Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-25@11:15:25 GMT

تعزیه را بهتر بشناسیم +عکس

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۲۳۲۲

تعزیه را بهتر بشناسیم +عکس

در این روزگار بیش از اینکه تعزیه دیده باشیم، نامش را شنیده‌ایم و شناخت زیادی از آن نداریم، در این نوشته اطلاعاتی را از این هنر سنتی بدست می‌آورید.

حسینیه مشرق - تقریبا برای همه ما نام تعزیه و دهه اول محرم باهم گره خورده است، یکی علت است و دیگری معلول، هرجور حساب کنیم باید با هم بیایند و غیر از این انتظار نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعزیه در لغت به معنای سوگواری و عزاداری است و در تعریف عام‌تر به تئاترهای مذهبی که درباره واقع کربلا هستند، گفته می‌شود. نام اصلی تعزیه، شبیه خوانی یا شبیه‌گردانی است، یعنی اینکه افراد اجرا کننده، شبیه و بازی کننده نقش شخصیت‌های اصلی هستند.

نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره کرد این است که تعزیه لزوما درباره امام حسین (ع) و واقعه کربلا نیست، نمایشنامه‌های تعزیه درباره موضوعات دینی و حماسی است مثل تعزیه حضرت ابراهیم، تعزیه امامان مختلف و حتی تعزیه خنده‌دار هم داریم.

تعزیه که مجموعه‌ای از رنگ،شعر و موسیقی است؛ بیشتر برای مرگ اولیا و عزیزان از دست رفته اجرا می‌شود. نمایشی مذهبی که خیر و شر در آن مبارزه می‌کنند.

هنری برخاسته از ایران

تعزیه در سال ۲۰۱۰ در میراث فرهنگی و معنوی یونسکو ثبت شده است و با اینکه در نقاط دیگر جهان از جمله جزیره ترینیداد در دریای کارائیب تا جزایر اندونزی اجرا می‌شود، اما تعزیه از ایران برآمده است. سابقه آن به سال‌ها قبل از عاشورا و ورود اسلام به ایران برمی‌گردد که به آن «سووشون‌خوانی» می‌گفتند و نمایش در آتش رفتن سیاوش اجرا می‌شد که وقتی سیاوش، سالم از میان آتش رد می شد، نشانی از بی‌گناهی او بود.

کارگردان تعزیه را «معین‌البکا» می‌نامند

تعزیه، تئاتر مذهبی است که نمایشنامه آن به صورت شعر است و همراه با موسیقی اجرا می شود بنابراین با تئاتری مذهبی متداول فرق دارد. البته قواعد تئاتر در آن رعایت می‌شود، کارگردان، بازیگر و نمایشنامه دارد و روی صحنه هم اجرا می‌شود، البته لباس، تجهیزات و گریم هم دارد.

به هر اجرای تعزیه، «مجلس» می‌گویند؛ بازیگران آن را «شبیه خوان» می‌نامند، کارگردان تعزیه، «معین البکا» و نویسنده آن «مقتل‌نویس» است. همچنین به نمایشنامه تعزیه، «جُنگ» می‌گویند. تهیه‌کننده تعزیه، «بانی» و مابقی عوامل را هم «عمله تعزیه» می‌نامند.

بخش‌های مختلف تعزیه را بهتر بشناسید

مجلس یا دستگاه: به هر اجرای کامل یک مجموعه تعزیه می‌گویند. اگر در تعزیه، نقش مثبت با شمشیر شهید شود به آن «مجلس شهادت» می‌گویند که در روز خوانده می‌شود مثل مجلس شهادت امام حسین. اما اگر نقش مثبت با زهر شهید شود به آن «مجلس وفات» می‌گویند که در شب خوانده می‌شود مثل مجلس وفات امام موسی کاظم.

مجلس‌ها هم چند بخش دارند؛

الف. پیش خوانی: همان ورود گروه تعزیه به صحنه است. آن‌ها دسته جمعی درباره شخصیتی که قرار است، تعزیه‌اش را بخوانند، نوحه خوانی می‌کنند. بعد از آن همه به جز کارگردان می‌روند، او هم خلاصه داستان را می‌گوید، دعا می‌کند و می‌رود.

ب. پیش واقعه: قصه‌ای جانبی که با مجلس اصلی در ارتباط است و نهایتا یک ساعت طول می‌کشد. به این داستان جانبی، گوشه هم می‌گویند که نقش مقدمه را دارد مثل گوشه زائر امام رضا در مجلس امام رضا.

ج. واقعه: بدنه اصلی تعزیه که حدودا ۳-۴ ساعتی زمان می‌برد.

شبیه خوان یا بازیگران: نام دیگر تعزیه شبیه خوانی‌ است، چون بازیگران شبیه شخصیت‌های تاریخی بازی می‌کنند و تاکید دارند شبیه آن‌ها شوند و این، یک نمایش هم شبیه ماجراست. شبیه خوانان در تعزیه به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند؛

-موافق‌خوان یا مظلوم‌خوان: نقش‌های مثبت تعزیه که عموما لباس‌های سبز، مشکی و سفید دارند. از دستگاه دشتی و آواز برای خواندن ابیات استفاده می‌کنند. صوتی‏ خوش و آوازی گیرا هم دارند. به خواندن آن‌ها تحریرخوانی می‌گویند. البته موافق خوان‌ها هم به چند گروه تقسیم می‌شوند؛

الف: امام خوان: کارکشته‌ترین و خوش صداترین شبیه خوان. بازی در این نقش، ‌نهایت بازی یک شبیه خوان و اوج استادی اوست. بازیگر نقش امام معمولا زره به تن نمی‌کند. او باید صورتی متین و زیبا داشته باشد و در زندگی روزمره هم مردم دوستش داشته باشند.

ب. شهادت خوان: موافق خوانی که درپایان مجلس تعزیه توسط اشقیا شهید می‌شود. مجلس تعزیه به نام اوست و مسیر قصه او را دنبال می‌کند.

ج. بچه خوان: اولین حضور یک شبیه خوان با بازی در نقش بچه‌خوان آغاز می‌شود. با توجه به اینکه معمولا شبیه خوانی، نسل به نسل و پدر به پسر است، بچه خوان‌ها اکثرا فرزند تعزیه خوان‌ها هستند و به آن‌ها نقش‌هایی مثل طفلان مسلم، سکینه یا عبدالله داده می‌شود. بعدا و بعد از سن بلوغ، بسته به نوع صدا، بچه خوان‌ها تبدیل به موافق خوان یا مخالف خوان می‌شوند.

د. حر خوان: شبیه‌خوان خاکستری. نماد این خاکستری بودن و مردد ماندن، حر بن یزید ریاحی از فرماندهان سپاه کوفه است که عاشورا به امام پیوست. رنگ لباس او معمولا نارنجی یا صورتی است.

ه. زنانه‌خوان: در هنرهای نمایش سنتی ایران اعم از تعزیه، روحوضی و... زنان بازی نمی‌کنند و از زن پوش استفاده می‌کنند، این نقش در تعزیه، زنانه‌خوان نام دارد. شبیه‌خوانانی که صدای زیر و ظریف دارند، چادر و برقعی به سر می‌کنند و نقش‌های زنان را بازی می‌کنند مانند حضرت زهرا، حضرت زینب و...

-مخالف‌خوان یا اشقیاخوان: نقش‌های منفی تعزیه که عموما لباس‌های سرخ‌ و صورتی می‌پوشند. آن‌ها با نوعی آینده‌بینی دارند، از ظالم بودن خودشان آگاهند و خودشان و بقیه اشقیا را لعنت می‌کنند. صدای زمخت و صورتی گرفته دارند. با پرخاش‌گری که به آن اشتلم‌خوانی می‌گویند حرف می‌زنند و موقع ورودشان به سکو، موسیقی تندی نواخته می‌شود. مخالف خوان‌ها به چند گروه تقسیم می‌شوند؛

الف. شمرخوان: متبحرترین مخالف خوان، شمر خوان است. شبیه خوان شمر از نظر سابقه و کسوت هم تراز با امام خوان در موافق خوان‌هاست. فعال‌ترین شبیه خوان از نظر بازی با شمشیر و خنجر و جست و خیز و پر دیالوگ‌ترین‌ها به خصوص در تعزیه حضرت عباس. او همیشه کلاه خود و زره به تن دارد و محور شرارت است. نقش فعال شمر در تعزیه، برعکس واقعیت تاریخی است چون شمر در کربلا، دور از میدان نبرد بود و تا وقتی کسی زمین نمی‌افتاد به او نزدیک نمی‌شد.

ب. تخت‌خوان: شبیه خوان‌هایی که سن و سالی ازشان گذشته و نمی‌توانند روی سکو حرکت کنند، روی تخت می‌نشینند و می‌خوانند. تخت ‌شین‌ها که اکثرا مخالف خوانند شامل شبیه خوان یزید، ابن زیاد، مامون و...‌ می‌شوند. آن‌ها لباس جنگ به تن نمی‌کنند و دستور می‌دهند.

ج. نعش: سیاهی لشگرند. نمی‌شود به آن‌ها شبیه خوان گفت چون دیالوگی ندارند و فقط در صحنه حاضرند. معمولا نعش‌ها، افراد همان روستا یا از نزدیکان بانی هستند.

معین البکا یا کارگردان: مسلط‌ترین شبیه‌خوان و پیشکسوتی که مجالس تعزیه و دیگر شبیه خوانان را به خوبی می‌شناسد. معین البکا براساس محل برگزاری، نوع و فضای تعزیه، شبیه خوان‌ها را دعوت به همکاری می‌کند. او وظیفه تقسیم نقش‌ها را دارد و باید با شبیه خوان‌ها تمرین کند. معمولا هم بازی نمی‌کند. در گوشه‌ای می‌نشیند تا اگرکسی دیالوگ‌هایش را فراموش کرد به کمکش برود. معین البکا، علاوه بر بازیگران، جامه‌دار (مسئول لباس) و گریمورهم می‌آورد که به آن‌ها «عمله تعزیه» می‌گویند.

نسخه یا فیلمنامه: کل مکتوبات تعزیه را نسخه می‌گویند. متن تعزیه‌ها هم مسجع و شعر است. بیشتر اشعار نسخه‌ها هم از نوع مثنوی‌اند و علمی نیستند. به نویسنده اشعار، مقتل‌نویس می‌گویند. خود نسخه‌ها هم بخش‌ها و نام‌های گوناگونی دارند؛

الف. جُنگ: نمایشنامه کل یک مراسم تعزیه را جنگ می‌نامند، یک کتابچه کوچک با ابعادی نصف یک دفتر مشق است. در انتهای هر جنگ، تعداد بازیگران هر مجلس و وسایل مورد نیاز آن نوشته می‌شود. جنگ در حقیقت دفترچه‌ای قدیمی است که در اختیار کارگردان یا معین البکا قرار می‌گیرد.

ب. فرد: دفترچه‌ای با ابعاد حدود ۱۵ در ۵ سانتی‌متر که به راحتی در دست جا می‌شود. در این دفترچه‌ها، دیالوگ‌های هر شبیه خوان نوشته شده است. در این نسخه‌ها قسمت‌هایی که شبیه خوان‌ها باید سکوت کنند، خط کشیده شده است.

ج. کتاب تعزیه: دفترچه‌ای که چیدمان و ترتیب و تأخر دیالوگ‌گویی را معلوم می‌کند. به این نحو که زیر اسم هر شبیه خوان، اولین کلمه مصراعی که باید بخواند دیده می‌شود. ترتیب اسامی هم ترتیب خواندن آن‌ها را مشخص می‌کند. البته شبیه خوان‌ها همراه معین البکا شب قبل از اجرا دورهم جمع می‌شوند و مدام دوره خوانی می‌کنند.

موسیقی: گروهی ۷ نفره که طبل، دهل، سنج، سرنا و شیپور می‌زنند. این گروه با اجرایشان تلاش می‌کنند، فضای صحنه را عوض کنند. هر وسیله در زمان خاصی نواخته می‌شود مثلا طبل، موقع ورود افراد و سنج هم ضربات شمشیر در میدان جنگ را همراهی می‌کند. این موسیقی هیچ وقت همراه با آواز و خواندن شبیه خوان‌ها همراه نمی‌شود. هر کدام از شبیه خوان‌ها هم دستگاه آوازی خاصی دارند مثلا امام خوان در دستگاه پنجگاه و رهاوی می‌خواند. شبیه خوان عباس در چهارگاه می‌خواند. مخالف خوان‌ها، سه‌گاه می‌خوانند حتی بازیگر نقش عبدالله فرزند امام حسین (ع) در گوشه راک می‌خواند که برای همین این گوشه به راک عبدالله معروف شده است.

آموزش تعزیه

تعزیه مثل خیلی از هنرهای بومی این کشور، چندان آموزش کلاسیک ندارد. تعزیه‌خوان‌ها معتقدند این هنر را باید مرحله به مرحله یاد گرفت و با سرکلاس نشستن نمی‌شود، تعزیه‌خوان شد. اما تعزیه خوانی مثل تئاتر و سینما احتیاج به استعداد بازیگری و البته حافظه خوب برای حفظ کردن دیالوگ‌ها دارد. تعزیه خوان نباید خجالتی باشد و بتواند راحت داد و فریاد کند.

برای تعزیه‌خوان شدن به روش سنتی باید از کودکی مراحل را طی کرد؛ اول «بچه خوانی» است یعنی بازی در نقش طفلان مسلم. بعد در نوجوانی، قاسم خوانی می‌کنند که همان بازی در نقش قاسم است. در این مرحله چون صدا بالغ می‌شود،آنها که صدای کلفت تری دارند وارد جمع منفی خوان‌ها می‌شوند و آنها که صدای بهتری دارند نقش‌های مثبت را بازی می‌کنند. اگر هم صدای تعزیه‌خوان، زیر باشد نقش زن به او می‌دهند (درتعزیه، زنان بازی نمی‌کنند).

در پایان اینکه تعزیه خوانی صیر وحوصله زیادی می‌خواهد.

منبع: مهر ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۲۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیم اوسمار بهتر از تیم یحیی بازی می‌کند/ با احترام به بیرانوند، حق رفیعی است فیکس پرسپولیس باشد

آفتاب‌‌نیوز :

مرتضی فنونی‌زاده بازیکن اسبق تیم پرسپولیس ، درباره شرایط این روز‌های تیم پرسپولیس و اوج‌گیری این تیم در نیم فصل دوم با مربی برزیلی واردش اظهار داشت: شاید کمتر کسی باور می‌کرد که اوسمار ویرا بتواند با این قدرت در پرسپولیس کار کند و تیمش را بالا ببرد، اما این اتفاق افتاد. به نظر من پرسپولیس اوسمار ویرا به مراتب بهتر از نیم فصل اول بازی می‌کند که هدایت آن برعهده یحیی گل محمدی بود. این تیم بالای ۵۰۰ پاس در دو بازی آخر خود داد که نشان دهنده مالکیت توپ و برتری پرسپولیس بود. اوسمار شناخت بسیار خوبی از تیمش، بازیکنان پرسپولیس و فوتبال ایران داشت و حالا از این تجربه به خوبی استفاده کرده و مقابل حریفان با ارائه یک فوتبال تهاجمی و تماشاگرپسند برنده می‌شود و امتیازات را جمع می‌کند.

وی ادامه داد: من به یکی از دوستان رسانه‌ای شما هم گفتم که سبک بازی پرسپولیس شبیه منچسترسیتی است و هر تماشاگری از دیدن بازی این تیم لذت می‌برد. تیم پرسپولیس بازیکنانی دارد که تکنیک بالایی دارند و به خوبی در زمین یکدیگر را پیدا می‌کنند. داشتن این مهره‌های اسمی‌و تکنیکی به اوسمار و دستیارانش کمک کرده که تاکتیک‌های تهاجمی خود را در زمین پیاده کرده و دیکته کنند. من فکر نمی‌کنم این پرسپولیس اگر خودش باشد و همیشه مثل بازی با صنعت نفت آبادان بازی کند، حریفی در ادامه لیگ داشته باشد.

پیشکسوت پرسپولیس ضمن تعریف از دو مدافع چپ و راست این تیم افزود: یکی از دلایل بازی تهاجمی و مالکانه پرسپولیس، بالا بازی کردن دانیال اسماعیلی فر و عبدالکریم حسن بوده است. دو مدافعی که بسیار انرژیک، رونده و باهوش هستند و نه در دفاع به مهاجمی باج می‌دهند و نه کم می‌آورند. شما می‌بینید از ابتدا تا انتهای مسابقه دانیال اسماعیلی فر از سمت راست و عبدالکریم حسن از سمت چپ به زمین حریف نفوذ می‌کنند. به نظر من این دو از فوروارد‌ها هم بیشتر حمله می‌کنند و این نقطه قوت تیم پرسپولیس است.

وی در ادامه به تمجید از سروش رفیعی پرداخت و اظهار داشت: سروش رفیعی یک رهبر برای خط میانی پرسپولیس است. نبض بازی تیم در دست سروش رفیعی است که حالا در اوج پختگی قرار دارد. ظاهرا اوسمار ویرا نیز به نسبت یحیی گل محمدی هم اعتماد بیشتری به سروش دارد و هم به او آزادی عمل داده است. سروش با شماره ۷ بازی می‌کند که زمانی علی پروین بازی می‌کرد. من کنار علی آقا بازی کردم و می‌دانم واقعا نمی‌توان هیچ فوتبالیستی را با آقای پروین مقایسه کرد، اما سروش رفیعی هم نشان داده لایق پوشیدن پیراهن شماره ۷ پرسپولیس است. او گرچه سن اش بالا رفته، اما به نظر من هنوز هم می‌تواند به تیم ملی کمک کند، چون فوتبالش پخته‌تر شده و در کنار تکنیک بالا و بازیسازی از انجام امور دفاعی نیز غافل نیست.

از مدافع اسبق پرسپولیس در دهه ۶۰ در مورد عملکرد گئورگی گولسیانی و محمدحسین کنعانی زادگان در مرکز خط دفاع این تیم پرسیدیم که پاسخ داد: در اینکه گولسیانی و کنعانی زادگان کم اشتباه و خوب ظاهر شده اند شکی نیست، اما در این میان دو مدافع کناری پرسپولیس هم همان طور که اشاره کرده به موفقیت خط دفاع پرسپولیس و کم گل خوردن تیم کمک کرده اند. البته بازی با سپاهان اصفهان می‌تواند عیار این دو مدافع میانی پرسپولیس را بیشتر مشخص کند. به نظر من شهریار مغانلو در حال حاضر بهترین مهاجم نوک فوتبال ایران است و گولسیانی و کنعانی زادگان باید بتوانند او را مهار کنند. با این وجود خط دفاع پرسپولیس با خوردن فقط ۱۳ گل در حال حاضر بهترین خط دفاع لیگ است و این می‌تواند نقطه قوت بچه‌ها باشد. این تیم نباید در دیدار‌های آینده به راحتی گل بخورد و همین قوی بودن و استحکام خط دفاع کمک می‌کند برنده لیگ شوند.

وی همچنین ادامه داد: هرچند قرار است پرسپولیس ابتدا در جام حذفی برابر آلومینیوم اراک بازی کند، ولی بازی با سپاهان شاه کلید قهرمانی پرسپولیس و یک مسابقه ۶ امتیازی است. دیداری که می‌تواند سرنوشت قهرمانی را تعیین کند. پرسپولیس بازی رفت را در اصفهان واگذار کرد و حالا بهترین فرصت است که در استادیوم آزادی این رقیب دیرینه را شکست دهد. البته سپاهان اصفهان هم چراغ خاموش جلو آمده است. این تیم ملوان را در انزلی شکست داد که پرسپولیس و استقلال نتوانسته بودند و مهره‌های اسمی‌و خوبی دارد که می‌توانند هر تیمی را اذیت کنند. امیدوارم پرسپولیس در تهران بتواند سپاهان را شکست دهد.

مدافع پیشین پرسپولیس به دیدار حذفی برابر آلومینیوم اراک اشاره کرد و خاطرنشان کرد: جام حذفی راه میان بر برای قهرمانی و رفتن به آسیاست. شما با ۵ بازی می‌توانید قهرمان شوید و بنابراین بهتر است پرسپولیس با همه قدرت و استفاده از تمام بازیکنان برابر آلومینیوم به میدان برود. آلومینیوم تیمی سخت‌کوش است که در اراک به تیمی باج نمی‌دهد، اما شکست ناپذیر نیست. پرسپولیس می‌تواند در اراک آلومینیوم را شکست دهد و راه خود را برای رسیدن به عنوان قهرمانی جام حذفی هموار کند.

مرتضی فنونی زاده در پایان از امیررضا رفیعی نیز تعریف کرد و گفت: من علیرضا بیرانوند را دوست دارم و خودش هم این موضوع را خوب می‌داند، اما اینجا باید انصاف را رعایت کرد. به نظرم حتی اگر بیرانوند خوب شود و برگردد تا زمانی که امیررضا رفیعی کلین شیت می‌کند با احترام به علیرضا بیرانوند، باید این گلر جوان فیکس باشد. او در ۴ بازی که در غیاب بیرانوند بازی کرده موفق شده است که کلین شیت کند. شما در سپاهان هم می‌بینید که وقتی پیام نیازمند ملی پوش چند بازی اشتباه کرد و گل‌های بدی خورد، نیما میرزازاد درون دروازه تیم اصفهانی قرار گرفت. امیررضا رفیعی هم در پرسپولیس و لیگ برتر ثابت کرده است شایسته فیکس بازی کردن است و امیدوارم اوسمار ویرا حق او را در بازی‌های بعدی هم بدهد. جوانی او نباید باعث نیمکت نشینی مطلق امیررضا رفیعی شود. او دروازه بانی است که آینده را دارد و با همین فرمان مطمئن هستم به زودی می‌تواند به تیم ملی هم دعوت شود و شانه به شانه بزرگان تمرین و رقابت کند. البته علیرضا بیرانوند هم برای پرسپولیس یک قهرمان است و ما پرسپولیسی‌ها خوشحالیم که دو دروازه بان سرحال و آماده در اختیار داریم.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • کلوپ از هواداران لیورپول عذرخواهی کرد
  • علیرضا فغانی چیزی شبیه به کولینا
  • چهره متفاوت یزدانی بعد از سروصدای انتقامی (عکس)
  • کروس: باید بارسلونا را ۴-۰ می‌بردیم
  • زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند
  • آرسنال ۵-۰ چلسی: تحقیر آبی‌ها و صدرنشینی، بهتر از این نمی‌شد!
  • نصرت‌الله میرزایی درگذشت
  • تعزیه‌خوان باسابقه خمین درگذشت/ پیام تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی
  • «رضاخان را بهتر بشناسیم»
  • تیم اوسمار بهتر از تیم یحیی بازی می‌کند/ با احترام به بیرانوند، حق رفیعی است فیکس پرسپولیس باشد