Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل > اروپا - مردم کاتالونیا قرار است امروز در واکنش به اقدامات پلیس اسپانیا دست به یک اعتصاب سراسری بزنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها رهبران اروپایی با دقت هرچه بیشتر همه پرسی استقلال کاتالونیا را رصد می کنند و هرکدام هم واکنش های متفاوتی به این مساله داشتنه اند، اما آخرین اخبار از همه پرسی در این کشور حاکی از آن است که رهبر استقلال طلبان اعلام کرده است که این منطقه دست به اعتصاب سراسری خواهد زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اعتصاب در واکنش به خشونت پلیس اسپانیا علیه رفراندوم این منطقه است که در پی آن بیش از 800 نفر زخمی شده اند.

در همی رابطه کارلوس پوجدمون رهبر استقلال طلبان خواستار میانجیگری جامعه ملل شده است.

چرا کاتالونیا به دنبال استقلال است؟

منطقه کاتالونیا خودمختار ترین ایالت اسپانیا است که از 4 استان تشکیل شده است. بارسلون مرکز این منطقه محسوب می شود. این ایالت بیشترین سود اقتصادی را برای دولت مرکزی اسپانیا به همراه داشته است و به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود.

در اطلاعاتی که از وضعیت سیاسی و اقتصادی این منطقه نسبت به دولت مرکزی اسپانیا به دست آمده است گفته می شود؛ ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در کاتالونیا انجام می‌شود که به همین دلیل یکی از خواسته‌های دولت کاتالونیا در سال‌های اخیر پرداخت سهم کمتری از مالیات‌هایی که از مردم این ایالت اخذ می‌شود به دولت مرکزی و تعیین سقف مالیات‌ها توسط دولت محلی بوده‌است.

استقلال طلبان می گویند تعهدات مالی این ایالت به دولت مرکزی باعث شده تا کاتالونیا به رغم توان اقتصادی بالایش به مقروض‌ترین ایالت اسپانیا بدل شود و نزدیک به ۴۲ میلیارد یورو بدهی داشته باشد.

گرایش‌های جدایی خواهانه در کاتالان که در دهه‌های گذشته در اقلیت بود در سال‌های اخیر قدرت بیشتری گرفته‌اند. جدایی‌خواهان کاتالونیا و شماری از اقتصاددانان معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که ۲۷ درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و ۲۵ درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا است. همچنین سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد ۱۵ میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازند. این در حالیست که برخی کارشناسان اقتصادی دیگر معتقدند کاتالونیای مستقل به لحاظ اقتصادی توان ادامه حیات ندارد به ویژه اگر به عضویت اتحادیه اروپا پذیرفته نشود و صادراتش به اسپانیا نیز قطع شود.

طبق آخرین همه‌پرسی در ژوِییه ۲۰۰۶ کاتالونیا به بخشی خودمختار تبدیل شد و از نظر درآمدهای مالیاتی و کنترل بر مرزها و فرودگاه‌ها و قوانین مهاجرتی مستقل‌تر از قبل شد اما رهبران این منطقه با این شرایط در آن زمان هم ناراضی بودند، حال پس از سال 2006 تا کنون بار دیگر اقدام به این همه پرسی تاریخی کرده اند اما این بار با مطالبات بالاتر که یکی از مهمترین آن ها عضویت مستقل در اتحادیه اروپا است، بوچدون رهبر استقلال طلبان روز گذشته در تجمع حامیان همه پرسی و استقلال کاتولونیا خواستار میانجیگری جامعه بین المللی شده است، اما سازمان ملل روز گذشته در مجمع عمومی اعلام موضع کرد، گوتروش دبیر کل این سازمان با ابراز امیدواری از این همه پرسی گفت: موسسات دموکراتیک اسپانیا راه حلی برای همه پرسی استقلال کاتالونیا پیدا کنند در همین حال زید الرعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم موضع خود را اعلام کرد.

آخرین اخبار این همه پرسی را گزارشی ذیل از نظر می گذرانید:

امیدواری سازمان ملل به حل بحران کاتالونیا

سازمان ملل اعلام کرد، آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان باور دارد که موسسات دموکراتیک اسپانیا راه حلی برای بحران به وجود آمده میان جدایی طلبان کاتالونیا و دولت ملی اسپانیا پیدا خواهند کرد.

همچنین سخنگوی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل به نقل از وی اعلام کرد: حقّ تعیین سرنوشت یکی از حقوق ابتدایی است. اما این مساله باید به گونه‌ای محقق شود که وحدت اراضی را حفظ کرده و باعث درگیری نشود. همچنین این مساله را می‌توان در توافق با شرکای مرتبط پیگیری کرد.

