Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنکارا- ایرنا- رسانه ها و روزنامه های ترکیه اخبار و گزارش های مربوط به سفر خلوصی آکار رئیس ستاد کل ارتش ترکیه به تهران را به شکل گسترده منتشر کرده و این سفر را اقدامی منحصر به فرد بعد از انقلاب ایران عنوان کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، روزنامه ینی شفق در شماره امروز خود به خبر دیدار ژنرال خلوصی آکار پرداخت و با درج عنوان ' تهدید مشترک' به تشریح و تحلیل این سفر پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روزنامه خبر مربوط به دیدار ژنرال خلوصی آکار از ایران را در بخش اخبار خارجی چنین تشریح کرد: ژنرال خلوصی آکار در سفر خود به ایران با سرلشگر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران و حسن روحانی رییس جمهوری ایران دیدار کرد و طرفین درباره مقابله مشترک دو کشور با مساله ایجاد شده از سوی بارزانی از طریق همه پرسی در اقلیم کردستان عراق به بحث و تبادل نظر پرداختند.
این روزنامه نوشت: ژنرال خلوصی آکار و سرلشگر باقری در مذاکرات دوجانبه به ارزیابی همکاریهای مشترک دو کشور برای ثبات منطقه ای و امنیت خاک دو کشور پرداخته و همچنین درباره نحوه مقابله با عواقب همه پرسی اقلیم کردستان و اقدامات تحریک آمیز بارزانی که تمامیت عراق را به خطر انداخته، به تبادل نظر پرداختند.
به نوشته این روزنامه، ژنرال خلوصی آکار و سرلشگر باقری پیش از دیدار روز گذشته با یکدیگر، به طور جداگانه با عثمان غنیمی رییس ستاد کل ارتش عراق مذاکراتی داشتند و در ادامه یکی دیگر از محورهای مذاکرات دو جانبه روز گذشته آکار و باقری ارزیابی گامهای بعدی همکاری مشترک تهران-آنکارا-بغداد بود.
روزنامه ینی شفق که نشریه ای نزدیک به دولت ترکیه محسوب می شود، در بخش دیگری از این خبر آورد: از دیگر موضوعات محوری مورد مذاکره آکار و باقری خودنمایی نیروهای خارجی در منطقه به خصوص در منطقه اقلیم کردستان عراق بود که به صورت حمایت مالی و تسلیحاتی از بارزانی جلوه می کند و از دیدگاه ایران و ترکیه، این سلاح ها روزی علیه خاک ایران و ترکیه به کار خواهد رفت و به واقع خطری جدی تمامیت ارضی دو کشور را تهدید می کند.
همچنین مواضع آکار و باقری در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بخش دیگری از خبر روزنامه ینی شفق بود.
این روزنامه چنین نوشت: ژنرال خلوصی آکار در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرلشگر باقری با اشاره به دوستی سالیان دراز دو کشور گفت: ترکیه و ایران سابقه دوستی و برادری و ارزش‌های مشترک دینی و تاریخی با یکدیگر دارند و به همین دلیل در چارچوب این اشتراکات با توجه به حساسیتی که در منطقه ایجاد شده است، به طور متقابل همکاری‌ها و هماهنگی‌هایی در زمینه‌های مختلف با یکدیگر داریم.
وی بیان کرد: علاوه بر همکاری‌های سیاسی و اقتصادی که میان دو کشور وجود دارد، تلاش می کنیم تا روابط و همکاری های نظامی میان دو کشور را به ویژه در راستای مبارزه با تروریسم و تامین امنیت مرزهای مشترک گسترش دهیم و به طور متقابل با یکدیگر به توافقاتی نیز رسیده ایم.
رئیس ستاد ارتش ترکیه در پایان تاکید کرد که همکاری‌های نظامی ایران و ترکیه در آینده گسترش خواهد یافت.
سرلشگر باقری نیز به بیان مواضع کشورش پرداخت و اظهار کرد: در دیدار امروز در مورد تهدیدات مشترک دو کشور و موضوعات مختلفی که در منطقه پیرامون دو کشور وجود دارد، مذاکراتی انجام شد و از جمله این مذاکرات موضوع همه پرسی غیرقانونی اقلیم کردستان عراق بود و دو کشور ایران و ترکیه مواضع مشترک و یکسانی در این زمینه داشته و تاکید بر یکپارچگی کشور عراق غیرقابل قبول بودن همه پرسی اقلیم کردستان عراق دارند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران افزود: در مورد توفیقاتی که ارتش و نیروهای مسلح عراق و ارتش سوریه و هم پیمانان ما در مقابله با داعش و تروریست‌های تکفیری در آزاد سازی سرزمین‌های خود داشتند، صحبت‌هایی در دیدار با رئیس ستاد ارتش ترکیه انجام دادیم و امیدواریم که امنیت و آرامش در این سرزمین‌ها برقرار شود و همچنین درباره مقابله با تروریسم در منطقه و امنیت مرزهای مشترک مذاکراتی انجام و تصمیمات مناسبی اتخاذ شد.
وی تاکید کرد: براساس مذاکرات انجام شده نیروهای مسلح دو کشور از این به بعد همکاری‌های بیشتری در مسائل آموزشی و حضور در رزمایش‌های مشترک و برقراری امنیت مرزهای خود خواهند داشت.
ینی شفق در موضوع همکاری ایران و ترکیه در مبارزه با تروریسم به مذاکرات باقری و آکار اشاره ای داشت و نوشت: دیدارهای دوجانبه مقامات عالی نظامی و دولتی دو کشور در روزها و هفته های اخیر نشان دهنده نزدیکی بیش از پیش این دو کشور در مبارزه با تهدیدات تروریسی است چنان که در میان محورهای مذاکرات آکار و باقری، موضوع همکاری اطلاعاتی و عملیات مشترک علیه گروههای موجود تروریستی در منطقه اعم از داعش، پ.ک.ک و پژاک نیز از مهمترین مباحث قابل اشاره است.
این روزنامه به دیدار ژنرال خلوصی آکار با حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز اشاره ای داشت و در خبر خود به نقل از رییس جمهوری ایران نوشت: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم مسلمان و لنگر ثبات در منطقه‌، هرگاه در کنار هم باشند، تأثیرگذاری و نقش آفرینی بهتری در راستای حل و فصل مسایل منطقه‌ای خواهند داشت.
به نوشته این رسانه، رییس جمهوری ایران با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای تقویت دولت‌های مرکزی در عراق و سوریه، برای یکپارچگی سرزمینی، مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه و عدم هر گونه تغییر در مرزهای جغرافیایی اظهار کرد: هر گونه بر هم خوردن ثبات در مرزهای جغرافیایی به گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خواهد انجامید.
روزنامه استار ترکیه نیز با عنوان 'سفر آکار اولین سفر رسمی عالی ترین مقام نظامی ترکیه به ایران پس از 1979' به تشریح خبر این رویداد پرداخت و نوشت: خلوصی آکار به عنوان اولین مقام عالی نظامی ترکیه پس از انقلاب 1979 به ایران سفر کرد که می توان مهمترین دلیل این سفر را مذاکره برای عملیات مشترک علیه تهدیدات اقلیم کردستان دانست.
روزنامه حریت نیز خبر مربوط به سفر ژنرال آکار به ایران را با عنوان 'توافق سه گانه مشترک' منتشر کرد و نوشت: سفر ژنرال آکار به تهران پیش از سفر اردوغان به ایران حاکی از تعمیق روابط دو کشور در مقابله با تحرکات تروریستی و تجزیه طلبانه در منطقه است.
به نوشته این رسانه، چنان که امروز با برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان و حمایت آشکار و پنهان اسراییل و سایر کشورهای غربی، ایران و ترکیه بیش از پیش تهدیدات امنیتی متوجه کشور خود را درک می کنند.
این روزنامه در تحلیل خود از این دیدارها نوشت: نزدیک شدن تهدیدات امنیتی به مرزهای ایران، ترکیه و عراق منجر به دیدار مقامات عالی این سه کشور با یکدیگر شده و به انجام مذاکرات محرمانه برای همکاری نزدیک اطلاعاتی و عملیات مشترک سه گانه علیه تهدیدات گروههای تروریستی و اقدامات سران اقلیم کردستان منجر شده است به طوری که پس از دیدار اردوغان و آکار از ایران، احتمال سفر مقامات عالی عراق به خصوص عثمان غنیمی رییس ستاد کل ارتش عراق به تهران وجود دارد.
روزنامه خبر تورک نیز خبر سفر آکار را با عنوانی به نقل از حسن روحانی 'در راستای مبارزه با تروریسم بر اساس منافع مشترک باید همکاری های دو کشور افزایش یابد' منتشر کرده و در خبر خود نوشت: در دیدار ژنرال خلوصی آکار با سرلشگر باقری و رییس جمهوری ایران طرفین در مذاکرات خود بیشتر به توسعه همکاری های اطلاعاتی و عملیات مشترک علیه تهدیدات تروریستی تاکید داشتند.
بخشی از سخنان ژنرال خلوصی آکار عنوان خبر منتشره درباره دیدار آکار از ایران بود به طوری که با درج 'برای مقابله با تهدیدات موجود، همکاری خود با ایران را گسترش می دهیم' به انتشار خبر دیدار ژنرال خلوصی آکار از ایران پرداخت.
این روزنامه با انشار گزیده ای از سخنان سرلشگر باقری و ژنرال آکار در کنفرانس مشترک مطبوعاتی، مهمترین مباحث مطرح شده از سوی طرفین را همکاری اطلاعاتی، عملیات مشترک علیه تروریست ها و مقابله با تحرکات اقلیم کردستان دانست و چنین نوشت: افزایش تحرکات تروریستی در منطقه به طور طبیعی امنیت ملی ایران و ترکیه را تهدید می کند و به همین دلیل اگر این دو کشور مسلمان قصد مقابله با این اقدامات تهدیدآمیز را داشته باشند، چاره ای جز نزدیکی و همکاری مشترک ندارند.
به نوشته این رسانه، امروزه از یک سو علاوه بر گروه تروریستی داعش، گروههای تجزیه طلب پ.ک.ک و پژاک نیز تحرکات خرابکارنه ای را در خاک دو کشور انجام می دهند و از سوی دیگر برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان، علاوه بر عراق، خطرات مضاعفی را متوجه تمامیت ارضی ترکیه و ایران کرده است.
خاورم/1905**گزارش از: حسن فاخری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۶۵۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با حمله زمینی به «رفح»

موافقت رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با حمله زمینی به «رفح»

دیگر خبرها

  • ◄ وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • پشت پرده انتخاب رئیس جدید امان رسانه‌ای شد
  • وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • بذرپاش عازم ابوظبی شد
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • موافقت رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی با حمله زمینی به «رفح»
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار