خواسته را در قرآن در قالب دعا می بینید. دعا برای نسل «رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ»، دعا برای آخرت «رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ»، دعا برای دل، دعا برای مغز، دعا برای جامعه. تمام اینها با ظرافت در آیات قرآن هست و این همان مسیری است که امام سجاد(ع) آن را ادامه دادند و صحیفه سجادیه درخشش بی نظیر از این مکتب است.
وی در مورد محتوای صحیفه سجادیه در رابطه با امامت و مهدویت هم گفت: موضوع امامت از موضوعات بسیار مهمی است که امام سجاد(ع) در ادعیه خودشان چه در صحیفه سجادیه و چه در غیر صحیفه سجادیه به آن پرداخته اند. در دعای عرفه حضرت که یکی از دعاهای صحیفه سجادیه هست، حضرت این چنین می فرماید: «رَبّ صَلّ عَلی اَطائِبِ أَهْلِ بَیْتِهِ، اَلَّذِینَ اخْتَرْتَهُمْ لاِمْرِکَ، وَ جَعَلْتَهُمْ خَزَنَةَ عِلْمِکَ، وَ حَفَظَةَ دِینِکَ، وَ خُلَفاءَکَ فِی أَرْضِکَ، وَ حُجَجَکَ عَلی عِبادِکَ، وَ طَهَّرْتَهُمْ مِنَ الرِّجْسِ وَ الدَّنَسِ تَطْهِیراً بِإِرادَتِکَ، وَ جَعَلْتَهُمُ الْوَسِیلَةَ إِلَیْکَ، وَ الْمَسْلَکَ إِلی جَنَّتِکَ» که حضرت در این قسمت، امامت و ویژگیهای امام و امامت را تبیین کردند. در صلواتی که حضرت میفرستد بر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)، این جملات را میفرماید: «طَهَّرْتَهُمْ مِنَ الرِّجْسِ» خدایا کسانی که تو آنها را از هر پلیدی پاک کردی، لذا امام و امامت مقامی است که از پاکی برخوردار است. فرق امام و غیرامام همین معصوم بودن از غفلت و خطا است. این ویژگی امام است که در دیگران نیست.
وی افزود: ویژگی دوم این است که آنها برگزیده خدا هستند، گاهی ما افرادی را بر می گزینیم با رأی، با بیعت، با شورا. یک وقت خدا برمی گزیند. این دو با هم بسیار تفاوت دارد. آن گزینش از بالاست، این گزینش از پائین است. در گزینش از پائین خطا بسیار زیاد است، ما حتی در گزینشهای خیلی حساس زندگی مان حتی در انتخاب همسر در بسیاری از مواقع دچار اشتباه میشویم، نزدیکترین چیزی که در زندگی میتوانیم انتخاب کنیم، دلیلش این است که بسیاری از افراد بعد از ازدواج می گویند عجب اشتباهی کردیم، گرچه زندگی حاصل همین اشتباهات است.
مدیر مرکز تخصصی مهدویت در ادامه سخنانش اظهار داشت: «اَلَّذِینَ اخْتَرْتَهُمْ لاِمْرِکَ» امام، کسی است که خدا انتخابش کرده، بحث انتخاب ما نیست، از یک ناحیه غیرقابل تخطئه و خطا امام انتخاب می شود. این خصوصیت دیگری است که امام ذکر می کند. خصوصیت سوم صحیفه سجادیه این است که «وَ جَعَلْتَهُمْ خَزَنَةَ عِلْمِکَ» اینها خزائن و گنجینه های دانش تو هستند. اگر به کتابهایی که روایات و سخنان امام رضا(ع) هست مراجعه کنیم می بینیم مأمون عباسی تمام دانشمندان زمان خودش را دور خود جمع می کرد و در مقابل امام رضا(ع) قرار می داد و امام تمام اینها را وادار به تسلیم می کرد. وقتی رساله ذهبیه امام هشتم(ع) را در سفارشات پزشکی ببینید شگفت انگیز است، چیزهایی که هنوز و حتی در سالهای دیگر نمی توانیم از طریق معمول دست پیدا کنیم در آن آمده است، لذا حضرت می فرمایند: «خَزَنَةَ عِلْمِکَ».
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امیرالمؤمنین علی(ع)، امام سجاد(ع) و ائمه دیگر در بیش از هزار و چند سال پیش سخنانی گفتهاند که امروز هم بزرگترین دانشمندان، متفکران در مقابل این گفتهها و این دانشها سر تعظیم فرود میآورند. چون اینها خَزَنَةَ عِلْمِکَ هستند. اینها علمشان مثل بنده و امثال بنده نیست که چند سالی درس خوانده باشند. به همین خاطر است که به همراهی با اهل بیت(ع) تأکید می شود. برای این است که آنها از اشتباه و خطا بیمه هستند اما بقیه بیمه از اشتباه نیستند، علم ناقص است، آگاهی ناقص است. ابوحنیفه امام اهل سنت می گوید: «لولا سنتان لهلک نعمان» اگر آن دو سالی که من در خدمت امام صادق(ع) علم و حدیث آموختم نبود من هلاک شده بودم. چهارمین خصوصیت «حَفَظَةَ دِینِکَ» حافظان دین خدا هستند. پنجمین خصوصیت این است که جانشین خدا روی زمین هستند. خدا از روز نخست که انسان را و بیش از آنکه انسان را بیافریند، فرمود: «إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً: من در زمین جانشینی خواهم گماشت.»(بقره/30) و این خلافت استمرار دارد. اکنون هم استمرار دارد. اینها خلفای الهی هستند.
وی با اشاره به اینکه ششمین خصوصیت امامان این است که حجت بر بندگان خدا هستند «وَ حُجَجَکَ عَلی عِبادِکَ» حجج یعنی خدا به واسطه اینها بر ما احتجاج خواهد کرد و خواهد فرمود اینها آمدند، گفتند: گفته هایشان را دیدید و شنیدید، حجت هستند، بیان کرد: خصوصیت دیگر امامان این است که وسایل تقرب به خدا هستند «وَ جَعَلْتَهُمُ الْوَسِیلَةَ إِلَیْکَ»، وسیله یعنی آن وسیله ای که انسان را به مقصدی می رساند. ماشین و هواپیما وسیله است، انسان را به مقصد می رساند. ما در زندگی مقصدی داریم که لقاء الله است، رسیدن به خداست. آن وسیله ای که ما را به خدا می رساند امام است، با معارفش با طریقش.
حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه هشتمین خصوصیت امامان این است که آنها «وَ الْمَسْلَکَ إِلی جَنَّتِکَ» یعنی راه رسیدن به بهشت هستند، گفت: اگر بخواهید دیدگاه کلی امام سجاد(ع) را چارچوبی را در امامت بفهمید فشرده اش صلوات شعبانیه است که در آن ـ صلوات شعبانیه «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ شَجَرَةِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعِ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفِ الْمَلائِکَةِ وَ مَعْدِنِ الْعِلْمِ وَ أَهْلِ بَیْتِ الْوَحْیِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْکِ الْجَارِیَةِ فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَةِ یَأْمَنُ مَنْ رَکِبَهَا وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهَا الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ» حضرت تمام ویژگیهای امامت را در این صلوات شعبانیه تبیین کردند. کسی که عقب بماند یا کسی جلو بیفتد، چه میشود؟ واقعا صلوات شعبانیه مکتب امام شناسی است، اگر اسمشان را بگذاریم قانون اساسی امامت و آن پایه های اساسی در بحث امامت مبالغه نکردیم.
وی تأکید کرد: از جمله مطالبی که امام سجاد(ع) در صحیفه به آن اشاره کرده اند این است که در هر زمان بایستی حجت الهی در زمین باشد، یعنی هیچ عصری نیست که حجت الهی، همان امام و خلیفه الهی روی زمین وجود نداشته باشد. در دعای چهارم صحیفه سجادیه هست: «فِی کُلّ دَهْرٍ وَ زَمَانٍ أَرْسَلْتَ فِیهِ رَسُولًا وَ أَقَمْتَ لِأَهْلِهِ دَلِیلًا مِنْ لَدُنْ آدَمَ إِلَی مُحَمّدٍ صَلّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مِنْ أَئِمّةِ الْهُدَی، وَ قَادَةِ أَهْلِ التّقَی» در هر زمانی پیامبری فرستادی از حضرت آدم(ع) تا پیامبر اکرم(ص)، یعنی هیچ زمانی زمین از حجت خالی نیست.
