Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک باستانشناس گفت:هیچ جای ایران به اندازه بهشهر دارای غنای آثار فرهنگی نیست،آنچه که وظیفه ما را سنگین می‌کند سایت موزه و پارک شدن و تعریف محور گردشگری برای این منطقه است، زیرا هزاران گردشگر از محور شمال به مشهد می‌روند ولی اطلاعی از این محوطه ندارند.

به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسن فاضل نشلی - سرپرست هیئت کاوش در محوطه کمیشانی بهشهر مازندارن هدف از این پروژه که با همکاری دانشگاه تهران و پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه در حال انجام است، پی بردن به منشأ نخستین روستاهای شکل گرفته در بخش جنوبی دریای خزر اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاضل نشلی افزود: «پی بردن به اینکه دوره گردآوری خوراک و شکارورزی در شمال ایران کی به پایان رسیده و آغاز کشاورزی و روستانشینی در این منطقه به چه شکل بوده است از اهدافی است که گروه باستان‌شناسی در این پروژه دنبال می‌کنند.»

این باستان‌شناس با اشاره به اینکه این منطقه بین اورآسیا و خاورمیانه واقع شده است، تصریح کرد: «از این رو این مطالعات برای باستان‌شناسی خاورمیانه مهم و برای منطقه اورآسیا نیز به عنوان یک پل که این دو منطقه را به هم متصل می‌کند از نظر باستان‌شناسی ارزشمند است.»

وی در توضیح علت انجام این طرح، عمده پژوهش‌های صورت‌گرفته در رابطه با نوسنگی و نوسنگی شدن را در غرب ایران، زاگرس، عراق، بخش‌هایی از ترکیه، سوریه، لبنان و فلسطین متمرکز دانست و گفت: «بسیاری از محققان در مورد منشأ جوامع نوسنگی پژوهش‌های گسترده‌ای در این منطق انجام داده‌اند.»

فاضل نشلی تصریح کرد: «در سالیان اخیر در ایران نیز بیش از 90درصد کاوش‌ها در خصوص منشأ جوامع نوسنگی به غرب ایران (زاگرس مرکزی) برمی‌گردد که کاوش‌های گنج دره، علیکش، تپه آسیاب و...نمونه‌ای از این موارد است.»

وی با اشاره به پژوهش‌های صورت‌گرفته این دوره در غرب کشور گفت: «کارلتون استیونز کون آمریکایی در پژوهش‌های شتاب‌زده‌اش در دو فصل غارهای هوتو و کمربند را برای یافتن انسان‌های اولیه و نئاندرتال مورد کاوش قرار داده به‌طوریکه در مدت دو هفته بیش از 14متر لایه‌های فرهنگی این دو محوطه را کاویده (گرچه ناقص) و اعلام کرده که انسان در حدود 6500 سال پیش چگونه از دوره میان سنگی به عصر نوسنگی وارد شده است.»

فاضلی گفت: «اما سوال پیش روی باستان‌شناسان این است که آیا این تحول بر اساس آنچه کارلتون پژوهش کرده در شمال ایران 3000 سال بعد از زاگرس شروع شده است.»

به گفته وی هنوز این پرسش که پروژه‌ای که آنجا انجام شده ناقص بوده یا اینکه واقعاً این دوره در منطقه شمال کشور دیرتر شروع شده است پابرجاست.»

فاضلی افزود: «دیگر اینکه اگر جوامع نوسنگی که طبق فرضیات از زاگرس به اینجا آمده‌اند و این سبک زندگی و فرهنگ را در این منطقه گسترش داده‌اند چرا 3000 سال دیرتر آمده و وقتی آمده برای اینها که شکارورز بوده‌اند این مرحله انتقال چگونه صورت گرفته است.»

این باستانشناس تصریح کرد: «نمی‌توانیم تصور کنیم که جوامع گردآورنده شکار یک‌شبه وارد این سبک زندگی جدید شده‌اند.»

کشف استخوان‌های فک دریایی

این باستان‌شناس گفت: «از سویی این سوال مطرح است که این شیوه زندگی در پس و پیش روی دریاها چگونه بوده است زیرا براساس کاوش‌های کارلتون استخوان‌های فک دریایی از این مناطق کشف شده که نشان می‌دهد ساکنان این منطقه به شکار این حیوان مشغول بوده‌اند.»

به گفته فاضل نشلی در حال حاضر دریای خزر بیش از 20 کیلومتر عقب‌نشینی کرده است و جابه‌جایی عظیمی در استقرارها و عقب و جلو رفتن و تغییرات آب و هوایی دریای خزر داریم که بسیار مهم است.

