Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمان - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه عرضه شیر خام فله ای بدون نظارت دامپزشکی، سلامت مردم را به خطر می اندازد گفت: یکی از نگرانی های مسئولان این اداره کل وجود مراکز عرضه شیر فله ای در شهرهاست.

به گزارش ایرنا حسین رشیدی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت 14 مهرماه روز ملی دامپزشکی افزود: اداره کل دامپزشکی استان کرمان مراکز عرضه شیر خام فله ای را تایید کلی نمی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: گرچه این مراکز را تحت پوشش نظارت بهداشتی قرار داده ایم و باید مردم در صورت امکان از فرآورده های پاستوریزه استفاده کنند.
وی بیان کرد: در حال حاضر مردم به نگهداری حیوانات خانگی رو آورده اند که باید مراقبت های لازم در زمینه جلوگیری از انتشار بیماری های این حیوانات انجام شود و در این راستا بخش زیادی از فعالیت ها را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم.
وی با بیان اینکه مقوله سلامت در مورد همه موجودات صدق می کند تصریح کرد: برای حفظ سلامت انسان باید سلامت همه موجودات را تامین کنیم و اکنون موضوع 'یک جهان، یک سلامت' مطرح است.
رشیدی گفت: دامپزشکی منحصر به مقوله درمان دام و حیوانات نیست و یک هزار و 800 عامل بیماری انسان از جمله عوامل عفونی شامل ویروس، انگل و باکتری در دنیا شناخته شده که 50 درصد این عوامل از دام سرچشمه می گیرند.
وی ادامه داد: فقط افرادی می توانند بیماری های مشترک بین انسان و دام را کنترل کنند که با بیماری های دام آشنا بوده و از آن پیشگیری کنند.
وی تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی با برنامه ریزی و اجرای طرح واکسیناسیون چند نوبت در سال، از شیوع بیماری تب برفکی که مشکلات جدی را برای دامداری ها ایجاد می کند، جلوگیری کرده است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان تاکید کرد: امنیت غذایی یکی از نکات قابل توجه در دنیاست و با توجه به افزایش جمعیت دنیا، تنها اقدام در این زمینه افزایش بهره وری است که از طریق دامپزشکی میسر می باشد زیرا بیماری ها موجب کاهش تولید می شود.
وی گفت: کشور ما رتبه هفتم تولید گوشت مرغ در دنیا را دارد و بخش عمده ای از پروتئین حیوانی موردنیاز مردم از طریق گوشت مرغ تامین می شود و در تولید تخم مرغ رتبه 11 دنیا را داریم.
وی با بیان اینکه ماهانه یک برنامه جدید مبارزه با بیماری را در استان اجرا می کنیم گفت: طرح جامع مبارزه با تب برفکی در این استان در حال اجراست.
رشیدی تصریح کرد: بسیاری از محصولات دامی کشور کد رهگیری دارند و نظارت های دامپزشکی با سامانه های هوشمند به صورت کامل در حال انجام است.
وی بیان کرد: کرمان در این زمینه از استان های پیشتاز است و پایش آنتی بیوتیک و شناسنامه دار کردن مرغ نیز از این استان آغاز شده است.
وی گفت: سند امنیت غذایی استان تدوین شد که دامپزشکی در این سند متولی تامین سلامت گوشت قرمز، سفید و شیر بود.
رشیدی گفت: یکی از معضلات استان کرمان، دام قاچاق بود که مشکلاتی را در گذشته ایجاد کرده بود و با کنترل هایی که صورت گرفت توانستیم جلوی جابه جایی دام قاچاق را در استان بگیریم و مصونیت خوبی در مقابل بیماری ها داشته باشیم.
وی گفت: بازسازی و بهسازی کشتارگاه های دام در استان در سال های اخیر اجرا شد و نتایج خوبی داشته است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به چالش های این بخش بیان کرد: امکانات و اعتبارات بسیار محدودی داریم و این حجم گسترده فعالیت ها می طلبد امکانات متناسب با آن وجود داشته باشد.
وی از مسئولان خواست در راستای تامین اعتبار دامپزشکی کمک کنند که در غیر این صورت شیوع و توسعه برخی بیماری های خطرناک ممکن می شود.
وی گفت: شهرداری ها در برخی شهرستان ها متولی کشتارگاه ها هستند و به عنوان اولویت برای آنها مطرح نیست و باید بخش خصوصی وارد شود که اگر زنجیره کامل شود، به راحتی می توانیم نظارت هایمان را اعمال کنیم.
وی با اشاره به اینکه از رسانه ها می خواهیم در اطلاع رسانی شیوه های پیشگیری و کنترلی همکاری کنند گفت: با توجه به آغاز فصل سرما برنامه ریزی، نشست های فنی و مراقبت های جدید و مستمر را اعمال خواهیم کرد.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار دهنده: بهنام احمدی *
3029/ 5054

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۴۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛با توجه به واگذاری اقدامات بهداشتی درمانی و دارویی به بخش‌های خصوصی دامپزشکی برابر اصل ۴۴ قانون اساسی، تمامی مراکز فوق تحت نظارت و بازرسی کارشناسان شبکه در حال فعالیت هستند.

 رئیس شبکه دامپزشکی تربت حیدریه، گفت: تعداد ۳۰ مرکز اشتغال به امور درمانی، داروخانه، خرده فروشی واکسن، مایه کوبی، درمانگاه، آزمایشگاه و بیمارستان دامپزشکی در شهرستان با دریافت مجوز، به دامداران و مرغداران شهرستان خدمت رسانی می‌ کنند.

دکتر سید ابوالحسن سیدین، افزود: فعالیت مراکز فوق به صورت مستمر توسط کارشناسان واحد‌های دارو و درمان، مبارزه و بررسی‌ها ارزیابی، نظارت و بازرسی می‌شوند و بخش‌های غیر دولتی دامپزشکی شهرستان، به صورت تمام وقت و در چارچوب تعهدات و وظایف قانونی ابلاغی برابر پروانه دریافتی خود در حال انجام فعالیت بهداشتی هستند.

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • راه اندازی بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در شرق خراسان رضوی
  • بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در تربت جام راه‌اندازی شد
  • افتتاح نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کوهبنان
  • رزمایش واکسیناسیون ۲۵۰ هزار راس دام در استان فارس برگزار شد
  • لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره