Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر از برگزاری آیین سنتی نخل گردانی و دسته بنی اسد در بعد از ظهر دوازدهم محرم در کاشمر خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا یوسفی در گفتگو با کاشمربصیر با بیان اینکه نخل گردانی آیینی عاشورایی در روستای فدافن کاشمر است، اظهار داشت: نخل گردانی از آئین‎ها‎‎ی سنتی خاص منطقه خراسان به خصوص روستای فدافن در شهرستان کاشمر است که به شکل مخصوصی اجرا می‎شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: «نخل» در اصطلاح حجله مانندی است که از چوب ساخته می‎شود و با انواع پارچه‌های قیمتی، آینه و چراغ و گل و سبزه آراسته می‌شود و برابر اسناد باقی مانده نخل‌گردانی در کاشمر حداقل سابقه ای ۲۰۰ ساله دارد و در حال حاضر فقط در روستای فدافن از توابع بخش مرکزی کاشمر شاهد برگزاری این آئین هستیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر در مورد دسته بنی اسد هم گفت: پس از شهادت سیدالشهداء(ع) و یاران گرانقدرش، زنان بنی اسد گذرشان به میدان جنگ افتاد و اجساد امام و یارانش را در زیر آفتاب تابان مشاهده کردند و سخت تحت تأثیر قرار گرفتند و به سرزمین غاضریه شتافتند و مردان خود را جهت دفن اجساد شهدا خبر کردند؛ اما مردان قبیله از ترس ابن زیاد حاضر نشدند در به خاکسپاری اجساد شرکت کنند؛ لذا زنان بنی اسد خود بیل و کلنگ برداشتند و به سمت کربلا حرکت کردند و پس از مدت کوتاهی، وجدان مردان قبیله بیدار شد، به خود آمده دنبال زنان حرکت کردند و به دفن پیکر مطهر شهدا پرداختند.

یوسفی ادامه داد: این نخستین جنبش مخالف علیه ابن زیاد و بنی‎امیه پس از واقعه طف به حساب می‎آید و این فداکاری بنی‎اسد سبب شهرت آنان در میان شیعیان جهان شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر خاطرنشان کرد: آیین سنتی دسته بنی اسد که توسط هیأت‌های عزاداری روستای فدافن کاشمر هر ساله در بعد از ظهر دوازدهم محرم برگزار می‌شود در واقع بازسازی برخی وقایع بعد از شهادت امام حسین(ع) از جمله همین آیین به خاک سپاری شهدای کربلا توسط قبیله بنی اسد و نیز شامل وقایع دیگری از جمله خطبه خوانی امام سجاد(ع) در دربار یزید است.

وی با بیان اینکه آیین «نخل گردانی» و «دسته بنی اسد» روستای فدافن کاشمر در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت ملی رسیده است، اظهار داشت: ثبت یک مراسم و آیین سنتی در فهرست آثار ملی کشور باعث ماندگاری آن مراسم می‌شود به همین دلیل در تلاش هستیم برخی از دیگر آیین‌های منطقه از جمله آیین «حیدرعلی» روستای ایور و یا مراسم «امین‌التجار» مربوط به ایام فاطمیه را نیز به ثبت آثار ملی کشور برسانیم و برای این کار در حال تکمیل پرونده‌های مربوط به این آیین‌ها هستیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر با اشاره به اهمیت میراث ناملموس تأکید کرد: آداب و آیین عزاداری در کاشمر بخشی از فرهنگ این منطقه است که ریشه در تاریخ دارد و لازم است با انجام کارهای پژوهشی و مستندسازی نسبت به حفظ این میراث معنوی تلاش کنیم.

یوسفی با دعوت از مردم کاشمر برای شرکت در آیین سنتی نخل گردانی و دسته بنی اسد گفت: برای برگزاری این مراسم، هیأت‌های عزاداری روستای فدافن امروز بعد از ظهر به شهر کاشمر آمده و مراسم را از پارک ابتدای شهر آغاز و به سمت زیارتگاه امامزاده سیدحمزه(ع) حرکت می‌کنند و مراسم انتهایی در این زیارتگاه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۱۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این مراسم افزود: شعر سعدی با وسعت اطلاعات او در حوزه‌های مختلف شخصیت خاصی از او ساخته بود، شعر سعدی در موضوعات مختلف سروده شده است، کمتر موضوعی می‌توان پیدا کرد که سعدی درباره آن سخن نگفته باشد.
محمود شالویی گفت: آغاز برنامه‌های سعدی در روز جمعه ۳۰ فروردین ‌در آرامگاه سعدی بوده است، تا امروز که اختتامیه آن برگزار می‌شود. به کوشش انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از اول اردیبهشت جاری مصادف با روز بزرگداشت سعدی، به مدت یک هفته، رویدادهای مختلف و متنوعی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه سعدیه شیراز، دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، موسسه فرهنگی اکو و سفارت هندوستان در ایران، در پاسداشت مقام فرهنگی، ادبی و حکمی این شاعر بلندآوازه ایرانی برگزار شده است.‌
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: بهتر است در کتاب های درسی آموزش هایی از بوستان، گلستان و شاهنامه گنجانده شود تا دانش آموزان با این شاعران آشنا شوند. بیان آثار سعدی برای نوجوانان امروز ما کمی سخت است پس اشعار سعدی باید با زبانی ساده بازسازی شوند.
در پایان این مراسم از حسن انوری و همسر غلامحسین یوسفی قدردانی شد.

دیگر خبرها

  • گسترش جلسات سنتی قرآن کریم در حرم مطهر رضوی
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله‌های آسمان» در تبریز
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • ویدیو/ آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
  • ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول
  • حفظ اصالت و هویت روستاهای هدف گردشگری در قوچان
  • «فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود