Web Analytics Made Easy - Statcounter

برقع از آن دست پوشش‌هایی است که در نگاه نخست، مخاطب ناآشنا شاید آنرا پوششی سطحی ارزیابی کند، اما در پس این پوشش و شناخت عمقی آن متوجه خواهیم شد که برقع خود بخشی از تاریخ فرهنگی اجتماعی زنان جنوب و هرمزگان است که بعضا ریشه‌ای تمام مذهبی نیز ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، برقع یا به قول زنان بومی هرمزگان بُرکه که نوعی پوشش چهره زنان به شمار می‌رود، این روزها مورد استقبال و استفاده جوان‌تر‌ها قرار ندارد که با به دست رفتن این تمایل برای استفاده به عنوان یک پوشش، رونق و بازار برقع نیز کم کم در حال از دست رفتن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که هنوز هم در بازارها و برخی از فروشگاه‌های لباس‌ سنتی هرمزگان برقع یافت می‌شود اما استفاده از آن نسبت به سالیان گذشته کمتر شده است.

برقع اما پوششی است که در گذشته زنان جنوب برای حفظ حجاب و جلوگیری از آفتاب سوختگی از آن استفاده می‌کردند که بسته به منطقه‌ای که در آن بودند رنگ این پوشش نیز می‌توانست متفاوت باشد.

برقع روبنده‌ای به شکل مستطیل یا نیم دایره از جنس پارچه یا چرم است که صورت را می‌پوشاند و از پشت سر به وسیله دو بند و گره به هم وصل می‌شود، قسمتی از آن نیز برای چشم‌ها و تنفس باز است.

امروزه بیشترین طرفداران یا به قولی مصرف کنندگان این پوشش را زنان روستایی و یا شهرنشینانی تشکیل می‌دهند که میان‌سال و یا پیر هستند و همچنان از سنت قدیمی پیروی می‌کنند.

حتی امروزه بسیاری از این برقع‌ها کارکرد اصلی خود را از دست داده و کارکردی زینتی به خود گرفته‌ است و یا در بسیاری از فعالیت‌های هنری مانند تئاتر از آنها استفاده می‌شود. با اینکه دیگر این هنر و یا به زبان بهتر این روپوش را نمی‌توان در فروشگاه‌ها و بازارهای عمومی یافت اما هنوز زنانی در قسمتی‌هایی از هرمزگان به دوخت این برقع‌ها مشغولند. هنر دوخت برقع در شرق هرمزگان رونق بیشتری دارد.

برقع‌ها رنگ‌های متفاوتی دارند و بسته اینکه در کدام ناحیه از هرمزگان زندگی می‌کنید یا اینکه دختر جوان باشید یا زنی بیوه شکل و رنگ آنها تغییر می‌کند و این بدین معنی‌ست که مخاطب فرد برقع‌دار در زمان‌های گذشته به خوبی متوجه وضعیت تاهل بانوان و یا حتی وضعیت خانوادگی و جایگاه اجتماعی آنها با دیدن برقع می‌شده است.

برقع‌های زرد یا نارنجی رنگ معمولا متعلق به دختران جوان است و نوعروسان و زنان متاهل جوان از رنگ‌های قرمز و نارنجی استفاده می‌کنند اما زنان مسن‌تر و آنها که بچه‌های بزرگ‌تر دارند از برقع‌هایی استفاده می‌کنند که دور آنها مشکی است و زنان مسن و بیوه از برقع‌های مشکی استفاده می‌کنند.

با اینکه به واسطه پیشرفت مد، جوان‌گرایی و تمایل به البسه جدید، استفاده از برقع کاهش یافته اما هنوز در برخی از روستاها به این فرهنگ اصیل پایبند هستند و می‌توان موقعیت زنان را از روی این حجاب تشخیص داد.

از انواع برقع می‌توان به برقع بلوچی، بندری (بندرعباسی)، سوروچی (سورو نام یکی از محلات قدیمی بندرعباس)، عربی یا جزیره‌ای، دوقینیچی، هرمزی و کویتی نام برد اما باید خاطر نشان کرد که بیشتر برقع‌های رنگی متعلق به قسمت‌های شرق هرمزگان مانند جاسک، بشاگرد، میناب و سیریک هستند که معمولا سوزن‌دوزی شده‌اند اما برقع‌های مناطق دیگر غالبا مشکی یا نیلی رنگ هستند.

در توضیح هر کدام از این نوع برقع می‌توان گفت؛ برقع بلوچی از کتان و ابریشم تهیه می‌شود شکلی مستطیلی دارد و معمولا قرمز رنگ است.

برقع بندری (بندرعباسی) بیشتر از پارچه شیله مشکی تهیه شده و مستطیل شکل است و پایین آن به شکل منحنی است.

برقع عربی یا جزیره‌ای که بیشتر در قشم استفاده می‌شود کوتاه و مثل نواری مشکی روی ابروها را می‌پوشاند و روی بینی و لب‌ها نواری پهن‌تر دارد.

برقع دوقینی‌چی مانند برقع عربی است اما قسمت زیر آن باریک است.

برقع هرمزی قسمت پیشانی و روی لب‌ها به صورت یک خط باریک به عرض یک سانتی متر است قسمت بالای ابروها در آن نازک و قسمت روی لب‌ها کلفت و مثل سیبیل مردان منحنی است.

برقع کویتی معمولا مانند روبنده سرتاسر صورت را می‌پوشاند و تنها قسمت چشمش باز است این برقع سیاه رنگ است و از پارچه‌های نخی و پلی‌استر تهیه می‌شود.

در برخی از مناطق هرمزگان مانند بندرلنگه به برقع بتوله نیز گفته می‌شود و هنوز در روستاها زنان از برقع‌های گوناگونی استفاده می‌کنند که به یقین می‌توان گفت استفاده کنندگان فعلی از برقع در هرمزگان شاید آخرین نسل از زنانی هستند که از این هنر و سنت استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

برقع پوششی هرمزگانینوع بستن برقعدر بازارهای سنتی و قدیمی هرمزگان زنان فروشنده اغلببرقع هرمزگانی؛ فرهنگی رو به فراموشی با همه رنگ‌ها و آدابنسل جدید هنرمندان علاقه وافری به احیای هویت و پوشش هرمزگانی در قالب نمایشگاه‌ها و رویدادهای هنری دارندبرقع عربی.این برقع در قشم کماکان مورد استفاده قرار می گیرداستفاده از طرح‌های برقع در مبلمان و مناظر شهری به ویژه در بندرعباس به وفور دیده می‌شودیکی از انواع برقه‌های پرکاربرد برای زنان مسن‌ترهنر برقع دورزی که اغلب توسط بانوان انجام می گیرد R7720/P1336/S6,58/CT6

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۶۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقابل سخت با صنعت نفت؛ انگیزه پرسپولیسی ها برای فراموشی کابوس دیدار رفت

تیم فوتبال پرسپولیس در شرایطی عصر فردا پنجشنبه به مصاف صنعت نفت‌ آبادان می‌رود که این تیم همچنان حسرت دیدار رفت را می‌خورد.

به گزارش ایرنا، تیم فوتبال پرسپولیس تهران در چارچوب هفته بیست و چهارم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال از ساعت ۱۹ فردا پنجشنبه در ورزشگاه تختی آبادان به مصاف تیم فوتبال صنعت نفت خواهد رفت.

سرخ‌پوشان در نیم فصل دوم با حضور اوسمار، جان دوباره‌ای گرفته‌اند و حالا با ۴۹ امتیاز در یک امتیازی صدرجدول قرار دارند. پرسپولیسی‌ها که منتظر لغزش استقلال برای رسیدن به صدر جدول هستند در تمامی بازی‌های پیش‌روی خود محکوم به برد هستند. در مقابل نیز صنعت نفت با ۱۶ امتیاز در منطقه سقوط بوده و برای بقا در لیگ برتر، نیاز مبرمی به برتری در این بازی خانگی خود دارد.

قرمزها در شرایطی باید در دیدار برگشت به مصاف صنعت نفت بروند که در بازی رفت شرایطی عجیبی برای این تیم در ورزشگاه آزادی رخ داد. در همان دقایق ابتدایی بازی علی یوسف بازیکن عراقی نفتی‌ها موفق شد دروازه سرخ‌پوشان را باز کند تا کار از همان دقایق نخست بازی برای میزبان سخت شود. نیمه نخست بازی درحالی با برتری صنعت‌نفت به پایان رسید که حسین سنگ‌گیر در وقت‌های تلف شده بازی از زمین مسابقه اخراج شد تا این تیم، ۱۰ نفره شود.

با شروع نیمه دوم محمد عمری خیلی زود روی پاس امید عالیشاه گل مساوی را وارد دروازه صنعت‌نفت کرد. سرخ‌پوشان که برای به ثمر رساندن گل برتری، حملات زیادی را روی دروازه حریف آبادانی ترتیب دادند در نهایت توسط گئورگی گولسیانی از روی نقطه پنالتی موفق شدند در دقیقه ۷۵ از حریف پیشی بگیرند.

هواداران پرسپولیس در حالی که در دقایق پایانی جشن برتری مقابل حریف آبادانی را برگزار می‌کردند که دانیال اسماعیلی‌فر به اشتباه دروازه خودی را باز کرد. اگر چه کادرفنی پرسپولیس به ویژه یحیی گل‌محمدی سرمربی سابق معتقد بودند توپ گل نشده اما داور نظر دیگری داشت تا در پایان صنعت‌نفت ۱۰ نفر موفق شود با امتیاز تهران ترک کند و قرمزها ۲ امتیاز مهم خانگی را از دست دادند. ۲ امتیازی که می‌توانست اکنون پرسپولیس را در صدر جدول قرار دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: حذف پرسپولیس از جام حذفی با پیروزی صنعت نفت پیروزی یک برصفر پرسپولیس برابر صنعت نفت

دیگر خبرها

  • وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم
  • راهپیمایی هرمزگانی ها در حمایت از حملات سپاه
  • اردوی تفریحی جامعه هدف بهزیستی ( زنان سرپرست خانوار) بهزیستی شاهین دژ
  • سال گذشته؛ ۱۸ هزار زوج هرمزگانی تسهیلات فرزندآوری دریافت کردند
  • فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد
  • فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است
  • تقابل سخت با صنعت نفت؛ انگیزه پرسپولیسی ها برای فراموشی کابوس دیدار رفت
  • رقص فراموشی و فرار از کلیشه‌ها
  • واگذاری بیش از هزار واحد مسکونی به مددجویان هرمزگانی
  • انطباق آداب غذاخوردن ائمه اطهار با علوم پیشرفته تغذیه