Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@12:26:11 GMT

دستفروشی؛ تنها چاره مردم میناب برای فرار از بیکاری

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۴۷۲۴

مردم جویای کار دومین شهر استان هرمزگان برای فرار از بیکاری و رهایی از هزینه های کمرشکن زندگی، دستفروشی را تنها شغل خود انتخاب می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از میناب جنوب، دستفروشی امروزه شاید به نگاه برخی افراد فروش یک کالای بی‌کیفیت در کنار خیابان، کوچه پس کوچه های شهر معنی شود اما امروزه از فروش کالاهای بی‌کیفیت به سمت کالاهای گران‌قیمت و شغلی پردرآمد برای برخی شهروندان تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنفی که نه مالیات می‌دهند و نه نظارتی بر کالاهای توزیعی آنها صورت می‌گیرد و نه بیمه تامین اجتماعی برای آنها تعلق گرفته و نه شروع و پایانی برای فروش محصولات در بازار برای آنها تعیین شده است، این شغل علیرغم مشکلات و دردسرهای فراوان باز هم در حال افزایش است.

دستفروشانی که از بازار اقتصادی و کسادی اشتغال گلایه هایی بر زبان دارند از کسادی بازار گرفته تا گیر و مشکلات شهرداری و از قسط های عقب افتاده وام گرفته و از اجاره خانه و امرار و معاش خانواده و تنها گفته های آنها این است که ما خیلی مشکل داریم.

شهرستان میناب بعنوان دومین شهر هرمزگان یکی از معدود شهرهایی است که با ورود این شهر از ابتدای بلوار میدان مقدس گرفته تا فلکه زهیری، میدان شهدا، کنار بانک ملی مرکزی، از پشت بازار زیتون تا انتهای خیابان یک طرفه شهید امینی مشهور به بازار کانال، خیابان شهید امینی و هر جایی که محل عبور و مرو می باشد دستفروشانی را مشاهده می کنید که با صدای بلند مشتریان را تشویق به خرید محصولاتشان می کنند.

سن و سال برای دستفروشی در بازار میناب ملاک نیست، از پیرزن و پیرمرد و دختر و پسر جوان گرفته تا دختربچه‌ها و پسربچه‌های شش یا هفت ساله که پلاستیک و دستمال کاغذی در دست گرفته و به اصرار و التماس به شهروندان می‌فروشند.

کماتی،شغل بدون حمایت و پشتیبانی دولت

عباس رحیمی نیا شهواری شهروند مینابی پیرامون اشتغال مردم این شهرستان به شغل دستفروشی و موانع پیش روی این افراد این طور گفت: مردم شهرستان میناب بدلیل عدم وجود کارخانجات و شرکت های تولیدی برای پیدا کردن شغل و درآمد ثابت مجبورهستند برای امرار معاش خود و خانواده خود بدون اینکه انتظاری از مسئولین داشته باشند شغل خود را خودشان انتخاب کنند.

این شهروند مینابی افزود: باغات مرکبات و تخیلات و اراضی کشاورزی این شهرستان در پس غارت آب میناب به بندرعباس نتیجه ای جز خشکسالی و فرونشست زمین برای مردم این سرزمین نداشته است، مردم زحمتکش مینابی مجبور هستند برای خرید میوه و محصولات صیفی به میدان بار روستای پشته شهوار بروند و محصولات از این طریق برای عرضه به شهر بیاورند تا بلکه با فروش هر چند اندک محصولات لقمه ای نان و لباسی برای فرزندان خود تهیه کنند .

وی اظهار کرد: مردمی که بدون حمایت و پشتیبانی دولت شغل ایجاد کرده اند و از این طریق رزق و روزی حلال کسب می کنند، هر ساله شهرداری با جذب نیروهائی بنام ماموران سد معبر از تجمع این دست فروشان جلوگیری کرده که این کار باعث نارضایتی مردمی شده که حیات و مماتشان به محتویات تشتکی بستگی دارد که دسترنج خود را درون آن گذاشته اند و برای فروش به شهر می آورند.

دست‌فروشی زشت نیست

احمد درویشی یکی دیگر از بازاریان شهر میناب گفت: چرا مسئولین به جای رایزنی احداث کارخانجات تبدیلی و رفع مشکلات دستفروشان سطح شهر موانع تازه ای پیش پای آنها قرار می دهد، اگر این مردم که اکثر آنها یا کشاورزند یا صیاد؛ محصول خود را از طریق دست فروشی به بازار عرضه نکنند باید چکاری انجام بدهند تا جبران تامین مایحتاج خانواده شود و جلو خانواده های خود شرمنده نشوند؟ .

این شهروند مینابی افزود: بجای تاسیس مکانی بنام بازار روز و هدایت دست فروشان به آن مکان با گرفتن وسایل امرار و معاش و نابود کردن محصولشان دین خود را به مردم ادا می کنند اگر مسئولین کارخانجات تبدیلی و بسته بندی راه اندازی کنند کشاورزان و باغداران با خیال راحت محصول خود را به کارخانه به فروش می رسانند و هیچ دغدغه ای برای روی آوردن به شغل دستفروشی نخواهند داشت، ولی اینکار رو نمی کنند.

درویشی اظهار داشت: اگر مسئولین نمی توانند فکری به حال این بیچارگان کنند بگذارند هر جا که شد بساط کنند یا فکری به حال شان کنند اگر از دیگر افراد نیز سوال کنید همه ناراضی هستند و چرا باید شهری که پتانسیل خوبی در زمینه کشاورزی و محصولات باغی و دریا دارد جوان بیکار داشته باشد.

چشم‌هایی که قدم‌های عابرین را دنبال می‌کند

با عبور از مسیرخیابان های شهر میناب افرادی از پیر و جوان، تحصیل‌کرده و بی‌سواد و حتی کودکانی را می‌بینیم که برای کسب روزی حلال در این خیابان سفره گسترانده و چشم‌هایشان قدم‌های عابرین را دنبال می‌کند، فروشندگانی که اغلب آنها زنان خانه داری هستند که برای تهیه مایحتاج زندگی این شغل را انتخاب کرده اند.

پیرزنی با 57سال سن هر روز ساعت‌ها در گرمای 40و چند درجه تابستان و سردی هوای زمستان با دستان پینه‌بسته برای کسب روزی حلال برای خانواده‌اش شغل ماهی فروشی را انتخاب کرده است، او ساعت ها منتظر می ماند تا ماهی های خود را به فروش برساند.

بانوی ماهی فروش مینابی که از یک طرف نگاهش به ماهی های درون ظروف پلاستیکی بود و نگاه دیگرش به قدم های عابرین پیاده و با صدایی که می گفت: خاله بیا ماهی بخر، ماهی تر و تازه، باب برشتن مشتریان را جذب خود می کرد.

در بازار گرم دستفروشی، جوانان گل فروش نیز به چشم می‌خورند آنهایی که به قول خودشان می‌خواهند نان از بازوی خودشان بخورند و برای خودداری از دراز کردن دست نیاز به سوی دیگران، گل فروشی را به عنوان شغل انتخاب کرده‌اند.

خانم این گلها خیلی ارزان است تو را خدا از صبح کاسبی نکرده‌ام یکی دو شاخه بخرید، تند تند و با اصرار شاخه های گل را که در دست دارد به سمت مشتری می گیرد، مشتریانی که توجهی به صحبت های گل فروشان ندارند و فقط رنگ و گل گلها برایشان جذاب تر از خرید گل است.

جوانان صاحب فن و حرفه ای که می توانند در مشاغل دیگری بکارگیری شوند اما در نبود حمایت و پشتیبانی دولتمردان همین شغل را انتخاب کرده اند، و تنها فروش آنها روزهای پنجشنبه خواهد بود و دیگر روزها مشتری برای خرید ندارند.

عباس عبدالهی یکی از جوانان گل فروش گفت: اگر شرکت یا کارخانه ای در شهرستان میناب راه اندازی کنندخیلی از جوانان تحصیل کرده این شهرستان دارای شغل می شوند.

وی افزود: خیلی از جوانان این شهرستان به دلیل داشتن سواد و مدارک دانشگاهی بیکارند، برخی آنها نیز از روی ناچاری به شغل دستفروشی روی آورده اند، هر چند در ابتدا شرمنده می شدند صدای مشتری بزنند اما این روزها یکی از پر فروش ترین افراد در کسادی بازار اقتصادی این شهرستان بشمار می روند.

طرح جمع آوری دستفروشان مینابی اجرا می شود

پهن کردن بساط در پیاده روها ،دادزدن های مکرر در گوش رهگذران و سد کردن راه رهگذران در برخی پیاده روها بخصوص در بازار قدیم میناب یکی از مشکلاتی است که شهروندان با آن مواجه هستند.

اگر چه دستفروشی جرم نیست اما بساط دستفروشان در خیابان‌ها شهر میناب جلوه ای از بی نظمی‌ را نمایان می سازد،بیشتر شهروندان به خاطر ترهم هیچ اعتراضی به مزاحمت های ایجاد شده توسط این دستفروشان نمی کنند و این در حالی است که برخی از آن ها به شدت از این وضع ناراضی هستند.

عبدالرضا فخری معاون خدمات شهری شهرداری شهرستان میناب در گفتگو با میناب جنوب گفت: طبق مصوبات جلسه دوم شهریور ماه طرح جمع آوری دستفروشان بعد از دهه محرم در این شهرستان اجرایی می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری میناب افزود: همزمان با اجرای این طرح طبق یک زمانبندی مشخص دستفروشانی که به فروش اجناس تر فعالیت دارند به پنجشنبه بازار و بقیه در بازارچه ها و پارکینگ بازار میناب مال سازماندهی می شوند.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح، اکیپ طرح جمع آوری به سه گروه کاری تقسیم بندی و دو گروه در مرکز شهر و یک گروه بصورت سیار با دستفروشان دوره گردپس از تذکر آنها با به محل تعیین شده راهنمایی می کنند و نیروی انتظامی به همراه شبکه بهداشت و درمان تا پایان طرح همکاری لازم را انجام خواهند داد.

فخری از شناسایی تامین کنندگان میوه و تره بار بازار کانال و هدایت آنها به پنجشنبه بازار یکی از طرح های سازماندهی دستفروشان خبرداد و گفت: مجمع امور صنفی نسبت به راهنمایی و ارشاد مغازده داران سطح شهر در زمان اجرا با اکیپ اجرایی همکاری لازم خواهند داشت.

وی خاطر نشان کرد: پس از اجرای این طرح برای دستفروشان صدور کارت شناسایی صادر می شود.

شهرستان میناب با جمعیت 300 هزار نفری در 90 کیلومتری بندرعباس در شرق هرمزگان قرار دارد.

گزارش:موسی زاهدی

انتهای پیام/ز

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۴۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بساط دستفروشی از تئاتر شهر جمع می‌شود/ دستفروشان برای دریافت مجوز ثبت‌نام کنند

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین قربانی؛ چهارراه ولیعصر تهران یکی از پرترددترین مناطق شهری تهران است که چند سالی است در قبضه دستفروشان درآمده و رفت و آمد شهروندان را با مشکل مواجه کرده است. به طوریکه یکی از پرشمارترین تماس‌های سامانه ۱۳۷ را به خود اختصاص داده است.

اگر از درب متروی چهارراه ولیعصر به سمت تئاتر شهر بروید یا اینکه قصد پیاده روی در این محدوده را در خیابان انقلاب داشته باشید، آنقدر تعداد دستفروشانی که بساطشان را در پیاده رو پهن کرده اند زیاد است که راه رفتن در این محدوده را سخت کرده است.

برآورد‌ها نشان می‌دهد حدود ۳۰۰ دستفروش در این محدوده پرتردد به صورت روزانه مشغول به کارند.