کاتالونیا امروز شاهد اعتصاب سراسری است

مردم کاتالونیا امروز (سه‌شنبه) قرار است در محکومیت خشونت پلیس اسپانیا در سرکوب شرکت کنندگان در رفراندوم استقلال این منطقه از دولت مرکزی دست به اعتصاب سراسری بزنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، درگیری‌ها و تنش‌های خشونت آمیز در جریان برگزاری رفراندوم استقلال کاتالونیا از اسپانیا که البته با پیروزی مردم این منطقه در همه‌پرسی همراه شد، باعث خشم مردم شده و آنها امروز قصد دارند تا اعتصاب سراسری برگزار و این خشونت‌ها را محکوم کنند. درگیری‌ها در کاتالونیا بیش از ۹۰۰ مجروح برجای گذاشت اما مقام‌های دولتی اعلام کردند در مجموع ۹۲ تن زخمی شدند که چهار تن در بیمارستان بستری شده و حال دو تن وخیم است.

کارلس پوگدمون، رهبر دولت منطقه‌ای کاتالونیا پیش از برگزاری این اعتصاب سراسری گفت: من مطمئنم که این اعتصاب در سراسر منطقه به خوبی برگزار می‌شود.

مردم کاتالونیا اواسط روز دوشنبه دست از کار کشیدند و به آرامی و با حفظ صلح و آرامش به خیابان‌ها آمدند.

پلیس شهری در بارسلونا نیز اعلام کرد که ۱۵ هزار تن از مردم باعث توقف عبور و مرور خودروها شدند و بسیاری از آنها لباس‌هایی به رنگ آبی، زرد و قرمز که پرچم جدایی طلبان کاتالونیاست، به تن داشتند در فریاد "خیابان‌ها از آن ما خواهد شد" سر می‌دادند.

همچنین معترضان شعار "این قانون را ژنرال فرانکو وضع کرد" سر دادند که اشاره‌ای به سرکوب زبان و فرهنگ کاتالونیایی‌ها در دوران دیکتاتوری ژنرال فرانسیسکو فرانکو در سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۷۵ است.


رهبر کاتالونیا خواستار میانجیگری بین‌المللی شد

در پی همه‌پرسی جنجالی کاتالونیا، کارلوس پوجدمون، رهبر این منطقه خواستار میانجیگری بین‌المللی شده است.

پوجدمون امروز دوشنبه دوم اکتبر (۱۰ مهر) در یک نشست خبری با تاکید بر اینکه مردم کاتالونیا حق جدایی از اسپانیا را کسب کرده‌اند گفته این منطقه قصد جدایی ناگهانی از اسپانیا را ندارد.

کمیسیون اروپا هنوز درباره ایفای نقش میانجگری اظهار نظری نکرده ولی اعلام کرده این همه‌پرسی بر اساس قانون اساسی اسپانیا قانونی نبوده است.

بی بی سی در این رابطه گزارش داده است: نتایج این همه پرسی که دیروز (یکشنبه اول اکتبر) برگزار شد، رسما به رهبر کاتالونیا اختیار آن را می‌دهد که اعلام استقلال کند و انتظار می‌رود این اعلام تا پایان هفته جاری در پارلمان این منطقه انجام شود.


عده‌ای از تحلیل‌گران اتفاقات جاری را بزرگترین بحران سیاسی اسپانیا در سی سال گذشته خوانده‌اند.



مقام‌های دولتی کاتالان گفته‌اند بیش از دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر توانستند در همه‌پرسی رای خود را به صندوق بیاندازند و به گفته آنها ۹۰ درصد رای دهندگان به جدایی کاتالونیا از اسپانیا رای داده‌اند.

مقام‌های دولتی کاتالونیا میزان مشارکت مردمی را در این انتخابات ۴۲ درصد اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که دولت اسپانیا که این رفراندوم را "غیرقانونی" اعلام کرده بود، در روز رای گیری به خشونت متوسل شد.

دولت اسپانیا پیشتر هشدار داده بود بود مانع این رای گیری خواهد شد چون آن را "ناقض قانون اساسی" کشور می‌دانست.

در روز همه‌پرسی، ماموران پلیس اسپانیا برگه‌های رای و صندوق‌های رای گیری را ضبط کردند و مانع رای دادن مردم شدند.

پلیس برای متفرق کردن معترضان هوادار استقلال که در شهر بارسلون، مرکز کاتالونیا تجمع کرده بودند، از باتوم و گلوله پلاستیکی هم استفاده کرد.

تصاویر منتشر شده تلویزیونی پلیس اسپانیا را در حالی در حال ضرب و شتم شهروندان کاتالونیا نشان می‌داد. آنها بعضی از شهروندان را از پله‌ها به پایین پرت می‌کردند و برای ممانعت از رای‌گیری موی زنان را می‌کشیدند تا آنها را حوزه اخذ رای بیرون ببرند.

دولت مرکزی اسپانیا اقدام پلیس را "متناسب" توصیف کرده است.

در حوادث دیروز بیش از ۸۰۰ نفر زخمی شدند.