وی در تعریف پروژه گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه و کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه باز کمیشانی با اشاره به از بین رفتن کامل غار کمربند تصریح کرد: «در این پروژه بخش باقی‌مانده غاری در رستم‌کلا که توسط معدن سنگ در معرض تخریب قرار گرفته و در اثر واریزه‌ها ورودی آن کاملا بسته شده، نجات‌بخشی می‌شود.»

سرپرست هیئت کاوش با اشاره به اینکه لزوماً جوامع نوسنگی نمی‌باید در غارها باشند، تصریح کرد: «بنا به این نظریه پیشنهاد ایجاد چند گمانه در منطقه شمالی و جنوبی محوطه برای بررسی وضعیت داده شد و پژوهشکده باستان‌شناسی هم بنا به ضرورت اجرای طرح به‌دلیل تخریب اطراف محوطه در حین اجرای طرح‌های عمرانی کاوش در کمیشانی را در اولویت قرار داد.»

یکی از بزرگ‌ترین روستای نوسنگی در کل ایران

فاضل نشلی محوطه کمیشانی را یکی از بزرگ‌ترین روستاهای نوسنگی در کل ایران دانست که دامنه آن تا باغ‌های اطراف نیز گسترش یافته است و گفت: «کمیشانی قدیمی‌ترین روستای نو سنگی قبل از سفال، خارج غار در شمال ایران است.»

وی با اشاره به عملیات خاک‌برداری برای ساخت شهرک صنعتی در کنار این محوطه تصریح کرد: «بالای غار کمیشانی تا یک کیلومتر آثار دوره آهن و پارینه سنگی وجود دارد که متأسفانه بدون آگاهی در معرض تخریب قرار دارد از این رو انجام کاوش نجات‌بخشی ضروری است.»

فاضل نشلی با اشاره به ویژگی‌های ترانشه‌ای که در نزدیکی محوطه زده شده افزود: «در جریان لوله‌گذاری آب و گاز تعداد زیادی ابزار سنگی، هاون و استخوان انسانی از این منطقه بیرون آمد که در پایگاه میراث‌فرهنگی نگهداری می‌شوند از این رو طی بازدیدهای صورت‌گرفته تصمیم گرفتیم پیش از شروع کاوش گسترده در وسط محوطه در نزدیک‌ترین مکان که کمترین آثار تخریبی را دارد ترانشه‌ای حفر کنیم تا مشخص شود آثار متعلق چه دوره‌ای هستند.»

وی با بیان اینکه برشی که طی فعالیت‌های عمرانی در این منطقه ایجاد شده به روند پیشرفت کار کمک کرد، گفت: «این مکان به‌دلیل کمترین آسیبی که به محوطه وارد می‌کند انتخاب شد تا حجم آسیب‌دیدگی محوطه مورد واکاوی قرار گیرد.»

فاضل نشلی افزود: «با حفر یک ترانشه یک در یک متر و مشاهده آثار فرهنگی تا عمق 5-6 متر درستی ادعای کارشناسان باستان‌شناسی مشخص شد.»

لایه متعلق به عصر مفرغ

وی در تشریح لایه‌های این ترانشه با اشاره به تدفین و اشیا کشف شده لایه دو را متعلق به عصر مفرغ دانست و گفت: «لایه سه به هزاره پنجم پیش از میلاد باز می‌گردد یعنی دوهزار سال قدیمی‌تر از دوره گذشته است.»

فاضل نشلی گفت: «بعد از اتمام لایه هشت حدود 2 متر قلوه سنگ، ابزار سنگی و تعداد زیادی خشت قالب گرفته شده داریم که ابهامات زیادی را برای باستان‌شناسان به‌وجود آورده است.»

این باستان‌شناس تصریح کرد: «وجود دوره نوسنگی قبل از سفال اینجا مسجل است اما وجود بیش از صد کیلو خشت پخته و قالب‌گرفته‌شده در ابعاد یک‌ونیم متر جای سوال دارد.»

فاضل نشلی افزود: «نمی‌دانیم چرا با وجود ابزار سنگی و قلوه‌سنگ‌های طبیعی که سیلابی‌اند این گل‌های پخته‌شده شبیه آجر و خشت و قالب گرفته اینجا چکار می‌کنند.»

وی تصریح کرد: «نمونه این خشت‌ها برای آزمایش ترمونو لیسانس به دانشگاه کاشان فرستاده شده چراکه تاریخ‌گذاری آن در روند پژوهش کمک می‌کند.»

جامعه روستایی از دوره نوسنگی

این باستان‌شناس، با بیان اینکه بخش‌های دیوار به‌جای‌مانده نشان می‌دهد که با جامعه روستایی از دوره نوسنگی قبل از سفال مواجه هستیم، تصریح کرد: «نمونه‌هایی از گراول‌های موجود که به نظر در اثر سیلاب‌های 9 هزار سال قبل اتفاق افتاده است، برای تاریخ‌گذاری به خارج فرستاده شده و مطالعات دیر اقلیم بر روی آنها صورت خواهد گرفت.»

