Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@10:17:31 GMT

شهریور داغِ موسیقی

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۳۸۴۲۷

شهریور داغِ موسیقی

تهران- ایرنا- شهریور، ماه پایانی تابستان مصادف با دو عید بزرگ قربان و غدیر خم، بازار کنسرت‌های موسیقی داغِ داغِ بود، در این روزها بیلبوردها و بنرهای کنسرت ها در گوشه گوشه شهر به قدری افزایش یافته بود که گویی وسط ماراتنی از دوندگان پرسرعت قرار گرفته باشی.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، محمدرضا گلزار نخستین کسی بود که چراغ این بازار داغ را روشن کرد و در سالن همایش های بانک صادرات شهرستان خرم آباد، مقابل هواداران خود روی صحنه رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این بازیگر سینما، نام گروه موسیقی خود را «ریزار» گذاشته که مخفف نامش محمدرضا گلزار است، تور تابستانی کنسرت او از خرم آباد آغاز شد و به شهرهای اراک٬ ساری٬ محمود آباد٬ کیش٬ تهران و کرج نیز رسید.

**طلسمی که شکسته شد
روزهای آغازین شهریور ماه برای حوزه موسیقی بسیار پرهیجان بود. سالار عقیلی پنجشنبه شب دوم شهریور ماه در دهکده شاندیز مشهد با اجرای خود، طلسم کنسرت ها را در این شهر شکست.
روابط عمومی این کنسرت در آن روز، با هیجان نوشت؛ با توجه به اینکه کمتر کسی اجرایی شدن این کنسرت را باور می کرد، بسیاری از علاقه مندان موسیقی در مشهد از بیم لغو شدن اجرا بدون تهیه بلیت به محل برگزاری کنسرت سالار عقیلی و گروه راز و نیاز آمدند. با این وجود 2 هزار نفر تمام بلیت ها را خریده بودند و دیگر علاقه مندان موفق به ورود به سالن نشدند. بدین ترتیب مشهد پس از شش سال شاهد برگزاری کنسرت بود.
اما در تهران همزمان با این اتفاق، کنسرتی که اشعارش برگرفته از ادبیات کلاسیک ایران و سبک تلفیقی از موسیقی الکترونیک با آواز ایرانی اجرا شد. گروه چارتار در برج میلاد.
این ماه همچنین، کم نبود از مراسم هایی که برای گرامیداشت بزرگان موسیقی برگزار شد، یکی از این مراسم ها، نکوداشت فخری ملک پور موسیقیدان پیشکسوت و تنها یادگار پیانو نوازی به شیوه استاد مرتضی محجوبی بود که با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه مندان موسیقی 5شهریور در تالار وحدت تهران اجرا شد.
کنسرت «چو بیایی» با نوازندگی پیانو سپاس صدر نوری و همراهی یکتا احمدی، نوازنده ویولنسل نیز، هشتم شهریورماه در قالب یک پرفورمنس موسیقی و طراحی در بنیاد آفرینش های هنری نیاوران برگزار شد.
یکی دیگر از بزرگداشت ها، خواندن جاودانه های مجید وفادار بود که محمد معتمدی خواننده موسیقی سنتی، 9 شهریور با همراهی ارکستر نیایش در سالن همایش های برج میلاد آن را اجرا کرد.
در همین روز ارکستر سمفونیک تهران که به شیراز رفته بود، در باغ موزه عفیف آباد شیراز به رهبری شهرداد روحانی اجرا داشت. در این اجرا شیرازی های علاقه‌مند موسیقی کلاسیک، شاهد هنرنمایی 80 نوازنده بودند.
این ماراتن، خوانندگان دهه شصت را نیز به میدان آورد، محمد عیوضی نشست خبری گذاشت و اعلام کرد که می خواهد 10 شهریور در برج آزادی کنسرت دهد. او ١١ قطعه از آخرین آلبوم حس خوب با همراهی سازهای راک، یک کوارتت زهی و گروه کر را در روز مقرر اجرا کرد.
به شمال دشت کویر می رویم، سمنان. 10شهریور ماه، کنسرت گروه موسیقی هم‌ساز به سرپرستی مسعود شعاری در سالن تئاتر این شهر برگزار شد.
گروه «افشارستان» به سرپرستی میلاد درخشانی 10 و11 شهریور ماه در فرهنگسرای «نیاوران» به صحنه رفت و با سازهای تار، سنتور، پیانو، گیتار و درامز میزبان علاقه مندان موسیقی بی کلام شد.
در همین روزها و یک روز پس از عید سعید فطر، مجموعه فرهنگی حافظ شیراز 10 و 11 شهریور میزبان کنسرت سیمین غانم ویژه بانوان بود. این هنرمند علاوه بر اجرای قطعات خاطره انگیزه با قطعات جدید که تا به حال اجرا نشده بود، کنسرتش را در شهر شعر و ادب به صحنه برد.
رضا صادقی هم 10 شهریور ماه به اصفهان رفت و قطعاتی از آلبوم جدیدش را برای مخاطبان اجرا کرد.
احسان حق شانس خواننده پاپ 10 شهریور در دو سانس 18 و 21 در اریکه ایرانیان تهران به صحنه رفت.
مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران نیز 10 و 11 شهریور گروه «روزبه» به سرپرستی روزبه نعمت اللهی را میزبانی کرد و با ارکستری بزرگ اشعاری از مولانا را در فضای باز این کاخ اجرا کرد.
با کوک سازهای بادی و کوبه ای، برای نخستین بار آهنگ های محلی و ملودی های پر مخاطب در قالب پاپ برای شیرازی ها اجرا شد. تالار حافظ شیراز یکشنبه شب 12 شهریور ماه میزبان گروه موسیقی پاپ رسا به خوانندگی ماهان شجاعی بود.
همزمان گروه موسیقی جوان آرتیمان 13 شهریور در سالن یادگار امام رشت اجرای کنسرت داشت.
سه شنبه شب 14 شهریور ماه سالار عقیلی در برج میلاد تهران با ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان خواند.
هفته قزوین نیز همین روز میزبان کنسرت علیرضا قربانی بود که در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه این شهر برگزار شد.
اواسط شهریور ماه بود که کنسرت کیهان کلهر به همراه گروه مشهور هلندی رامبرانت تریو برای نخستین بار در تهران برگزار شد، این کنسرت که طی روزهای 14، 15 و 16 شهریور در تالار سه هزار نفری وزارت کشور اجرا شد به جمع کمپین حمایت از یوز ایرانی پیوسته بود. استقبال مردم از این کنسرت بار دیگر نشان داد که تعداد طرفداران موسیقی جدی و موسیقی سازی بسیار بیش از آن چیزی است که تصور می‌شود.

برخی از کنسرت های برگزار شده به صورت تیتروار به شرح زیر است:
- کنسرت فرزاد فرزین خواننده موسیقی پاپ، 15 شهریور، سال فنی و حرفه ای شهر ایلام
- کنسرت گروه موسیقی سوئیچ به خوانندگی هومن طلاکیان و محمد هاشمی 15 و 16 شهریور ماه سالن سلمان هراتی شهرستان ساری
- برج آزادی 16 شهریور میزبان اجرای کوارتت «نیلز پتر مولوار» نوازنده‌ ترومپت و آهنگساز نروژی
- کنسرت گروه کر بل کانتو 14 شهریور در تالار وحدت تهران
- اجرای گروه موسیقی هامونیکس 15 شهریور، تالار احسان شیراز

**ضحاک ماردوش در چهلستون
«آواز پارسی» که پروژه جدید شهرام ناظری و پسرش حافظ بر اساس داستان فریدون و ضحاک از شاهنامه فردوسی است، به همراه گزیده‌ای از کنسرت ناگفته و قطعاتی دیگر 16 شهریور، در کاخ چهلستون اصفهان برگزار ‌شد.
در آخرین ماه فصل تابستان در 16 شهریور ماه، ساعت 18 کنسرت نظم و نثر در فرهنگسرانی نیاوران به صحنه رفت. این کنسرت شامل همنوازی عود و تنبک با حضور سعید نایب محمدی، حمید قنبری و پدرام خاور زمینی است.
اما مازیار فلاحی خواننده پاپ و آهنگساز اولین کنسرت مستقلش را 16 و 18 شهریور ماه در برج میلاد برگزار کرد و حدود 20 قطعه از موسیقی فیلم هایی که تا کنون ساخته به همراه قطعاتی از آلبوم «قلب یخی» را روی صحنه برد.
اجرای موسیقی تلفیقی ایرانی و کلاسیک از برنامه های سالن رودکی تهران در تاریخ 17 و 18 و 19 شهریور بود. گروه موسیقی «چنگ مهر» در این سه شب ساعت 21 با آواز فاروق کسمایی به صحنه رفت.

**پایان انتظار خواننده بدون مجوز
«مهدی جهانی» پس از مدت ها انتظار توانست همه مجوزهای لازم را برای برگزاری کنسرت و فعالیت رسمی در کشور بگیرد و برای نخستین بار کنسرت این خواننده 18 شهریور در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی روی صحنه رفت.
ارکستر بزرگ «اُرف» به رهبری و سرپرستی مسعود نظر به یاد توران میرهادی، مادربزرگ ادبیات کودک و نوجوان 19 و 20 شهریور ماه در تالار وحدت نواخته شد.
کنسرت موسیقی محلی «ماهتو» به سرپرستی سید کمال محمدی 20 شهریور در شهرستان جویبار با خوانندگی محمد رضا اسحاقی و سید کمال محمدی اجرا شد.

**دزدان دریای کارائیب در برج آزادی
امین غفاری 22 شهریور ماه در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه رفت و قطعات محبوب و ماندگار فیلم‌های سینمایی «دزدان دریایی کارائیب»، «هری پاتر»، «بازی تاج‌ و تخت» و آثار ماندگار کلاسیک از هنرمندانی چون باخ، ویتالی و کرایسلر را نواخت.
کلیپی درباره شهید حجی قهرمان جاودانه ملت ایران آغازگر کنسرت علیرضا قربانی خواننده موسیقی سنتی در سالن ایثار هتل ثامن در ابتدای جاده طرقبه بود که 23 شهریور برگزار شد.

**حواشی یک کنسرت
تالار وحدت 23 شهریور ماه هنگام اجرای موزیسین قدیمی، شاهد حادثه ای بود. ناصر چشم آذر 23 شهریور ماه حین اجرای مشترک با ارکستر بزرگ «ایستگاه» دچار برخی مشکلات جسمی شد که این موضوع باعث انتقال وی وسط کنسرت به پشت صحنه گردید.
در اواسط اجرا هنگامی که ناصر چشم آذر آکاردئون می نواخت، برای دقایقی دچار ضعف عمومی شد و پس از انتقال به پشت صحنه، اعضای ارکستر دو قطعه را بدون حضور وی روی صحنه اجرا کردند.
کنسرت گروه موسیقی سنتی «قمر» 24 شهریور ماه به سرپرستی نوید دهقان و خوانندگی دانیال معمارنژاد، جمعه شب در خانه تاریخی بروجردی های کاشان برگزار شد. خانه بروجردی‌ها در سال 1292 هجری قمری (زمان قاجار) در محلهٔ سلطان میراحمد ساخته شده ‌است.
گروه همنوازان «نیایش» 24 شهریور ماه به سرپرستی پویان خلیلی و خوانندگی امیر اثنی‌عشری آثار ماندگار استاد محمدرضا لطفی را به صحنه برد.
همزمان با برگزاری کنسرت گروه کروم 24 شهریور ماه در برج آزادی، جدیدترین سالن کنسرت تهران، 23 و 24 شهریور میزبان اجرای زنده فرزاد فرزین بود. این کنسرت با عنوان عاشقانه و با پرفورمنسی خاص برگزار شد.
سالن «همایش‌های ایرانیان» جدیدترین سالن کنسرت در تهران است که از این پس میزبان اجراهای موسیقی خواهد بود.
ارکستر نیایش روز جمعه 24 شهریور ماه از ساعت 21 در تالار اندیشه حوزه هنری، جدیدترین کنسرت خود را با اجرای جاودانه استاد مجید وفادار به خوانندگی مجید حسین خانی و همخوانی پوراندخت وفادار و متین سوفالی با سرپرستی علیرضا امینی به رهبری احمد مقدسی زاده به صحنه برد.
در ادامه کنسرت های پی در پی، تالار وحدت شنبه 25 شهریور، میزبان «رویداد شنیداری 3»، سومین کنسرت اینترارکستر تهران در سال 96 به رهبری نادر مشایخی به نفع بیماران ام اس بود. آهنگساز برجسته ای که خود مبتلا به ام اس است.
وحید تاج خواننده موسیقی اصیل ایرانی به همراه گروه موسیقی دنگ دار به سرپرستی علی مومیوند و همکاری ارکستر پاسارگاد به رهبری مهدی پناهی 27 شهریور در تالار ایوان شمس کنسرت داد.
ارکستر ملی ایراننیز همین روز به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی محمد اصفهانی در تازه ترین اجرای خود در سالن همایش‌های اصلاح بذر کرج میهمان مردم کرج بود.
کنسرت نمایش «سی» کاری از همایون شجریان و سهراب پورناظری از 16 مرداد ماه به مدت 30 شب اجرا در مجموعه تاریخی فرهنگی سعد آباد، 21 شهریور ماه به پایان رسید.
اثری که هم‌اکنون حمید نعمت‌الله کارگردان سینما مشغول ساخت فیلمی براساس این کنسرت- نمایش است.
گروه های موسیقی «پالت»، «داماهی» و «کماکان» نیز شامگاه 28 شهریور ماه در حمایت از یوز ایرانی در فضای باز مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران موسیقی زنده اجرا کردند.
کنسرت ارکستر نیلپر، دیگر کنسرت این روز اما در تالار وحدت تهران برگزار بود.
و در نهایت اینکه «مهدی یراحی» پرونده کنسرت‌های نیمه اول سال 96 را بست. این خواننده 28 شهریور ماه، کنسرت سینمایی «بیست و یک روز بعد» را در سالن همایش‌های ایرانیان با حضور چهره های مختلف هنری و سینمایی روی صحنه برد.
فهرست بالا مجموعه ای از کنسرت هایی است که اخبار آن در دسترس بود و به طور حتم هنرمندان دیگری نیز برنامه های مختلفی در سراسر کشور اجرا کرده اند که در این گزارش ذکر نشده است.

فراهنگ**9012**1823 خبرنگار: زهرا امیری** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۸۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی، به مناسبت بزرگداشت دهه کرامت، شش نمایش دیگر با مضامین فرهنگ رضوی و با هماهنگی دبیرخانه هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی، در شهر محل تولیدشان، این رویداد را همراهی می‌کنند.

شش نمایش که همزمان با هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی اجرا خواهند شد به این شرح معرفی شدند:

۱. نمایش«سنجاب» نوشته لیلا روغنگیر قزوینی و کارگردانی مهدی روز بهانی از ۱۳ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود.

۲. نمایش«الو سلام» نوشته مهرداد رایانی‌مخصوص و کارگردانی قباد دارابی در روزهای ۲۵ و ۳۰ اردیبهشت‌ در پلاتوی الغدیر شهر اسلام‌آباد غرب به صحنه می‌رود.

۳. نمایش«پانما» نوشته مجید کاظم‌زاده مژدهی و کارگردانی لیلا مهدی آبادی از۲۰ تا ۲۵ اردیبهشت‌ در تئاترشهرِ شهر کرمانشاه به صحنه می‌رود.

۴. نمایش«پیچ کمر» نوشته و به کارگردانی سید محید میر حسینی از ۲۷ تا ۳۱ اردیبهشت‌ در آمفی تئاتر پروفسور حسابی شهر تفرش به صحنه می‌رود.

۵. نمایش«دست‌های سرخ» نوشته سیدحسین فدایی‌حسین و کارگردانی سیدرضا رفیعی از ۲۴ تا ۳۱ اردیبهشت‌ در پلاتو حسین پناهی شهر یاسوج به صحنه می‌رود.

۶. نمایش«سفر سوزن‌بان» نوشته مهدی صالحیار و به کارگردانی علی مجیدپور، همزمان با دهه کرامت در تئاتر شهر شهر تبریز به صحنه می‌رود.

هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، بخشی از بیست و یکمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) به ریاست فرهاد قائمیان است که با محوریت اجرای عمومی آثار در شهرهای محل تولید، از اواخر فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

کد خبر 6093053 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • سامان احتشامی در تهران کنسرت برگزار می‌کند
  • خواننده تیتراژ «رستگاری» کنسرت می‌دهد/ انتشار چند تک آهنگ عاشقانه
  • از فردریک تا بازگشت به خان نخست
  • فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند
  • آقای همایون شجریان بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!
  • هیچ نهادی مجاز به لغو کنسرت‌ها نیست/ در سوگِ مرگِ «موسیقی هنری»
  • مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • وزارت ارشاد: بوشهر قلب تپنده موسیقی است / کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند
  • کنسرت‌های موسیقی در بوشهر هیچ مشکلی برای مجوز ندارند