Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:37:34 GMT

ممنوعیت مهاجرتی ترامپ و خطر خودی - بهروز وفاداری*

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۳۹۴۴

ممنوعیت مهاجرتی ترامپ و خطر خودی - بهروز وفاداری*

رئیس جمهوری آمریکا درحالی از زمان رسیدن به قدرت فرمان های ممنوعیت مهاجرتی برای شهروندان کشورهای عمده مسلمان جهان وضع می کند که حادثه یکشنبه شب گذشته درلاس وگاس نشان داد که بیشترین تهدیدات امنیت داخلی آمریکا نه از خارج و کشورهای مسلمان بلکه از داخل خود آمریکا می باشد.

این حادثه که تاکنون با 59 کشته و 527 مجروح، خونبار ترین حادثه تیراندازی در تاریخ معاصر آمریکا توصیف شده ا ست، بیم و هراس را در جامعه آمریکا که مسلح ترین ملت به سلاح گرم در جهان شناخته می شوند، بوجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترامپ با ادعای تامین امنیت داخلی آمریکا وممانعت از اقدامات تروریستی دو فرمان اجرایی ' ۱۳۷۶۹' مورخ 27 ژانویه 2017 برابر با 28 دی ماه 1395 و ' ۱۳۷۸۰' مورخ ششم مارس 2017میلادی برابر با 16اسفند 1395 تحت عنوان ' حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا ' را امضا و صادر کرده است.
به موجب این دو فرمان اجرایی که بعدها از سوی قضات فدرال ایالت واشنگتن و هاوایی تعلیق شد، اتباع کشورهایی همچون لیبی،عراق، ایران، سوریه ،سودان، سومالی، یمن به مدت 90 روز از ورود به خاک آمریکا منع شدند.(عراق بعدا از این لیست خارج شد)
تیراندازی مرگبار لاس وگاس به گفته رسانه های آمریکایی ازجمله سی ان ان که در آن بیش از پانصد گلوله شلیک شد، توسط 'استفن پداک' (stephen paddock) ؛ 64 ساله اهل شهر 'مسکیت' لاس وگاس، صورت گرفته است که یک شهروندان سفید پوست آمریکایی است.
رسانه های آمریکایی باوجود اذعان به خونبار بودن این حادثه آنرا 'تروریستی' نخوانده و تنها از ان به عنوان 'کشتار مسلحانه' یاد کردند.
با توجه به سیاست اسلام هراسی سیستم حاکمه آمریکا که از واقعه یازده سپتامبر 2001میلادی آغاز شد، کشتار 10مهرماه لاس وگاس، کارشناسان و تحلیلگران امنیتی را در بهت و حیرت فرو برد.
کارشناسان و تحلیلگران مسائل امنیتی و نظامی در رسانه های آمریکایی بخصوص در سی ان ان آشکارا از توجیه این اقدام قاصر مانده اند، چراکه در آن دست آویز رنگین پوست بودن و یا اسلام هراسی به کل وجود ندارد.
سی ان ان در مورخ سوم اکتبر برابر با 11مهرماه گزارش داد از اتاق هتل و منزل فرد ضارب درمجموع 42قبضه سلاح گرم و مواد منفجره پیدا شده و تاکید کرد که نشان می دهد پداک شهروند سفید پوست آمریکایی ، قصد عملیات بیشتری را داشته است.
این رسانه تصویری آمریکایی با اذعان به این امر که تمامی این سلاح ها توسط وی و بصورت قانونی خریداری شده اند به این نکته اشاره کرد که این شهروند سفید پوست آمریکایی به دلیل نداشتن هیچ گونه سابقه کیفری و اینکه از زندگی خوبی برخوردار بوده، تحت نظر قرار نداشته است.
کارشناسان مسائل امنیتی با اشاره به این مطلب آن را هراس ناک دانسته، چراکه نمی دانند در جامعه مسلح آمریکا اکنون باید چه فردی را تحت نظر گرفت و هر آن امکان آن می رود تا یک 'گرگ تنها' دست به اقدامی مشابه زند.
اکنون جامعه آمریکا علی رغم ادعای رئیس جمهوری خود که فرمان های اجرایی منع مهاجرتی برای تامین امنیت آنها در قبال تروریست های بیرونی صادر می کند که این فرمان ها اندکی بعد از سوی دستگاه قضایی فدرال همان کشور ملغی می گردد، با 'خطر خودی' مواجه است.
شبکه خبری سی ان ان در مورخ 12بهمن ماه 1395 و در انتقاد از فرمان اجرایی منع مهاجرتی دونالد ترامپ، درگزارشی مبسوط به صراحت گفت: از سال 1975 تا پایان 2015 میلادی (در چهل سال گذشته) هیچ آمریکایی توسط اتباع این کشورها درخاک آمریکا کشته نشده‌اند.
این رسانه تصویری آمریکایی دراین گزارش گفت: یعنی خطر حملات تروریستی توسط مهاجران و پناهجویان در خاک آمریکا 0.00062 (شصت و دو صدهزارم )درصد است.
کشتار جمعی با سلاح گرم در آمریکا که توسط شهروندان سفید پوست غیر مسلمان رخ داده مسبوق به سابقه بوده که دولت فدرال و یا رسانه های آمریکایی هرگز هیچ یک از این کشتارها جمعی را تروریستی نخواندند.
این موارد همچون کشتار مدرسه سندی هوک درمورخ 14 دسامبر 2012 برابر با 24 آذرماه 1391، آدام لانزا (Adam Lanza) نوجوان سفید پوست 20 ساله آمریکایی با سلاح گرم 20 کودک و شش بزرگسال را در نیوتاون ایالت کنتیکت به قتل رساند.
در حادثه مرگبار در آورورا (Aurora )در ایالت کلرادوی آمریکا نیز یک جوان آمریکایی به نام 'جیمز ایگان هلمز' (James Eagan Holmes) در20 جولای 2012 برابر با 30 تیر 1391 با تیراندازی در یک سالن سینما 12نفر را کشت و 70 تن دیگر را مجروح کرد.
همچنین در حادثه تیراندازی در کلیسای 'چارلستون' آمریکا در 17ژوئن 2015 برابر با 27 خرداد 1394 'دیلان روف' ((Dylann Roof نوجوان سفید پوست 21 ساله آمریکایی 9شهروند سیاه پوست را به قتل رساند.
در حادثه تیراندازی 10 مهرماه 1396 لاس وگاس که فرد ضارب شهروند سفید پوست آمریکایی بود از طبقه سی ودوم هتل 'ماندالی بی' (Mandalay Bay) بارگبار بستن افراد، 59 نفر را کشت و 527 نفر دیگر را مجروح کرد.
درهیچ یک از موارد یاد شده رسانه های آمریکایی که توسط شهروندان سفید پوست آمریکایی غیر مسلمان رخ داد، این موارد را اقدام تروریستی نخواندند.
'ولف بلتزر' (Wolf Blitzer) مجری کهنه کار سی ان ان، شب گذشته برابر با یکشنبه 10 مهرماه درباره این حادثه گفت:صدای رگبار در میدان جنگ عراق و افغانستان را این بار در لاس وگاس می شنیدید.
===========
کارشناس رسانه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۳۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت، واشنگتن حاضر نیست خطر تضعیف امنیت خود را به جان بخرد، اما به طور شبانه‌روزی تلاش می‌کند تا اتحادیه اروپا، ناتو و سایر شرکای خود را تحت فشار قرار دهد تا توانمندی‌های دفاع هوایی خود را با کی‌یف به اشتراک بگذارند.

به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در جریان سخنرانی در نشست مجازی موسوم به گروه تماس دفاعی اوکراین درخواست دست‌کم هفت آتشبار پاتریوت را از اهداکنندگان مطرح کرد، اما گفته می‌شود که حامی اصلی کی‌یف که همان آمریکا باشد، هیچ پاتریوتی به اوکراین نمی‌دهد.

به نقل از شبکه خبری راشا تودی، کاخ سفید گفته بود ممکن است سامانه‌های پدافند هوایی و موشکی پاتریوت بیشتری را در اختیار اوکراین قرار دهد، آن هم در صورتی که آنها از سایت‌های استقرار فعلی خود از جمله در غرب آسیا به دست آمریکا برسند و در آن وضعیت، به اوکراین ارسال می‌شوند.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در واکنش به این درخواست از سوی زلنسکی گفت: «سیستم‌های پاتریوت آمریکا اکنون در سراسر جهان مستقر هستند که شامل خاورمیانه می‌شود و این‌ها با هدف دفاع و پشتیبانی از نیروهای آمریکایی استقرار یافته‌اند.»

وی به شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: « اگر بتوانیم آتشبارهای آمریکایی پاتریوت بیشتری را برای آنها می‌فرستیم. اما آتشبارهای ما در سراسر جهان مستقر هستند. تلاش می‌کنیم تا با شرکای اروپایی و متحدانمان در بخش‌های دیگر جهان به تامین این ظرفیت‌های دفاع هوایی برای اوکراین بپردازیم.»

پنتاگون در واقع متعهد شده که مهمات پاتریوت بیشتری را به عنوان بخشی از بسته کمکی ۶ میلیارد دلاری که به‌تازگی اعلام شد، برای اوکراین تامین کند. با این حال، تحویل این سامانه‌های دفاع هوایی ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد، چون این پاتریوت‌ها از زرادخانه موجود پنتاگون به اوکراین ارسال نمی‌شوند و این اعلامیه «بازگوکننده آغاز فرآیند قرارداد» با صنایع دفاعی ایالات متحده به شمار می‌رود.

یک آتشبار MIM-۱۰۴ پاتریوت که توسط کمپانی تسلیحاتی آمریکایی ریتون ساخته شده، بیش از یک میلیارد دلار قیمت دارد و از چندین واحد نصب شده روی کامیون تشکیل شده است.

ایالات متحده بیش از ۱۱۰۰ پرتابگر پاتریوت را در طول سال‌ها تولید کرده و تخمین زده می‌شود که صدها پرتابگر پاتریوت فعال و ذخیره‌سازی شده باشد اما تنها یک آتشبار را به اوکراین فرستاده است. دو آتشبار کامل دیگر توسط آلمان اهدا شده، در حالی که هلند دو پرتابگر جداگانه را به اوکراین ارسال کرده است.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز جمعه پس از نشست دیگری در گروه تماس دفاعی اوکراین گفت که غرب تلاش خواهد کرد تا سامانه‌های پاتریوت بیشتری را به اوکراین بفرستد، اما این موضوع باید مشخص شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مرگ شهروند سیاه‌پوست آمریکایی پس از رفتار خشن پلیس اُوهایو
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فروش یا ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد
  • بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • دانش‌آموزان آمریکایی از مدرسه خود به دلیل ممنوعیت مراسم حمایت از فلسطین شکایت کردند
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • بایدن یا ترامپ؟ / کدام نقاط ابهام، سرنوشت کاخ سفید را غیرقابل پیس‌بینی کرده؟