Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@22:43:04 GMT

پيرانا؛ زره پوش همه کاره سوئيسي!

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۶۱۷۰۴

پيرانا؛ زره پوش همه کاره سوئيسي!

خبرگزاري آريا - وب سايت گانز مانيتور: Mowag Piranhaخانواده اي از خودرو هاي زره پوش جنگي بوده که توسط يک کمپاني سوئيسي به نام Mowag توليد شده است. لازم به ذکر است که نام اين کمپاني از ماه آوريل سال 2010 به Mowag GmbH تغيير يافته است. پنج نسل متنوع از اين خودرو ها توسط شرکت مذکور و يا به صورت تحت ليسانس به واسطه کمپاني هاي ديگر توليد شده است و مدل هاي مختلف آن ها در اختيار نيرو هاي نظامي در سراسر دنيا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انواع

خودرو زره پوش جنگي Piranha بر اساس مدل هاي مختلف چرخ در انواع 4×4, 6×6, 8×8 و 10×10 موجود است. هر کدام از اين مدل ها خود به زير دسته هاي ديگري تقسيم مي شوند که درجه پوشش زرهي، نوع برجک و وظايف متفاوتي خواهند داشت. از جمله مهم ترين نقش هايي که اين خودرو زرهي بر عهده دارد، مي توان به نقل و انتقال نيرو هاي نظامي، خودرو فرماندهي، خودرو پشتيبان آتش، تانک آموزشي و يا جا به جايي نيرو هاي پليس اشاره کرد.
خودرو هاي Piranha در خدمت ارتش سوئيس قرار دارند و انواع مشتقات ساخته شده از آن ها به کشور هاي ديگري نظير سوئد، دانمارک، ايرلند، روماني، اسپانيا و بلژيک نيز صادر شده است. مدل مورد استفاده توسط ارتش روماني و ارتش بلژيک Piranha IIIC 8×8 است. جالب است بدانيد بلژيک تمام نفر بر هاي زره پوش ام 113، خودرو هاي جنگي پياده نظام زرهي و همچنين تانک هاي اصلي ميدان نبرد لئوپارد 1 خود را با 268 واحد Piranha IIIC در هفت مدل مختلف جايگزين کرده است.
مشتقات مختلف از خودروي مذکور به صورت تحت ليسانس توسط شرکت هاي مختلفي نظير جنرال دايناميکس (کانادا)، بي اي ئي سيستمز (انگلستان)، Cardoen و FAMAE (شيلي) توليد مي شوند. به عنوان مثال نفر بر زره پوش 8×8 استريکر ارتش آمريکا، مشتقي از خودرو زرهي LAV III کانادايي بوده که در واقع خود بر اساس Piranha طراحي شده است. نيروي دفاع استراليا نيز نسخه تغيير يافته خود از Piranha I 8×8 را در اختيار دارد که تحت عنوان ASLAV (مخفف: خودرو زرهي سبک استراليايي) شناخته مي شود. ASLAV توسط دو هنگ از سواره نظام، در نقش خودرو هاي زرهي شناسايي و همچنين خودرو هاي نفر بر زرهي مورد استفاده واقع مي شود.
برخي مدل ها از جمله LAV-25 و مشتقات آن که در خدمت سپاه تفنگداران دريايي آمريکا قرار دارد، با هدف کارايي آبي- خاکي (دوزيست) مجهز به يک سري پروانه هاي مخصوص شده اند. البته توانايي شنا در مدل هاي مذکور محدود به آب هاي سرپوشيده خواهد بود. لازم به ذکر است که نسخه جديدي با نام Piranha V توليد شد که وزني بين 25 و 30 تن داشت و در نهايت به عنوان برنده موقت برنامه FRES ارتش بريتانيا در تاريخ 8 مه سال 2008 معرفي شد.

– MOWAG Piranha 4×4 IB: اين مدل در واقع يک نفر بر زرهي است که به منظور تکميل خانواده Piranha I در سال 1974، به عنوان خودرويي مخصوص شرکت در عمليات هاي سريع شناسايي و همچنين ميدان نبرد طراحي و ساخته شد. Piranha 4×4 IB همچنين قابليت حضور در ماموريت هاي آبي- خاکي را هم دارد که اين ويژگي را مديون پروانه دوقلو خود خواهد بود. عمليات موفقت آميز در محيط هاي آلوده NBC (هسته اي، ميکروبي، شيميايي) يکي ديگر از خصوصيات مهم اين خودرو محسوب مي شود.
Piranha 4×4 IB به نوعي طراحي شده است که بتواند پاسخ گوي نياز هاي نيرو هاي پليس نيز باشد. از طرفي اين خودرو تست هاي متعددي را پشت سر گذاشته و به امکانات متنوعي تجهيز شده است. از آن جايي که روند پيشرفت و بهبود تکنولوژيک اين مدل در راستاي پاسخ به استاندارد هاي نظامي با سرعت زيادي طي شد، حتي يک واحد Piranha با موتور بنزيني نيز به فروش نرسيد. MOWAG Piranha 4×4 IB در موزه نظامي سوئيس (Schweizerisches Militärmuseum Full) نگه داري مي شود.
– MOWAG Piranha IB 6×6: نخستين نمونه ساخته شده از Piranha همين مدل است که به سال 1972 باز مي گردد و به عنوان نقطه عطفي در تاريخچه توليد سري هاي مختلف اين خودرو به حساب مي آيد. دليل اصلي آن نيز نوآوري هاي فني مدرني است که در طراحي اين مدل مد نظر قرار داده شد.
از جمله مهم ترين اين فناوري ها مي توان به سامانه تعليق مستقل و پروانه دوقلو براي ايجاد قابليت حرکت آبي- خاکي اشاره کرد. بدين ترتيب مدل مذکور با سيستم موتوري و امکانات متنوع براي خريداران اصلي همچون ارتش کانادا وارد خط توليد خود شد. در سال 1983 سوئيس مجوزي به منظور ساخت تحت ليسانس اين خودرو را به شيلي فروخت. در ارتش سوئيس Piranha 6×6 براي مقاصد مختلفي همچون خودرو فرماندهي C3، همراه با موشک هدايت شونده ضد تانک بي جي ام- 71 تاو به منظور از بين بردن تانک ها و همچنين به عنوان آمبولانس استفاده مي شود.

– MOWAG Piranha IIIC 10×10: با ادامه روند صعودي افزايش تقاضا براي توليد بيشتر خودرو هاي خانواده Piranha و همچنين توسعه پروژه Mowag Shark (نفر بر زره پوش و حامل سلاح هاي سنگين)، Piranha به حداکثر ظرفيت بارگيري در طراحي خود دست يافت. نسخه Piranha 10×10 که در سال 1994 ساخته شد، تلاشي مجدد به منظور افزايش ظرفيت بارگيري خودرو محسوب مي شود. بدين ترتيب خودروي مذکور به عنوان حاملي براي سلاح هاي سنگين طراحي شد اما تنها تعداد کمي از آن در اختيار ارتش سوئد قرار گرفت.
درخت خانواده
Piranha I: AVGP، LAV-25، ASLAV Type I Piranha II: Desert Piranha، LAV II، Bison، ASLAV Types II and III، Coyote Piranha III: Piranha IIIC، Piranha IIIH، LAV III، Stryker، NZLAV Piranha IV Piranha V
مشخصات MOWAG Piranha IIIC 10×10
محل توليد: سوئيس سال توليد: 1994 انواع: تانک، خودروي فرماندهي C3 وزن: 18،000 کيلوگرم طول: 7.45 متر پهنا: 2.66 متر ارتفاع: 1.98 متر/ 2.17 متر خدمه: 3 نفر؛ راننده، فرمانده و مسئول سلاح جنگ افزار اصلي: برجک Oerlikon GDD BOE به همراه توپ اتوماتيک 35 ميلي متري KDE جنگ افزار ثانويه: MG FN MAG با کاليبر 7.62 ميلي متر و 6 عدد Nebelwurfbecher با کاليبر 76 ميلي متري موتور: Detroit Diesel V6 با قدرت 350 اسب بخار جعبه دنده: Allison MD 3560 P-automatic سرعت: 100 کيلومتر بر ساعت

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۱۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مونته وردی "های اسپید" ؛ سریع ترین خودرو سدان دهه 70 که احتمالا نامش را نشنیده اید! (عکس)

عصر ایران -  مونته وردی نام کمپانی خودروسازی سوئیسی بود که سال 1967 در بازل سوئیس آغاز کرد و در سال 1982 نیز اعلام ورشکستگی کرد. یکی از محصولات شاخص مونته وردی، سدانی با نام "های اسپید 375" بود که در فاصله سال های 1967 تا 1976 در تریم های متنوعی تولید شد. 

شباهت این خودرو به محصولات ایتالیائی مانند فیات و آلفا رومئو اتفاقی نیست زیرا طراحی آن توسط یک کوچ بیلدر در تورین با نام Carrozzeria Fissore انجام شد. در خانواده 375 یک تریم 4 درب حضور داشت که با نام کامل مونته وردی 375/4 شناسائی می شد. 

این سدان اولین بار سال 1971 رونمایی شد. ابعاد بدنه بزرگی داشت برای مثال فاصله بین محورهای آن 3150 میلیمتر بود. برای این مونته وردی از دستگیره های درب فیات 128 استفاده شده بود که آن زمان حواشی خاص خود را به دنبال داشت، چراغ های عقب نیز از آلفا رومئو جیولیا آمده بود!

در بخش پیشرانه، مونته وردی های اسپید 375/4 میزبان تپنده 8 سیلندر 7.2 لیتری هِمی کرایسلر بود که 375 اسب بخار خروجی و 573 نیوتن متر گشتاور داشت تا با نام گذاری های اسپید برای مونته وردی سازگار باشد. بیشینه سرعت 250 کیلومتر برساعت و شاخص صفر تا 100 کیلومتر آن برابر با 6.9 ثانیه محاسبه شد.

با این آمار، مونته وردی سریع ترین سدان 4 درب دهه هفتاد بود. البته با توجه به سال تولید موتورهای مختلفی روی این مونته وردی نصب شد.

مونته وردی ۳۷۵/۴ های‌ اسپید به دلیل طراحی ظریف و لوکس، کابین جادار و راحت و عملکرد فنی عالی، مورد تحسین منتقدان و کارشناسان قرار گرفت.

مونته وردی ۳۷۵/۴ های‌ اسپید به تعداد محدودی تولید شد(بین 28 تا 35 دستگاه) و به همین دلیل، در حال حاضر به عنوان یک خودروی کلکسیونی بسیار ارزشمند شناخته می‌شود.

این خودرو در فیلم‌ ها و سریال‌ های تلویزیونی متعددی حضور داشته است. 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آلفا رومئو P2: این خودرو برای ایتالیائی ها بسیار اهمیت دارد (عکس)

دیگر خبرها

  • مونتاژکاران؛ وارثان بیشتر ارز کشور!
  • همبستگی دانشجویان سوئیسی با غزه
  • قیمت جدید پژو پارس؛ پژو پارس امروز سقوط کرد!
  • خودروسازان چینی ارز دولتی را بلعیده‌اند
  • مونته وردی "های اسپید" ؛ سریع ترین خودرو سدان دهه 70 که احتمالا نامش را نشنیده اید! (عکس)
  • ۱۵ پروژه آموزشی بابلسر نیمه کاره است
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه کاره انتخابات را تمام کنیم
  • ۲۸ پروژه نیمه‌کاره حوزه کتابخانه‌های عمومی در مازندران
  • تولید خودرو در نخستین ماه بهار افت کرد
  • قول وزیر صمت، اجرا نشد/ تولید خودرو در فروردین امسال نسبت به فروردین پارسال کم شد