هنرمندان و مدیران وزارت ارشاد نیز برای حفظ حریم تاتر شهر، از جمله متقاضیان اصلی  ساماندهی این بخش از پایتخت هستند.

دستفروشی یک شغل غیررسمی بود اما اکنون با گرفتن مجوز این افراد می‌توانند تحت پوشش بیمه‌ها هم قرار بگیرند و دولت و مجلس نیز این شرایط را فراهم کرده است. اما فعالیت آنها نیاز به ساماندهی دارد و نباید این نوع فعالیت مانعی برای فعالیت روزمره شهروندان شود.

شهرداری تهران در این دوره مدیریت شهری، با این رویکرد که باید دستفروشان شناسایی و مجوز دریافت کنند تا در یک قالب نیمه رسمی به فعالیت بپردازند، آغاز به کار کرد.

سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص روند صدور مجوز برای دستفروشان گفت: در مرحله اول در حال حاضر پنج هزار دستفروش در بازار‌های محلی شناسایی و کد‌های ملی آنها و اطلاعاتشان ثبت شده است و از اواخر فروردین ماه ثبت نام از دستفروشان آغاز شده است.

از سوی دیگر ساماندهی دستفروشان نیاز به ایجاد بازارچه‌های محلی دارد که این طرح نیز مدتی است کلید خورده است.

مهمترین منطقه برای ساماندهی اما همین حوالی چهارراه حضرت ولیعصر(عج) است که بیشترین تردد و شکایات را دارد.

بیگی گفت: در راستای ساماندهی دست‌فروشان چهارراه و خیابان چهارراه حضرت ولیعصر(عج) دو محل جدید در مناطق ۶ و ۱۱ برای استقرار دست‌فروشان محدوده چهارراه و خیابان حضرت ولی‌عصر (عج) تعیین شده است.

 وی در ادامه افزود: طرح ساماندهی دست‌فروشان و بساط گستران خیابان و چهارراه حضرت ولیعصر(عج) در دو ناحیه شمالی و جنوبی در مرز مناطق ۶ و با همکاری نیرو‌های شرکت شهربان، نیروی انتظامی و عوامل اجرایی مستقر در مناطق مذکورعملیاتی می‌شود. 

به گفته وی جانمایی و آماده سازی «بازارچه سرمد» در منطقه ۱۱ جهت ساماندهی دست‌فروشان خیابان و چهارراه حضرت ولیعصر(عج) پایان یافته و چیزی حدود ۱۳۰ غرفه برای دستفروشی در این بازارچه در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح نشان می‌دهد که هدف شهرداری ساماندهی دستفروشان است نه جمع آوری مقطعی آنها، گفت: پس از این هم معیشت و کسب و کار دست‌فروشان رونق می‌گیرد و هم انضباط شهری در معابر این شریان مرکزی شهر تهران رعایت خواهد شد.

پیشتر علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت ساماندهی دستفروشان حاشیه تئاتر شهر تهران اظهار کرد: مکان جدید استقرار این دستفروشان در حال آماده سازی است و بحث ساماندهی در حال انجام است.

زاکانی تاکید کرد: بحث ساماندهی دستفروشان در چند نقطه تهران انجام شده و در حال انجام است و تئاتر شهر نیز جزو این نقاط است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال ۲۰۱۵
  • مسؤولان پیگیر رفع بیکاری و مشکلات معیشتی مردم باشند
  • قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ ۱۲ میلیارد تومان ناقابل!
  • سپردن امور به دست مردم افتخار انقلاب اسلامی است
  • رییسی مطرح کرد؛کاهش نرخ بیکاری در کشور/ بر عهد خود با شما مردم باقی هستم
  • کاهش نرخ بیکاری در کشور/ دولت از برنامه‌های اعلامی خود عقب نیست
  • بساط دستفروشی از تئاتر شهر جمع می‌شود/ دستفروشان برای دریافت مجوز ثبت‌نام کنند
  • فروش نوکیای تقلبی حرام است!
  • تار و پود فرش پردیس به بازار فروش گره خورده است
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است