تلاش دولت اسپانیا برای جلوگیری از برگزاری همه پرسی اخیر انتقاد کشورهایی نظیر بریتانیا و بلژیک را هم به همراه داشته است.

کاتالونیا یک منطقه ثروتمند با جمعیت ۷ و نیم میلیون نفری است که در شمال شرقی اسپانیا واقع است.

این منطقه دارای فرهنگ و زبان خودش است و از میزان خودمختاری بالایی برخوردار است، اما تحت قانون اساسی اسپانیا به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نمی‌شود.

این منطقه مرکز صنایع و گردشگری محسوب می‌شود و درآمد حاصل از توریسم در این منطقه معادل بیست درصد کل اقتصاد اسپانیاست.

به گزارش خبرآنلاین، رویترز گزارش داد است: رهبر اپوزیسیون اسپانیا از خشونت‌های رخ داده که باعث زخمی شدن بیش از ۱۳۰۰ که بیشتر آنها غیرنظامی بودند، انتقاد کرده است.

با این حال دولت اسپانیا اعلام کرد که ماریانو راخوی، نخست وزیر این کشور در دیدار با مخالفان سیاسی از اقدام پلیس حمایت کرد.

همچنین راخوی مذاکراتی را با رهبران ارشد اتحادیه اروپا از جمله امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه انجام داد و اعلام کرده که اقدام دولت برای جلوگیری از برگزاری رفراندوم غیرقانونی در کاتالونیا در راستای کمک به حفظ ثبات و دموکراسی در کل اتحادیه اروپا است.
براساس گزارش‌های موجود، ۲.۲۶ میلیون تن از مردم کاتالونیا در رفراندوم شرکت کردند.

دولت مرکزی اسپانیا متعهد شده تا از جدایی کاتالونیا از کشور جلوگیری کند چون این منطقه خودمختار یک پنجم سرانه تولید ناخالص ملی اسپانیا را در دست دارد و از ذخایر غنی برخوردار است.

خشونت‌های پلیس در منطقه در جریان برگزاری رفراندوم استقلال انتقادهای زیادی را هم در داخل و در سطح جامعه بین‌الملل درپی داشت به طوریکه زید رعد الحسین، کمیسیونر ارشد حقوق بشر سازمان ملل گفت بابت این ناآرامی‌ها به شدت نگران است و دونالد تاسک، رئیس اتحادیه اروپا نیز به مادرید تاکید کرد تا از خشونت‌های بیشتر اجتناب کند.

پارلمان اروپا همچنین قرار است فردا (چهارشنبه) مناظره ویژه‌ای را در این باره برگزار کند.

سخنگوی پارلمان اروپا در این باره گفت: ما از طرف‌های دخیل در روند برگزاری رفراندوم می‌خواهیم تا اقدامی را برای مذاکرات انجام دهند. خشونت هرگز ابزار درستی در سیاست نبوده و نیست.

52310

کلید واژه‌ها : اسپانیا -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۱۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی علمیات وعده صادق

به گزارش جماران؛ هفته‌نامه «خط حزب‌الله» در شماره اخیر خود نوشت: رهبر‌انقلاب اسلامی اخیراً در جریان یک دیدار، با اشاره به اعترافات اندیشمندان غربی در خصوص اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهونیستی تاکید کردند که تاریخ منطقه غرب آسیا را باید به دو بخش قبل و بعد از عملیات وعده صادق تقسیم کرد.

 

 

کارشناسان منطقه‌ای و بین‌المللی در تحلیل پاسخ تاریخی و بی‌سابقه ایران، آن را فصل جدیدی در معادلات و قواعد منطقه می‌دانند؛ از جمله مرشایمر، نظریه‌پرداز و اندیشمند آمریکایی حوزه روابط بین‌الملل که هفته گذشته درباره عملیات وعده صادق گفته بود: این اولین بار است که کشوری قادر شده از سرزمین خود به اسرائیل حمله کند. این از منظر اسرائیل، واقعا شوکه‌کننده است. بعد از ۱۴ آوریل بازدارندگی رژیم صهیونیستی به شدت آسیب دید.

 

دانلود خط حزب الله جدید

دیگر خبرها

  • تجلیل از فرهیختگان شهر در منطقه ۱۵ اصفهان
  • بارسلونا؛ خواهرخوانده‌ای با شاهکارهای معماری برای اصفهان
  • نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی عملیات وعده صادق
  • احتمال محرومیت نمایندگان لالیگا از حضور در رقابت‌های اروپایی
  • نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی علمیات وعده صادق
  • حفاری بیل مکانیکی شهرداری در گورستان باستانی ری/ضرب و جرح مالک
  • یوفا تهدید کرد: احتمال محرومیت اسپانیا از یورو
  • معماری آلبوم هویتی یک منطقه در تاریخ است + تصویر
  • شرط میلیون دلاری منچستر یونایتد برای نگه داشتن تن هاخ | یا صعود کن یا فقیر شو!
  • آرائوخو دلگیر است: به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