Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران -ایرنا - پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی در یادداشتی آثار راهبردی سنت حسنه «اهدای خون» در ایام محرم از منظر او را بررسی کرده و آن را تاسی به امام حسین(ع) و ایثارگری در سایه احیای مکتب حسینی دانسته است.

به گزارش ایرنا از سازمان انتقال خون در این یادداشت که روز پنج شنبه منتشر شده است در مفهوم «سنت حسنه» اهدای خون به موضوعاتی چون : رسالت خطیر سازمان انتقال خون در اطلاع رسانی بیشتر و ترغیب مردم به اهدای خون،اهدای خون در محرم؛ تمرین تداوم و ترویج روحیه ایثارگری،طرح«نذر خون»در محرم؛ تأسی به امام حسین(ع) در حیات بخشی به نظام اجتماعی ،«نذر خون»؛ نذری از جنس ایثار، نوعدوستی و نجات آحاد جامعه ،«نذر خون»؛ ایثار گری در سایۀ احیای مکتب حسینی و نذر اهدای خون؛ تجلی مشارکت در زندگی جمعی پرداخته و تاکید شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این یادداشت آمده است : بی شک پویایی زندگی اجتماعی‏ به شکل خدمات‏ متقابل جلوه ‏گر می ‏شود، و بروز و ظهور آن، در خدمات متقابل هر فرد یا هر قشری نسبت به افراد و اقشار دیگر است.در این میان امام حسین‏ (ع)به عنوان الگوی کامل زندگی، در راستای اصلاح مفاسدی که پس از رحلت پیامبر (ص)در جامعه رخ داده بود دست رد بر سینه یزید برای بیعت با او زد، و تصمیم گرفت با بازگرداندن نظمِ لازمِ سابق به زندگی فردی و اجتماعی‏ مردم، خاطرات وسنت ‏های دوران حضرت رسول را زنده کند.آن حضرت با تقدیم خون‏ خود این وظیفه بزرگ را انجام داد و درخت نوپای اسلام را آبیاری کرد، و آن را از نابودی نجات‏ داد.
درادامه این یادداشت آمده است : حال برگزاری مناسک دینی به ویژه آئین عزاداری امام حسین(ع) از اعظم شعائر اسلامی است که باید با عظمت برگزار شود و با عقل و درایت جلوی کارهایی که باعث می شود این برنامه از عظمت بیفتد گرفته شود. که در صورت تحقق این مهم پیشرفت در مسائل اعتقادی و اجتماعی حاصل خواهد شد‏.لیکن با این اوصاف چند صباحی است پدیده شوم قمه زنی و آسیب رسانی به بدن از جمله چالش هایی است که انتشار تصاویر آنان در فضای مجازی موجبات وهن اسلام و ساحت اجتماعی اسلام را فراهم کرده است.
در متن مزبور سوال شده است: آیا قمه زدن واجب است؟ آیا زنجیر تیغه دار که موجب می گردد بدن عزداران تا پاهایشان غرق خون شود، جزو واجبات است؟ بی تردید این عمل نه تنها واجب نیست، بلکه قطعا حرام است و در این زمینه باید دانست دو شبهه جدی حرمت در آن قرار دارد: 1. شبهه لاضرر ، 2. شبهه وهن اسلام در جوامع بشری.
در حالیکه بر مبنای اصل کلی ‏ «قاعده لا ضرر» ؛ هر حکم و قانونی که سبب زیان فرد یا جامعه شود باید محدود و مسدود گردد.لذا برای برون رفت از این چالش باید سنت های حسنه مفید اجتماعی‏ را جایگزین این اقدام خرافی و غیر عقلانی کرد، که در این میان سنت حسنه اهدای خون به ویژه در ایام محرم و صفر از اهمیت بالاتری نسبت به دیگر امور برخوردار است به ویژه آنکه خون‏، یک رکن مهم حیات‏ و هستی ما است و نوسانات سلامت! و بیماری ما، در خونمان منعکس می‏شود و از طریق میزان فشار خون و ترکیبات مختلف آن قابل تشخیص است.

