صحیفه سجادیه، منبعی بسیار غنی برای هدایت بشر
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۸۱۶۴
یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: صحیفه سجادیه، منبعی بسیار غنی برای هدایت بشر است ولی اکنون در این زمینه کار چندانی نشده و صحیفه سجادیه در اوج غربت مانده است.
حجتالاسلاموالمسلمین محمدعلی فیضآبادی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص نقلهای مختلف درباره شهادت امام سجاد(ع) و شیوه مبارزه ایشان اظهار کرد: نقلهای تاریخی که در این زمینه به ما میرسد، از باب حدیث است و این روایات معمولا چنددستهاند؛ روایات متواتر، مستفیض و صحیح.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: این تواتر خیلی بحث علمی ندارد که بخواهد سنگین شود و البته شهادت امام سجاد(ع) در ۱۲ محرم، چند سال بعد از واقعه عاشورا بوده و نه اینکه دو روز بعد از عاشورا رخ دهد.
این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص شیوه مبارزه امام سجاد(ع) تصریح کرد: مقام معظم رهبری کتابی با عنوان «انسان ۲۵۰ ساله» دارند که آنجا میفرمایند همه اهلبیت(ع) یک وجه مشترک داشتند و هدفشان تشکیل حکومت اسلامی بوده ولی شرایط زمانی، مکانی و مردم فرق میکرده است. در زمان حضرت علی(ع) میبینیم که ۲۵ سال مردم با حضرت علی(ع) نبودند، لذا ایشان خانهنشین شدند و همچنین میبینیم که ۵ سال مردم به حضرت علی(ع) رای دادند و ایشان حاکم شدند.
فیضآبادی ادامه داد: بعد از شهادت امام علی(ع)، امام حسن(ع) مدتی امامت را بهدست گرفتند و پس از جنگ با معاویه صلح کردند و پس از آن امام تنها شدند. در این تنهایی اگر ایشان میخواستند با معاویه بجنگند، شهید میشدند و اسلام برای همیشه نابود میشد، لذا امام مصالحه کردند. در زمان امام حسین(ع) و حکومت یزید، امام حسین(ع) بین دو راهی بیعت و کشتهشدن قرار گرفتند و اگر امام حسین(ع) اینجا بیعت میکردند اسلام از بین میرفت، پس باید میایستادند و مبارزه میکردند و بهشهادت میرسیدند.
وی خاطرنشان کرد: در زمان امام سجاد(ع) روایت داریم که در کل کرهزمین و در پنج قاره، بهاندازه انگشتان دست، انسان شیعه وجود نداشت و مسلما یاری هم وجود نداشته که امام سجاد(ع) بتوانند قیام کنند. ایشان آنقدر در مدینه تحتنظر بودند که با کمترین حرکتی احتمال میرفت که بهشهادت برسند، لذا در قیام مختار میبینیم که مختار با خود امام سجاد(ع) مرتبط نیست و با عموی ایشان، محمد حنفیه در ارتباط است.
این استاد حوزه علمیه افزود: در زمان امام باقر(ع) نیز جامعه هنوز برای انقلاب آماده نبود، لذا ایشان از فضای درگیری بنیامیه و بنیعباس استفاده کردند و دانشگاه ساختند. امام صادق(ع) نیز به همین ترتیب به ساخت دانشگاه اقدام کردند و برای آینده اسلام نیرو تربیت میکردند.
فیضآبادی اضافه کرد: از زمان امام سجاد(ع) فضا بسیار وحشتناک و محدود بود و امام نیرو هم نداشتند، پس باید در خانه مینشستند، بهگونهای که ایشان حتی یک سخنرانی هم نداشتند و در بحث زکات، خمس، روزه، نماز و ... از امام سجاد(ع) شاید حتی یک سوال هم پرسیده نشده و مردم جرأت نمیکردند که از ایشان سوال دینی بپرسند.
وی پیرامون کارهای بزرگ امام سجاد(ع) عنوان کرد: ایشان تمام حرفهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خود را در قالب دعا میزدند که به نام صحیفه سجادیه جمعآوری شده است و البته رساله حقوق را هم معمولا جزو همین صحیفه میتوان بهحساب آورد. دعاهای صحیفه سجادیه پر از صلوات است چون امام سجاد(ع) میخواستند این پیام را به مردم بدهند که بعد از محمد(ص)، آل محمد باید حاکم باشند و نه غریبهها که اینها کاملا مسائلی سیاسی است.
این استاد حوزه علمیه و دانشگاه با تاکید بر اینکه امام سجاد(ع)، غلام و برده زیاد میخریدند، عنوان کرد: ایشان غلامها و بردهها را تربیت میکردند و شب عید قربان، عید فطر و شب جمعه آنها را در راه خدا آزاد میکردند تا آنها بتوانند مبلغ اسلام شوند، لذا گفته شده بسیاری از شاگردان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بچههای همین بردهها بودند که امام سجاد(ع) تربیت و آزاد کردند.
فیضآبادی افزود: کار مهم دیگر امام سجاد(ع)، مبارزه با آخوندهای درباری بود چون بعضی از علمای درباری در دربار بنیامیه، اسلام را تحریف میکردند.
وی ادامه داد: آنچه که هماکنون یادگار ماست، صحیفه سجادیه است، یعنی بعد از قرآن و نهجالبلاغه که گفته شده نهجالبلاغه برادر قرآن است، میتوان گفت صحیفهسجادیه خواهر قرآن است ولی متاسفانه روی آن کار نشده است و نهجالبلاغه در اوج مظلومیت و صحیفهسجادیه در اوج غربت قرار دارد که باید در این زمینهها پژوهش شود و بهصورت کاربردی در جامعه مطرح شود.
فیضآبادی تاکید کرد: قبل از اینکه مردم را به صحیفه ارجاع دهیم، باید علما را به این سمت تشویق کنیم که برای صحیفه شرح بنویسند و البته در این زمینه رسانهها و صداوسیما نیز باید همکاری کنند .
وی اظهار کرد: اهلبیت(ع) ما چندین رسالت داشتند. اولین رسالت آنها هدایت است، یعنی نشان دادن مسیر زندگی که ما باید آنچه اهلبیت(ع) چه در نهجالبلاغه و چه در صحیفه گفتهاند را چراغ راهمان قرار دهیم و بهعنوان بسته فرهنگی به جامعه عرضه کنیم. رسالت دوم اهلبیت(ع) این است که آنان برای زندگی معنوی آمدهاند و این بعد معنوی زندگی انسان را فقط خدا و اهلبیت (ع) میتوانند مدیریت کنند.
فیضآبادی ادامه داد: در بعد معنوی همه ما دچار مشکلیم و علت غفلت ما از این بعد معنوی، درگیری بسیار زیاد ما در زندگی روانشناختی، جامعهشناختی، اقتصادی، سیاسی و مدیریتی ماست.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۸۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید
علیرضا عبدولی قهرمان سال ۲۰۲۳ جوانان جهان به فینال وزن ۷۷ کیلوگرم جام تختی کشتی فرنگی رسید. - اخبار ورزشی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رقابتهای کشتی فرنگی جام تختی که از روز گذشته (پنجشنبه) در اهواز آغاز شده، امروز در مرحله نیمهنهایی دنبال شد و فینالیستها به این شرح مشخص شدند:
60 کیلوگرم: سجاد عباسپور _پویا ناصر پور
67 کیلوگرم: امیرمحمد یارمحمد زهی _حجت رضایی
77 کیلوگرم:علیرضا عبدولی _ غلامرضا فرخی
87 کیلوگرم: محمد حسین محمودی _بهروز هدایت
130 کیلوگرم: رازمیک کردیان(ارمنستان)_ محمد سروش رنجبر
انتهای پیام/