Web Analytics Made Easy - Statcounter

میان تنها دو روزنامه اصلاح‌طلب در صفحه نخست به دیدار خانواده شهید حججی با رهبر انقلاب پرداختند و دیگر روزنامه‌های زنجیره‌ای در صفحه نخست هیچ اشاره‌ای به این موضوع نداشتند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** وقتی اصلاح طلبان همصدا با بی بی سی برای خواننده زن مصری غش و ضعف رفتند!

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «این اعلیحضرت هم وا داد؛ پس از اعطای حق فتوا و رانندگی به زنان همیشه محروم عربستانی، این بار صدا و تصویر ام کلثوم از سیمای عربستان سعودی پخش شد» نوشت: «تصویر «ام کلثوم»، «بانوی آواز عرب»، است که از تلویزیون عربستان پخش می‌شود و این یعنی سران عربستان به بعضی از اصلاحات رضا داده‌اند... در حال شمردن موارد آزادی‌تان هستید؛ می‌گویید درست است که زن‌های یک کشور مسلمان مثل سوریه می‌توانند به‌راحتی بروند ورزشگاه و در کنار مردان فوتبال تماشا کنند اما زن‌های عربستان هم مثل ما نمی‌توانند بروند؛ هنوز این جمله‌تان تمام نشده که زن‌های عربستانی با چادر چاقچورشان وارد ورزشگاه می‌شوند و آن‌چنان در کنار مردان، بالا و پایین می‌پرند که انگارنه‌انگار بار اولشان است به ورزشگاه می‌روند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «شاید ام‌کلثوم مصری الاصل، خودش هم باورش نمی‌شد که چندین سال پس از مرگش، میهمان خانه عربستانی‌ها باشد. اگر در ایران زنان سلبریتی به خارج از کشور بروند و برای لحظاتی حجابشان را بردارند، نسخه‌شان توسط جامعه پیچیده خواهد شد».

همدلی در پایان گزارش نوشت: «به نظر می‌رسد حالا دیگر ماه هیچ کشوری را نداریم که خودمان را در حوزه بعضی از محدودیت‌های تبعیض‌آلود شناخته شده زنان با آن مقایسه کنیم؛ حتی عربستان».

در روزهای اخیر رسانه‌های اصلاح طلب همصدا با شبکه بی بی سی و صدای آمریکا و رسانه‌های معاند و به اعتبار پخش آواز خواننده زن مصری از تلویزیون عربستان، برگزاری چند کنسرت و دادن مجوز حضور زنان در استادیوم فوتبال، کشف کرده‌اند که رژیم سعودی، اصلاح طلب، حقوق بشری و متمدن شده است!

در همین رابطه «بی بی سی فارسی» در گزارشی با عنوان «ام کلثوم بعد از سه دهه در تلویزیون سعودی ظاهر شد» نوشت: «در ماه‌های اخیر و از زمان معرفی محمد بن سلمان، پسر ملک سلمان به عنوان ولیعهد، نشانه‌هایی از رویکرد تازه حکومت عربستان به مسائل فرهنگی، اجتماعی و تفریحی دیده می‌شود».

بزک چهره رژیم آل سعود توسط این رسانه‌ها در حالی است که دستان سران این رژیم به خون صدها هزار مسلمان در یمن و بحرین و سوریه و عراق و فلسطین و پاکستان و افغانستان و... آلوده است.

کارشناسان معتقدند که تغییرات صورت گرفته در ساختار عربستان بویژه در حوزه زنان بیش از هر چیزی برگرفته از رفتارهای فریبکارانه سعودی برای سرپوش گذاشتن بر سرکوب مردم و بهبود چهره خود بعد از رسوایی کشتار در یمن و حمایت از تروریسم است.

** سرگیجه روزنامه‌های زنجیره‌ای در مواجهه با پدیده شهید حججی

وقتی به روند واکنش روزنامه‌های اصلاح طلب به موضوع شهید بزرگوار محسن حججی نگاهی می‌اندازیم، تظاهر این جماعت به همراهی با قاطبه مردم بدجوری توی ذوق می زند.

از بی تفاوتی نسبت به موضوع انتشار ویدئوی اسارت شهید مظلوم محسن حججی تا زیر سؤال بردن عملکرد مدافعین حرم و محور مقاومت در منطقه و سانسور استقبال باشکوه مردم مشهد و مصادره به مطلوب کردن حضور حماسی و باشکوه مردم نجف آباد در تشییع شهید و ربط دادن آن به منتظری!

از سوی دیگر با بررسی روند واکنش روزنامه‌های اصلاح طلب به این موضوع پی می‌بریم که گویا استقبال باشکوه و کم نظیر مردم، این جماعت را دچار سرگیجه کرده است.

دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده شهید محسن حججی، این شهید والامقام را نشانه خدا و سخنگوی شهدای مظلوم و سرجدا، خواندند و با اشاره به حضور با شکوه و کم‌سابقه مردم در تشییع آن شهید، خاطرنشان کردند که خداوند به واسطه مجاهدت محسن عزیز، ملت ایران را عزیز و سربلند کرد و او را نماد نسل جوان انقلابی و معجزه جاری انقلاب اسلامی قرار داد.

در این میان تنها دو روزنامه اصلاح طلب در صفحه نخست به این موضوع پرداختند و دیگر روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب در صفحه نخست هیچ اشاره‌ای به این موضوع نداشتند.

** سهم خواهی های قبیله‌ای، بزرگ‌ترین پاشنه آشیل اصلاح طلبان است

«مصطفی تاجزاده» در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «بزرگ‌ترین پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان و دولت، گرفتار شدن در چرخه سهم‌خواهی‌های باندی و قبیله‌ای است و اینکه بی‌توجه به شرایط بر طبل یأس بکوبیم».

تاجزاده در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «چه بخواهیم و چه نخواهیم پیروزی و شکست آقای روحانی به پای ما نیز نوشته می‌شود».

«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات-آذر ۹۴- در مصاحبه با روزنامه شرق در انتقاد به اصلاح طلبان گفته بود: «انتقاد جدی من به اصلاح‌طلبانی است که یک نوع حیات آستانه انتخاباتی دارند. یعنی وقتی رایحه خوش قدرت - نه خدمت که دیربازی است رخت بربسته! - به مشام می‌رسد؛ پیدایشان می‌شود و فردایش غیبت صغری و کبری مشاهده می‌شود. یافت نمی‌شوند تا انتخابات بعدی».

سهم خواهی و قبیله گرایی، دو ویژگی بارز اصلاح طلبان است. این دو ویژگی در جریان تشکیل کابینه دوازدهم و تعیین لیست امید برای انتخابات مجلس دهم و شورای شهر پنجم به خوبی نمایان شد.

«سلفی حقارت»، «لیست رانتی»، «زدو بند با وزرای پیشنهادی کابینه در مجلس» و «شانه خالی کردن اصلاح طلبان از عملکرد دولت همزمان با دروکردن کرسی‌های کابینه دوازدهم» از نتایج سهم خواهی های قبیله‌ای اصلاح طلبان است.

** اختلاف ۲۰ برابری حداکثر و حداقل حقوق!

روزنامه ابتکار در گزارشی اقتصادی نوشت:

«برخی کارشناسان معتقدند مشکل اصلی پرداخت در حقوق کارمندان نا عدالتی در شیوه پرداخت است. هزینه‌های جاری دولت طی سال‌های گذشته به شدت بالا رفته است و این موضوع در شرایطی که اقتصاد در تحقق بودجه‌های خود دچار مشکل است نمود بیشتری دارد... هرچند دولت یازدهم سعی کرد تا میزان حقوق بازنشستگان را افزایش دهد اما همچنان دریافتی‌ها با هم اختلاف چشمگیری دارند... ما اگر ثبات را در بازارهای اقتصادی به وجود آوریم اثر خود را خواهد گذاشت. نسبت حداقل و حداکثر حقوق چیزی حدود ۲۰ برابر است و این یک امر اشکال‌دار است».

گفتنی است هیات دولت در تیرماه سال جاری در مصوبه‌ای جدید، تبصره‌ای که در آن ضوابط تعیین حداکثر دریافتی کارکنان و مدیران شرکت‌های دولتی از جمله شرکت ملی نفت و بانک مرکزی تعیین می‌شد را حذف کرد. این تصمیم این نگرانی را ایجاد کرد که با این مصوبه شرط رعایت سقف مشخص در پرداخت به کارکنان مؤسسات شرکت‌های دولتی و مؤسسات عمومی غیر دولتی حذف شود. موضوعی که نگرانی جدی در خصوص تکرار حقوق‌های نجومی را ایجاد کرد.

در سال ۹۵ پس از انتشار فیش‌های نجومی و مشخص شدن این واقعیت که برخی مدیران دولتی دریافتی‌های کلانی از بیت‌المال با عناوین گوناگونی از جمله حقوق و مزایا داشته‌اند، دولت به‌جای عزل مدیران اشرافی به صدور گزارش و بیانیه کفایت کرد؛ اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد. حمایت مدیران ارشد دولت یازدهم از مدیران نجومی، دلخوری و نگرانی مردم و رسانه‌ها را در پی داشت. برای نمونه «نوبخت» سخنگوی دولت پس از انتشار فیش‌های نجومی از مردم به خاطر تخلفات روی داده عذرخواهی کرد ولی پس‌ازآن در اظهاراتی تأمل‌برانگیز یکی از مدیران نجومی را امانت‌دار بزرگ و ذخیره نظام خواند، این اظهارات تأسف‌بار که نشان از حمایت دولت از مدیران نجومی داشت مؤید این موضوع بود که متأسفانه دولت یازدهم انگیزه و اراده‌ای برای برخورد با این مفاسد ندارد.

ارسال به تلگرام

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۳۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در گفت‌وگو با سالنامه «اعتماد» گریزی به دوره مدیریت خود در دولت گذشته زده و شرایط این روزهای ایران را هم بررسی‌ کرده است.

در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید؛

* دولتی که نتواند حقوق کارمندش را خودش تامین کند، یا نتواند پول آب و برقش را تامین کند، استقلالش کجاست؟

* مجلس در اموری که نباید دخالت کند، دخالت می‌کند. این آشفتگی‌ها باید برطرف شود، الان آشکارترین موضوع آن، بحث برنامه است و بودجه.

* این مجلسی‌ها مگر همان‌هایی نبودند که می‌گفتند ما یک خیزش هستیم که می‌خواهیم مسائل اقتصادی کشور را حل کنیم، مسائل اقتصادی حل شد؟ الان چهار سال تمام شد. تورم را کنترل کردید؟ اجازه ندادید سفره مردم کوچک شود؟

* اینکه آدم صدایش را بلند کند، اینکه به پشتوانه یک جایی که از آدم حمایت می‌کند بیاید و به هر پستی که می‌خواهد برسد، این دلیلی بر شایستگی نیست. من معتقدم وقتی در سال ۸۴ دولت را تحویل می‌دادیم خودروسازی ایران از خودروسازی ترکیه و چین جلوتر بود

* به نظرم دولت احمدی‌نژاد بنایی گذاشت که کشور از ریل توسعه خارج شد. یکی از بی‌اعتمادی‌ها در اثر بی‌حرمتی‌ به انسانیت اتفاق افتاد.

* چرا هنرمند ما امروز مایوس است؟ رتبه‌های اول کنکور دارند از ایران می‌روند! الان دارند می‌گویند که پرستار، پزشک، کارگر فنی از ایران می‌روند، خب نباید بگذاریم اینها بروند! این افراد را اینجا مایوس کرده‌ایم.

* این واقعا خیلی بد است که کشور بگوید من ۲ و نیم میلیارد دلار برای دارو گذاشته‌ام، بعد به بچه‌ای که شیرخشک می‌خورد بگویند شما سهمیه شیرخشک دارید. مردم می‌گویند پول شیرخشک نبوده اما چطور برای چایی این مقدار داده شده است.

* خدا شاهد است که وقتی می‌شنوم مردم ایران دیگر خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند، عزا می‌گیرم. مردم ایران خود را با اروپا مقایسه می‌کردند، نه نهایت با ژاپن و کره مقایسه می‌کردند.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1892737

دیگر خبرها

  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران / عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه های اول کنکور از ایران /عزا می گیرم وقتی می بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می کنند نه اروپا
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • روزنامه جمهوری اسلامی: دشمن غدار جمهوری اسلامی، فقر است؛ مسئولان مراقب باشند
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • روزنامه دولت علیه ایران خودرو : اشک مردم را درآورده اید
  • استارت انتخاباتی حجاریان!
  • روزنامه دولت علیه ایران خودرو: اشک مردم را درآورده اید
  • جابجایی «حلقه اول» یاران رئیسی از پُستی به پُست دیگر /اصلاح کابینه، شاید وقتی دیگر! +جدول