Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ مجتمع آساک دوچرخ قوچان، به عنوان بزرگترین کارخانه دوچرخه سازی خاورمیانه و شناسنامه اقتصادی این شهرستان در شرایط نابسامانی به سر می‌برد، به طوری که مالک کارخانه قریب به ۷۰۰ میلیارد ریال به سیستم بانکی بدهکار بوده و کارگران این مجتمع ۱۷ ماه حقوق دریافت نکرده اند و در شرایط بسیار نامناسبی زندگی می‌کنند و کارخانه نیز تعطیل شد


مجتمع صنعتی دوچرخه سازی قوچان با نام تجاری"آساک دوچرخ"با سرمایه ۲۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال بصورت سهامی عام و با سرمایه گذاری ۵/۹۱ درصدی بانک صنعت و معدن و شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن و ۵/۸ درصدی مردم قوچان، در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار در سال ۱۳۶۲ طرح ریزی و در ۲۲ مهرماه ۱۳۷۷ با ظرفیت تولیدی ۳۰۰ هزار دستگاه دوچرخه در سال به بهره برداری رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




پیش از واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی بیش از ۲۰۰ نفر در این کارخانه مشغول به کار بودند، اما از زمانی که کارخانه آساک دوچرخ به بخش خصوصی واگذار شد مشکلات این خانه غول آسا نیز شروع شد.


حقوق کارگران این کارخانه ۲۲ ماه پرداخت نشد، همچنین ۲۵ ماه بیمه واریز نشد و طی سه سال اخیر هیچگونه پاداش و عیدی نیز به کارگران پرداخت نشده است.

به گفته کارگران با دریافت ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات توسط مالک کارخانه طی ماه‌های اخیر برای راه اندازی مجدد کارخانه انجام شد که ۲۰ درصد از این تسهیلات بانکی یعنی حدود ۱۲ میلیارد ریال بصورت ریالی به وی پرداخت شد تا معوقات کارگران و کارخانه پرداخت شود، اما متاسفانه فقط ۱۰ درصداز این مبلغ و حدود ۱۲۰ میلیون تومان از معوقات کارگران پرداخت شد.


طبق گفته مسئولین ۸۰ درصد تسهیلات نیز برای خرید قطعات هزینه شده که سه محموله آن وارد کارخانه شد و ۵ تا ۷ محموله دیگر به دلیل بدهی مالیاتی مالک کارخانه در گمرگ توقیف شد


اکنون جلسات متعددی برای راه‌اندازی و رسیدگی به مشکلات این کارخانه و کارگران آن برگزارشده است که یکی از این جلسات با حضور مسؤولان ارشد شهرستانی و مدیران اصلی کارخانه به‌صورت محرمانه برگزار و سپس مدیران در محل این مجتمع حاضرشده تا بازدیدی میدانی به عمل آوردند.

مدیرعامل کارخانه آساک دوچرخ قوچان در جریان بازدید از این مجتمع، سالن‌های مختلف تولید قطعات و دپو شده نشان داده و خلاصه وضعیت کارخانه در گذشته توضیحاتی دادند مسؤول خط تولید این مجتمع مدعی شد پرسه تأمین قطعات از خارج کشور طولانی و باید محموله‌های موجود در بندر هرچه زودتر ترخیص شود.

وی معتقد بود قطعاتی که کارگران به‌عنوان مطالبات خود از کارخانه بیرون برده بودند نیز باید برگردد و با تأمین قطعات موردنیاز حتی کوچک‌ترین آن‌ها نظیر پیچ و واشر می‌توان دوهفته‌ای این مجتمع تولیدی را راه‌اندازی کرده و به خروجی نهایی رساند.

این کارخانه در توقیف دستگاه قضایی قرار دارد، اما مسؤولان به دنبال حل مشکل کارگران و راه‌اندازی مجدد آن هستند که در این میان مدیرعامل این کارخانه در پایان بازدید سه تعهد ارائه و ملزم به رعایت آن‌ها شد و مطالبات کارگران را در ابتدای کار پرداخت نماید.

اگر مدیر این مجتمع نتوانست کارخانه را اداره و مطالبات کارگران را پرداخت کند همچنین با ارائه تعهدی محضری باید کارخانه را به قیمت کارشناسی دادگستری واگذار کند.


امیدواریم در روز‌های نزدیک این واحد تولیدی که زمانی نزدیک به ۲۰۰ کارگر به‌صورت مستقیم در آن کار می‌کردند و اشتغال‌زایی مناسبی را در منطقه به وجود آورده بود به تعهدات خود عمل کرده و بار دیگر شاهد رشد و رونق بزرگ‌ترین مجتمع دوچرخه‌سازی خاورمیانه در قوچان باشیم.


انتهای پیام// ح. خ

مدیرعامل مجتمع آساک دوچرخ با قبول تعهداتی ملزم به راه‌اندازی مجدد این کارخانه شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۴۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارخانه هایی که بسیج کارگری دارند تعطیل نشده اند

مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور گفت: بسیج کارگران و کارخانجات کشور طی سالیان گذشته نهایت تلاش خود را در راستای جلوگیری از تعطیلی و نیمه تعطیل شدن کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به کار گرفته و در این عرصه، دستاوردهای زیادی به دست آورده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،حمیدرضا اله‌بداشتی، مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور در نشست خبری با  اصحاب رسانه با اشاره به در پیش بودن هفته کار و کارگر، بیان داشت: برنامه‌های هفته کار و کارگر امسال از روز 4اردیبهشت با تجدید میثاق کارگران، کارفرماها، تشکل‌های کارگری و مسئولان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام راحل آغاز خواهد شد. دیدار جامعه کارگری با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته کار و کارگر خواهد بود.

مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات با اشاره به پیش بینی برنامه‌های مختلف در هفته کار و کارگر با موضوعات فرهنگی، رفع موانع تولید، گفت: در سال 1403، شهید ابراهیمی به عنوان شهید شاخص جامعه کار و تولید مشخص شده است.

وی با اشاره به پیش بینی برنامه‌هایی در هفته کار و کارگر با حضور جامعه کارگران و کارفرمایان، گفت: تلاش ما این است که از این فرصت پیش آمده برای افزایش تعامل میان کارگران و کارفرمایان، طرح مسائل و مشکلات جامعه کارگری و پیدا کردن راهکار برای حل مشکلات موجود، نهایت بهره را ببریم‌.

اله‌بداشتی  از خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی بسیج کارگران و کارخانجات با هدف رفع موانع تولید و رفع مشکلات کارگران نیز خبر داد و گفت: میزهای خدمت بسیج کارگران و کارخانجات نیز طی روزهای آینده در دو حوزه رفع موانع تولید و رفع مسائل و مشکلات کارگران برپا خواهند شد.

وی تصریح کرد: بسیج کارگران و کارخانجات کشور به عنوان یک قشر تخصصی دارای به صورت مستمر و هفتگی با تشکل‌های مختلف در ارتباط بوده و ضمن استماع مشکلات و مسائل آنها، تدابیر لازم را برای این مسائل اتخاذ می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های پیشرفت بسیج کارگران و کارخانجات در استان‌ها، گفت: این نمایشگاه‌ها یک‌ یا دو بار در طول سال و در مناسبت‌هایی همچون دهه فجر و هفته بسیج برگزار می‌شود.

اله‌بداشتی با بیان اینکه دشمن طی مدت اخیر تمام تلاش خود را کرد که با اعمال تحریم‌های ظالمانه، چرخه‌های تکنولوژی و تولید را در کشور ما را محدود کند، گفت: به فضل الهی و با تلاش‌ها و مجاهدت‌های خالصانه و هوشمندانه فعالان عرصه تولید و کارگران کشور عزیزمان، شاهد هستیم که تحریم‌های دشمن در این عرصه ناکام ماند.

وی‌ افزود: بسیج کارگران و کارخانجات کشور طی سالیان گذشته نهایت تلاش خود را در راستای جلوگیری از تعطیلی و نیمه تعطیل شدن کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به کار گرفته و در این عرصه، دستاوردهای زیادی به دست آورده است.

اله‌بداشتی با بیان اینکه هیچکدام از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که بسیج کارگران در آنجا حضور دارد و فعال است، به تعطیلی کشیده نشده‌اند، گفت: یکی از اهداف امسال بسیج کارگران و کارخانجات، این است که تمامی فعالیت‌ها و اقدامات موفقیت‌آمیز سال گذشته را با ظرفیت‌های بیشتری برگزار کنیم.

وی همچنین از تهیه و‌ توزیع 830جهیزیه به همت بسیج کارگران و 780هزار ساعت شیفت ایثار بسیج کارگران در سال گذشته خبر داد و گفت: گروه‌های جهادی بسیج کارگران و کارخانجات، در روز درختکاری اخیر (15اسفند 1403) نزدیک به 10میلیون نهال کاشتند و در روز اربعین سال گذشته نیز 82موکب برپا کردند.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازگشت کارگران «فروآلیاژ» ازنا به کار
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • کارخانه هایی که بسیج کارگری دارند تعطیل نشده اند
  • نقش برابر مردم و مسوولان برای ماندگاری سینما در قوچان
  • احداث مجتمع فرهنگی و ورزشی ویژه کارگران در ارومیه
  • راه اندازی مجدد کارخانه آسفالت شهرداری مهاباد
  • تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران؛ آنچه مصوب شد اجرایی است
  • خبر مهم وزیر کار درباره افزایش مجدد دستمزد کارگران در ۱۴۰۳
  • تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران
  • وزیر کار افزایش مجدد حقوق کارگران را تکذیب کرد