Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان دارالقرآن کریم با اعلام اینکه تا پایان امسال، ادغام اتحادیه و تشکل‌های قرآنی را انجام می‌دهیم، گفت: ما از مسئولان هیئت‌های مذهبی انتظار داریم به فعالیت‌های قرآنی توجه بیشتری کنند، چرا که هیئت‌های مذهبی یک ظرفیت عظیمی دارند و ما می‌توانیم برای ترویج و پیشبرد برنامه‌های قرآنی از آن‌ها بهره بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مهدی قره‌شیخلو پیش از ظهر سه‌شنبه (۱۱ مهرماه) در نشست خبری که برای تشریح فعالیت‌های این سازمان در نیمه اول سال جاری با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) اظهار کرد:‌ ما در معاونت آموزشی و پژوهشی سازمان برنامه‌های مختلفی داشته‌ایم که از جمله آن‌ها مشارکت در طرح ۱۴۵۱ بوده است که در این طرح از دفتر موسسات قرآنی و مردمی برای توسعه فعالیت‌های موسسات قرآنی استفاده کرده‌ایم و با تربیت ۶۰ هزار نفر در این طرح مشارکت داشته‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر فعالیت‌های ما برگزاری ۱۰۰ کارگاه سبک زندگی قرآنی است که این کارگاه‌ها با حضور ۱۷۰۰ نفر برگزار شده است و ما در این کارگاه‌ها از مربیانی برای ترویج سبک زندگی اسلامی استفاده کرده‌ایم و در حدود ۶۰ نفر از خواهران و برادران در نخستین دوره این طرح شرکت کرده‌اند.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم تصریح کرد: ما در کل کشور ۵۶۰ کارشناس امور قرآنی داریم که از این تعداد ۳۰۰ نفر آن‌ها جذب نیرو شده‌اند و یکی از اقدامات ما ارتقاء سطح کارشناسان امور قرآنی است که بر همین اساس ابلاغیه‌هایی را به سازمان‌ها داده‌ایم و در حدود ۵۰۰ نفر از کارشناسان امور قرآنی در دوره‌های آموزشی که سازمان برگزار کرده حضور داشته‌اند و ۱۶۸ نفر هم امسال در دوره ارتقاء سطح کارشناسان قرآنی شرکت کرده‌اند.

قره‌شیخلو یادآور شد: برگزاری اردوهای استعدادهای درخشان از دیگر فعالیت‌های این سازمان است که در سال‌های گذشته برای ۱۰۰ نفر این اردوها به صورت متمرکز برگزار شد و امسال نیز به صورت استانی این طرح اجرا می‌شود و در حدود ۱۳۰۰ نفر از نوجوانان هشت تا ۱۸ ساله در این دوره شناسایی و حضور یافته‌اند. اواخر تابستان هم پنج اردوی منطقه‌ای با حضور نوجوانان و از طرف سازمان دارالقرآن برگزار شد.

وی یادآور شد: ۴۸ دوره تربیت آموزشیار روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم برای پرسنل نیروی انتظامی برپا شد و ما در این دوره درصدد خودکفایی پرسنل نیروی انتظامی برای برگزاری برنامه‌های مختلف قرآنی بودیم. در نیمه نخست سال جاری نیز ۱۳۷ مجوز برای ۱۳۷ دوره تخصصی در استان‌ها برگزار شد و با برگزاری این دوره‌ها ۱۴۵۰ گواهی‌نامه صادر شد.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم ادامه داد: ما در معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی حدود ۲۵۰۰ روحانی مستقر داریم که امسال به صورت هدفمند یکسری فعالیت‌هایی را برای آن‌ها در نظر گرفتیم تا سطح قرآنی آن‌ها ارتقاء پیدا کند. در سال جاری ۱۰۰۰ نفر را در این طرح تحت پوشش قرار دادیم. در حوزه معاونت پژوهشی فعالیت‌های قرآنی نیز باید بگویم که هنوز سهم قرآن در فضای اطلاع‌رسانی‌ها محدود است. ما با شناسایی نقاط ضعف و قوت می‌توانیم ابزاری را در اختیار دستگاه‌ها قرار بدهیم تا از این طریق فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه ارتقاء پیدا کند.

قره‌شیخلو افزود: ما در حوزه معاونت پژوهش و در فضای اطلاع‌رسانی در شش ماه نخست سال جاری یک جلد کتاب «روش‌های سلبی آموزش قرآنی» توسط عبدالعزیز کریمی، کتاب «صداسازی در هنر معنوی» تلاوت جهانبخش فرجی، کتاب «مبانی سبک زندگی قرآنی» تألیف اصفهانیان و «درسنامه حفظ موضوعی قرآن» که توسط حسین تقی‌پور نوشته شده بود، چاپ و منتشر شد.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های معاونت ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن گفت: ما طبق سال‌های گذشته طرح «با قرآن در زلال اعتکاف» را برگزار کردیم که ۲۱۹۹ مسجد را در این طرح تحت پوشش قرار دادیم و ۴۰۲ هزار و ۱۹۹ نفر در این طرح شرکت کردند. ما در برنامه اعتکاف در کنار برنامه‌های ختم قرآن اصلاح قرائت سوره‌های نماز را نیز در دفترچه‌هایی داشتیم که آن‌ها را در بین مردم توزیع کردیم. همچنین توزیع سوره حجرات نیز از دیگر اقدامات ما در این سازمان بود.

رئیس سازمان دارالقرآن افزود: ۱۱۲ هزار و ۷۱۲ نفر در مسابقات ایام اعتکاف شرکت کردند و از این تعداد ۴۵ هزار و ۶۶۱ نفر به سوالات دفترچه پاسخ دادند و به قید قرعه جوایزی به آن‌ها اهدا شد. در ماه مبارک رمضان نیز محافل قرآنی در ۱۰ هزار و ۱۴۹ نقطه از کشور به صورت جزءخوانی اجرا شد و در این ماه در حدود ۱۰ تن قرآن فرسوده جمع‌آوری شد که شامل ۳۰۰۰ جلد قرآن و نهج‌البلاغه بود. از این تعداد ۲۰۰۰ جلد قابل استفاده بود که در مناطق محروم توزیع شد.

قره شیخلو تأکید کرد: در ایام ماه مبارک رمضان ۷۰۰۰ جلد قرآن چاپ و در مناطق محروم توزیع شد. همچنین از تلاوت حامد ولی‌زاده نیز رونمایی شد که در حدود ۱۰۰۰ نسخه از این قرائت در کشور توزیع شد و ما در نیمه نخست سال ۹۶ از برترین‌های استان‌های سال گذشته که در فعالیت‌های قرآنی حضور چشمگیری داشتند، تقدیر کردیم. همچنین امسال هم گروه ارزیابی و عملکرد استان‌ها را داریم که در پایان سال فعالیت‌های قرآنی تمام استان‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: در سال گذشته دستگاه‌های مختلفی با سازمان مشارکت و همکاری داشته‌اند و بر همین اساس ما توانستیم ترویج برنامه‌های قرآنی را در هیئت‌های مذهبی داشته باشیم و تأکید ما این است که از هیئت‌های مذهبی برای توسعه برنامه‌های قرآنی استفاده زیادی داشته باشیم چرا که هیئت‌های مذهبی یک ظرفیت عظیمی دارند و ما می‌توانیم برای پیشبرد فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی از آن‌ها استفاده کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن تأکید کرد: ما آماده همکاری و حمایت از هیئت‌های مذهبی هستیم که بخواهند در امور و فعالیت‌های قرآنی مشارکت داشته باشند و در برنامه‌های سازمان حدود ۴۰۰ هیئت را در اولویت قرار داده‌ایم تا در آن‌ها برنامه‌های قرآنی اجرا شود. راه‌اندازی مجمع خیران قرآنی در برخی از استان‌ها از دیگر فعالیت‌های سازمان دارالقرآن در نیمه اول سال جاری بود و امیدواریم با تشکیل آن فعالان قرآنی حضور بیشتری را در مجامع و محافظ کشور داشته باشند.

قره‌شیخلو تأکید کرد: امسال دوازدهمین دوره آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآنی در حال برگزاری است که در این طرح ۵۸ هزار و ۶۳۷ نفر شرکت کردند که به ۵۷۶۰ نفر مدرک اعطا شده است. ادغام اتحادیه و تشکل‌های قرآنی نیز از امسال آغاز شده است چرا که ما در این رابطه مشکلات زیادی داشتیم و تاکنون فعالیت‌های قرآنی ۲۵ استان ادغام شده‌اند و شش استان باقی مانده هم تا پایان مهر فعالیت قرآن آن‌ها ادغام می‌شود و پس از آن ادغام اتحادیه کشوری قرآن را داریم تا از این طریق بیشتر و بهتر بتوانیم در عرصه فعالیت‌های قرآنی گام برداریم.

در پایان این نشست از آرم جدید سازمان دارالقرآن کریم رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۳۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکنون ۱۰۰ هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت‌الاسلام حمیدرضا قربانیان مدیرعامل دارالقرآن اهل‌بیت اصفهان با بیان اینکه این طرح برای بهره‌مندی مطلوب از مصاحف شریف (قرآن، کتب مذهبی و ادعیه) طرح ملی «نورباران» و به همت سازمان دارالقرآن الکریم آغاز به کارکرده است گفت: در این طرح ما به دنبال ترمیم و صحافی قرآن هستیم.

مدیرعامل دارالقرآن اهل‌بیت (ع) اصفهان یکی از اهداف اجرای این طرح را جلوگیری از قطع درختان برای چاپ قرآن دانست و افزود: اگر قرآن‌های فرسوده در منازل یا مساجد ترمیم و صحافی شوند و دوباره در مساجد و منازل قرار گیرید، ما تا بیست سال آینده نیازی به قطع درخت برای چاپ قرآن نخواهیم داشت.

حجت‌الاسلام قربانیان هدف دیگر از اجرای این طرح را فرهنگ‌سازی در این زمینه بیان کرد و گفت: با اجرای این طرح می‌توان قرآن، نهج‌البلاغه و مفاتیح در سراسر کشور را تأمین کرد. در برخی مساجد کشور مانند سیستان و بلوچستان حتی یک قرآن هم وجود ندارد و آنها خواستار حتی قرآن‌های نصف نیمه و قدیمی هستند.

نحوه دریافت و توزیع قرآن و ادعیه
حجت‌الاسلام قربانیان درباره نحوه توزیع قرآن، ادعیه و کتاب‌های مذهبی گفت: طبق توافقنامه با سازمان دارالقرآن الکریم قرار است همه قرآن‌ها به مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت (ع) ارسال و بعد از ترمیم و صحافی، مجدد به سازمان دارالقرآن الکریم اعلام شود. در نهایت، سازمان دارالقرآن الکریم با استعلام از سازمان تبلیغات استان‌ها تصمیم می‌گیرد که قرآن‌ها در کدام مناطق توزیع شود.

وی در خصوص نحوه ارسال گفت: سازمان‌های تبلیغات اسلامی سراسر کشور برای دریافت قرآن و ادعیه اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین مردم می‌توانند با تماس به مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت (ع) به شماره ۳۵۱۰۵-۰۳۱ داخلی ۶ درخواست دریافت قرآن و ادعیه خود کنند و یا خودشان قرآن و ادعیه‌شان را به موسسه دارالقرآن اهل بیت (ع) واقع در خمینی شهر، بلوار شهید محمد منتظری ارسال کنند.

مدیرعامل دارالقرآن اهل‌بیت اصفهان، صفحات قرآن را قابل‌احترام بالایی دانست و گفت: ما در مؤسسه دارالقرآن اهل‌بیت (ع) قرآن‌هایی که تنها یکی – دو صفحه از آنها باقی‌مانده و قابل صحافی نیستند داخل پاتیل‌هایی می‌شوییم و پاک و بعد از آن به عنوان جلد قرآن استفاده می‌کنیم.

وی اضافه کرد: این یک نوع فرهنگ‌سازی است که مردم حتی برای یک ورق قرآن احترام قائل می‌شوند و آن‌قدر راحت آن را داخل آب یا بازیافت نگذارند.

به گفته حجت‌الاسلام قربانیان، هیچ کجای کشور حتی اماکن متبرکه دستگاه خمیرکن مجزا ندارند. او گفت: طرح جمع آوری قرآن و ادعیه پیش‌ازاین با روش‌های دیگر اجرا شده است و قرآن کهنه را با قرآن نو تعویض می‌کردند، اما در نهایت این قرآن کهنه به بازیافت می‌رفت درحالی که ما با اجرای این طرح درصدد ترمیم و صحافی قرآن‌های کهنه برآمدیم.

وی درباره میزان جمع‌آوری قرآن، ادعیه و کتاب‌های مذهبی مازاد در مساجد، حسینیه‌ها، اماکن مذهبی و منازل یا اهدای قرآن‌های نو افزود: این طرح به‌صورت محدود از اسفند ۱۴۰۱ و بعد از آن به طور سراسری اجرا شد، اما متاسفانه به دلیل تبلیغات محدود استقبالی از این طرح صورت نگرفت با این وجود، حدود ۱۰۰ هزار جلد کلام الله مجید، مفاتیح و ادعیه مذهبی مانند نهج البلاغه را جمع آوری کرده ایم و از این تعداد حدود ۲۰ هزار قرآن توزیع شده است.

دیگر خبرها

  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست
  • شهرک بازیافت در قم احداث می شود
  • برنامه ریزی لازم برای تحقق اقتصاد دریامحور در راستای تحقق تمدین نوین اسلامی انجام شود
  • توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)
  • محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد
  • معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است
  • پلیس پیشگام در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  • تاکنون ۱۰۰ هزار جلد مصحف شریف در طرح ملی نورباران جمع آوری شده است
  • تولید ۲۰ محصول دانش‌بنیان در شرکت‌های زیرمجموعه اوقاف
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان