عالیترین معارف اهل بیت در ادعیه امام زینالعابدین(ع) جلوه میکند
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۲۲۲۱
امام جمعه گتوند گفت: عالیترین معارف اهل بیت(ع) در ادعیه امام زینالعابدین(ع) جلوه میکند که بهترین شیوه برای معرفی اهل بیت(ع) هستند.
حجتالاسلام و المسلمین محمدعلی شاهآبادی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با تسلیت سالروز شهادت امام زین العابدین(ع) اظهار کرد: امام زینالعابدین(ع) به عنوان چهارمین امام شیعیان و امامی که پس از امام حسین(ع) و واقعه کربلا به این جایگاه رسیدند، در دوران خفقان اموی زندگی میکردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: بهترین شیوه برای ترویج معارف الهی عبادت و دعا است و رویکرد ایشان در راستای ترویج دین اسلام و تشیع با عبادت و دعا بود لذا عالیترین معارف اهل بیت(ع) را در ادعیه امام زینالعابدین(ع) میبینیم که بهترین شیوه برای معرفی اهل بیت(ع) هستند.
امام جمعه گتوند خاطرنشان کرد: امویان پس از شهادت امام حسین(ع) احساس پیروزی میکردند. به دلیل شرایط جامعه در آن زمان، جایگاه امامت در فشار قرار گرفته بود لذا نیاز به ترویج دین به شیوه دعا و روشی عرفانی و الهی وجود داشت.
شاهآبادی تصریح کرد: امام زینالعابدین(ع) یکی از افتخارات ما ایرانیان هستند زیرا مادر ایشان شهربانو از نوادگان پادشاهان ایرانی است و از جهت رابطه با تشیع و اهل بیت(ع) برای ما افتخاری است که در دامن یک شاهزاده ایرانی این امام معصوم(ع) ولادت یافته است.
وی گفت: بسیاری از مردم جهان به دنبال پیشینههای ارزشی در کشور اسلامی ما هستند و ولادت امام زینالعابدین(ع) در دامن این زن ایرانی ارتباط معنادار تاریخ اسلامی با ایران را نشان میدهد و بیانگر این است که یک شاهزاده ایرانی لایق بوده که مادر یک امام باشد.
امام جمعه گتوند بیان کرد: امام زینالعابدین(ع) به مدت دو سال در کنار امیرالمؤمنین(ع) و پس از آن به مدت 10 سال در کنار امام حسن(ع) و در سال 50 تا 61 قمری در کنار پدرشان امام حسین(ع) حضور داشتند و امامت را درک کردهاند و به اقتضای الهی امامت از بین فرزندان امام حسین(ع) به امام زینالعابدین(ع) رسید.
شاهآبادی با اشاره به واقعه کربلا تصریح کرد: امام زینالعابدین(ع) در واقعه کربلا حضور داشتند و به دلیل اینکه باید امامت حفظ میشد به اقتضای الهی ایشان در آن روز تب شدیدی میکنند که حتی توان حرکت نداشتند زیرا قطعا اگر توان حرکت داشتند در معرکه جهاد وارد میشدند و به شهادت میرسیدند.
وی گفت: پس از شهادت امام حسین(ع) بار تبلیغ واقعه کربلا به دوش ایشان افتاد و حضرت زینب(س) نیز به عنوان به عنوان واسطه و پیامرسان کربلا بودند.
امام جمعه گتوند بیان کرد: در مجلسی که یزید و معاویه برای اظهار فخر از شهادت امام حسین(ع) گرفته بودند امام زینالعابدین(ع) وقاحت یزید را آشکار کرده و نقش امامت خود را در مرکز و پایتخت دستگاه اموی ایفا کردند.
شاهآبادی با اشاره به القاب این امام بزرگوار تصریح کرد: ملقب شدن ایشان به سجاد به این دلیل است که یکی از عالیترین مراتب عبادت سجده است و به دلیل سجدههای طولانی ایشان که با اشک همراه بود به سیدالساجدین ملقب شدهاند. همجنین زینالعابدین لقب دیگر ایشان به معنی زینت عبادتکنندگان است و به نقل از روایات پس از امیرالمؤمنین امام سجاد(ع) زین عبادتکنندگان است.
وی عنوان کرد: امام زین العابدین(ع) حدود 35 سال امامت شیعیان را برعهده داشتند و ترویج دین توسط ایشان آنقدر تأثیرگذار بود که امویان تاب تحمل ایشان را نداشتند و این امام بزرگوار در نهایت در سن 57 سالگی توسط هشام بن عبدالملک مسموم شده و به شهادت رسیدند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۲۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران
متأسفانه قرآن در جامعه ما مهجور است و گاهی ما در نحوه نگهداری به قرآن اهانت میکنیم. چنانچه گاهی برخی مساجد قرآنهایی که ورقهای آن جدا شده یا فرسوده است را به بازیافت میدهند و با این کار به قرآن اهانت میکنند؛ چراکه ادعیه و قرآنها در بازیافتها با زبالههای کاغذی دیگر با آب حل شده و به مقواهایی مثل شانه تخممرغ تبدیل میشود. بر همین اساس، برای بهرهمندی مطلوب از مصاحف شریف (قرآن، کتب مذهبی و ادعیه) طرح ملی «نورباران» به همت سازمان دارالقرآن الکریم آغاز به کارکرد.
حجتالاسلام حمیدرضا قربانیان، مدیرعامل دارالقرآن اهلبیت (ع) طی گفت و گویی جزئیات دریافت و توزیع قرآن و ادعیه در طرح ملی نورباران را تشریح کرد. حجتالاسلام قربانیان یکی از اهداف اجرای این طرح را حفظ حرمت قرآن عنوان کرد و گفت: «گاهی ما در مساجد شاهد نگهداری قرآنها به طرز نامناسبی هستیم و هیئتامنای مساجد اغلب نمیدانند که با قرآنهای اضافی یا فرسوده چهکار کنند؛ گاهی برخی برایآنکه حرکتی انجام داده باشند این قرآنها را در مزارع خاک میکنند که با این کار قرآن خوراک موریانه میشود. بعضی دیگر از افراد قرآن را داخل آب میریزند؛ درحالیکه برخی کاغذهای قرآن قابلیت حل شدن در آب را ندارد و یک جایی بالاخره سر از خشکی در میآورد؛ لذا اینها معضلی بود که ما نتوانستیم بیتفاوت از کنار آنها رد شویم و بر همین اساس طرح نورباران را به اجرا در آوردیم.»
وی تأکید کرد: «در این طرح ما به دنبال ترمیم و صحافی قرآن هستیم. لازم به ذکر است که طرح نورباران طرح شخصی، استانی و حتی کشوری نیست و افرادی از کشورهای سودان، سوریه و عراق طی بازدید از مجموعه، از این طرح استقبال کردند تا آن را در کشورهای قطب اجرا کنند.»
مدیرعامل دارالقرآن اهلبیت (ع) اصفهان یکی دیگر از اهداف اجرای این طرح را جلوگیری از قطع درختان برای چاپ قرآن دانست و افزود: «اگر قرآنهای فرسوده در منازل یا مساجد ترمیم و صحافی شده و دوباره در مساجد و منازل قرار گیرید، ما تا بیست سال آینده نیازی به قطع درخت برای چاپ قرآن نخواهیم داشت.»
حجتالاسلام قربانیان سومین هدف از اجرای این طرح را فرهنگسازی در این زمینه عنوان کرد: «با اجرای این طرح میتوان قرآن، نهجالبلاغه و مفاتیح در سراسر کشور را تأمین کرد. در برخی مساجد کشور مثل سیستان و بلوچستان حتی یک قرآن هم وجود ندارد و آنها خواستار حتی قرآنهای نصف نیمه و قدیمی هستند.»
نحوه دریافت و توزیع قرآن و ادعیه
حجتالاسلام قربانیان درباره نحوه توزیع قرآن، ادعیه و کتابهای مذهبی توضیح داد: «طبق توافقنامه با سازمان دارالقرآن الکریم قرار است کلیه قرآنها به مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) ارسال شده و بعد از ترمیم و صحافی، مجدد به سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شود. در نهایت، سازمان دارالقرآن الکریم با استعلام از سازمان تبلیغات استانها تصمیم میگیرد که قرآنها در کدام مناطق توزیع شود.»
وی در خصوص نحوه ارسال گفت: «سازمانهای تبلیغات اسلامی سراسر کشور جهت دریافت قرآن و ادعیه اعلام آمادگی کردهاند. همچنین مردم میتوانند با تماس به مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) به شماره ۳۵۱۰۵-۰۳۱ داخلی ۶ درخواست دریافت قرآن و ادعیه خود را نمایند یا خودشان قرآن و ادعیهشان را به موسسه دارالقرآن اهل بیت (ع) واقع در خمینی شهر، بلوار شهید محمد منتظری ارسال کنند.»
حتی برای یک ورق قرآن احترام قائل شوید
حجتالاسلام قربانیان صفحات قرآن را قابلاحترام بالایی دانست و گفت: «ما در مؤسسه دارالقرآن اهلبیت (ع) قرآنهایی که تنها یکی – دو صفحه از آنها باقیمانده و قابل صحافی نیستند را داخل پاتیلهایی شسته و پاککرده و بعد از آن بهعنوان جلد قرآن استفاده میکنیم.»
وی تأکید کرد: «این یک نوع فرهنگسازی است که مردم حتی برای یک ورق قرآن احترام قائل شده و آنقدر راحت آن را داخل آب یا بازیافت نگذارند.»
به گفته حجتالاسلام قربانیان، هیچ کجای کشور حتی اماکن متبرکه دستگاه خمیرکن مجزا ندارند. او گفت: « طرح جمع آوری قرآن و ادعیه پیشازاین با روشهای دیگر اجرا شده است و قرآن کهنه را با قرآن نو تعویض میکردند اما در نهایت این قرآن کهنه به بازیافت میرفت. در حالی که ما با اجرای این طرح درصدد ترمیم و صحافی قرآنهای کهنه برآمدیم.»
وی دررابطهبا میزان جمعآوری قرآن، ادعیه و کتب مذهبی مازاد در مساجد، حسینیهها، اماکن مذهبی و منازل یا اهدای قرآنهای نو بیان کرد: «این طرح بهصورت محدود از اسفند ۱۴۰۱ و بعد از آن به طور سراسری اجرا شد اما متاسفانه به دلیل تبلیغات محدود استقبالی از این طرح صورت نگرفت. با این وجود، حدود ۱۰۰ هزار جلد کلام الله مجید، مفاتیج و ادعیه مذهبی مثل نهج البلاغه را جمع آوری کردیم و از این تعداد حدود ۲۰ هزار قرآن توزیع شده است.»
حجتالاسلام قربانیان در پایان تأکید کرد: «وظیفه شرعی هر مسلمانی است که از هر طریقی که میتواند این طرح را اطلاعرسانی کند تا اگر حتی یک برگه مفاتیح یا قرآن داشتند آن را بازیافت نکنند؛ بلکه جمعآوری کرده و برای ما ارسال نمایند.»
منبع: خبرگزاری شبستان