**تاملی در مفهوم «سنت حسنه»
در آموزه های روایی تاکید شده است کسی که سنت حسنه ‏ای بگذارد به تعداد کسانی که به آن عمل می ‏کنند اجر و پاداش برای سنت گذار از سوی خداوند داده خواهد شد بی آنکه از ثواب آنها چیزی کاسته شود و آنها که سنت سیئه می‏ گذارند به تعداد کسانی که به آن عمل می‏ کنند وزر و گناه در نامه اعمال آنها نوشته می‏شود بی آنکه چیزی از گناهان آنها کم شود و این در واقع از مسأله تسبیب و تعاون بر خیر و شر سرچشمه می‏گیرد، زیرا می‏دانیم گاه انسان عملی را باالمباشره انجام می‏دهد و گاه بالتسبیب و ایجاد سنت خوب و بد نوعی تسبیب است.
البته مسأله سنّت‏ های اجتماعی ارتباطی به بدعت ندارد آن‏گونه که بعضی از وهابیون کوته ‏فکر می ‏پندارند، زیرا بدعت چیزی است که به شارع مقدس و قرآن و سنّت پیغمبر نسبت داده شود و جزء آن نیست؛ لیکن سنّت‏ ها نوعی بدعت‏ های عرفی و اجتماعی است که بدون اسناد به شرع مقدس گذارده می‏ شود که اگر در مسیر اهداف شرع باشد (مانند اهدای خون به نیازمندان، نوازش یتیمان و کمک به محرومان) سنّت‏ حسنه‏ محسوب می ‏شود و مطلوب است و اگر بر ضد آن باشد (مانند زنده به‏ گور کردن دختران که از سنّت‏ های جاهلی بود...) سنّت سیئه و نامطلوب محسوب می شود.


**رسالت خطیر سازمان انتقال خون در اطلاع رسانی بیشتر و ترغیب مردم به اهدای خون
با توجه به اهمیت اقدامات و فعالیت های سازمان انتقال خون، باید در باره اهمیت اهدای خون و آثار و فوایدی که برای انسان دارد، هرچه بیشتر اطلاع رسانی شود و مردم بدانند که اهدای خون، موجب سلامتی انسان می شود.
لیکن در عمل اطلاع‌ر سانی‌ های سازمان انتقال خون برای تشویق مردم به این کار ناکافی است و باید اقدامات بیشتری در این زمینه برای ترغیب مردم به اهدای خون صورت گیرد تا عده‌ای به جای اینکه در ماه محرم به قمه زنی مشغول شوند به عشق و یاد امام حسین(علیه السلام) برای نجات جان دوستداران این حضرت خون اهدا کنند.
برای تحقق این مهم ، اتوبوس های سیار اهدای خون راه خوبی برای تشویق مردم به مشارکت در این امر به شمار می آید
البته وظایف سازمان انتقال خون به جهت نجات جان انسان‌ها نیز مهم تلقی می گردد؛ لذا دست‌اندرکاران سازمان انتقال خون باید در انجام آزمایشات دقیق عمل کنند تا بوسیله این کار مقدس، بیماری های عفونی به انسان‌های دیگر انتقال نیابد.

**اهدای خون در محرم؛ تمرین تداوم و ترویج روحیه ایثارگری
در تاریخ ملت ها روزهایی پیش می‏آید که بدون ایثار و فداکاری و دادن قربانیان بسیار خطرات بر طرف نمی ‏شود، و اهداف بزرگ و مقدس محفوظ نمی‏ ماند، اینجا است که گروهی مؤمن و ایثارگر باید به میدان آیند، و با نثار خون‏ خود از آئین حق پاسداری کنند، در منطق اسلام به اینگونه افراد «شهید» گفته می‏ شود.
حال در ساحت اجتماعی نیز نیز می توان ایثار گری نمود؛ زیرا مساله اهدای خون به بیماران، فراتر از انواع بیماری ها بوده و اگر خون به انسان نرسد باعث مرگ انسان می شود، لذا مردم ایثارگر ایران اسلامی بر اساس آموزه های دینی، خون خود را بدون هیچ چشم داشتی به نیازمندان اهدا می کنند.

**طرح «نذر خون»در محرم؛ تأسی به امام حسین(ع)در حیات بخشی به نظام اجتماعی
بی شک قمه زنی در جامعه اسلامی مطرود است و راه رسیدن به امام حسین(ع)قمه زدن نیست؛ زیرا امام حسین(ع)با این نوع حرکات که اسلام را به مخاطره بیندازد و باعث تضعیف اقتدار و عزت و آبروی اسلامی شود مخالف است.
مسلمانان باید بدانند که قمه زنی عملی است که شادی دشمنان ما را فراهم می‌کند، اسلام مکتبی است که با خود زنی و آزار و اذیت به بدن ، آن هم عمدا، مخالف است و این نوع حرکات عزت اسلام را در جهان زیر سوال می‌برد و باعث می‌شود چهره زشتی از اسلام در جامعه جهانی به نمایش در بیاید.در حالی قیام امام حسین(ع) برای زنده نگه داشتن اسلام بود نه تخریب اسلام، قمه زنی وجهه اسلام را تخریب می‌کند.
از آنجا که امام حسین(ع) با قیام خود حیات دوباره به اسلام و مسلمانان بخشیده است؛ لذا شایسته است شیعیان با اهدای خون در قالب سنت حسنۀ «نذر خون» به سرور و سالارشان امام حسین(ع) اقتدا کنند، زیرا اهدای خون نجات دادن جان یک مومن است.
به تعبیر قران کریم و آیۀ«وَ مَنْ احیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعاً؛ و هرکس انسانی را از مرگ رهایی بخشد چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است».اهدای خون به یک نیازمند، نشان دهنده همبستگی افراد و اعضای پیکر جامعه انسانی است که احیاء یک فرد،روی همه اجتماع اثر می‏گذارد و «فرد به این صورت، عین اجتماع» می‏شود.

**«نذر خون»؛ نذری از جنس ایثار، نوع‌دوستی و نجات آحاد جامعه
بی شک همواره باید عده ای خون خود را برای نجات جان بیماران اهدا کنند. زیرا امروزه اهدای خون مقدمه ی نجات جان انسانی می شود. لذا این سنت حسنه در سابق منفعت محلله ی مقصوده نداشته است ولی امروزه داردو در حال حاضر که خون‏ برای نجات‏ جان بیماران مصرف می‏شود و دارای منافع حلالی است، حتی خریدوفروش آن نیز مانعی ندارد لذا برخی افراد به جای قمه زنی که موجب وهن اسلام است، بهتر است اهدای خون داشته باشند.
بدین ترتیب کسی که بخاطر ایثار، نوعدوستی و عاطفه انسانی، دیگری را از مرگ نجات بخشد در واقع همه انسانها را نجات داده است؛ زیرا این آمادگی را دارد که این برنامه انسانی و ایثار و فداکاری خود را را در مورد هر بشر دیگری انجام دهد، او علاقمند به نجات انسانهای بی‏گناه است و از این نظر برای او این انسان و آن انسان تفاوت نمی‏کند و با توجه به فراز قرآنی،« فَکَأَنَّما ...» استفاده می‏شود که جامعه انسانی در حقیقت یک واحد بیش نیست و افراد آن همانند اعضای یک پیکرند.
احیای یک نفس سبب احیای سایر اعضای این پیکر است، زیرا هر کس به اندازه وجود خود در ساختمان مجتمع بزرگ انسانی و رفع نیازمندی های آن اثر دارد بعضی بیشتر و بعضی کمتر. لذا کار او آن قدر با ارزش است که همسنگ نجات جامعه بشریت خواهد بود.


**«نذر خون»؛ ایثار گری در سایۀ احیای مکتب حسینی
هر چند عزاداری خامس آل‏عبا علیه السلام از افضل قُربات است و سبب احیای مکتب حسینی و بقای شریعت می‏ شود، ولی بر مؤمنین لازم است این عمل ارزشمند را با امور موهن و زننده و ناپسند آلوده نسازند. از قمه‏ زدن و حرکاتی که موجب وهن شیعه در جهان است و بهانه به دست دشمن می‏دهد و ضرر و زیان بر بدن وارد می‏کند، دوری کنند.
به یقین کسانی که قمه می‌زنند با این عمل در شرایط فعلی به مکتب اهل بیت(علیه السلام) ضربه می‌زنند و آثار سوء آن مشهود است.
حال چه بهتر که خون خود را به مراکز انتقال خون هدیه کنند. که در این صورت نشان دهنده ایثار و فداکاری و از خودگذشتگی است، همانگونه که در واقعه کربلا ، جانبازی حسین‏ بن علی (علیه السلام) در بین اولیاء و گذشتن او از همه چیز خود در حالی که شرایط برای صلح و رسیدن به مقامات دنیوی آماده بود زبانزد خاص و عام است.لذا در زیارت اربعین می خوانیم:«وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ...؛ امام حسین‏ علیه السلام خون قلبش را در راه تو داد (و نهایت ایثار و فداکاری را کرد).

