Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@20:34:25 GMT

عدم درج قیمت کالا منوط به صندوق مکانیزه شد

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۶۱۴۳۷

عدم درج قیمت کالا منوط به صندوق مکانیزه شد

حذف قیمت برخی از کالاها بعد از اجرایی شدن صندوق مکانیزه باشد تا از این طریق بتوان کنترل بیشتری بر قیمت کالاها داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «تجهیز فروشگاه‌ها و خرده فروشی‌ها به صندوق مکانیزه» این خبر سال 92رسانه‌ای شد.در آن زمان اصناف مخالف سرسخت اجرایی شدن این موضوع بودند و می‌گفتند هدف دولت گرفتن مالیات از واحدهای صنفی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به مرور زمان نگاه‌ها تغییر کرد و اکنون اصناف هم به شرط فراهم شدن زیرساخت‌ها موافق با اجرا شدن طرح صندوق مکانیزه فروش هستند. یکی از مزیت‌های این طرح رصد کالا است. یعنی با این اتفاق کالاهای قاچاق، دیگر محلی برای فروش خود ندارند. مسأله دیگر ثبات قیمت‌ها و حذف گرانفروشی از سوی برخی از واحدها است. سومین موضوع که دولت با اجرای صندوق مکانیزه دنبال خواهد کرد شفافیت مالیاتی است. سال‌ها است که واحد‌های صنفی از پرداخت‌های مالیاتی خود گلایه دارند و می‌گویند برخی از واحد‌های صنفی با آنکه فعالیت‌شان بیشتر است براحتی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند. حال در نامه‌ای که وزیر صنعت، معدن و تجارت به وزیر اقتصاد ارسال کرده خواستار تسریع در اجرای صندوق فروش مکانیزه شده است.

محمد شریعتمداری با ارسال نامه‌ای به مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی خواهان تجهیز واحدهای خرده‌فروشی به صندوق مکانیزه فروش در کوتاه‌ترین زمان و در اولویت قرار گرفتن اجرای این تصویب نامه هیأت وزیران شده است.وی به این نکته اشاره کرده است که«در راستای اجرای مفاد بند 23 سیاست‌های ملی اقتصاد مقاومتی مبنی بر «شفاف و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روز آمد‌سازی شیوه‌های نظارت بر بازار» و به منظور اصلاح رویه اطلاع‌رسانی قیمت و واگذاری درج و نصب برچسب قیمت به آخرین حلقه شبکه توزیع و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و اصلاح نظام قیمت‌گذاری و ایجاد بازار رقابتی مؤثر و مناسب پیشنهاد شد محل نصب قیمت از روی برخی کالاها (بیسکوییت، شیرینی، کیک‌شکلات، انواع چیپس و اسنک، صنایع سلولزی بهداشتی، انواع محصولات کارخانه‌ای کنسرو، کمپوت، سس، ترشی، شور، مربا، عسل از محل کارخانه به آخرین حلقه شبکه توزیع (خرده‌فروشی) منتقل گردد.لذا اجرای کامل طرح مورد نظر مستلزم ایجاد شفافیت در فرآیند هزینه و درآمد واحدهای خرده‌فروشی و تجهیز این واحدها به صندوق مکانیزه به‌عنوان یکی از الزامات اجرا است.

مقاومت اصناف

در این میان اصناف بر موضع اولیه خود اصرار دارند که اجرای صندوق مکانیزه در فروشگاه‌ها و خرده فروشی‌ها نیازمند آموزش است لذا تا زمانی که این امر اجرایی نشود نمی‌توان از واحدهای صنفی توقع اجرای چنین طرحی را داشت.محمد فاضلی رئیس اتاق اصناف در این باره گفته است: «شرط ما این است که اول آیین‌نامه اصناف تصویب و ابلاغ شود و در کنار آن به آموزش واحدهای صنفی مورد نیاز توجه شود. برخی‌ها دوست دارند اینگونه جلوه دهند که واحدهای صنفی در مورد صندوق‌های فروشگاهی استنکاف نمی‌کنند و در برابر قانون می‌ایستند اما اینچنین نیست. در جلسات مختلفی که با واحدهای صنفی داشتم همه خواهان اجرا شدن آن هستند ولی نصب صندوق‌های فروشگاهی نیازمند زیرساخت است.»

اما این روزها به غیر از مبحث اجرایی شدن صندوق مکانیزه، موضوع حذف برچسب قیمت از برخی کالاها هم دنبال می‌شود. آخرین روزهای فعالیت دولت یازدهم بود که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت طی مصوبه‌ای دستور داد تا تولیدکنندگان برچسب قیمت روی برخی کالاها که قیمت آنها رقابتی شده است و تأثیری بر سبد خرید خانواده‌ها نمی‌گذارد را حذف کنند. اول مهرماه قرار بود قیمت‌گذاری برخی کالاها از جمله بیسکوییت، شیرینی، شکلات، انواع چیپس، اسنک، پفک، عسل، کنسرو، مربا، محصولات سلولزی و امثال آن به واحدهای عرضه و آخرین شبکه توزیع واگذار شود.این امر اول مهرماه اجرایی نشد و درآن زمان عنوان شد که این اتفاق نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر است تا حذف قیمت فضا را برای گرانفروشی برخی از تولیدکنندگان ایجاد نکند.حال موضوع صندوق مکانیزه باعث شده تا وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار تعویق آن شود.محمد شریعتمداری در نامه‌ای که به وزیر اقتصاد دولت یازدهم ارسال کرده تأکید کرده است که حذف قیمت برخی از کالاها بعد از اجرایی شدن صندوق مکانیزه باشد تا از این طریق بتوان کنترل بیشتری بر قیمت کالاها داشت. برخی از مدیران وزارت صنعت معتقدند از آنجا که قیمت تمام کالاها قرار است به سمت رقابتی‌تر شدن بروند و دیگر دولت تعیین‌کننده قیمت‌ها نباشد باید زیرساخت‌ها به‌صورت کامل فراهم باشد لذا صندوق مکانیزه فروش یکی از زیرساخت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. شاید همین نکته باعث شده که وزیر صنعت در نامه خود عنوان کند که به منظور فراهم شدن شرایط مناسب برای اجرای طرح حذف قیمت برخی کالاها، تا فراهم شدن زیرساخت‌های لازم به تعویق بیفتد و در این زمینه وزارت صنعت آماده هر گونه همکاری است.

در حالی که برخی ‌ها از عدم قیمت‌گذاری کالاها نگران هستند و می‌گویند قیمت‌ها افسار گسیخته بالا می‌رود محمد رضا کلامی مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت هم به شاتا گفته است: تاکنون هیچ کالایی بدون درج قیمت مصرف‌کننده عرضه نشده است. بر اساس هماهنگی‌ها و اطلاع رسانی‌های صورت گرفته با واحدهای تولیدی و توزیعی درخصوص به تعویق افتادن اجرای طرح و نیز رصد مستمر واحدهای خرده‌فروشی، تاکنون اقدامی درخصوص عرضه اقلام مشمول از سوی واحدهای تولیدی بدون درج قیمت مصرف‌کننده صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت زمان اجرای طرح «تغییر اطلاع‌رسانی قیمت برخی از کالاها در خرده‌فروشی» تا زمان بررسی جامع‌تر و اطمینان از زیرساخت‌های لازمه جهت اجرای مناسب و صحیح به زمان مناسب‌تر موکول شد، تصریح کرد:تعویق اجرای طرح به تمامی انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط جهت اطلاع‌رسانی مناسب و برخورد با تخلفات احتمالی ابلاغ شده است.علاوه بر این نامه‌ای جهت جلوگیری از عدم درج قیمت توسط واحدهای تولیدی و توزیع اقلام فاقد قیمت در سطح عرضه و اقدامات نظارتی و کنترلی لازم نیز ارسال شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۱۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف کالای قاچاق ۸ میلیارد ریالی در زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان، سرهنگ بدری گفت: با اجرای  تشدید مبارزه با قاچاق کالا و در پی انجام اقدامات اطلاعاتی پلیس، حمل کالای قاچاق با چهار دستگاه خودروی وانت بار شوتی، ۲ دستگاه اتوبوس مسافربری و یک دستگاه کامیون برای ماموران پلیس امنیت اقتصادی در مجموعه انتظامی استان محرز شد و مراتب در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی قضایی حین کنترل نامحسوس خودرو‌های عبوری در مسیر‌های ارتباطی استان خودرو‌های مذکور را رویت و آنها را با علائم هشدار دهنده و دستور ایست متوقف کردند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی زنجان ادامه داد: در بازرسی از خودرو‌های مذکور در مجموع مقدار ۲ هزار لیتر سوخت عرضه خارج از شبکه از نوع نفت سفید، سه هزار و ۵۰۰ کیلوگرم لاشه مرغ فاقد مجوز دامپزشکی، هزار و ۱۰۰ قوطی نوشیدنی انرژی زا، ۲۹ ست روتختی، ۷۵ جفت کفش کتانی، ۶۸۰ ثوب روسری، هزار و ۹۶۸ تکه انواع ظروف بلوری،۲۱۷ قوطی آبجو بدون الکل، ۳۰۸ عدد شامپو، ۳۶۴ عدد انواع مواد شوینده و ۶ کیلوگرم شکلات خارجی و قاچاق کشف شد.

سرهنگ بدری ادامه داد: کارشناسان ارزش مجموع اقلام مکشوفه را هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برآورد کرده اند.

وی با تأکید بر قاطعیت پلیس در تداوم اجرای طرح‌های عملیاتی مبارزه با قاچاق کالا و قدردانی از آحاد جامعه در همکاری با پلیس برای اجرای هرچه بهتر طرح‌های مبارزه با قاچاق کالا، از مردم خواست، در صورت مشاهده و آگاهی از هرگونه جرایم اقتصادی و قاچاق کالا و ارز موضوع را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار ۳ نرخی کارایی ندارد
  • فاصله بین قیمت جهانی و بهای واقعی فولاد تولیدی به جیب دولت می‌رود
  • افزایش قیمت کالاها بدون مجوز قانونی نیست
  • کشف کالای قاچاق ۸ میلیارد ریالی در زنجان
  •  قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است/ رشد تولید بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • نامه مجمع کارآفرینان به رئیس‌جمهوری؛ چالش‌های گمرکی را برطرف کنید
  • زمان و شرط اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • زمان و شرط اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد/ اعلام جزییات
  • تسهیلات صندوق ذخیره فرهنگیان برای معلمان شاغل
  • زمان و شرط اجرای «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان»