Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@07:31:27 GMT

برآورد هشداردهنده از فقر خشن!

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۰۸۳۱

فقر مطلق و به تعبیر دیگر فقر خشن، پدیده‌ای است که برخی مسئولان دولتی تعداد آن را دو میلیون و برخی کارشناسان اقتصادی ۵ میلیون نفر برآوُرد می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: فقر واژه‌ای نام آشنا می‌باشد که وجود آن در هر جامعه ای، نگران کننده و تاسف آور می‌باشد. در روایات و شریعت اسلامی نیز، از فقر به عنوان پدیده‌ای نامبارک یاد شده که رفع، مهار و کنترل آن امری ضروری و به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فقر در تمامی کشور‌های دنیا با شدت و ضعف‌هایی وجود دارد و اساسا انتظار توانمندی اقتصادی برای تمامی اقشار، گروه‌ها و افراد یک جامعه آرمانی به نظر می‌رسد.

حتی در پیشرفته‌ترین کشور‌های جهان نیز، رگه‌هایی از فقر دیده می‌شود و اساسا نقطه مقابل اقتصاد لیبرال سرمایه داری، افراد و گروه‌های فقیری است که در سایه سرمایه داری و اشرافی گری ضعیف‌تر می‌شوند.

فارغ از نظریه پردازی‌های اقتصادی و شیوه و الگو‌های اقتصادی که در کشور‌های جهان جاری و ساری است، جامعه ایران نیز همچون بسیاری از کشور‌های جهان با این عارضه (فقر)، دست و پنجه نرم می‌کند.

به واقع تَعَدُد افراد فقیر و شدت و عمقی که از ناتوانی اقتصادی فقراء برآورد می‌شود، نقطه تفاوت و تمایز میان جوامع و کشور‌ها در این خصوص به شمار می‌رود و هر آنچه تعداد افراد و گروه‌های فقیر جامعه و میزان و عمق فقر آن‌ها کمتر باشد، طبیعتا ضریب مخاطرات و پیامد‌های فقر نیز کاهش خواهد یافت.

فقر شدید، فقر مطلق یا فقر خشن از واژگانی است که هر کدام در یک قالب، معنا می‌شود و آن معطوف به ضعف و ناتوانی شدید مالی می‌شود، به نحوی که گروه‌های و طیف‌های درگیر از تامین حداقل‌ها نیز درمانده و عاجز می‌باشند.

ماه گذشته، واژه فقر خشن، از زبان وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی مطرح شد و مجددا نگاه‌ها به این نوع از فقر در جامعه ایران دوخته شد.

آنچنان که علی ربیعی عنوان نموده، رفع و مهار فقر خشن از دستورکار‌های دولت به شمار می‌رود و آنچنان که وزیر مذکور مطرح نموده، معاون اول رئیس جمهور نیز تاکید کرده اند که در لایحه بودجه باید بخشنامه‌ای برای مبارزه با آن (فقر خشن) ایجاد و تعریف شود.

اینکه مصادیق، نشانه‌ها و شاخص‌های فقر خشن یا مطلق چیست، از موضوعاتی به شمار می‌رود که مستلزم مطالعات و بررسی‌های هر چه دقیق‌تر می‌باشد، زیرا آنچه که اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی در خصوص آن، اشتراک و اتفاق نظر دارند، معطوف بر این امر می‌شود که گروه‌های درگیر یا در معرض این پدیده، از تامین مایحتاج اولیه خود همچون تامین غذا نیز با دشواری‌ها و موانع جدی مواجه هستند.

با چنین اوصافی، فقر خشن را می‌توان معادل گرسنگی نامید که به واقع کم درآمد‌ترین افراد و گروه‌های جامعه در این قالب قرار می‌گیرند.

علیرغم تمامی این تعاریف، هنوز عبارت و تعریف مشخصی برای فقر خشن بصورت رسمی مطرح نشده و توصیفات و تعاریفی که در ارتباط با این عبارت یا واژه ارائه می‌گردد بصورت نظر و تحلیل‌های شخصی بیان می‌شود.

حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه از تعبیر فقر حاد در این ارتباط یاد می‌کند.

وی در تعریف این نوع از فقر می‌گوید:بی خانمان و کارتن خواب‌ها و کسانی که به شکل عریان در مجامع عمومی ظاهر می‌شوند و بعضا با گرسنگی و آسیب‌های مختلفی روبرو هستند مشمول این پدیده (فقر حاد) می‌شوند.

برخی دیگر از کارشناسان مظاهری همچون کلیه فروشی، تن فروشی، فرزند فروشی، رحم اجاره ای، گورخوابی گسترش معتادان پر خطر و... را از مصادیق فقر خشن یا حاد قلمداد می‌کنند.

کیومرث شرافتی، محقق و پژهشگر اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به ارتباط مستقیم بسیاری از معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی با فقر اقتصادی، اظهار داشت:اگر نگوییم همه، اما بخش قابل توجهی از ناهنجاری‌های اجتماعی ریشه در فقر اقتصادی دارد.

وی افزود:این به معنای ناهنجار بودن تمامی افراد فقیر و تهیدست نیست و یقینا هستند افرادی که با وجود مواجه بودن با تنگدستی شدید، عزت نفس و سلامت خود را حفظ می‌کنند، اما تردیدی وجود ندارد که افراد و گروه‌های فقیر بیش از هر طیف و گروه اجتماعی دیگری، دچار لغزش و نارسایی می‌شوند و این واقعیتی تلخ است که نمی‌توان آن را انکار نمود.

شرافتی گفت:اطلاق و مشابه سازی فقر مطلق با فقر خشن، موضوعی است که نیازمند بررسی و مطالعات هر چه بیشتری می‌باشد، اما بدون تردید استمرار طولانی مدت فقر خشن، نتیجه‌ای جز فقر مطلق را در پی ندارد و به واقع فقر خشن یا حاد، گذرگاهی برای ورود به فقر مطلق محسوب می‌شود.

احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح فقر می‌گوید:فقر درآمدی و فقر قابلیتی دو قسم از فقر محسوب می‌شوند و به واقع فقر درآمدی به افرادی اطلاق می‌شود که درآمد آنها، تامین کننده زندگی آن‌ها نیست.
ریشه کنی فقر مطلق از جامعه در چهار سال از آرزو تا واقعیت

چندی پیش رئیس جمهور وعده ریشه کن کردن فقر مطلق در بازه زمانی چهار ساله را مطرح نمود.

در این میان، برخی معتقدند طرح این وعده، خوشبینانه به نظر می‌رسد و ریشه کن کردن و مهار قطعی این پدیده با شرایط موجود حاکم بر اقتصاد کشور امری بسیار دشوار است.

حسن تقوی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به لزوم کنترل نارسایی‌هایی که به فقر منتهی می‌شود، گفت:به اعتقاد بنده در نخستین گام باید عامل مولد فقر و تنگدستی را در جامعه مهار کرد که البته دلایل و موارد بسیاری در ظهور و بروز این پدیده نامیمون تاثیرگذار ست.

وی افزود:اکنون، آنچه که رفع کننده بسیاری از مشکلات اقتصادی خواهد بود به اشتغالزایی معطوف می‌شود، زیرا در صورت برخورداری فرد یا گروهی از درآمد مکفی، ضریب دچار شدن به فقر به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

تقوی عنوان کرد:در کنار اشتغالزایی، تعریف بسته‌های حمایتی برا‌ی افراد و گروه‌های ضعیف جامعه (از حیث اقتصادی) از دیگر مولفه‌هایی است که در سایه آن می‌توان به توفیق مثبت و سازنده بسیاری نائل شد.
برنامه دولت برای ریشه کن کردن فقر مطلق چیست؟

احمد میدری، معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در تشریح برنامه‌های دولت برای مبارزه با فقر خشن می‌گوید:"در حال تنظیم یک لایحه مساعدت با عنوان نظام چند لایه تامین اجتماعی هستیم، یک لایحه از سیاست‌های رفاهی مذکور مشمول لایه مساعدت می‌شود که افراد و گروه‌های ناتوان همچون سالمندان، معلولان، از کار افتادگان و... که امکان توانمند سازی آن‌ها وجود ندارد را در بر می‌گیرد.

وی می‌افزاید:لایه دوم، کسانی هستند که فقیرند، اما از قابلیت توانمند سازی برخوردارند و درکنار آن، لایحه بیمه فراگیر نیز تنظیم شده و سازمان برنامه هم با آن موافقت نموده و به محض تعیین بودجه، اجرایی خواهد شد.

اینکه میزان موفقیت طرح اشاره شده از سوی میدری تا چه میزانی می‌باشد، امری است که گذر زمان پاسخ آن را خواهد داد، اما آنچه که تردیدی در آن وجود ندارد به احصا و برآورد صحیح از تعداد فقرای جامعه (منظور نظر گروه‌هایی که با فقر خشن یا مطلق مواجه هستند می‌باشد) معطوف می‌شود.

احمد میدری چندی پیش تعداد افرادی که مبتلا به فقر غذایی هستند را دو میلیون نفر عنوان نمود و برخی دیگر از کارشناسان همچون حسین راغفر تعداد افراد و گروه‌های درگیر این نوع از فقر را حدود ۵ میلیون نفر عنوان می‌کند.

البته برخی اعتقاد دارند باید میان واژه فقر غذایی و افراد گرسنه تفاوت قائل شد، و لزوما افرادی که با فقر غذایی مواجه هستند شب را گرسنه سر بر بالین نمی‌گذارند و به واقع فقر غذایی به عارضه‌ای گفته می‌شود که فرد درگیر قادر به تامین تنوع غذایی و تمامی عناصر مورد نیاز بدن اعم از پروتئین‌ها، کلسیم، ویتامین‌ها و ... نمی‌باشد.

با همه این اوصاف و تبیین و تشریح ها، نکته حائزاهمیت به ساز وکار شناسایی این افراد معطوف می‌شود که امر ساده‌ای نخواهد بود و در فرآیند حصول این امر، قطعا شاهد دشواری‌هایی خواهیم بود که البته این دشواری‌ها به معنای غیر ممکن بودن شناسایی اصولی این طیف نیست و به هر حال با اتکای به برخی از مکانیزم‌ها و مولفه‌ها می‌توان به شناسایی دقیقی در این خصوص، نائل شد، لذا آنچه که در آن تردیدی وجود ندارد به راه پر فراز و نشیب دولت برای مقابله با فقر خشن معطوف می‌شود، امری که برخی حصول و تحقق ۴ ساله آن را خوشبینانه قلمداد می‌کنند.

به هر ترتیب امید آن می‌رود با عزم و هم افزایی تمامی دستگاه‌های ذی ربط، این امر خطیر محقق شود که قطعا دستیایی به چنین توفیقی از بروز بسیاری نارسایی ها، چالش‌ها و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی امنیتی و انتظامی پیشگیری خواهد کرد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۰۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی

به گزارش «تابناک»، محسن زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن یادآوری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری ۱۴۰۳ افزود: بنابراین ۵۰ درصد آزمون سراسری از سابقه تحصیلی در پایه دوازدهم محاسبه می‌شود که شامل تاثیر نمرات دروس عمومی و اختصاصی است که از طریق آزمون‌ نهایی خرداد ماه سال جاری تولید می‌شود.

نحوه تولید سابقه تحصیلی دیپلمه‌های متقاضی شرکت در کنکور ۱۴۰۳

وی در خصوص نحوه تولید سوابق تحصیلی برای فارغ التحصیلان سال‌های قبل توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: در خصوص فارغ التحصیلان سال ۱۴۰۲، صرفا امتحانات نهایی خرداد آنها به عنوان سوابقشان در نظر گرفته می‌شود.

زارعی تاکید کرد: اما در مورد سایر افرادی که پیش‌تر از سال ۱۴۰۲ فارغ التحصیل شده‌اند نیز، همه آزمون‌های نهایی آنها به عنوان سابقه لحاظ خواهد شد. این در حالیست که فارغ التحصیلان ۱۳۸۴ به قبل که سابقه ندارند، چون در هیچ سامانه‌ای این سابقه ثبت و ضبط نشده، اگر داوطلب شرکت در آزمون سراسری سال جاری هستند، حتما بایستی برای گروه آزمایشی کنکوری که شرکت می کنند، سابقه تحصیلی را تولید کنند.

به گفته رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش، فارغ التحصیلان ۱۳۸۴ به بعد باید حتما کنترل کنند که بنابر گروه آزمایشی که انتخاب می‌کنند، سوابق آنها کامل است و یا نواقصی دارند و اگر این نواقص وجود داشت نسبت به رفع آن اقدام کنند.

وی با اشاره به فارغ‌اتحصیلان پشت کنکوری که باید سوابق تحصیلی خود را ایجاد و آن را تایید کنند توضیحاتی کامل‌تر ارائه و یادآور شد: مشاهده سوابق تحصیلی از نهم اردیبهشت آغاز شده و درگاه ورودی آن از طریق وبگاه سازمان سنجش به آدرس my.sanjesh.org  امکانپذیر و از این طریق وارد سامانه آموزش و پرورش خواهند شد. سایر افراد هم می توانند مستقیما از طریق سایت my.medu.ir وارد و سابقه تحصیلی خود را مشاهده کنند. کسانی که سوابقشان متناسب با گروه آزمایشی است که در آن شرکت خواهند کرد، گزینه «تایید» را انتخاب و به محض این انتخاب، کار آنها تمام می‌شود.

مراحل مشاهده تا تایید سوابق تحصیلی
افرادی که به سوابق خود اعتراض دارند چه کنند؟

زارعی با بیان اینکه ممکن است بعضی افراد نسبت به بخشی از سوابق خود و یا کل آن اعتراضی داشته باشند گفت: یعنی ممکن است مغایرتی وجود داشته باشد که در این صورت زمانی که اعلام مغایرت برای هر درس می‌کنند، باید مستندی که دال بر وجود مغایرت باشد را بارگذاری کنند یعنی اگر کارنامه‌ای دارند بارگذاری کنند؛ به محضی که این کار انجام  شود سامانه به صورت خودکار بررسی‌ها را انجام و اصلاح صورت می‌گیرد و این افراد در مراجعه مجدد، اصلاح را دریافت می کنند؛ اگر هم دریافت نکنند بایستی به سنجش مناطق تحصیلی خود مراجعه و پیگیرشوند تا اصلاح را انجام دهند و حتما تایید این اصلاح را دریافت کنند چرا که در غیر اینصورت یعنی سابقه را تایید نکرده‌اند و در ارسال سوابق دچار مشکل می‌شوند.

امکان انتخاب دروس برای «ترمیم نمره» بنابر گروه آزمایشی در کنکور سراسری 
اگر در امتحان ترمیم نمره شرکت نکنید چه می‌شود؟

وی با بیان اینکه تا پایان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت دسترسی به سامانه مشاهده و تایید سوابق تحصیلی فعال است به طوریکه بیش از ۱۰۰هزار نفر از داوطلبان برای مشاهده و دریافت سوابق مراجعه کرده‌اند که حدود ۶۰۰ نفر اعلام مغایرت و ما بقی سوابق خود را تایید کرده‌اند اظهار کرد: ثبت نام برای ترمیم نمره داوطلبان نیز فعال شده است. همه افراد متناسب با گروه آزمایشی خود می توانند ایجاد سابقه کنند و در این خصوص افراد محدودیتی در انتخاب دروس مدنظر برای ایجاد سابقه ندارند. نمره دروس هم به افراد نمایش داده می شود تا اگر احیانا بخواهند تحت عنوان «ترمیم»، نمره خود را ارتقاء بدهند، باز هم محدودیت نداشته و از یک تا چند درس و یا همه دروس را می‌توانند برای ترمیم انتخاب و هزینه آن را پراخت و در امتحان مربوطه شرکت کنند.

رئیس مرکز ارزش‌یابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش با تاکید بر اینکه در انتخاب دروس جهت ترمیم نمره، هیچ فردی هیچ محدودیتی از نظر تعداد دروس انتخابی ندارد بیان کرد: ممکن است فردی در انتخاب دروس خود دچار تردید شود که آیا می‌تواند خود را جهت امتحان آماده کند یا خیر؟ که این افراد می توانند دروس مدنظر خود را انتخاب کرده اما اگر تا روز امتحان آمادگی نداشتند، می توانند در آن امتحان شرکت نکنند و عدم شرکت به منزله این است که اصلا درسی را برای امتحان انتخاب نکرده و این انتخاب برای آنها کماکان محفوظ می‌ماند.

زارعی ادامه داد: بعد از تایید، انتخاب محل آزمون است که در چه شهرستانی می‌خواهند آزمون بدهند و این را نیز داوطلبان متناسب با محل سکونت خود انتخاب می‌کنند. سپس کار حوزه‌بندی است که در حوزه بندی ممکن است مثلا در یک مرکز استان ناحیه‌ای را انتخاب کنند که امکان حوزه بندی مقدور نباشد لذا به ناحیه دیگری منتقل می شوند اما در تفکیک شهرستان‌ها، ترتیب شهرستانی را که داوطلبان انتخاب کرده‌اند، رعایت می شود. نام محل آزمون نیز بعد از پروسه حوزه‌بندی دقیق مشخص است.

هنگام مشاهده سوابق تحصیلی، مشخصات هویتی خود را کنترل کنید 
«عکس» امسال خود را بارگذاری کنید 

زارعی در ادامه توصیه‌هایی به دواطلبان داشت و گفت: متقاضیان هنگام مشاهده سوابق تحصیلی حتما مشخصات هویتی خود را نیز کنترل کنند تا اگر مغایرتی وجود داشت، همان جا اعلام کنند؛ سامانه این را از سامانه ثبت‌احوال بازخوانی می کند تا اگر تغییراتی انجام اما اعمال نشده، دوباره اعمال شود. 

وی از داوطلبان خواست حتما تصویر سال جاری خود را بارگذاری کنند چرا که کارت ورود به حلسه متناسب با همان تصویر صادر می‌شود  همچنین باید دقت کنند تصویر بارگذاری شده با تصویر مدرک شناسایی آنها مطابقت داشته باشد چرا که در صورت وجود مغایرت، در زمان ورود به محل آزمون دچار مشکل می‌شوند.

تایید و مشاهده سوابق تحصیلی خود را به ساعات پایانی موکول نکنید

زارعی همچنین از متقاضیان خواست تایید و مشاهده سوابق تحصیلی خود را به ساعات پایانی مهلت مقرر (پایان روز ۱۵ اردیبهشت) موکول نکنند و در این باره تاکید کرد: در ساعات پایانی  ترافیک مراجعات زیاد خواهد شد و ممکن است سامانه کند شود.

هزینه ایجاد سابقه و ترمیم نمره

وی هزینه ترمیم نمره هر درس را مبلغ ۵۰ هزار تومان اعلام و خاطر نشان کرد: طبق مصوبه هیئت وزیران افراد برای تایید سوابق خود که به سازمان سنجش ارسال خواهد شد مبلغ ۵۰۰ هزار ریال باید پرداخت کنند. همچنین برای هر عنوان درسی که به عنوان ایجاد سابقه و یا ترمیم انتخاب می‌کنند نیز باید ۵۰۰ هزار ریال از طریق سامانه و به صورت برخط پرداخت کنند و به محض اینکه این مراحل انجام شد، دروس انتخابی آنها هم به عنوان ایجاد سابقه و هم ترمیم نهایی می‌شود؛ بالطبع درسی را که سابقه‌ای در آن ندارند تحت عنوان ایجاد سابقه و  اما در درسی که سابقه دارند اما می خواهند نمره آن را ارتقاء دهند، تحت عنوان ترمیم انتخاب می‌کنند.