**نذر اهدای خون؛ تجلی مشارکت در زندگی جمعی
اهدا کردن خون واجب کفایی است؛ زیرا اهدای خون، اهدای زندگی است بنابراین انجام این وظیفه بر هر مسلمانی واجب کفایی است.
از سوی دیگر باید دانست خون مایه حیات است و حیات و ممات انسان در درجه اول به خون وابسته است، زیرا تمام سلول‌های انسان از طریق خون تغذیه می‌شوند، در واقع خون، مادر تمامی دستگاه‌ها و سلول‌های انسان است.
لذا اهدای خون یکی از وظایف انسان‌هایی است که شرایط اهدای خون را دارند؛ در واقع یکی از مهمترین کارهای جامعه بشری برای همنوعان خود است، لذا، اهدای خون وظیفه همگانی است که نشان دهندۀ اشتراک‏ در زندگی‏ جمعی و همکاری در همه شؤون حیات انسانی است.

**سخن آخر
در خاتمه باید گفت این ادعا که خونی که از بدن سینه زنان و عزاداران، به سبب قمه‏ زدن و غیره، بیرون می ‏آید، باعث تبرک و شفای مریض ها و مانند آن می‏شود! هیچ پایه و اساسی ندارد، بلکه این کار سندی بر ضد عاشوراست و برای ضد عقلانی جلوه دادن عاشوراست و باید همه از این کارها بپرهیزند، و به صورت عقلانی عزاداری شودیعنی عزاداری به صورتی باشد که باعث هتک دین و مقدسات نشود.و منجر به جراحت و خونریزی نشود.
با این تفاسیر اهدای خون و سنت حسنۀ«نذر خون» به ویژه در ایام محرم و صفر، با توجه به اهمیت و حساسیت نجات جان انسان ها، از مهمترین خدمات در جامعه اسلامی است و کسانی که از طریق اهدای خون جان انسانی را نجات می‌دهند در واقع به یکی از توصیه‌های اسلام عمل کرده‌اند.
به گزارش ایرنا سازمان انتقال خون چندسالی است که ازابتدا محرم تا اربعین و پایان ماه صفر از تمامی کسانی که تمایل به اهدای خون به منظور کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن دارند ثبت نام می کند و در این ایام اهدا کنندگان و عزاداران حسینی با مراجعه تدریجی به مراکز انتقال خون ؛خون خود را اهدا می کنند .
همچنین پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با همکاری سازمان انتقال خون جهت دعوت عموم عزاداران حسینی به سنت حسنه اهدای خون، پویشی با عنوان #ایثار_ادامه_دارد راه اندازی کرده است .
اجتمام**2181**1823 تنظیم : ناهید حاجی خانی ** انتشار: طاهره نبی اللهی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۴۹۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی مسول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هزار و چهارصد و هشتاد و سومین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، مرحوم عباس نوری، بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان قائم (ع) مشهد پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: کلیه‌های زنده یاد نوری برای پیوند به یک بیمار نیازمند کلیه به شهر شیراز منتقل شد.

مسول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کبد این بیمار مرگ مغزی نیز در بیمارستان منتصریه به بانویی۳۸ ساله ساکن مشهد که سال‌ها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، پیوند شد.

دکتر خالقی افزود: همچنین قرنیه‌های این بیمار مرگ مغزی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ارسال شد.

واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال‌شرق کشور را زیر پوشش دارد، از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

دیگر خبرها

  • نجات جان ۶ بیمار با اهدای اعضای بیمار ۴۴ ساله مشهدی
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار
  • طلوع خورشید اسلام، روح نشاط و امید در کالبد زن دمید
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • اساتید مدرسه علمیه بوشهر تجلیل شدند
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • تربیت شدگان مکتب اسلام بهترین ذخایر آن هستند
  • رسانه های غربی می خواهند پیروان اهل‌بیت را خشونت‌طلب معرفی کنند
  • شهید مطهری فرقان انقلاب بود