Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه هاوسا تی وی در شرایطی پخش آزمایشی خود در فضای مجازی را رسانه ای کرده که بازدید از کانل‌های این شبکه در فیسبوک،‌تویتر و یوتیوب این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که آیا به راستی این شبکه تلویزیونی گامی فراتر از ایده برداشته است؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، پس از انتشار خبر راه اندازی آزمایشی شبکه Hausa TV که قرار است ویژه آفریقا باشد، سری به کانل‌های این شبکه در فضاهای مجازی زدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شبکه که به زبان هوسایی و انگلیسی پخش می‌شود قرار است در مرحله اول، در فضای مجازی و گروه‌های اجتماعی برنامه‌های خود را از سر بگیرد و پس از مدتی پخش ماهواره ای شبکه HausaTV به زبان هوسایی و انگلیسی آغاز خواهد شد.

به همین مناسبت ابتدا شبکه‌های برون مرزی را در فضاهای مجازی مورد بررسی قرار می‌دهیم و سپس به نوع آغاز به کار این شبکه می‌پردازیم.

معاونت برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی از سال 1363 از زیر نظر اداره کل اطلاعات و اخبار بیرون آمد و به یک معاونت مستقل تبدیل شد. اولین شبکه برون مرزی صدا و سیما سحر نام داشت که در تاریخ 25 آبان 1376 (16 نوامبر 1997) به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون که نزدیک به 20 سال می‌گذرد، این معاونت 11 شبکه را زیرپوشش خود قرار داده است. برخی از این شبکه ها از روی ماهواره قابل دریافت هستند و برخی دیگر در دنیایی که شعار آزادی بیان برخی کشورهای مدعی گوش فلک را کر کرده به خاطر محتوایی که خیلی باب میل رسانه‌های سلطه نیست، از روی ماهواره برداشته شده‌اند و تنها در فضای مجازی وجود دارند.

هرچند که مخاطبان فضای مجازی این شبکه‌ها نمی‌تواند به صورت دقیقی آماری از بینندگان این شبکه‌ها ارائه کند ولی می‌تواند تا حدودی معرف مخاطبان پروپاقرص این شبکه‌ها باشد.

تعداد دنبال کننده تعداد مشترک تعداد مشترک

شبکه جهانی جام جم تویتر: 10 یوتیوب: 9,200 فیسبوک: 1,053

شبکه العالم (شبکه خبری عربی) تویتر: 732,000 یوتیوب: 23,000 مشترک فیسبوک: 33,280

شبکه الکوثر (شبکه معارف به زبان عربی) تویتر: 8,900 یوتیوب: 18,000 فیسبوک: 2,605,523

پرس تی‌وی (شبکه خبری انگلیسی) تویتر:144,000 یوتیوب:13,000 فیسبوک: 3,604,293

هیسپان‌تی‌وی (شبکه اسپانیایی) تویتر: 47,000 یوتیوب: 314,000 فیسبوک: 1,043

آی‌فیلم انگلیسی (شبکه فیلم و سریال به زبان انگلیسی و فارسی) تویتر: 550 یوتیوب: 1500 فیسبوک(انگلیسی): 692,000 و فیسبوک (عربی): 383,000

نکته ای که باید در این آمار به آن توجه شود این است که برخی از این شبکه ها همانطور که گفته شد تنها در فضای مجازی فعال هستند و تعداد کسانی که مشترک آن هستند می‌تواند به صورت معنا داری به حقیقت مخاطبانش نزدیک باشد. در این بین شبکه پرس تی وی و الکوثر از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند که از کار خوب رسانه‌ای آنها در فضای مجازی خبر می‌دهد. شبکه پرس تی وی با اینکه روی ماهواره وجود ندارد نزدیک به چهار میلیون دنبال کننده در فیسبوک دارد. این آمار وقتی مهمتر می‌شود که بدانیم شبکه الجزیره انگلیسی که روی ماهواره حضور پررنگی دارد و البته از نظر مالی نیز قابل مقایسه با پرس تی وی نیست کمی بیش از دو برابر شبکه ایرانی در فیسبوک مخاطب پر و پا قرص دارد و یا غول رسانه ای دنیا یعنی BBC که بودجه سالانه فقط یک شبکه اش بیشتر از کل بودجه یک سال سازمان صدا و سیما با بیش از 100 شبکه تلویزیونی است، مخاطبانش در فیسبوک 11 برابر پرس تی وی است.

پرس تی وی توانسته با درک صحیحی از نیازهای قشری که مخاطبش هستند، خوراک درستی را به آنها ارائه دهد. البته باید توجه داشت به غیر از محتوا، استفاده از جلوه های تصویری قوی نیز در این موفقیت بی تاثیر نبوده است. از لوگوی شبکه گرفته تا نوع ساخت برنامه‌ها همگی هماهنگی خوبی با کشورهای انگلیسی زبان دارند و باب سلیقه بصری و محتوایی آن جامعه آماده شده‌اند.

حال به شبکه جدید Hausa TV می‌رسیم، شبکه‌ای که با درک درستی از خلاء رسانه‌ای در آفریقا تاسیس شده و نه تنها می‌تواند اثرگذاری زیادی در این قاره فراموش شده داشته باشد بلکه حتی میتواند فتح بابی باشد برای ارتباط فرهنگی و آشنایی جامعه ایرانی از مردم آفریقا. اما در واقعیت نیز با آغاز به کار این شبکه آیا این موارد به چشم می آید؟

متاسفانه بازدید از شبکه‌های مجازی این شبکه نو پا به شدت باعث ناامیدی شد. از لوگوی این شبکه تا محتوای آن در سردرگمی عجیبی به سر می‌برد و گویی تنها برای خالی نبودن عریضه آماده شده‌اند. به اطمینان می‌توان گفت برای لوگوی Hausa TV ذره ای وقت صرف نشده است. عبارت Hausa TV با رنگ زرد و فونت foreground روی زمینه آبی نوشته شده است. این فونت که جزو فونتهای پیشفرض محسوب می‌شود، تقریباً در تمام برنامه‌های نرم افزاری به ویژه فوتوشاپ وجود دارد و طراح لوگوی Hausa حتی از کمترین اصلاحات روی این فونت خود داری کرده است. حالا بگذریم از اینکه هیچ اطلاعاتی از این که رنگ زرد و آبی این لوگو چگونه میتواند معرف قاره سیاه باشد ارائه نشده است.

پس از گذر از لوگو به محتوای موجود در این کانال‌های مجازی می‌رسیم. میتوان به جد گفت هیچ چیزی که نشانی از یک شبکه آفریقایی را نشان دهد در این شبکه ها دیده نمی‌شود. در شبکه یوتیوب Hausa TV تنها چهار ویدئو وجود دارد که کلیپهای کوتاه یک دقیقه ای از طبیعت و معماری ایران با موسیقی بدون کلام است! البته که نباید انتظار مشترک شدن حتی یک نفر را در این کانال داشت.

حال به صفحه تویتر این شبکه سر می‌زنیم. اینجا نیز در پستهای این شبکه همان ویدئو‌های آشنای یوتیوب را میبینیم با این تفاوت که صفحه تویتر یک نفر دنبال کننده دارد که احتمالاً مدیر صفحه است!

و در نهایت به صفحه فیسبوک Hausa TV می‌رسیم، جایی که بلاخره نشانه هایی از زبان هوسایی را پیدا می‌کنیم،‌ شاید همین مسئله باعث شده که این صفحه چهار نفر بیشتر از تویتر دنبال کننده داشته باشد!

حال این سوال مطرح می‌شود که وقتی این شبکه در این مرحله قرار دارد،‌ یعنی جایی که تنها شکل گیری ایده یک شبکه تلویزیونی آن هم به صورت خیلی کم رنگ به چشم می آید، چرا خبر آغاز به کارش رسانه‌ای می‌شود. محمد رضا حاتمی مدیر این شبکه، در زمینه تاسیس شبکه های برون مرزی فرد با تجربه ای است و پیش از این راه اندازی و مدیریت شبکه آی فیلم را به زبان های عربی و فارسی و انگلیسی را بر عهده داشته است. همین موضوع باعث می‌شود این اقدام در Hausa TV عجیبتر به نظر برسد!

اهمیت قاره آفریقا از مناظر مختلف قابل بررسی است. آفریقا قاره ای با منابع غنی طبیعی است که مردمانش همواره به دنبال تغییرات اساسی هستند،‌ چرا که تاریخ همواره با آنان سر ناسازگاری داشته و حتی اکنون نیز استعمار غرب دست از سرشان برنداشته است و جمعیت زیادی از آنان روز به روز فقیرتر می‌شوند. قاره آفریقا شامل تقریبا یک سوم اعضای سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای وابسته را تشکیل می دهند و در واقع کشورهای جهان برای پیشبرد هدفهای بین المللی خود به آرای این کشورها نیازمند هستند. همین مسائل کار کردن رسانه‌ای روی این قاره را بسیار مهم می‌کند. همچنین زبان هوسایی نیز در بین بسیاری از مردم نواحی غربی و مرکزی آفریقا به خصوص نیجریه که نیمی از جمعیت 188 میلیون نفری اش را مسلمانان تشکیل میدهند رواج دارد.

با وجود این اهمیت بهتر آن بود که شبکه Hausa TV به عنوان رسانه جمهوری اسلامی ایران در آفریقا یک نگاه جدیتر به آغاز به کار خود داشت،‌ آنهم در فضایی که رقابت در آن نه تنها به محتوا بلکه به خلاقیت و نوآوری وابستگی شدیدی دارد. امید است مدیران این شبکه مهم با استفاده از تجربه شبکه هایی مثل پرس تی وی بتوانند جایگاه تاثیرگذاری را در رسانه پیدا کنند.

گفتنی است آدرس‌هایی که کانال‌ها در آنان بررسی شده اعلام رسمی این شبکه بوده است. این کانالها عبارتند از:

https://www.facebook.com/HausaTV1

https://www.facebook.com/HausaTV2

https://www.facebook.com/HausaTV3

https://www.youtube.com/channel/UCgdZEd_gsdi4FUK3VdhZunw

https://www.youtube.com/channel/UCszo1V-khPOOaCASJ7rzG-A

https://www.youtube.com/channel/UC_mXd8AqeQorNR66CzTcI0A

https://www.instagram.com/hausatv1

https://www.instagram.com/hausatv2

https://www.instagram.com/hausatv3

https://twitter.com/ourhausatv1

https://twitter.com/ourhausatv2

https://twitter.com/ourhausatv

انتهای پیام/

R1427/P1356/S4,34,40/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۵۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان را کاهش می‌دهد

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، شبکه‌ مجازی به یکی از تأثیرگذارترین ابزارها در زندگی افراد تبدیل‌شده است که بر جنبه‌های مختلف زندگی تأثیر می‌گذارد. در رشته‌های علوم پزشکی با توجه به پیشرفت‌های فراوان، استفاده از شبکه‌ مجازی در حال افزایش است؛ اما شبکه‌ مجازی می‌تواند سبب اتلاف­ وقت دانشجویان و کاهش ساعت مطالعه شود که بر دانش و مهارت عملی دانشجویان تأثیر منفی دارد.

در رابطه با این موضوع، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی (تهران، مشهد، گناباد، تربت جام) مطالعه‌ای انجام داده‌اند تا تأثیر استفاده از شبکه‌ مجازی بر دانش و مهارت عملی دانشجویان اتاق عمل را ارزیابی کنند.

این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و بر روی ۶۰ نفر از دانشجویان ترم ۶ و ۸ اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران سال ۱۳۹۹ به روش سرشماری انجام شده است. دانشجویان در پایان ترم تحصیلی به‌منظور بررسی دانش تئوری به آزمون جامعی که شامل ۴۰ سوال بود و به‌منظور بررسی میزان استفاده از شبکه‌ی مجازی، به پرسش‌نامه­‌ پژوهشگرساخته پاسخ دادند. همچنین، مهارت عملی دانشجویان توسط نمره کارآموزی آنان سنجیده شد. در نهایت، از آزمون کولموگروف اسمیرنف و ضریب همبستگی پیرسون برای سنجش نرمال بودن داده‌ها استفاده‌شده و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS انجام شد.

از یافته‌ها نتیجه‌گیری شد که میان دانش تئوری و مهارت عملی ارتباط معناداری وجود دارد و دانشجویان با دانش تئوری بالاتر، مهارت عملی بهتری در بیمارستان‌ها داشته‌اند

 بر اساس یافته‌های این پژوهش، بین میزان استفاده از شبکه مجازی و دانش تئوری رابطه معنی‌دار منفی وجود دارد. بدین‌صورت‌که با افزایش استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان کاهش می‌یابد. از سوی دیگر، بین دانش تئوری و مهارت عملی ارتباط معنادار مثبتی وجود دارد. ازطرفی بین میزان استفاده از شبکه­‌ مجازی و مهارت عملی دانشجویان رابطهی معنی‌داری مشاهده نشد.

نتایج این پژوهش، تفسیری بر ویژگی‌های شبکه مجازی است؛ به این معنی که در کنار داشتن اثرات مثبت آموزشی، می‌تواند سبب تضعیف دانش تئوری دانشجویان شود که این امر ضرورت فرهنگ‌سازی مناسب و آموزش استفاده بهینه از شبکه مجازی را نشان می‌دهد.

از نتایج دیگر این پژوهش، می‌توان به ارتباط دانش تئوری و عملی دانشجویان اشاره کرد؛ چراکه از یافته‌ها نتیجه‌گیری شد که میان دانش تئوری و مهارت عملی ارتباط معناداری وجود دارد و دانشجویان با دانش تئوری بالاتر، مهارت عملی بهتری در بیمارستان‌ها داشته‌اند.

از محدودیت‌های این پژوهش می‌توان به کم بودن جامعه آماری اشاره کرد. همچنین این پژوهش بر روی دانشجویان دوره کارشناسی رشته اتاق عمل انجام گرفت؛ بنابراین، قابلیت تعمیم‌دهی به همه مقاطع تحصیلی را ندارد.

در یک جمع‌بندی کلی باتوجه به یافته‌های این پژوهش، استفاده از شبکه‌ مجازی سبب تضعیف دانش تئوری دانشجویان می‌شود. بدین‌صورت­‌که، با افزایش نمره‌ پرسش‌­نامه­ پژوهشگرساخته (میزان استفاده از شبکه‌ مجازی)، نمره­‌ آزمون جامع کاهش‌ می‌یابد. از نتایج دیگر پژوهش می‌توان به ارتباط معنادار مثبت میان دانش تئوری و مهارت عملی اشاره کرد که با افزایش نمره‌ آزمون جامع، نمره‌­ به‌دست‌آمده در کارآموزی نیز افزایش می‌یابد.

گفتنی است، این یافته‌ها، به صورت یک مقاله علمی پژوهشی باعنوان «ارزیابی اثر استفاده از شبکه‌ی مجازی بر دانش و مهارت عملی دانشجویان اتاق عمل» تهیه شده که در دوماهنامه «پیاورد سلامت» منتشر شده است. این نشریه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دروغ‌پردازی با عکس ۷ سال پیش پارک دانشجو
  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی
  • راه‌اندازی مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس بزرگسالان
  • فضای‌ مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ ملی
  • مدرسه مجازی آموزش‌و‌پرورش در راستای کاهش تنوع مدارس بزرگسالان راه‌اندازی می‌شود
  • آیا استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان را کاهش می‌دهد؟
  • استفاده از شبکه مجازی، سطح دانش تئوری دانشجویان را کاهش می‌دهد
  • فضای‌مجازی در سیطره برنامه‌های رسانه‌ملی
  • ترفندهای پنهانی و زیرکانه رستوران ها برای تحت تأثیر قرار دادن ما (+عکس)