به گفته فاضل نشلی، شواهدی از این سیلاب را که 9 هزار سال قبل در خاورمیانه، لوانت، سوریه، ترکیه و... باعث متروک شدن بسیاری از استقرارها شده است در ایران نداریم از این رو در این پژوهش از نظر باستان‌شناسی مهم است که تحقیقاتی صورت گیرد.

وی با اشاره به وجود آثار حیات روزمره شامل دو اجاق از دوره نوسنگی قبل از سفال زیر گراول‌ها تصریح کرد: «اگر کاوش‌های گسترده در آینده انجام گیرد، بعد از تاریخ‌گذاری مطلق با آزمایش‌های کربن 14 و... می‌توان توالی فرهنگی را مشخص کرد.»

فاضل نشلی تصریح کرد: «احتمال وجود دوره‌های میان‌سنگی در این جا وجود دارد که می‌توانیم فرآیند شکل‌گیری نخستین جوامع روستایی را در این منطقه مورد مطالعه قرار دهیم.»

یافتن گندم در کنار اجاق‌ها

وی با اشاره به وجود دانه‌های گندم در کنار اجاق‌ها گفت: «با آزمایش درمی‌یابیم که این دانه‌ها وحشی یا اهلی‌اند و چگونه انسان‌های شکار ورز وارد زندگی کشاورزی شده‌اند.»

فاضل نشلی افزود: «اینکه نوسنگی در شمال ایران پدیده مستقلی بوده یا تحت تأثیر زاگرس مرکزی بوده مسئله‌ای است که باید با حضور تیم بین‌المللی و متخصصان علوم میان رشته‌ای نظیر زمین‌شناسی، انسان‌شناسی و... مورد پژوهش قرار گیرد.»

وی ادامه داد: «آنچه که وظیفه ما را سنگین می‌کند سایت موزه و پارک شدن و تعریف محور گردشگری برای این منطقه است زیرا هزاران گردشگر از محور شمال به مشهد می‌روند ولی هیچ یک اطلاعی از این محوطه ندارند.»

فاضل نشلی با بیان اینکه هیچ جای ایران به اندازه بهشهر دارای غنای آثار فرهنگی نیست و هیچ‌جا به این اندازه کاوش قاچاق انجام نشده است، تصریح کرد: «به دلیل انجام نشدن پژوهش‌های باستان‌شناسی و نبود آگاهی تمام آثار و محوطه‌های باستانی در حال تخریب‌اند که فقط از طریق آگاهی‌رسانی می‌توان از این روند جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

R1014143/P1014143/S2,23,24/CT47

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۴۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت حکمت الله ملاصالحی عصر روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

یکی از سخنرانان این مراسم اصغر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی بود که به دلیل عدم حضور در جلسه ویدئوی کوتاهی برای این نکوداشت تهیه کرده بود و در بخشی از این مراسم پخش شد.

دادبه گفت: من اندکی فلسفه می‌دانم، او برای شنیدن پیام مام وطن بسیار آماده‌تر از کسانی است که با فلسفه آشنایی ندارند. من با آنکه شیفته شعر هستم اما می‌گویم بی فلسفه هرگز نمی‌توان زیست و در هیچ زمینه‌ای کاری جدید انجام داد.

وی افزود: آشنایی من با ملاصالحی بسیار کهن است و مام میهن ما در بسیاری از دوران‌ها دلش خونین بود و فرزندانش دل خونین او را التیام داده‌اند. یکی از این فرزندان حکمت‌الله ملاصالحی است.

استاد فلسفهٔ اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی سپس ادامه داد: آن همه کوشش برای توضیح تاریخ ایران برای تبیین این معناست که بگوئیم، فلسفه هنر برای چیست و چگونه به امروزمان مدد می‌رساند. به نظر من تخت جمشید، خرد مجسم ایرانی است. روح حکمت ایرانی در تخت جمشید حاضر است. پیام مام میهن به نیکی از سوی حکمت‌الله ملاصالحی شنیده شده است و او به مدد فلسفه باستان‌شناسی را تبیین می‌کند.

دیندار آزاده و با کرامت

محمد رضا زعیم حسینی عضو انجمن علمی باستان شناسی که اجرای این مراسم را هم به عهده داشت در بخش پایانی مراسم گفت: بنده نزدیک به سه دهه است که در فضای غیرآکادمیک با آقای ملاصالحی معاشرت دارم. ایشان آن گونه زیسته که می‌اندیشد و آنگونه می‌اندیشد که زیسته است. متأسفانه در فضای دانشگاهی ما خیلی از دانشگاهی‌ها به حقیقت متعهد نیستند بلکه به نظریه‌ها و روش‌هایشان متعهد هستند. آقای ملاصالحی کسی است که به حقیقت متعهد است وکمتر دانشگاهی‌ ای این چنین است. علاوه بر این نگاه جامع ایشان به ایران خیلی مهم است. از این جهت که نگاه ایشان به ایران یک ویژگی هولوگرامیکی دارد به این معنا که ایران منهای یک اپسیلون، ایران نیست.

