Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با سومین روز از شهادت امام‌حسین (ع)، هیئت‌های عزاداری مناطق شرق و جنوب شرق تهران طبق رسم هرسال، به یاد علمدار کربلا حضرت عباس‌(ع) علم‌ها و بیرق‌ها را با نوحه‌خوانی به دوش کشیدند.

به گزارش ایسنا، علم و علامت از دیرباز میان شیعیان و هیئتی‌ها از تقدسی خاص برخوردار بوده، چرا که در طول قرن‌ها از زمانی که به صورت خیلی ساده و به همان شکلی که در میادین جنگ حمل می‌شده تا دوره ما که به شکل یک نماد آیینی و مذهبی و فرهنگی درآمده، هر بیننده‌ای را به یاد محرم و عاشورا می‌اندازد و باید دوباره تکرار کرد محرم و عاشورا و نه روز عاشورای کربلا و بین این دو باید فرق قائل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که در کربلا بیرق و علم به شکل کنونی نبوده و در کنار این نماد، نمادهای دیگری نیز شکل گرفته‌اند که چنین خاصیتی دارند و علت تقدس و اهمیت آن نیز به دلیل زنده‌کردن یاد کربلا و شهدای کربلا است.

در جنگ‌ها برای مشخص شدن لشگریان خودی از دشمن از یک نشانه استفاده می‌شده تا جنگجویان جناح و منطقه لشگر خود را تشخیص دهند، همچنین فرماندهان با نگاه کردن به دو جناح چپ و راست لشگر متوجه میزان پیشرفت جناحین لشگر و نفوذ به سمت دشمن می‌شدند و سربازان نیز در هنگام عقب‌نشینی سمت و سوی لشگر را از طریق این نشانه پیدا می‌کردند.

از این نشانه در میدان‌های جنگ به اسامی مختلفی نام برده شده از جمله بیرق، رایت، پرچم و علم یا علامت که در مجموع همان معنای نشانه یا علامت را می‌دهد.

در میادین جنگ شخصی وظیفه حمل این نشانه را داشته که به او علمدار می‌گفتند و تا حدودی پیشاپیش لشکر حرکت می‌کرده و چند محافظ هم داشته است و از آنجایی که در تیررس‌ترین منطقه لشگر حرکت می‌کرده باید شخصی شجاع و جنگاور می‌بود تا علاوه بر حمل این علامت بتواند با دشمنان ستیز و نبرد کند.


جنگاوری، رشادت و دلیری علمدار به لحاظ روحی بر جنگجویان دیگر تاثیر شگرفی داشته است و نبرد و پیشروی او باعث رشادت و دلیری همرزمانش می‌شده است. و به لحاظ اهمیت موضوع در هر گروه اگر علمدار زخمی و مجروح، و یا احیانا کشته می‌شد شخصی دیگری مسئولیت حمل آن را به عهده می‌گرفت و همچنین اگر علامت به زمین می‌افتاد و کسی آن را حمل نمی‌کرد لشگر دچار هرج و مرج و پراکندگی شده و در بسیاری موارد شکست لشگر را در پی داشت.

این ابزار جنگی باید تا جای ممکن سبک و قابل حمل باشد تا برای علمدار ایجاد مشکل نکند.

در هیئت‌های عزاداری نیز بسیاری از عزاداران به یاد علمدار کربلا حضرت عباس (ع) در هیئت‌های خود علم‌ها و پرچم‌هایی با نام‌ها و اندازه‌های مختلف حمل می‌کنند که نشان دهند عشق و ارادت آن‌ها به این خاندان است.

گذشته از اینکه در برخی از شهرهای کشورمان علم و بیرق جزء مواردی شده است که گاها مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد می‌کند و یا اینکه در برخی از مناطق سبب چشم و همچشمی در بین هیئت‌ها است اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که حمل علم در هیئت‌های مذهبی صرفا به خاطر زنده‌نگه داشتن نام و یاد شهدای کربلا و به خصوص حضرت عباس (ع) است.

در هیئت‌های مناطق شرق و جنوب شرق تهران همزمان با سوم امام حسین (ع) هیئت‌های عزاداری علم‌ها و پرچم‌های خود را با آیین خاصی از هیئت‌هایشان به سمت یک مکان می‌آورند و آن‌ها را تا محرم سال آینده در مکان‌های خاصی که از سوی هئیت‌ها تهیه شده نگهداری می‌کنند.

این مراسم صبح روز سه‌شنبه ۱۱ مهرماه با حضور خیل عظیمی از مردم و هیئت‌های مذهبی در میدان قیام برگزار شد که عهده‌دار بیشتر این مراسم جوانان بودند و آن‌ها پرچم‌های یاابوالفضل (ع)، یا حسین (ع)، یا لثارات الحسین، لبیک یا زینب و... را با شور و شوق خاصی حمل می‌کردند و در بین این حمل علم‌ها و بیرق‌ها دسته‌های سینه زنی نیز حضور داشتند که معنویت مراسم را دوچندان کرده بود.

این مراسم همه ساله همزمان با سومین روز شهادت امام حسین(ع) و اصحاب و یاران با وفایشان با هماهنگی انجام شده از سوی هیئت‌های مذهبی برگزار می‌شود.

در ادامه تصاویر مربوط به علم کشان هیئت‌های مذهبی شرق و جنوب شرقی تهران را در روز سوم شهادت ابا عبدالله الحسین(ع) را می‌بینید که این مراسم با حضور هیئت‌های عزاداری در میدان قیام برگزار شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۳۸۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در روستای بنگلایان بندرعباس

مراسم عزاداری حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در روستای بنگلایان بخش سیاهو از توابع شهرستان بندرعباس با حضور مردم و مسئولین استانی برگزار شد. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3079835 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • رویکرد جدید ارائه خدمات در شهرداری اصفهان/ تقویت خدمات‌دهی در ایام اربعین حسینی
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • صادرات تولیدات تعاونی‌های دانش‌بنیان به کربلا و مسکو
  • نقطه عطف وارثان جبهه دفاع از حرم «حماسه خانطومان» است
  • دسته عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) -یزد
  • عزاداری سالروز شهادت امام جعفرصادق(ع) در استان گلستان
  • عزاداری امام صادق(ع) در امامزاده آقا علی عباس
  • عزاداری شهادت امام صادق(ع) در حرم حضرت معصومه(س)
  • مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق (ع) در روستای بنگلایان بندرعباس
  • کابینه جنگ اسرائیل امروز تشکیل جلسه می‌دهد