Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@18:41:06 GMT

آیین جشن مهرگان در شیراز برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۵۱۶۹۲

آیین جشن مهرگان در شیراز برگزار شد

رئیس انجمن زرتشتیان شیراز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:این مراسم همه ساله در روز دهم مهرماه به پاس پیروزی کاوه آهنگر بر ضحاک ماردوش برگزار می شود.
افلاطون سهرابی افزود:بر اساس آنچه که در کتب تاریخی از جمله شاهنامه آمده است ضحاک ستمگر بعد از آنکه فریدون را از پای در آورد 10 سال حکومت کرد.
وی اظهار داشت:ضحاک که دو مار را بر دوش خود داشت از مغز مردم تحت سلطه خویش برای تغذیه مارها استفاده می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس انجمن زرتشتیان گفت:‌این موضوع همچنان ادامه داشت تا نوبت به پسر مرد آهنگری به نام کاوه رسید تا او را برای تغذیه مارها به نزد ضحاک آوردند در این هنگام کاوه برای نجات فرزند خویش پتک آهنگری خود را برداشت و در حالی که پیش بند آهنگری خود را که هم اکنون نشان درفش کاویانی است برتن داشت به نزد ضحاک رفت علیه او قیام کرد و او را به اسارت گرفت.
وی بیان کرد: از آن زمان تاکنون ضحاک به عنوان مظهر بدی و کاوه آهنگر به عنوان مظهر خوبی درآمده است.
رئیس انجمن زرتشتیان شیراز گفت: به دلیل تقارن جشن مهرگان با ایام دهه اول محرم مراسم امسال به صورت مختصر و بدون آیین جشن برگزار شد.
سهرابی افزود:اوستاخوانی موبد رستم خسرویانی،اجرای سرود جمهوری اسلامی،شاهنامه خوانی ،سخنرانی، اجرای گروه اهورا از استان کرمان و تجلیل ازجوانان زرتشتی پذیرفته شده در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سال جاری از دیگر برنامه های این آیین بود.
دراین آیین گروهی ازبانوان زرتشتی نسبت به تدارک و پهن کردن سفره زیبای این مراسم اقدام کردند.
در آیین زرتشت همه ساله دهم مهرماه مصادف با جشن مهرگان است.
خبرنگار:‌سعید فانی‌**‌انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
7379 /1876

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۱۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان؛ میزبان اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای

رئیس انجمن هسته‌ای کشور با اشاره به برگزاری کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای به صورت بین‌المللی در کشور از ۱۷ اردیبهشت گفت: این کنفرانس بستر مناسبی برای دانشجویان و اساتید است که از صنعت ما و از آخرین دستاوردهای همدیگر آگاهی پیدا کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، نشست خبری اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای 2024 در اصفهان با حضور اهالی رسانه و جواد کریمی ثابت؛ رئیس انجمن هسته‌ای کشور و قاسم بی‌نیاز؛ مدیر‌کل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی انرژی‌ اتمی در هتل‌ عباسی اصفهان برگزار شد.

رئیس انجمن هسته‌ای کشور در این نشست با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درخصوص اشتراکات فناوری با کشورهای هم‌سوی این سازمان گفت: این یکی از موضوعات بسیار مهمی بود که در انجمن هسته‌ایی و سازمان انرژی اتمی کشور هدف‌گذاری شد و از سوی دیگر هم جامعه هسته‌ایی ما در این 50 سال به بلوغ خیلی خوبی رسیده است. انجمن هسته‌ایی بعد از 29 دوره که کنفرانس ملی برگزار کرده بود، فضا، محتوا، امکانات و ظرفیت را مناسب دید که اولین کنفراس بین المللی علوم و فنون را در اصفهان برگزار کند‌.

جواد کریمی‌ثابت در خصوص استقبال از این کنفرانس بین‌المللی افزود: استقبالی که از داخل و خارج از کشور برای مشارکت در این کنفرانس شده بود، بسیار فراتر از انتظار برگزارکنندگان این کنفرانس بود. در حال حاضر بیش از 500 مقاله برای کنفرانس ارسال شده است که با کیفیت بسیار بالایی ارائه شده‌اند. هم‌چنین بیش از 50 دانشگاه کشور در فرایند داوری مقالات مشارکت داشتند و 420 مقاله به صورت مقالات قابل ارائه در کنفرانس پذیرفته شده‌ است.

رئیس انجمن هسته‌ای کشور تصریح کرد: 16 میزگرد فنی یا پنل‌های تخصصی که بتواند تمام ابعاد دستاوردهای هسته‌ای یا فناوری هسته‌ایی را پوشش بدهد تدارک دیده شده است. در حدود 100 سخنران از مقالات انتخاب شده که بیش از 80 سخنران علمی داریم.

وی تاکید کرد: این کنفرانس بستری شده است برای حضور دانشجویان و اساتید از صنعت هسته‌ای کشور که تعداد زیادی با ما همکاری داشتند.

کریمی ثابت در خصوص جزئیات برگزاری این کنفرانس در اصفهان نیز گفت: کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ایی2024 برای اولین بار در کشور و به مدت 3 روز، از 17 اردیبهشت برگزار خواهد شد. مراسم افتتاحیه با حضور گروسی؛ رییس آژانس بین المللی و اسلامی؛ رییس سازمان انرژی اتمی کشور برگزار خواهد شد، هم‌چنین این کنفرانس بستر مناسبی برای دانشجویان و اساتید است که از صنعت ما و از آخرین دستاوردهای همدیگر آگاهی پیدا کنند و در واقعیت یکی از فلسفه‌های برگزاری این کنفرانس نیز همین موضوع است‌.

رئیس انجمن هسته‌ای کشور با اشاره به ساختارهای این کنفرانس افزود: در چهار بخش، محتوای 13 گانه داریم که همه این موارد را عرضه می‌کنیم؛ یکی از این بخش‌ها ارائه سخنرانی‌های علمی است که در این بخش 100 سخنرانی داریم که از این 100 سخنرانی تعداد بسیار زیادی پژوهشگران و سخنرانان خارجی هستند. بخش دوم میزگردهای تخصصی است که بسیار خوب هستند که در این میزگردها بیش از 80 سخنران علمی داریم که با مشارکت پژوهشگران خارجی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه موضوعات در کنفرانس متفاوت است اما تغییرات اقلیمی از سرفصل‌های اصلی این کنفرانس خواهد بود، تاکید کرد: برای این سه روز در 4 سالن برنامه گذاشتیم، یعنی تقریبا می‌توان گفت این موضوع برای مجموعه‌ هسته‌ای کشور از نظر محتوا بی‌سابقه است و صادقانه بگویم این اتفاق نشانی از بلوغ فناوری هسته‌ای هم در صنعت ما و هم در دانشگاه ماست.

انتهای پیام/163

دیگر خبرها

  • هفته بزرگداشت فردوسی از ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از پوستر برگزاری آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی
  • پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان امیریه دامغان برگزار می‌شود
  • اصفهان؛ میزبان اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای
  • همایش شاهنامه و امر سیاسی برگزار می‌شود
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز
  • نخستین کنگره ملی ایران شناسی برگزار می‌شود
  • (تصاویر) آیین تعویض قرآن در دروازه قرآن شیراز
  • آیین گرامیداشت مقام پیشوای ششم شیعیان در شیراز برگزار شد
  • مهلت ۲ هفته‌ای برای انتقال نمایشگاه‌های خودرو به شهرک صنفی کاوه در مهاباد