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۹۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجلیل از اساتید خواهر و برادر حوزه علمیه استان قزوین
حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه قزوین در مراسم تجلیل از اساتید خواهر و برادر حوزه علمیه استان قزوین که به مناسبت شهادت استاد مطهری و روز معلم برگزار شد، گفت: شهید مطهری تمام عمر، بیان، قلم و زندگیاش در خدمت تعلیم، تربیت و نشر معارف الهی بوده است، بر روح پرفتوح ایشان درود میفرستیم و علو درجات را برای این شهید بزرگوار از خدای متعال درخواست میکنیم.
وی ادامه داد: همه ما مدیون شهید مطهری هستیم، چه آنهایی که شیفته و عاشق معارف ایشان بوده و هستند، چه آنهایی که غیرمستقیم و با واسطه از سفره برکات نورانی آن عالم فرهیخته بهرهمند میشوند.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: اگر ما جامعه ایمانی و دینی را با جوامع دیگر مقایسه کنیم، باید ببینیم در عرصه معلمی فرق ما با دیگران چیست، طبیعی است که ما باید مهندسی تعلیم و تعلم در دین را بدانیم که اساس آن چگونه ریخته شده است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۲ سوره جمعه میفرماید «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ»، یعنی (اوست که در میان مردم بیسواد، پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و آنان را از آلودگیهای فکری و روحی پاکشان کند و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد، و آنان به یقین پیش از این در گمراهی آشکاری بودند)، این ساختار معلمی ماست، ما معلمی را با این فضا میبینیم، صرف اینکه اطلاعاتی را به دانشآموز، دانشجو و طلبه منتقل کنیم، این صرفاً رسالت ما نیست.
وی بیان کرد: در سراسر قرآن کریم و روایات ما معارفی گفته شده که تفاوت اساسی بین نظام آموزشی در حیطه دین با نظامهای آموزشی غیر دینی را مشخص میکند.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: پیامبر (ص) فرمودند من برای مکارم اخلاقی مبعوث شدهام، همچنین پیامبر (ص) در حدیث دیگری فرمودند من برای معلمی مبعوث شدهام، خدای متعال در کنار همه انبیاء در رابطه با رسول خدا (ص) در آیه ۳۶ سوره نحل فرمود «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَالَةُ فَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ»، یعنی (و در حقیقت در میان هر امتى فرستادهاى برانگیختیم تا بگوید خدا را بپرستید و از طاغوت [فریبگر]بپرهیزید پس از ایشان کسى است که خدا او را هدایت کرده و از ایشان کسى است که گمراهى بر او سزاوار است بنابراین در زمین بگردید و ببینید فرجام تکذیبکنندگان چگونه بوده است).
امام جمعه قزوین اضافه کرد: فلسفه و هدف رسالت و معلمی وجههای متمایز نیستند، همه یک چیز هستند، یعنی همان پیغمبری که مبعوث شده معلم باشد، موضوع تعلیماتش مکارم اخلاق است، چگونه این مکارم اخلاق در جامعه نهادینه میشود و به مقصد و نتیجه میرسد؟ راهش دعوت مردم به ایمان و توحید است و اینکه مبانی اعتقادی مردم محکم شود، وقتی مبانی اعتقادی محکم شد اینها بنده خدا میشوند، وقتی بنده خدا شدند، اهل تقوا میشوند، وقتی اهل تقوا شدند، به کرامت میرسند.
وی یادآور شد: امام خمینی (ره) فرمودند نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست، انبیاء هم معلم بشر هستند، تمام ملت باید معلم باشند؛ یعنی این گونه نیست که ما بگوییم یک قشری از جامعه معلم هستند و تعلیم میدهند، همه باید تعلیم ببینند و تعلیم بدهند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: در همه زمینههای معارف، همواره آدم باید تلاش کند بیشتر بفهمد و آنچه را که یاد گرفته بیشتر به دیگران آموزش بدهد، چرا که زکات علم تعلم است.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند همه فرزندان اسلام باید معلم و متعلم باشند، یعنی ما دائم باید این سیره را داشته باشیم؛ یکی از آفاتی که حوزههای علمیه ما را ممکن است تهدید کند، این است که برخی طلاب به محض اینکه شغلی پیدا میکنند، احساس کنند دیگر نیاز به تربیت علمی ندارند، در حالی که انسان دائم باید دغدغه دانستن، یاد گرفتن و یاد دادن داشته باشد.
وی بیان کرد: رهبر حکیم انقلاب هم فرمودند مسئله زبان فارسی، ملیت و پرچم از مسائل اساسی و مهم است، همه ما وقتی به منبر میرویم یا در دانشگاه کلاس درس داریم، این مسئله را باید مورد توجه قرار بدهیم، دشمن آمده ما را از اینها جدا کند تا هویت ایرانی- اسلامی ما را تضعیف کند.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: در فتنهها هم معمولاً آنهایی که هویت انسانیشان را گم کردهاند فریب دشمن را میخورند، دشمن به راحتی با آنها بازی میکند و مملکتی را به آشوب میکشاند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تأکید کرد: رهبر حکیم انقلاب فرمودند باید هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم، آنهایی که اشتغال رسمی معلمی دارند این را مدنظر قرار دهند.
وی بیان کرد: رهبر حکیم انقلاب فرمودند معلم باید شاگرد را مثل فرزند خودش بداند، شما برای فرزند خودتان چه آرزویی دارید؟ مانند همان را باید نسبت به شاگردان داشته باشید، اینها استخوانبندی و ستون فقرات حوزه علمیه را محکم میکند.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی یادآور شد: اگر طلبه ما ببیند که ما او را مانند فرزند خود دوست داریم و دلسوز او هستیم، وقتش را بیهوده تلف نمیکنیم، مطالب مفید در اختیارش قرار میدهیم، در این صورت استخوانبندی حوزه علمیه هم محکم خواهد شد.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: رهبر حکیم انقلاب در بیانات اخیر خود فرمودند معلمان پرورشدهندگان فضیلت و سازندگان آینده کشور هستند، اگر بخواهیم برای معلم شأنی قائل باشیم، رهبر فرزانه انقلاب این شأن را به این زیبایی بیان فرمودهاند.
وی عنوان کرد: صرف این نیست که معلم بیاید یک سری مطالب را به ذهن شاگرد بنشاند، پرورش انسان، کرامت انسان و تعالی روحی دانشآموزان و طلبهها جزو رسالتهای معلمی است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: رهبر حکیم انقلاب امیدآفرینی را از رسالتهای معلمی دانستند، البته امروز الحمدلله با گذشته خیلی فرق کرده است، در گذشته ما خیلی حرفهای منفی میشنیدیم، برخیها چیزهایی میگفتند که باعث خوشحالی صهیونیستها، امریکاییها و دشمنان اسلام و انقلاب میشد، حرفهایی میزدند که نظام تضعیف میشد و جایگاه شهدا دیده نمیشد.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی اضافه کرد: امروز این چیزها الحمدلله خیلی کم شده است، معلمان ما بافضیلت هستند، در آموزش و پرورش و دانشگاهها هم همین طور است، البته هنوز هم آدمهایی هستند که جایگاه معلمی را نمیفهمند، اما تعدادشان اندک است، اکثر معلمان و اساتید موقعیت خودشان را میدانند و به رسالت بافضیلت و معنوی معلمی آگاهند.
وی تأکید کرد: رهبر فرزانه انقلاب در بیانات اخیرشان درباره فلسفه مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل فرمودند این معلمین هستند که باید به جوانان ما بفهمانند که اینها به ما استقلال میدهد و اینها هویت انسانی، ملی و دینی ما را در مقابل دیگران برجسته میکند، اگر ما اینها را متوجه نشویم ممکن است دانشجویان دانشگاههای آمریکا در اظهار انزجار نسبت به رژیم نسلکش صهیونیستی از ما جلو بزنند، ما امروز مفتخریم که پرچمدار مبارزه با صهیونیستها هستیم.
امام جمعه قزوین گفت: امروز وقتی میبینیم جهان علیه ظلم قیام کرده است، دانشگاههای آمریکا، اروپا و حتی کشورهای دیگر علیه صهیونیستها به پا خاستهاند، اینها گویا همان ندای فیضیه ۵۴ را فریاد میزنند، امروز باید گفت ایران قیام کرد امام از تبعید آمد، اگر جهان قیام کند چه کسی میآید؟
نماینده ولیفقیه در استان قزوین یادآور شد: بنابراین ما وظیفه داریم که فلسفه مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس و مرگ بر صهیونیستها را به جوانان بفهمانیم، اینها باید موضوع اساسی درسهای ما باشد، هرگز نگویید ما ادبیات، فقه یا تفسیر میگوییم، سیاست به ما ربطی ندارد، امروز همه عالم فهمیدهاند تفکیک دین از سیاست با عقل و منطق سازگار نیست.
وی اظهار کرد: همانهایی که میخواهند دین را نابود کنند، میخواهند سیاست و دین را از هم جدا کنند که مؤمنین بگویند ما سر به سجده میگذاریم و کاری به چیزی نداریم، تا آنها هر غلطی که دلشان خواست بکنند.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: اگر ما بخواهیم مطالبات دینی را از حوزههای علمیه، آموزش و پرورش و دانشگاهها بخواهیم و ببینیم خدای متعال از ما چه مطالباتی دارد، باید بدانیم مطالبات خدا در آیات الهی و بیانات انبیای عظام و ائمه اطهار (ع) آمده است.
امام جمعه قزوین بیان کرد: مطالبه خدای متعال از من و شما برای خودمان و مخاطبانمان یعنی دانشآموزان، دانشجویان، طلبهها و پامنبریها در قرآن کریم آمده است، خدای متعال در آیه ۲۰۰ سوره بقره میفرماید یک عده فقط به دنبال دنیا هستند، امروز آمریکا اینطور است، امروز آمریکا با موشک، کشتار، سرقت و تهدید این کار را میکند و صرفاً به دنبال دنیاست، خدای متعال در رابطه با این دسته از افراد که صرفاً به دنبال دنیا هستند میفرماید که اینها در آخرت هیچ چیز ندارند و خیلی بیچاره هستند.
وی گفت: خدای متعال در آیه ۲۰۱ سوره بقره میفرماید گروه دیگری هم هستند که میگویند ما در دنیا حسنه و در آخرت هم حسنه را میخواهیم، خدا به ما میگوید خودتان و مردم بسیج شوید که در گروه دوم قرار بگیرید، ما باید عامل باشیم تا این تحول معنوی و زیرساختی در جامعه به وجود بیاید.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال در آیه ۲۵۷ سوره بقره نیز دو دسته را معرفی میکند، یک دسته کسانی که ولیّ آنها خداست، یک دسته کسانی که ولیّشان طاغوت است، اوضاع روزگار این چنین است که یک عده ولایت خدا را دنبال میکنند، ولایت انبیای الهی را قبول دارند و ولایت اولیای الهی را با سلسله مراتب پذیرفتهاند، یک عده هم ولایت شیطان و طاغوت را پذیرفتهاند.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی عنوان کرد: الحمدلله حوزههای علمیه در این زمینه خیلی موفق بودهاند، اگر موفق نبودند دنیا بر اساس اندیشه انبیای عظام به پا نمیخاست، هر روز هم میبینیم اوضاع در این خصوص بهتر میشود.
وی یادآور شد: قرآن مردم را به ما نشان میدهد و میگوید مردم دو گروه هستند، عدهای هستند که فرشتگان در دلهای آنها رفتوآمد میکنند، آیات قرآن دلهای آنها را نورانی کرده است، حکمتهای الهی از زبان اهل بیت (ع) و انبیای عظام دلهای آنها را روشن کرده است.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۳۰ سوره فصلت درباره این گروه میفرماید «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، یعنی (در حقیقت کسانى که گفتند پروردگار ما خداست سپس ایستادگى کردند فرشتگان بر آنان فرود مىآیند و مىگویند هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتى که وعده یافته بودید شاد باشید).
نماینده ولیفقیه در استان قزوین عنوان کرد: در رأس کسانی که ملائکه در قلبشان نازل میشود، انبیا و ائمه (ع) هستند، اما پیروان آنها هم از این موضوع بهرهای میبرند و دلهایشان آمادگی دارد که محل نزول فرشتگان باشد.
وی بیان کرد: آیتالله حسنزاده در یکی از سخنرانیهای خود فرمودند حکم الهی، معارف دینی و آیات قرآنی مانند زنبور عسل هستند و به دنبال دلهای معطر و مطهر میگردند، آیه قرآن در هر دلی راه پیدا نمیکند، خیلیها این آیات را پس میزنند، کلام امیرالمؤمنین (ع) را هر کسی قبول نمیکند، دلی که آلوده باشد، شرک و ریا در آن باشد و ساختار آن با لقمه حرام باشد نمیتواند آیات و روایات را بپذیرد.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی گفت: آیتالله حسنزاده در ادامه فرمودند بدیها، کینهها و عداوتها مانند مگس هستند که صرفاً به دنبال آلودگی میگردند، هر جایی آلودهتر باشد، اینها بیشتر میپسندند.
امام جمعه قزوین تأکید کرد: قرآن هم میفرماید دلهایی هستند که فرشتگان، آیات قرآنی و حکم الهی بر آنها نازل میشود، در مقابل هم دلهایی هستند که شیاطین بر آنها نازل میشوند، خدای متعال در آیات ۲۲۱ و ۲۲۲ سوره شعراء میفرماید شیاطین بر دل دروغگویان گنهکار نازل میشوند.
وی اضافه کرد: باید ببینیم جامعه در معرض چه خطرات و چه فرصتهایی قرار دارد، همه ما باید تلاش کنیم دلهای مردم برای پذیرش آیات حق آماده شود و شیطان را پس بزند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین یادآور شد: خدای متعال در قرآن کریم جبهه بین مستکبران و مستضعفان را میسازد و میفرماید هر نگاه دو قطبی، حزبی، قومی، جناحی و طایفهای باید کنار گذاشته شود، تنها دو قطبی عالم دو قطبی مستکبران و مستضعفان است.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۸۲ سوره مائده صهیونیستها را مستکبر معرفی میکند، فرق بین مسیحیان و یهودیان را هم میفرماید که مسیحیان مستکبر نیستند، اما یهودیان مستکبرند و یهودیان بدترین دشمنان مسلمانان هستند.
وی عنوان کرد: معلمان و مدرسین باید جامعه را در این زمینهها زنده و فعال نگه بدارند، اینها به معنای زمینهسازی برای ظهور حضرت حجت است، ما وظیفه داریم همواره این زمینهسازی ظهور را داشته باشیم.
امام جمعه قزوین بیان کرد: دو دسته دیگر را هم خدای متعال در قرآن کریم معرفی میکند، خدای متعال در آیه ۶۷ سوره توبه میفرماید منافقین افرادی هستند که به زور کنار هم نشانده شدهاند، نه تنها دلشان همدیگر را نمیخواهد بلکه هر وقت فرصت پیدا کنند خون هم را میریزند، اینها از هم نفرت دارند، چرا که نفاق دارند و مانند چوب خشک هستند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین گفت: خدای متعال در آیه ۷۱ سوره توبه راجع به مؤمنین میفرماید که عنصر محبت و دوستی بین اینها حکم فرماست.
وی تأکید کرد: این نوع تقابلها زمینههای مسئولیتی من و شما هستند که در قرآن و روایات آمدهاند و ما باید در این عرصهها رسالت و وظیفه خودمان را انجام بدهیم.
حجت الاسلام و المسلمین عابدینی اضافه کرد: نوشتههای برخی نویسندگان عقل را تسلیم میکند، یعنی استدلالهایی راجع به موضوعات مختلف میکنند که عقل در مقابل آنها تسلیم میشود و حرفی برای گفتن نمیماند، اما وقتی به دل مراجعه میکنیم میبینیم که هنوز قانع و راضی نشده است.
امام جمعه قزوین یادآور شد: برخی مطالب اهل سیر و سلوک هم نوشتههایشان دل را راضی میکند، اما عقل اعتراض دارد و راضی نمیشود، کتابهای شهید مطهری و امثال شهید مطهری حالتی به انسان میدهد که هم عقل تسلیم میشود و هم قلب راضی میگردد.
باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین