بیستون موزه خط و کتابت ایران است
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۵۹۸۲
به گزارش ایسکانیوز، علیرضا مرادی بیستونی اظهار کرد: در مجموعه جهانی بیستون که به عنوان هشتمین اثر ایران در یونسکو به ثبت رسیده میتوان تحول خط و کتابت ایران در طول تاریخ را به وضوح مشاهده کرد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال کتیبه داریوش که بزرگترین کتیبه خطی جهان است به خط میخی و به سه زبان فارسی باستان، عیلامی، بابلی یا آکدیو در 2500 سال پیش توسط داریوش هخامنشی در بیستون نگاشته شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: پس از دوره هخامنشیان که اسکندر مقدونی حکومت سلوکی را در ایران بنا می نهد، خط و زبان در ایران تغییر می یابد و کتابت به صورت یونانی مرسوم می گردد که در مجموعه جهانی بیستون کتیبه ای به خط یونانی در پشت سر مجسمه هرکول نگاشته شده که به معرفی این اثر می پردازد.
مرادی بیستونی تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت اشکانی، پارتها حکومت را در دست گرفته و حکومت پارتیان یا اشکانیان را تشکیل می دهند. در این زمان شاید حکومت در دست پارتیان بوده اما در بدو حکومت خط و زبان هنوز یونانی است که این مهم در کتیبه مهرداد در بیستون قابل مشاهده است.
وی خاطرنشان کرد: در نیمه دوم دولت اشکانی خط پهلوی اشکانی جایگزین خط یونانی می گردد که دو کتیبه در این مجموعه ثبت جهانی شده بیستون وجود دارد که معرف خطوط پهلوی – اشکانی هستند که این دو کتیبه شامل کتیبه گودرز که با عنوان گودرزشاه، پسر گیو نگاشته شده و دیگری کتیبه ای است بر روی آتشدان نقش برجسته بلاش با این مضمون «این پیکر شاه شاهان، پسر ولاش شاهنشاه، نوه ول ... » است که به احتمال قوی منظورش همان ولاش یا بلاش سوم است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: بعد از دوره اشکانیان، ساسانیان آثار زیادی را در بیستون به جای می گذارند، اما تنها اثری که از خط و کتیبه ساسانیان در این مجموعه دیده می شود، نوشته ای است در زیر کتیبه داریوش که به صورت دو سطر آمده است و بخش اول آن به نام «این یادگار» ترجمه شده است که به نظر می رسد فردی ساسانی که شاید از درباریان و یا شاهزادگان ساسانی بوده نوشته ای با خط پهلوی ساسانی مرقوم می کند.
وی ادامه داد: در دوره اسلامی، خط کاملا تغییر کرده و خط عربی و یا کوفی قدیم جایگزین خط پهلوی ساسانی می شود که در مجموعه جهانی بیستون سنگ قبرهای متعددی وجود دارد که می توان به آنها اشاره کرد.
مرادی بیستونی تصریح کرد: در نیمه دوم حکومت اسلامی تغییر و تحولات خط را می توانیم به وضوح در مجموعه جهانی بیستون ببینیم که یکی از آنها کتیبه شیخ علیخان زنگنه است که در دوران صفوی توسط این شخص بر روی نقش برجسته مهرداد حجاری شده و به خط ثلث است.
این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: کتیبه های دیگری هم در مجوعه بیستون در کاروانسرا از دوران بعد از آن یعنی دوران قاجاریه که مربوط به ناصرالدین شاه قاجار می باشد، دیده می شود.
وی در گفتوگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: تحول خط و کتابت در ایران بسیار بوده و تنها مجموعه ای که می توان این تحول تاریخی را در آن به وضوح دید، مجموعه ثبت جهانی شده بیستون است و به همین دلیل می توان این مجموعه را با نام موزه تحول خط و کتابت ایران نامید.
901
علیرضا مرادی بیستونی یونسکو دولت اشکانی کتیبه داریوش گردشگری میراث فرهنگیمنبع: ایسکانیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۵۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمتشده از کارگردان روز باشکوه روی پرده میرود
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با زادروز کیانوش عیاری طی مراسم ویژهای در روز ۲۲ اردیبهشت گنجینه این کارگردان مولف سینمای ایران در موزه سینما افتتاح میشود و تعدادی از هنرمندان و سینماگران درباره ویژگیهای آثار عیاری و نقش او در ارتقا سینمای ایران سخنرانی خواهند کرد و همزمان فیلمهای ۸ میلی متری این هنرمند نیز به نمایش درخواهد آمد.
همچنین از روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت تا چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ساعت ۱۷ نسخههای اصلاح و مرمت شده فیلمهای سینمایی «آبادانیها»، «شبح کژدم»، «بیدارشو آرزو» و «بودن یا نبودن» با همکاری فیلمخانه ملی ایران در سالن فردوس به نمایش در میآید و پس از نمایش فیلمها جلسه نقد و بررسی با حضور مخاطبان و اهالی رسانه برگزار میشود.
حضور در این مراسم برای علاقهمندان به سینما آزاد است.
انتهای پیام/