نحوه ایجاد سابقه تحصیلی توسط دوازدهمی‌ها

زارعی با تاکید بر اینکه تمام این توضیحات ویژه فارغ‌التحصیلان(افراد دارای دیپلم) بود، در خصوص ایجاد سوابق تحصیلی برای دانش آموزان پایه دوازدهم گفت: دانش‌آموزانی که در گروه آزمایشی متناظر رشته تحصیلی خود در کنکور سراسری شرکت خواهند کرد الان هیچ نیازی به مراجعه به سامانه برای تایید و مشاهده سوابق خود ندارند و همه مراحل مربوطه این افراد بعد از پایان امتحانات خرداد ماه و اعلام نتایج اطلاع رسانی می‌شود که چه زمانی برای این امر مراجعه کنند؛ آن هنگام این افراد نیز باید همین مراحل ذکر شده در بالا را طی کنند.

رئیس مرکز ارزش‌یابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش درباره دانش‌آموزانی که در رشته‌های غیرمتناظر در آزمون سراسری شرکت کرده‌اند گفت: مثلا دانش آموزی با رشته ریاضی در گروه علوم تجربی شرکت کرده، این دانش آموز حتما باید سابقه تحصیلی در رشته علوم تجربی ایجاد کند البته در دروس مشترک اعم تخصصی و عمومی نیازی به این ندارند اما در درسی که سابقه ندارند مثل زیست شناسی، حتما باید سابقه ایجاد کنند و در خرداد ماه آن درس را حتما باید امتحان دهند.

هنرستانیها چطور سابقه ایجاد کنند؟

وی افزود: هنرجویان هنرستانها بدلیل آنکه آزمون داخلی دارند، سابقه تحصیلی ندارند لذا این دسته اگر در گروه آزمایشی هنر شرکت کنند باید دروس عمومی شاخه خود را انتخاب کنند و نیازی نیست دروس عمومی شاخه نظری را انتخاب کنند؛ اما در پایه دوازدهم چون درس زبان خارجی ندارند، امتحان شاخه نظری از آنها گرفته می‌شود که کد درس مشخص است. دانش آموزان در پایه دهم و یازدهم نیز می‌توانند از اکنون برای ایجاد سابقه اقدام کنند تا در پایه دوازدهم با دانش آموزان شاخه نظری امتحان دهند اما باید دروس عمومی خود را امتحان دهند. اگر افراد بنای شرکت در گروه آزمایشی دیگری را دارند طبیعتا باید متناسب با گروه انتخابی، سابقه تحصیلی را ایجاد کنند یعنی دروس مربوطه را انتخاب و در آزمونش‌ شرکت کنند. این امر اختیاری است و اجباری در کار نیست اگر حتی تصور کنند بعدا در گروه آزمایشی دیگری شرکت کنند نیز به آنها اختیار داده می‌شود تا سابقه خود را تولید کنند. 

وی خطاب به معترضان به سوابق که باید مدارک و ادله خود را بارگذاری کنند اما ممکن است تا مهلت تعیین شده نتوانند ادله خود را بدست بیاورند گفت: به محض اعتراض، سامانه شروع به بررسی می‌کند و بخش اعظمی از اعتراضات به این شکل رفع می‌شود ولی به افرادی که پیامک ارسال و نیاز به مراجعه حضوری دارند حتما فرصت کافی برای رفع مغایرت داده می‌شود و نگرانی نداشته باشند.

دیگر خبرها

  • بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج ادامه دارد
  • بیمه رایگان دهک‌های یک تا پنج جامعه ادامه دارد
  • مد خوب، مد بد!
  • بریتانیا بر لبه پرتگاه اقتصادی
  • سن مناسب برای انجام تست دیابت
  • چرا دویچه وله از ایران عصبانی است؟
  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند
  • انگلیس ۲ گروه از شهرک‌نشینان صهیونیست را تحریم کرد
  • ۸۹۰ ورزشکار معلول زنجانی در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند
  • آخرین مهلت پشت کنکوری‌ها برای تأیید سوابق تحصیلی