Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز ، اخترشناسان همواره موفق به کشف سیاراتی خارج منظومه شمسی می‌شوند که دانسته‌های آن‌ها را به چالش می‌کشد. اخترشناسان به‌تازگی موفق به کشف داغ‌ترین سیاره‌ شناخته‌شده شده‌اند که دمای سطحی آن از برخی ستارگان هم بیشتر است.

داغ‌ترین

میزان گرمای سطحی یک سیاره در وهله اول به نزدیکی آن به ستاره میزبانش و سپس به نوع ستاره بستگی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در منظومه شمسی ما، سیاره‌ عطارد نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است که فاصله متوسط آن به خورشید، حدود ۵۷میلیون و ۹۱۰هزار کیلومتر است. دمای هوا در روزهای عطارد به حدود ۴۳۰درجه سانتیگراد می‌رسد؛ درحالی‌که دمای سطحی خورشید پنج‌هزار و 500درجه سانتیگراد است؛ اما ستاره‌هایی عظیم‌تر از خورشید، گرمای بیشتری دارند.

منظومه شمسی

سیاره‌ سنگی همچون عطارد باوجود چنین دمای سطحی بسیار بالایی، تبدیل به یک گدازه جوشان می‌شد. با این‌وجود، سیارهKELT-9b، یک نوع غول گازی(همچون مشتری) محسوب می‌شود؛ درنتیجه به باور اخترشناسان، مولکول‌های موجود در جو این سیاره به‌مرور تبخیر می‌شوند و می‌سوزند.
سردترین

سیاره OGLE-2005-BLG-390Lb باوجود دمای سطحی تنها 50درجه سانتیگراد بالاتر از صفر مطلق(منفی ۲۲۳درجه سانتیگراد)، سردترین ستاره‌ای است که تابه‌حال کشف ‌شده است. این سیاره حدود 5.5برابر زمین و احتمالا یک سیاره‌ سنگی است. اگرچه سیاره OGLE-2005-BLG-390Lb، فاصله چندانی با ستاره‌ی میزبانش(در موقعیت مداری بین سیاره‌های مریخ و مشتری در منظومه شمسی) ندارد، اما ستاره میزبان شیک ستاره‌ سردِ کوچک یا اصطلاحا کوتوله سرخ است.

بزرگترین

اگر یک سیاره بتواند به داغی یک ستاره باشد، در این صورت تفاوت یک ستاره و سیاره در چیست؟ ستاره‌ها بسیار بزرگتر از سیارات هستند و درنتیجه نیروهای گرانشی عظیم هسته خود و طی فرایندهای همجوشی می‌سوزند. ستاره‌هایی شبیه به خورشید به‌وسیله‌ این فرایند، هیدروژن را به هلیوم تبدیل می‌کنند؛ اما ستاره‌هایی موسوم به کوتوله‌های قهوه‌ای، تنها به‌اندازه‌ای بزرگ هستند که فرایندهای همجوشی در آن‌ها شکل بگیرد؛ ولی این فرایندها در آن‌ها ثابت نیست. سیاره‌ DENIS-P J082303.1-491201 b، حدود 28.5برابر بزرگتر از غول گازی مشتری است که آن را به بزرگترین سیاره شناخته‌شده تبدیل کرده است.

کوچکترین

سیاره‌ Kepler-37b کمی از ماه بزرگتر و کوچکتر از سیاره عطارد است که آن را به کوچکترین سیاره‌ خارج از منظومه شمسی تبدیل کرده است. فاصله این جهان سنگی تا ستاره‌ میزبانش، از عطارد تا خورشید کمتر است. به‌این‌جهت می‌توان نتیجه گرفت که در این سیاره، امکان جریان‌یافتن آب وجود ندارد.

پیرترین

سیاره PSR B1620-26 b که به‌جهت سن بالای خود شهرت زیادی دارد، با سن 12.7میلیارد سال، پیرترین سیاره‌ای است که تابه‌حال کشف ‌شده است. این سیاره که 12هزار و 400سال نوری با ما فاصله دارد، درصورت فلکی عقرب قرار دارد. این غول گازی 2.5برابر مشتری است و به‌نظر می‌رسد از ابتدای شکل‌گیری جهان وجود داشته است. همان‌طور که می‌دانید، جهان ما حدود 13.8میلیارد سال قدمت دارد و تنها یک‌میلیارد سال از این سیاره پیرتر است.

جوان‌ترین

منظومه V830 Tauri، تنها دومیلیون سال قدمت دارد. ستاره‌ میزبان این منظومه، جرمی هم‌اندازه‌ خورشید ما، البته با شعاع دوبرابر بزرگتر دارد. این به آن معنا است که این ستاره هنوز به‌شکل نهایی خود نرسیده است. سیاره‌ این منظومه، یک غول گازی با جرم سه‌چهارم مشتری، احتمالا همچنان درحال رشد است. به‌این‌ترتیب، این سیاره با برخورد شهاب‌سنگ‌ها و سیارک‌ها جرم بیشتری به‌دست می‌آورد.

بدترین آب‌وهوا

از آنجایی‌که مشاهده‌ الگوهای آب‌وهوایی سیارات خارج از منظومه‌ شمسی بسیار دشوار است، اخترشناسان باید برای بررسی چنین موضوعی، سیارات منظومه‌ شمسی را درنظر بگیرند. شاید تابه‌حال عکس‌های فضاپیمای جونو از طوفان‌های عظیم قطب‌های غول گازی مشتری را دیده باشید؛ بزرگترین سیاره‌ منظومه شمسی که احتمالا می‌تواند کاندیدای خوبی برای این موضوع باشد؛ البته به‌نظر می‌رسد در این مورد، سیاره‌ زهره از اولویت بیشتری برخوردار باشد. این سیاره جرمی مشابه زمین دارد.

پایگاه خبری پلیس

705

اخترشناسان منظومه شمسی کشف سیاراتی داغ‌ترین سیاره‌ گرمای سطحی سیاره‌ سنگی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۷۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) استوری جالب ستاره خارجی پرسپولیس به زبان فارسی

پرسپولیس در هفته بیست‌وسوم لیگ برتر با نتیجه یک بر صفر برابر ملوان به پیروزی رسید. عبدالکریم حسن ستاره قطری سرخ‌ها، با انتشار یک استوری اینستاگرامی به زبان فارسی نوشت: به شما افتخار می‌کنم!

دیگر خبرها

  • ستارگانی که به سرعت لاغر می‌شوند
  • تجهیز اورژانس چهارمحال و بختیاری به یکی از بالگرد‌های روز جهان
  • اگر خورشید منفجر شود چه بلایی سر زمین می‌آید؟
  • :اشتراک نیترو دیسکورد تجربه جدیدی از گفتگو و هم‌بازی با دوستان
  • عکس| استوری جالب ستاره خارجی پرسپولیس به زبان فارسی
  • فیلم| اولین اثر رنگین‌کمان در سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی
  • (عکس) استوری جالب ستاره خارجی پرسپولیس به زبان فارسی
  • یک حماسه و سه پیام
  • (ویدئو) اولین اثر رنگین‌کمان در سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی
  • اولین اثر رنگین‌کمان در سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی + فیلم