Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نرخ بازماندگي از تحصيل (نرخ سواد) در هر جامعه‌اي اهميت بسزايي دارد ولي محاسبه اين نرخ براي گروه سني 6 تا 14 ساله از ضرورت بيشتري برخوردار است زيرا با توجه به تغييرات فرهنگي در جامعه امروز، انتظار مي‌رود اين نرخ براي گروه سني مذکور مقدار ناچيزي را به خود اختصاص دهد؛ لذا در گزارش پيش‌رو نرخ بازماندگي از تحصيل در گروه سني 6 تا 14 ساله (لازم‌التعليم) بر حسب جنس و استان محاسبه و بررسي مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايسنا، يکي از بزرگترين دستاوردهاي دنياي امروز امکان تحصيل براي تمام آحاد جامعه است. نظام آموزشي مدرن افراد را به کسب علم، شناسايي و شکوفايي استعدادها، عدم تبعيض(اعم از جنسي، قومي و نژادي) تشويق مي‌کند. اين امر علاوه بر آموزش دانش مقدماتي مانند خواندن و نوشتن، رياضيات و علوم مقدماتي دريچه بزرگي را بر دنياي دانش باز مي‌کند. به گونه‌اي که هر فرد مي‌تواند متناسب با علايق و استعدادهاي خود در آن به کندوکاو پرداخته و ضمن ياد گيري بر آن بيافزايد.
از سوي ديگر اين دانش امکان انديشيدن در فرد را نهادينه ساخته و روشنگري، ارتقاي فردي و اجتماعي و در نهايت مدنيت بيشتري را براي جامعه به ارمغان مي‌آورد. از اين رو، عدم تحصيل آسيب‌هاي اجتماعي جبران ناپذيري مانند تنزل اخلاقيات در جامعه، گسترش پديده کار کودکان، کودکان خياباني، ازدواج اجباري کودکان و ... را در پي خواهد داشت که اين آسيب‌ها به خودي خود آسيب‌هاي ديگري مانند افزايش جرم، جذب افراد بويژه کودکان به گروه هاي خلاف و گسترش اعتياد را در جامعه به وجود مي‌آورند.
عمدتا گروه‌هايي در معرض بازماندگي از تحصيل هستند که بطور مثال به دليل کم تواني(معلوليت) يا دوري محل زندگي کودک فاقد دسترسي موثر به مدرسه يا معلم بوده، درآمد خانوار کفاف معيشت آنها را نداده و يا خانواده‌هاي بد سرپرست، امکان ثبت نام و شرکت در مدرسه را ندارند. از علل عدم تحصيل مي‌توان به عدم آگاهي از اهميت آن، فقر، عدم وجود امکانات لازم مانند مدرسه، آموزگار و... براي تمام اقشار جامعه را نام برد. مثلا خانواده‌ها به دليل فقر، نبود امکانات آموزشي مناسب يا عدم وجود زير ساخت‌هاي دستيابي به امکانات مذکور، کودکان خود را از تحصيل منع مي‌کنند تا از رهگذر آن امکان معاش خانواده فراهم شود، اما عدم تحصيل اين کودکان و ورود آنها پيش از سن مجاز به بازار کار ضمن تاثيرات مخرب بر آنان، آنها را در معرض آسيب‌هاي اجتماعي و سوء استفاده‌هاي مختلف قرار مي‌دهند که پيامد آن نابود شدن آينده اين کودکان و آسيب‌هاي بيشتر اجتماعي است.
اگرچه نرخ بازماندگي از تحصيل (نرخ سواد) در هر جامعه‌اي اهميت بسزايي دارند ولي محاسبه اين نرخ براي گروه سني 6 تا 14 ساله از ضرورت بيشتري برخوردار است زيرا با توجه به تغييرات فرهنگي در جامعه امروز، انتظار مي‌رود اين نرخ براي گروه سني مذکور مقدار ناچيزي را به خود اختصاص دهد. براساس آنچه بيان شد، هدف از اين گزارش محاسبه نرخ بازماندگي از تحصيل در گروه سني 6 تا 14 ساله (لازم‌التعليم) و بررسي آن بر حسب جنس و استان است. بدين منظور با استفاده از نتايج سرشماري نفوس و مسکن سال 95 مرکز آمار ايران اين شاخص براي تفکيک‌هاي ياد شده بدست مي‌آيد.
جمعيت مردان بيسواد 6تا 14 ساله بيشتر از زنان
به گزارش ايسنا، با توجه به نتايج بدست آمده از سرشماري نفوس و مسکن سال 1395 (کودکان لازم‌التعليم در گروه سني 6 تا14 ساله 10 ميليون و 772 هزار و 787 نفر است که از اين تعداد، پنج ميليون و 516 هزار و 637 نفر مرد و پنج ميليون و 256 هزار و 150نفر زن بوده‌اند. همچنين از تعداد مذکور 315 هزار و 412 نفر بيسواد (159 هزار و 630 نفر مرد بيسواد و 155 هزار و 782 نفر زن بيسواد) در کل کشور وجود دارند. که با توجه به اطلاعات حاصل، جمعيت مردان بيسواد نسبت به بيسوادان زن گروه 6 تا 14 ساله بيشتر است؛ البته جمعيت باسوادان مرد نسبت به زنان باسواد در همين گروه بيشتر است.
جمعيت زنان بيسواد 10 تا 14 ساله بيشتر از مردان
لازم به ذکر است؛ اين امر در خصوص نسبت مردان و زنان گروه سني 6 تا 9 ساله نيز صادق است. اما در گروه سني 10 تا 14 ساله (با جمعيت کل پنج ميليون و 688 هزار و 384 نفر)، 74 هزار و 398 نفر بيسواد هستند که از اين تعداد 36 هزار و 483 نفر مرد و 37 هزار و 915نفر زن هستند. بر خلاف گروه سني 6 تا 9 ساله، زنان بيسواد گروه سني 10 تا 14 ساله نسبت به بيسوادان مرد همان گروه سني جمعيت بيشتري را به خود اختصاص داده‌اند. اين کاهش نسبت طي 5 سال اخير، مي‌تواند به دليل تغيير فرهنگي، اجراي سياست‌هاي آموزشي همگاني و بهبود امکانات آموزشي يا زير ساخت‌هاي آن باشد.

نرخ بازماندگي کل کشور براي 6 تا 14 ساله‌ها 2.61 درصد است
زنجان داراي کمترين و سيستان و بلوچستان داراي بيشترين نرخ بازماندگي از تحصيل 6 تا 14 ساله‌ها
نرخ بازماندگي کل کشور براي گروه سني 6 تا 14 ساله 2.61 درصد است که بسيار قابل تامل است. شايان ذکر است که با توجه به بالا بودن اين نرخ، انتظار مي‌رود مشکلات ذکر شده که در مقدمه به آن اشاره شده است، را پديد آورد. طبق جداول 3 و 5، در گروه سني 6 تا 14 ساله، استان زنجان (1.42 درصد) کمترين نرخ بازماندگي از تحصيل در مردان و زنان داراست و به ترتيب استانهاي گيلان (1.46 درصد) و اردبيل (1.95 درصد) در جايگاه دوم و سوم قرار دارند.
از سوي ديگر بيشترين مقدار اين نرخ را استان سيستان و بلوچستان (7.61درصد) به خود اختصاص داده است و پس از آن استانهاي کرمان (4.52 درصد) و يزد (3.52 درصد) قرار دارند. با توجه به آن که نرخ بازماندگي از تحصيل استان‌هاي مذکور از متوسط کشور (2.61 درصد) بسيار بيشتر است، به نظر مي‌رسد در حالت بحراني به سر مي‌برند.
بررسي نرخ مذکور گروه‌هاي سني 6 تا 9 ساله در استان‌هاي مختلف نشان دهنده نتايج حاصل براي گروه سني 6 تا 14 ساله است. همچنين همان طور که انتظار مي‌رود استان سيستان و بلوچستان در گروه سني 10 تا 14 ساله نيز ( " اعم از مرد و زن) بيشترين مقدار نرخ بازماندگي از تحصيل را به خود اختصاص داده است.





قم در صدر شاخص شکاف جنسيتي سوادسيستان و بلوچستان داراي کمترين ميزان اين شکاف
پس از بررسي نرخ بازماندگي از تحصيل، به ارزيابي وضعيت شکاف جنسيتي سواد پرداخته مي‌شود. بدين منظور جمعيت مردان بيسواد در گروه سني 6 تا 14 ساله نسبت به زنان بيسواد در همان گروه سني براي هر استان محاسبه شد. نتايج حاصل نشان مي‌دهد که استان قم ( 116.98 درصد) بيشترين مقدار شکاف جنسيتي سواد را داراست که به اين مفهوم اشاره مي‌کند، مردان بيسواد در مقايسه با بيسوادان زن استان مذکور در گروه سني 6 تا 14 ساله، بيشتر هستند. از سوي ديگر استان سيستان و بلوچستان (95.87 درصد) کمترين مقدار شکاف جنسيتي سواد را به خود اختصاص داده است که نشان مي‌دهد مردان بيسواد نسبت به بيسوادان زن در گروه سني 6 تا 14 ساله، از تعداد کمتري برخوردار هستند.
بر اساس اطلاعات مرکز آمار و اطلاعات راهبردي وزارت رفاه؛ از سوي ديگر، با مقايسه دو جدول 5 و 6 نتايج قابل ملاحظه‌اي حاصل مي‌شود. استان اردبيل با نرخ بازماندگي از تحصيل 59.1 درصد، داراي شکاف جنسيتي 57.115 درصدي است. يعني اين استان، علاوه بر کم بودن تعداد بيسوادان مرد و زن در گروه سني 6 تا 14 ساله، مقايسه جنسيتي بيسوادان استان نام برده نشان از وضع سواد بهتر زنان آن دارد. از طرف ديگر، برعکس استان اردبيل، استان سيستان و بلوچستان (7.61 درصد) با توجه به بالا بودن نرخ بازماندگي از تحصيل گروه سني 6 تا 14 ساله، شکاف جنسيتي استان نام برده (95.87 درصد) زنان بيسواد بر بيسوادان مرد همان گروه نيز بيشتر است.




انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۳۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت زندگی مردم بعد از شکست سد را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید

دریافت 5 MB

به گزارش همشهری آنلاین، پس از تخریب این سد تاکنون اجساد ۴۲ نفر پیدا شده است و در روزهای قبل نیز سیل در سایر مناطق ده‌ها قربانی برجا گذاشته بود و اکنون مقامات می‌گویند به طور تخمینی مجموع تلفات این حوادث از ۱۲۰ نفر بیشتر شده است.

بنابر گزارش شبکه الجزیره، یک سخنگوی دولت هشدار داد که بارندگی ها ظرفیت سدهای برق آبی را پر کرده است و یک سرریز گسترده مناطق پایین دست را تهدید می کند.

گروه‌های نجات در حال حفاری در میان گل‌ولای برای یافتن بازماندگان در چندین روستا از جمله کاموشیری و کیانوگو در شهرستان ناکورو هستند و بیم آن می‌رود که شمار جان‌باختگان بیشتر شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از «استفان کی‌روی»، فرمانده پلیس محلی گزارش داد ۱۷ نفر از جان‌باختگانی که اجسادشان پیدا شده است کودک بودند.

در پی این حوادث و به دلیل پیش‌بینی هواشناسی دولت، بازگشایی مدارس در سراسر کنیا را به تعویق انداخته است.

بیش از ۱۳۰ هزار نفر بر اثر سیل آواره شده‌اند و بسیاری از مردم در مدارس پناه گرفته‌اند.

همچنین باران‌های شدید تانزانیا و بروندی را هم دربرگرفته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، از ژانویه تاکنون حداقل ۱۵۵ نفر در تانزانیا بر اثر بارندگی شدید و در پی آن جاری شدن سیل جان باخته‌اند.

در بوروندی نیز نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر آواره شده‌اند.

کد خبر 848413 منبع: ایسنا برچسب‌ها سيل خبر مهم کنیا حوادث جهان سد

دیگر خبرها

  • آمار دانش آموزان مبتلا به اوتیسم در قزوین رو به افزایش است
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکست سد را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
  • مهم‌ترین دلایل خودکشی در استان وضعیت فرهنگی، اقتصادی و افسردگی می‌باشد
  • آخرین وضعیت بارش‌ها تا اردیبهشت ۱۴۰۳ در کشور + آمار استان‌ها کم‌ بارش و پر بارش
  • جدیدترین قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در کرمان را قبول نداریم
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در استان را قبول نداریم
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!