Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@02:23:46 GMT

جولان متکدیان در خیابان های کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۴۴۳۶

جولان متکدیان در خیابان های کرمانشاه

کرمانشاه یکی از زیباترین و پرجاذبه ترین استان های کشور از نظر جاذبه های طبیعی و فرهنگی بخصوص آثار باستانی است و در طول تاریخ مهربانانه میزبان مردمانی با ادیان و فرهنگ های متفاوت بوده و کیمیای خاکش باعث شده تا با وجود اختلاف ها همه در کنار هم با محبت زندگی کنند.
اما این استان هم اکنون مشکلات متعددی از قبیل بیکاری گریبانگیرش شده و در زمینه آسیب های اجتماعی هم حال ناخوشی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از موضوعاتی که در جامعه آشکارا باعث تکدر چهره فرهنگی این استان شده تکدی گری است؛ شاید بسیاری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی جنبه پنهان داشته باشند اما متکدیان را به وضوح همه جا می توان دید، آنها در خیابان های سطح شهر و سر چهار راه ها هستند و حتی به درب منازل نیز خودشان را می رسانند تا با فریب دادن مردم و برانگیختن حس ترحم آنها پول بی زحمت به جیب بزنند.
جولان متکدیان در سطح شهر نه تنها باعث آزار شهروندان کرمانشاهی شده است بلکه باعث رنجش گردشگرانی که به این استان می آیند، نیز می شود.
لذا از آنجایی که تکدی گری پدیده آشکاری است این سوال مطرح می شود که چرا این افراد جمع آوری نمی شوند؛ چرا با آنها برخورد نمی شود یا زیرپوشش نهادهای حمایتی قرار نمی گیرند؟
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه در این خصوص به ایرنا می گوید: ما با 2 نوع تکدی گری در استان مواجهیم، عده ای واقعا نیازمندند که دستگاه های حمایتی مانند کمیته امداد باید پای کار بیایند؛ عده ای نیز از سر سود جویی و یا به صورت تیمی و سازماندهی شده مبادرت به تکدی گری می کنند که در اینجا نیز نیازمند شدت عمل قانونیم تا فضا برای فعالیت آنها ناامن باشد.
هرچند که علیرضا گودرزی می گوید در استان کرمانشاه آمار دقیقی از متکدیان وجود ندارد و آمارها به صورت تقریبی است اما اشاره ای به وجود حدود 600 متکدی در استان می کند که بالای 70 درصدشان نیز معتاد هستند.
موضوعی که پیش تر علی ناصری رییس اداره اجراییات شهرداری کرمانشاه در گفتگو با خبرگزاری مهر به آمار یک هزار و 200 نفری متکدیان جمع‌آوری شده طی نوروز 96 از سطح شهر کرمانشاه اشاره کرده و گفته بود: ما فقط متکدیان آشکار را جمع‌آوری کرده ایم و چنانچه متکدیان پنهان نیز جمع‌آوری شوند، آمار بیش از این خواهد بود.

**ارتباط تکدی گری با جرایم خرد
ارتباط بین تکدی گری و جرایم خرد موضوع دیگری است که مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه به آن اشاره می کند و می گوید: در ایام تعطیلات نوروز که متکدیان جمع آوری می شوند آمار جرایم خرد در استان به شدت کاهش پیدا می کند.
از نظر گودرزی، دستفروشی سر چهار راه ها نیز نوعی تکدی گری است و بسیاری ازاین افراد در قالب دستفروشی دزدی نیز می کنند.
این موضوع را نیز معاون اجتماعی نیروی انتظامی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا تایید می کند و می گوید: برخی کودکان و افرادی که سر چهار راه ها دستفروشی می کنند از داخل خودروها نیز سرقت می کنند.
بنا بر آمارهای اعلام شده 500 کودک کار و خیابانی در استان کرمانشاه شناسایی شده است با این وجود زهره شریفی مدیر بهزیستی شهرستان کرمانشاه به ایرنا می گوید: که از نظر این نهاد موضوع کودکان کار و خیابانی از بحث تکدی گری 2 مقوله جدا از هم هستند.

