Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-07@07:02:44 GMT

شرح حکمت 166 نهج البلاغه

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۵۸۴۱۳

شرح حکمت 166 نهج البلاغه

امام علی(علیه السلام) فرمودند: لاَ یُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِیرِ حَقِّهِ، إِنَّمَا یُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَیْسَ لَهُ.براى انسان عیب نیست که حقش به تأخیر افتد. عیب آن است که چیزى را که حقش نیست بگیرد.

شرح و تفسیر حکمت 166 نهج البلاغه

همان گونه که قبلاً اشاره شد و در بعضى از روایات آمده است امام علی (علیه السلام)این سخن حکمت آمیز را در پاسخ کسى مى گوید که از آن حضرت پرسید چرا شما در گرفتن حق خود در امر امامت شتاب نکردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام علی (علیه السلام) در پاسخ مى فرماید: «براى انسان عیب نیست که حقش به تأخیر افتد. عیب آن است که چیزى را که حقش نیست بگیرد»، (لاَ یُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِیرِ حَقِّهِ، إِنَّمَا یُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَیْسَ لَهُ). البته شک نیست که تأخیر امام(علیه السلام) در مسئله امامت که از یک سو نص رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) بر خلافت آن حضرت در داستان غدیر و غیر آن بود و از سوى دیگر افضلیت آن حضرت نسبت به تمام صحابه که جاى انکار براى هیچ فرد منصفى نیست ایجاب مى کرد که آن حضرت خلیفه بلا فصل پیامبر(صلى الله علیه وآله) باشد بدین رو بود که آن حضرت حق خود را در مسئله امامت که در واقع حق مسلمانان است مطالبه کرد، اما مخالفان دست به دست هم دادند و او را از رسیدن به آن حق محروم نمودند.

بنابراین ایراد کسانى که مى گویند: «امامت حق شخصى نبود که حضرت از آن چشم بپوشد، بلکه حق مردم بود و تأخیر در مطالبه چنین حقى روا نیست»پاسخش روشن است و آن این که تأخیر مزبور در واقع از ناحیه امام(علیه السلام)نبود، بلکه از ناحیه کسانى بود که سال ها براى رسیدن به آن نقشه ها کشیده بودند و حتى زمانى که رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خواست در آستانه وداع با دار دنیا نامه اى بنگارد و این حق را تثبیت کند آنها مانع شده و نسبت هاى بسیار ناروایى به ساحت قدس پیامبر(صلى الله علیه وآله)دادند که داستان اسف انگیزش در تمام کتاب هاى اهل سنت و شیعه آمده است.

مقایسه این دو با یکدیگر (تأخیر حق و گرفتن ناحق) و ترجیح اول بر دومى کاملاً روشن است، زیرا گرفتن ناحق گناه قطعى است در حالى که تأخیر حق چه شخصى باشد و از ناحیه خود انسان تأخیر بیفتد و چه حق مردم باشد و از ناحیه دشمنان به تأخیر افتد، چیزى نیست که بر انسان عیب به شمار آید.

در نامه 28 از نامه هاى امام علی(علیه السلام) نیز جمله اى شبیه این جمله حکیمانه گذشت، حضرت در پاسخ معاویه که گفت: تو را همچون شترى که افسار زده بودند و مى کشیدند براى بیعت بردند، فرمود: «به خدا سوگند تو مى خواستى با این گفتارت مرا نکوهش کنى، اما ناخودآگاه مدح کردى و ثنا گفتى. مى خواستى رسوا کنى و خودت رسوا شدى «وَما عَلَى الْمُسْلِمِ مِنْ غَضاضَة فی أنْ یَکُونَ مَظْلُوماً مَا لَمْ یَکُنْ شاکّاً فی دینِهِ، وَلا مُرْتاباً بِیَقِینِهِ، براى یک مسلمان عیب نیست که مظلوم واقع شود مادام که در دین خود تردید نداشته باشد و یقینش آمیخته با شک نگردد».

سید بن طاووس(رحمه الله) در کتاب کشف المحجة از رسائل مرحوم کلینى نقل مى کند که امیرمؤمنان على(علیه السلام) به درخواست جمعى از مردم نامه اى درباره مسائل مربوط به خلافت پس از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مرقوم داشت، نامه اى بسیار طولانى و پرمعنا و روشن و شفاف و دستور داد براى رفع هرگونه ابهام در این مسئله، آن را در هر روز جمعه در برابر مردم بخوانند و ده نفر از یاران سرشناس و معروف و باشخصیت بر آن گواهى دهند، در ضمن آن نامه همین جمله مورد بحث آمده است.

سزاوار است کسانى که مى خواهند به اعماق مسئله خلافت برسند و پى به کارهاى ناروایى ببرند که در این زمینه پس از پیامبر(صلى الله علیه وآله)انجام شد و مظلومیت على(علیه السلام) را دریابند این نامه را به دقت بخوانند تا بدانند چگونه گروهى هماهنگ حق را از مسیرش منحرف ساختند و مسلمانان را به چه شکلى گرفتار کردند.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۸۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حامیان شعار زن، دختران دانشجو را در کف خیابان لگدمال می‌کنند

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) گفت: کسانی که شعار زن و زندگی سر می دادند، موی دختران دانشجو را بر دست می‌گیرند و در کف خیابان می‌کشند و لگد مال می‌کنند، اساتید دانشگاه‌ها را از دانشگاه محروم می‌کنند و دوربین های خبرنگاران را از بین می‌برند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت الاسلام سیدعلی قاضی عسکر پیش از ظهر امروز_شنبه شانزدهم اردیبهشت_ در مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) و یادواره شهدای طلبه و روحانی شهرستان ورامین که در مسجد صاحب الزمان برگزار شد، اظهار کرد: در دنیا چیز خوبی پیدا نمی‌کنید که اسلام آن را حرام کرده باشد، هر چیزی حرام باشد، مطمئناً مشکلاتی برای فرد و جامعه دارد، نمونه بارز آن بحث حجاب است که برای بانوان ارزش قائل شده است، حجاب سپر دفاعی برای زنان محسوب می‌شود.

وی در رابطه با فلسفه حجاب افزود: اسلام زن را اجتماعی می‌داند و زن باید در جامعه فعالیت کند و حجاب دیواری است که باعث می‌شود زن در آرامش باشد در جوامع غربی رعایت نکردن حجاب، باعث می‌شود حریم خانواده و بنیان خانواده از بین برود.

تولیت آستان مقدس حصرت عبد العظیم حسنی (ع) خاطرنشان کرد: بعد از رحلت حضرت محمد (ص)، پیامبر دیگری نبود و وظیفه پیامبران را امامان معصوم بر عهده داشتندحضرت علی (ع) در دوره امامت خود همه این موضوعات را در دستور کار قرار می‌داد، حضور فعال در بازار داشت، در محله‌ها حضور پیدا می‌کرد و کمک حال افراد ضعیف بود و همه رسالت‌های پیامبر را در جامعه اجرا می‌کرد.

حجت الاسلام قاضی عسکر بیان کرد: قیام امام حسین علیه السلام قبل از اینکه حسینی باشد، قیام حسنی بود و ادامه دهنده راه امام حسن مجتبی علیه السلام بود، زیرا در آن زمان شرایط به گونه‌ای بود که این قیام امام حسین (ع) به کربلا منجر می‌شود، امامان ما با توجه به شرایط تصمیم گیری و اقدام می‌کردند و مشکلات مردم را رفع می‌کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: امام صادق علیه‌السلام در آن زمان بیش از ۴ هزار نفر شاگرد داشت، با درایتی که داشت توانست دین اسلام را ترویج دهد، امام صادق علیه‌السلام در تربیت شاگرد دقیقاً رسالت حضرت محمد (ص) را به کار بست.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) گفت: امام صادق (ع) در تربیت شاگردان خود دقت می‌کرد، شاگرد سخنور، با دانش و خلاق تربیت می‌کرد، شاگردانی که پاسخگو باشند تا در مقابل مباحث مردم جواب شفاف و منطقی ارائه دهند.

حجت الاسلام قاضی عسکر در ادامه یادواره شهدای طلبه و روحانی بیان کرد: امام صادق علیه‌السلام در مقابل حاکمان آن زمان با اقتدار برخورد می‌کرد، از احادیثی استفاده می‌کرد که باعث می‌شد اقتدار امامت بیشتر شود، اسلام دین زیبایی‌ها و بسیار بزرگ است، باید اسلام درست تبیین شود، باید احادیث به درستی به جوانان تبیین شود.

وی با بیان اینکه دشمن جوانان کشور را هدف قرار داده است، تاکید کرد: احادیث و مباحث دینی را به درستی تبیین کنید، دنیا در حال تغییر است و اسلام در حال گسترش است، امروز مردم دنیا در کشورهای استکباری از مباحث اسلامی استفاده می‌کنند و از مردم مظلوم فلسطین در مقابل اسرائیل دفاع می‌کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی خاطرنشان کرد: کسانی که شعار زن و زندگی سر می‌دادند، موی دختران دانشجو را بر دست می‌گیرند و در کف خیابان می کشند، اساتید دانشگاه‌ها را بخاطر حمایت از فلسطین در دانشگاه محروم می‌کنند و دوربین‌های خبرنگاران را از بین می‌برند، این همان جامعه‌ای است که شعار حمایت از زنان جامعه کشور ما را داشت، بیایید مشکلات و موضوعات را به درستی تبیین کنید و چهره واقعی غرب را به مردم نشان دهید.

منبع: فارس

کد خبر 750489

دیگر خبرها

  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • درب طلای حرم امام رضا(ع) آماده شد
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
  • حامیان شعار زن، دختران دانشجو را در کف خیابان لگدمال می‌کنند
  • خدمت اهالی هرمزگان در چایخانه حضرت رضا علیه السلام
  • مشهد در سوگ ششمین ولی مسلمین/عطر شهادت در اجتماع صادقیون پیچید
  • فراخوان نخستین سوگواره بین‌المللی «سفینة‌النجاة» منتشر شد
  • بندرلنگه در سوگ حضرت صادق علیه‌السلام
  • لرستان؛ سیاهپوشِ اختر ششم