وی افزود: کلام آقای ملاصالحی فریاد رسای همه ایران دوستان در برابر حماقت‌هایی است که می‌خواهند ایران را از پا در بیاورند. صدای ایشان فریاد رسای انسان ایرانی برای شرافتمندانه زیستن است. حکمت الله ملاصالحی یک دیندار همراه با آزادی، عدالت و کرامت است.

احساس شرم و علو را توأمان دارم

اما آخرین سخنران این مراسم حکمت الله ملاصالحی، استاد تمام دانشگاه تهران و مدرس مدعو دانشگاه آتن بود. وی در سال ۱۳۹۴ چهارمین نشان دکتر عزت‌الله نگهبان را دریافت کرد.

ملاصالحی در پایان این مراسم ضمن تشکر از حاضرین و سخنرانان گفت: هیچ وقت اندازه الان خجالت نکشیده بودم. من بسیار شرمم شد چون مهترانی در مجلس درباره منِ کهتر سخن گفتند و صفت نیک خودشان را به من نسبت دادند. من حتی در حد یک دانشجوی کوچک هم نیستم. از خانم آموزگار که در محضرشان طلبگی کردم بسیار تشکر می‌کنم. همچنین از آقای دادبه که از دوران دانش آموزی استاد من بودند تشکر می‌کنم، از ایشان هم بسیار چیزها آموختم. صدای آقای صدوقی سها را برای اولین بار در رادیو فرهنگ شنیدم و همیشه دوست داشتم ایشان را ببینم و بعد از دیدارمان از ایشان هم بسیار آموختم. همچنین از آقای رحمتی قرآن و عرفان بسیار و از آقای بهشتی که یک ذهن ریاضی و هندسی دارند بسیار آموختم. بنده بارها خواستم که این مراسم برگزار نشود اما آقای زعیم قبول نکردند و زعامت جلسه را به عهده گرفتند.

وی افزود: حس و کششی در لایه‌های زیرین هستی ما به سوی دوست داشتن و دوست داشته شدن است که هر بار خیزش می‌کند در درون ما چنان حس سروری ایجاد می‌شود که فکر می‌کنیم معنای واقعی زندگی همان لحظه است. بنده زمانی که در یونان درس می‌خواندم متوجه شدم که در فلسفه و حکمت این حس چقدر وسیع است. بنابراین بنده علیرغم همه خجالتی که کشیدم احساس علّو هم می‌کنم.

این باستان‌شناس پیشکسوت در ادامه به موضوع فلسفه هنر و مقوله زیبای شناسی پرداخت و گفت: زیبایی شناسی مقولات زیادی دارد اما زیبایی و جلال دو عنصر اصلی آن هستند. زیبایی یعنی تناسب میان ماده و صورت با معنا و جلال یعنی تقابل میان صورت و معنا. متأسفانه ما نام معماران تخت جمشید را نمی‌دانیم اما می‌دانیم که یکی از شاهکارهای معماری ایران است. چون هر دو مقوله زیبایی، جلال را یکجا دارد. این ظرافت در معماری بارگاه امام رضا هم دیده می‌شود.علاوه بر اینکه، این تقابل و تناسب در موسیقی ایرانی هم وجود دارد.

ملاصالحی بیان کرد: حالا اگر از این منظر به محفلی که امشب برایم برگزار شد نگاه کنیم بهتر می‌توانید متوجه احساس شرم، علّو و شعف بنده شوید.

در پایان این مراسم با حضور همسر ملاصالحی و پیشکسوتان حوزه باستان شناسی، جوایز و یادگاری‌هایی از طرف خانه اندیشمندان علوم انسانی و سایر مراکز و انجمن‌های علمی که در برگزاری این مراسم نقش داشتند به حکمت الله ملاصالحی اهدا شد.

کد خبر 6087873 سارا فرجی

دیگر خبرها

  • آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • عقب نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • شیرشاه کشتی ایران کجاست؟
  • اسکن محوطه کمرزرین اصفهان انجام شد/ تلاش برای آغاز فصل دوم کاوش
  • نخیلات اشکنان لامرد در آتش سوخت
  • آتش سوزی ۲۰۰ اصله نخل در اشکنان لامرد
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • لحظه دوست داشتن و دوست داشته شدن، لحظه واقعی زندگی است