Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@15:30:39 GMT

معرفي برندگان نوبل شيمي 2017 + عکس

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۵۹۱۵۸

معرفي برندگان نوبل شيمي 2017 + عکس

خبرگزاري آريا - سه دانشمند به صورت مشترک موفق به کسب مدال نوبل شيمي و جايزه نقدي ارزشمند آن به دليل تلاش و پژوهش‌هاي خود شدند.
به گزارش گروه فضاي مجازيخبرگزاري ميزان، ژاک دوبوشه (Jacques Dubochet)، ريچارد هندرسون (Richard Henderson) و يواخيم فرانک (Joachim Frank) جايزه نوبل شيمي سال 2017 را به صورت مشترک کسب کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جايزه امسال براي توسعه ميکروسکوپ الکتروني کريو (cryo-electron microscopy) براي وضوح بالا تشخيص ساختار سلول‌هاي زيستي (بيومولکول ها) به اين دانشمندان اعطا شده است.
با استفاده از ميکروسکوپ الکتروني کريو دانشمندان مي‌توانند به تکميل نقشه‌هاي بيوشيمي پرداخته و محرک‌هاي زيستي زنده را مورد بررسي قراردهند.
تا پيش از پژوهش اين دانشمندان، اعتقاد براين بود که از ميکروسکوپ الکتروني تنها براي تصوير برداري ساختار‌هاي مرده مي‌توان استفاده کرد زيرا پرتو الکتروني قدرتمند تابش شده مواد بيولوژيکي را از بين مي‌برد، اما درسال 1990 ريچارد هندرسون موفق به استفاده ازميکروسکوپ الکتروني براي توليد تصوير سه بعدي از پروتئين شد و به تدريج درطول سال‌ها ميکروسکوپ الکتروني پيشرفت‌هاي قابل توجهي کرده است.

يواخيم فرانک نيز در بين سال‌هاي 1975 تا 1986 روش پردازش تصوير برداري با اين ميکروسکوپ را ارتقا داده و ژاک دوبوشه عنصر آب را به ميکروسکوپ الکتروني اضافه کرده است. آب مايع در خلاء ميکروسکوپ تبخير مي‌شود که سبب فروپاشي سلول‌هاي زيستي و حفظ ساختار آن‌ها مي‌شود.
کارشناسان اميدوار هستند با استفاده ازاين ميکروسکوپ بتوانند به تصوير برداري دقيق‌تر از پروتئين سلول ويروس زيکا که به آنتي بيوتيک‌ها مقاومت دارد بپردازند و به اين ترتيب به راهکاري اثربخش براي مبارزه با اين بيماري خطرناک دست يابند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۵۹۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوپرگل شهاب زاهدی نامزد جایزه پوشکاش شد

دریافت 15 MB کد خبر 6095586

دیگر خبرها

  • سوپرگل شهاب زاهدی نامزد جایزه پوشکاش شد
  • فیلم/«شهاب زاهدی» نامزد جایزه «پوشکاش»
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • معلمان در شکل دهی ساختار فرهنگی جامعه نقش بسزایی دارند
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه
  • پیروزی 3-0 رئال مادرید مقابل اتلتیکو مادرید با هت تریک کریستیانو رونالدو (لیگ قهرمانان اروپا - 2 می، 2017)
  • اندیشمندان دنیا به تغییر ساختار قدرت در جهان اتفاق‌نظر دارند
  • راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان سجادیه تربت جام
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور
  • عضو هیأت علمی دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد