Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپوتنیک، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به 94 مورد نقض آتش‌بس در مرز دو کشور در 24 ساعت اخیر متهم کرد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان سال‌ها در حال مبارزه بر سر منطقه تحت مناقشه ناگورنو قره‌باغ بوده اند. به باور نویسنده این مطلب، نقض آتش‌بس معمولا با تیراندازی نیروهای ارمنستان و یا شلیک توپخانه‌های این کشور به مواضع نیروهای جمهوری آذربایجان در امتداد خطوط مرزی صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها سه روز پیش، جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به 123 مورد نقض آتش‌بس در طول 24 ساعت متهم کرده بود. یک روز پیش از آن، روز 30 سپتامبر، آذربایجان اعلام کرد ارمنستان این آتش‌بس را 158 بار نقض کرده است.

تاریخچه پیچیده ناگورنو قره‌باغ موجب به بار آمدن خشونت‌‎هایی در این منطقه شده است. این اختلاف نظرها حتی پیش از جدایی و استقلال دو کشور از اتحاد جماهیر شوروی سابق وجود داشت. از سال 2008، درگیری‌های پراکنده برای هر دو طرف خسارت‌های مالی و جانی به بار آورده است.

ناگورنو قره‌باغ که با نام جمهوری آرتساخ نیز شناخته می‌شود، در قرون وسطی بخشی از پادشاهی ارمنستان به شمار می‌رفت و پس از آن در قرن 18 میلادی به عنوان بخشی از قلمرو ایران در زمان قاجار درآمد. امپراتوری روسیه در قرن 19 به این منطقه حمله کرد و آن را تحت سلطه خود درآورد. اما در سال 1918، ارمنستان و آذربایجان که توسط روسیه از ایران جدا شدند، برای مدت کوتاهی از حکمرانی امپراتوری روسیه خارج شدند.

آذربایجانی‌های مسلمان و ارمنی‌های مسیحی پیش از دهه 1920 که به بخشی از اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شدند بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ درگیری‌هایی را تجربه کرده بودند. با این‌حال، علی‌رغم این‌که سه چهارم جمعیت این منطقه را ارمنیان تشکیل می‌دادند، شوروی آن را در قلمرو آذربایجان در نظر گرفت.

چند دهه پس از آن و در سال 1988، ارمنستان از تضعیف شدن شوروی استفاده کرد و از جنبشی به منظور جدایی این منطقه از آذربایجان حمایت نظامی کرد. پیروزی ارمنستان در سال 1994 و اجرای آتش‌بس در پی آن کنترل ناگورنو قره‌باغ را به دست این کشور سپرد. با این‌حال، آذربایجان همچنان ادعای مالکیت بر این منطقه را دارد.

انتهای پیام/

نقض آتش‌بس در منطقه مورد مناقشه قره باغ

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۲۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان میزبان عمر سعید شعبان، وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا و هیات همراه بود.

در این دیدار دو طرف ضمن تشریح ظرفیت‌های حوزه کاری خود درباره دستیابی به توافقی به‌منظور گسترش روابط به‌ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با یکدیگر گفت وگو کردند.

زارع پور، توسعه روابط با کشورهای آفریقای به ویژه تانزانیا را راهبرد دولت جمهوری اسلامی دانست و برای گام بر داشتن در این مسیر اعلام آمادگی کرد.

وی با تشریح فعالیت های وزارت ارتباطات در حوزه هایی چون توسعه ارتباطات، پست، پست بانک و صنعت فضایی، تأکید کرد: هر یک از این حوزه‌ها به‌ویژه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، توسعه فناوری اطلاعات و صنعت فضایی به‌طور جداگانه می‌توانند به سرفصلی برای آغاز همکاری‌های مشترک دوجانبه در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شود.

وزیر ارتباطات همچنین آمادگی کشورمان را برای توسعه ارتباطات ثابت در تانزانیا بر پایه شبکه فیبرنوری و توسعه دولت الکترونیکی اعلام کرد.

وی در پایان خواستار تشکیل کارگروهی مشترک با حضور معاونان وزرای دو کشور برای بررسی موضوعات همکاری دوجانبه و نهایی کردن توافقات این نشست شد.

عمر سعید شعبان، وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا نیز در این دیدار ابتدا از مهمان نوازی دولت جمهوری اسلامی ایران و فراهم کردن امکان دیدار صمیمانه با رئیس جمهوری تقدیر کرد.

وی افزود: میزبانی و مهمان نوازی دولت جمهوری اسلامی نشان از اهمیت روابط این کشور با کشورهای آفریقایی دارد و ما نیز با درک این اهمیت آماده توسعه روابط هستیم.

وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا با انتقاد از انحصار پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی غربی، تاکید کرد: پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی غربی اکنون به تهدیدی علیه بنیان خانواده ها تبدیل شده است و همین امر ضرورت راه اندازی پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی بومی متناسب با فرهنگ کشورمان را بیش از پیش نشان می دهد.

وی با اشاره به توانمندی شرکت های ایرانی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ابراز امیدواری کرد که تانزانیا بتواند از ظرفیت های شرکت های فعال در این حوزه بهره مند شود و این قول را داد که این ظرفیت را برای توسعه روابط دو کشور به کار ببرد.

وزیر تجارت و توسعه صنعتی تانزانیا در خاتمه از آموزش دانش آموزان تانزانیایی توسط اپراتورهای ایرانی در راستای مسوولیت اجتماعی تقدیر و تشکر کرد.

کد خبر 6093741 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • ارامنه معترض به مرزبندی جدید ارمنستان و آذربایجان، بزرگراهی را مسدود کردند
  • علی‌اف: صلح در قفقاز جنوبی تنها از طریق عادی‌سازی روابط باکو-ایروان حاصل می‌شود
  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • بررسی توسعه روابط ایران و تانزانیا در حوزه ارتباطات و فناوری
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • حال مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس ایرانی در ارمنستان مساعد است