**جمع آوری و ساماندهی متکدیان
امسال اولین قدم برای ساماندهی وضعیت متکدیان در 29 مرداد با تشکیل کارگروهی در استانداری برداشته شد که به گفته گودرزی ماحصلش تصمیم بر افزایش ظرفیت اردوگاه چشمه سفید کرمانشاه بوده است؛ او می گوید: چشمه سفید هم اکنون 180 نفر ظرفیت دارد که لازم است ظرفیت و خدماتش ارتقا داده شود.
به گفته او از آنجایی که طبق قانون وظیفه نگهداری از متکدیان بر عهده شهرداری است لذا با توجه به کمبود فضای فعلی لازم است شهرداری پای کار بیاید.
با این وجود رییس اداره اجراییات شهرداری کرمانشاه در این کارگروه اعلام کرده است که این نهاد حتی برای حقوق پرسنل رسمی خودش با مشکل مواجه است و در این شرایط دشوار است که بخواهد ظرفیت اردوگاه چشمه سفید را افزایش دهد.
مدیر بهزیستی شهرستان کرمانشاه نیز کمبود ظرفیت نگهداری متکدیان در استان را تایید می کند و می گوید: با اینکه آمار واقعی متکدیان در دست نیست اما بر فرض وجود 2 هزار متکدی در استان جایی برای نگهداری این افراد نداریم.
در کنار این موضوع لزوم تفکیک متکدیان معتاد از غیرمعتاد نیز باید مورد توجه قرار بگیرد به گونه ای که به گفته گودرزی آمار بالایی از متکدیان به مواد مخدر اعتیاد دارند؛ او تاکید می کند که لازم است با غربالگری افراد معتاد از غیر معتاد تفکیک بشوند چرا که این افراد نباید در یکجا نگهداری شوند.
شریفی نیز می گوید: بالای 90 درصد متکدیان اعتیاد دارند و این موضوع باعث شده که بعد از جمع آوری دوباره به سیستم اولیه تکدی گری برگردند.

**تحقق شهر بدون گدا
شهریور ماه گذشته بود که طی مراسمی پاوه به عنوان دومین شهر بدون گدای کشور معرفی شد، موضوعی که می تواند الگوی مناسبی برای سایر شهرهای استان کرمانشاه و حتی سایر مناطق کشور بشود.
به باور معاون اجتماعی نیروی انتظامی کرمانشاه، قدم اول و آخر در جمع آوری متکدیان از سطح شهر را باید خود مردم بردارند، به گفته آمویی، نباید به هر کسی که در خیابان جلوی ما را گرفت کمک کنیم بلکه مردم باید در مسیرهای مشخصی که در جامعه تعریف شده اند کمک کنند.
به گفته آمویی، تکدی گری به صورت یک حرفه درآمده است و متکدیان با حربه های مختلف، مردم را تحت تاثیر قرار می دهند و حتی تکدی گری را پوششی برای جرایم دیگر قرار داده اند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه نیز ضمن تاکید بر ضرورت آموزش، ایجاد شغل و اسکان افراد بی خانمان می گوید: برای ساماندهی معضل تکدی گری مردم باید خودشان پای کار بیایند تا شهری بدون گدا همانند پاوه داشته باشند.
علیرضا گودرزی، مشارکت مردم در ساماندهی تکدی گری را شرط اساسی موضوع دانست و بیان کرد: مردم باید یاد بگیرند به متکدیانی که درآمد میلیونی دارند کمک نکنند بلکه کمک هایشان را در مسیرهای قانونی و سازماندهی شده به جامعه هدف برسانند.
به گفته او، وقتی کسی از راه تکدی گری درآمدی بین 30 میلیون تا 170 میلیون ریال در ماه داشته باشد دیگر حاضر نیست برای ماهیانه پنج میلیون تا 10 میلیون ریال درآمد کار کند.
در نتیجه با این اوصاف معلوم نیست این چرخه معیوب جمع آوری متکدیان و بازگشت مجددشان به خیابان های شهر چه زمان تمام می شود؛ متکدیانی که اکثرشان معتاد هستند و در مرحله اول باید فکری برای ترک اعتیادشان بشود.
مرحله بعد حرفه آموزی به این افراد است که بتوانند صاحب شغل و درآمد باشند حتی اگر هم فرض کنیم این افراد حاضرند درآمد بی دردسر تکدی را رها کنند و تن به کار بدهند آنوقت موضوع پرداخت تسهیلات به این افراد مطرح می شود؛ آیا هیچ بانکی حاضر می شود بدون ضامن به این افراد بی خانمان و بعضا بدون هویت وامی بدهد؟
حتی برای مسکن این افراد نیز باید تدبیر اساسی بشود؛ بدون شک جمع آوری آنها به مدت سه ماه و رها کردن مجددشان دردی را درمان نخواهد کرد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 31 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۴۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) نحوه درست کردن برنج پف کرده در خیابان‌های هند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # غذای هندی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • وقتی زمین پراید را وسط خیابان شلوغ بلعید | تصویر
  • (ویدیو) پخت محبوب‌ترین رامن گوشت و نودل در خیابان‌های ژاپن
  • جولان خسارت‌های سیل در محور‌های خراسان جنوبی
  • عکس | بلعیده شدن پراید در خیابان پس از فرونشست زمین
  • تصویر جالب از خیابان فلسطین ۷۷ سال قبل
  • خبر جدید و لو رفته درباره طارمی
  • (ویدئو) نحوه درست کردن برنج پف کرده در خیابان‌های هند
  • (ویدئو) قمه‌کشی رعب‌آور در خیابان‌های ارومیه
  • قمه کشی در ارومیه ؛ وضعیت خیابان را ببینید | ویدئو
  • عزاداری زنان با لباس‌های عجیب و غریب در خیابان