Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطمئنا توریستی که با کفش و حجاب نامناسب وارد اماکن مقدس شده و بر منبر مسجد می‌‌نشیند اطلاعی از آداب حضور در مسجد ندارد و وظیفه این آگاه سازی بر عهده مسئولان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، هیئت عزاداری جانبازان تبریز مدت‌هاست که جلسات عزاداری خود را در مسجد کبود برگزار می‌کند ولی در آستانه هفته دفاع مقدس، اولین جلسه‌ی این هیئت در ماه محرم الحرام با درهای بسته‌ی مسجد کبود مواجه شد و اعتراض یادگاران هشت سال دفاع مقدس را در پی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جلوگیری از ورود خودروی جانبازان به محوطه‌ی مسجد کبود

با رسانه‌ای شدن قضیه بسته بودن درب مسجد کبود به روی عزاداران، روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی استان طی اطلاعیه‌ای این موضوع را به شدت تکذیب کرد و اعلام کرد: «درب اصلی مسجد کبود به منظور تردد عزادارن حسینی و جانبازان گرامی باز بوده و مشکلی برای حضور و عزاداری مردم عزیز عزادار وجود ندارد و تصویر منتشر شده مربوط به درب آهنی محوطه مسجد کبود بوده که به منظور عدم تردد خودرو به محوطه و آسیب های ناشی از آن بسته شده است.»

پس از این ماجرا، جلسات دهه‌ی اول محرم هیئت جانبازان تبریز در مسجد کبود برنامه‌ریزی و برگزار شد اما این‌بار انتشار فیلمی از حضور گردشگران خارجی در داخل مسجد کبود بدون رعایت به شئونات منبر و مسجد آن‌هم در زمان برگزاری نماز جماعت، اعتراض مردم و برخی مسئولین را در پی داشت.

حضور گروهی از گردشگران خارجی هنگام برپایی نماز جماعت بدون رعایت حجاب در مسجد کبود تبریز و بی حرمتی به منبر این مکان مقدس، واکنش تند امام جمع تبریز را در پی داشت؛ حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم در این خصوص بیان داشت: با هرگونه بی‌حرمتی برخورد خواهیم کرد.

اجازه نمی‌دهیم به نام میراث فرهنگی هر کاری دوست دارند انجام دهند

وی افزود: در فضای مجازی مشاهده کردیم یکسری از گردشگران خارجی با حضور بدون حجاب به مسجد و منبر توهین کرده‌اند، هیچ‌وقت این اجازه را به مسؤولان ذی‌ربط نخواهیم داد تا به منبر و مسجد توهین کنند، ما نهایت همکاری را برای رعایت مقررات میراث فرهنگی می‌کنیم ولی معنایش این نیست که اجازه بدهیم به نام میراث فرهنگی هر کاری دوست دارند انجام بدهند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ما نهایت همراهی و همکاری را می‌کنیم و می‌گوییم مقررات میراث فرهنگی محترم بوده و همه باید رعایت کنند، اینکه مسجد کبود فیروزه جهان اسلام بوده و مقررات و نحوه نگهداری باید رعایت شود، کاملا درست است؛ اما این که با کفش بر روی فرش‌های سجاده‌ای قدم بگذارند و بر روی منبر بروند و نهایت بی‌احترامی را به منبر کنند، جایز نیست و ما ساکت نخواهیم ماند.

هیچ‌وقت اجازه توهین به منبر و مسجد را نخواهیم داد

حجت الاسلام آل هاشم تصریح کرد: هیچ‌وقت اجازه توهین به منبر و مسجد را نخواهیم داد، این اولین هشدار به مسؤولان سازمان میراث فرهنگی بود که در صورت عدم رعایت مسائل از سوی مسؤولان ذی‌ربط به وظیفه خودمان عمل خواهیم کرد.

تعطیلی بازدید گردشگران از مسجد بعد از انتقاد امام جمعه تبریز

پس از هشدار جدی امام جمعه در خصوص ضرورت حفظ حرمت مسجد و منبر و جلوگیری از بی‌حرمتی نسبت به آن، اداره میراث فرهنگی استان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد بازدید گردشگران از مسجد کبود هنگام اقامه‌ی نماز به مدت 20 دقیقه تعطیل خواهد بود.

عباس دانش آرا مسئول هیئت عزاداری جانبازان تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار زیتون تصریح کرد: سال‌های متمادی است که جلسات هیئت جانبازان روزهای چهارشنبه هر هفته و در مناسبت‌های مختلف در محل مسجد کبود برگزار می‌شود.

جلوگیری از ورود خودروی جانبازان به محوطه مسجد توسط میراث فرهنگی

وی افزود: مستحضرید که جانبازان عزیز بعلت داشتن مشکلات جسمی، نیاز دارند تا با ماشین به محوطه مسجد بیایند ولی از آغاز دهه اول محرم امسال علی‌رغم اعلام و هماهنگی قبلی، درب فلزی ماشین‌رو توسط مسئولان با زنجیر بسته شد در صورتی که ورود ماشین به محوطه مسجد که سالهاست انجام می‌شد، هیچ منعی نداشته و به بافت مسجد و استحکام آن نیز صدمه‌ای نمی‌زند.

دانش آرا تأکید کرد: پس از رایزنی با مسئولان، تنها به جانبازان ویلچری اجازه ورود با خودرو را دادند در حالی که جانبازان مختلفی داریم که مثلا نابینا است و به آوردن خودرو به محوطه‌ی مسجد محتاج هستند ولی این اجازه را نمی‌دهند.

بی‌توجهی متولیان گردشگری استان به بی‌حرمتی به مسجد و منبر

مسئول هیئت امنای مسجد کبود در رابطه با ویدیویی که اخیرا از بی‌حرمتی گردشگران خارجی به مسجد منتشر شده است، گفت: این اتفاقات زیاد رخ می‌دهد و این بار استثنائاً بی‌احترامی صورت گرفته توسط فردی فیلمبرداری شده است. متولیان میراث فرهنگی هیچگونه توجهی به این مسائل ندارند و در حالی که چندین بار تأکید کرده‌ایم که از ورود به روی فرش‌ها با کفش خودداری شود، به این مسئله توجهی نمی‌شود.

سنگ‌اندازی مقابل اقامه نماز و برپایی مراسمات مذهبی

وی افزود: برای اقامه نماز و برگزاری مراسمات مذهبی با مشکلات مختلف روبرو هستیم، بیان داشت: یک روز سیستم صوتی را جمع‌آوری می‌کنند، سیم بلندگو ها را قطع می‌کنند یا در تابستان پنجره‌ها را می‌بندند تا از تهویه‌ی هوا جلوگیری شود. برای برگزاری مراسمات مذهبی یا اقامه نماز بنر می‌زنیم که بنر را پاره می‌کنند، این‌ها شنیده‌ها نیست بلکه خودمان به چشم دیده‌ایم.

مسجد کبود را تبدیل به پادگان کرده‌اند/ نمازگزاران از حضور در مسجد پشیمان می‌شوند

دانش آرا تأکید کرد: مقابل مسجد سرباز و دژبان گذاشته‌اند و تبدیل به پادگان شده است. این وضعیت باعث شده که دید بدی نسبت به مسجد پیدا کنند. از چند نفر شنیده‌ام که به‌خاطر بازجویی‌های قبل از ورود به مسجد، از حضور در مسجد صرف نظر کرده است و همین موضوع باعث کم‌رونق شدن نماز و دیگر مراسمات شده است.

میراث فرهنگی به‌جای دخالت‌ در برگزاری مراسمات، برای مسجد یک سرویس بهداشتی بسازد تا شاهد رفع حاجت کنار دیوار مسجد نباشیم

رئیس هیأت امنای مسجد کبود اظهار داشت: میراث فرهنگی با وجود این همه دخالت و سنگ اندازی مقابل برگزاری مراسمات مذهبی، بگوید در آستانه‌ی تبریز2018 چه‌کاری برای مسجد کبود انجام داده است؟ در حالی که رویداد تبریز2018 در حال آغاز است، مسجد کبود فاقد سرویس بهداشتی بوده و شاهد آن هستیم که گردشگران بعلت نبود دستشویی در اطراف مسجد و دیوارهای آن رفع حاجت می‌کنند.

از اوقاف گلایه‌مندیم/ بی‌توجهی میراث فرهنگی به تفاهم‌نامه منعقد شده

وی خاطرنشان کرد: از اوقاف هم گلایه‌مند هستیم، در حالی که تمامی مساجد تحت نظر اوقاف هستند، مسجد کبود وضعیت متفاوتی دارد. انتظار داریم به این وضع رسیدگی شود. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که در زمان امام جمعه سابق منعقد شد، مقرر شد میراث فرهنگی تنها به امور نگهداری مسجد رسیدگی کرده و امور مربوط به برگزاری مراسمات مذهبی را هیئت امنای مسجد بر عهده گیرد که این تفاهم نامه اجرایی نمی‌شود.

با این وضع بهتر است نام مسجد کبود را به موزه کبود تغییر دهند

دانش‌آرا عنوان کرد: با وجود اینکه برگزاری مراسمات مذهبی به هیئت امنا تفویض شده، برای برگزاری یک مراسم مثلا در عید غدیر باید ده‌ها بار نامه‌نگاری کنیم. مسجد کبود را تبدیل به موزه کرده‌اند و اگر قرار است این روند ادامه یابد، بهتر است کتیبه را تعویض کرده و عنوان موزه را بجای مسجد استفاده کنند.

اما مدیر کل میراث فرهنگی استان پس از این ماجرا و واکنش تند امام جمعه‌ی تبریز، روز گذشته با بیان اینکه تکریم و حفظ شأن مساجد و اماکن مقدس اولویت اصلی میراث فرهنگی استان است، گفت: همواره به پرسنل و راهنمایان مستقر در مسجد کبود تاکید شده است که موارد و ملاحظات لازم به گردشگران در حین بازدید از مسجد کبود و اماکن مشابه یاد آوری شود که همزمانی بازدید با زمان نماز مغرب و عشا و عدم حضور راهنما در لحظه مذبور منجر به بروز این مورد شده است.

درس اخلاق مدیر کل میراث فرهنگی استان به رسانه‌ها: از ایجاد چنین حاشیه‌هایی که نفعی ندارد، بپرهیزید

مرتضی آبدار همچنین در مقام معلم اخلاق خطاب به رسانه‌ها، اضافه کرد: در آستانه رویداد بزرگ تبریز ۲۰۱۸ از ظرفیت رسانه بایست در راستای تقویت تبریز ، همدلی و هم افزایی نیات خیر استفاده شود و در این مسیر از اصحاب رسانه استمداد می کنیم تا یاریگر ما باشند و از ایجاد حاشیه هایی از این دست که نه به نفع تبریز است و نه نفعی به توسعه تبریز و ترویج دین مبین اسلام دارد، خودداری شود.

القصه، به نظر می‌رسد میراث فرهنگی استان که متولی گردشگری استان بوده و مسئولیت مسجد کبود نیز به لحاظ رفت و آمد توریست‌ها بر عهده‌ی آن‌هاست، در این قضیه کوتاهی کرده و توصیه‌های و اقدامات لازم قبل از ورود به مسجد صورت نگرفته چرا که ورود گردشگران با کفش به داخل مسجد امری غیر عادی بوده و نشانگر این است که آگاهی مورد نیاز به گردشگرانی که اطلاعی از آداب حضور در مسجد ندارد، داده نشده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۱۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک فعال میراث‌فرهنگی: بافت تاریخی محله «ابواسحاقیه» اصفهان شرایط دشواری دارد

محله ابواسحاقیه در شمال مسجد جامع عتیق اصفهان قرار دارد و حریم بلافصل این میراث جهانی محسوب می‌شود.

لیلا پهلوان زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بافت تاریخی شمالی مسجد جامع نسبت به سایر لکه‌های بافت تاریخی اصفهان شرایط دشوارتری دارد و علیرغم وجود یکی از ارزشمندترین میراث تاریخی شهر در این منطقه، از چشم سرمایه گذاران عرصه گردشگری دور مانده است.

وی افزود: در اطراف بنایی با قدمت مسجد جامع، بافت تاریخی ارزشمندی با خانه‌های نفیس وجود دارد که توسط اقشار مرفه در زمان صفوی و یا قاجاری بنا شده‌اند اما شوربختانه هم اکنون این بافت تاریخی در حال فراموشی و خانه‌های تاریخی آن رو به ویرانی اند.

پهلوان زاده افزود: این منطقه تاریخی شامل حدود ۳۰ خانه تاریخی است که شماری از آن‌ها در سال‌های اخیر تخریب شدند و حدود ۸ تا ۱۲ خانه دیگر در حال ویرانی هستند.

این فعال میراث فرهنگی گفت: راهکار نجات این خانه‌های تاریخی در گام اول، ثبت آن‌ها در فهرست آثار ملی است که می کوشیم این اتفاق هرچه سریع‌ تر رخ بدهد.

وی افزود: گرچه حرمت ثبت ملی آثار تاریخی هم ریخته شده و سوداگران به راحتی می‌توانند حریم فهرست آثار ملی را هم زیر پا بگذارند اما این تنها کاری است که در وهله اول دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند در قبال جلوگیری از تخریب بافت تاریخی انجام بدهند.

پهلوان زاده ادامه داد: در گام دوم سازمان‌های مردم نهاد میراث فرهنگی باید برای نجات قطعی این آثار معماری شهری اصفهان، سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بافت تاریخی کنند تا به این واسطه پویایی به بافت تاریخی این محدوده که فرصتی برای گردشگری اصفهان است، برگردد.

این کارشناس مرمت بناهای تاریخی گفت: پیشنهاد می شود از سوی شهرداری یا نهادهای وابسته به آن مانند سازمان نوسازی و بهسازی بودجه‌ای برای مرمت و حفاظت واقعی از این بافت تاریخی در نظر گرفته شود.

وی افزود: متاسفانه بودجه‌هایی که از سوی برخی مسوولان و مدیران شهری برای مرمت بافت‌های تاریخی اختصاص می‌یابد، بعضا خرج سنگ فرش کردن کوچه ها یا کاهگل کشیدن دیوارها می شود و فراتر از این، کاری برای بافت تاریخی انجام نمی‌شود.

پهلوان زاده ادامه داد: این درحالیست که در محدوده اطراف مسجد جامع خانه های تاریخی بسیار نفیسی وجود دارد که می توان از پتانسیل آن‌ها برای ایجاد یکی از بهترین مناطق گردشگری استفاده کرد.

بافت تاریخی محله ابواسحاقیه در جانب شمال مسجد جامع اصفهان قرار دارد.

مسجد جامع عتیق بنایی با قدمت ۱۳۰۰ سال است و در فهرست آثار جهانی قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • یک فعال میراث‌فرهنگی: بافت تاریخی محله «ابواسحاقیه» اصفهان شرایط دشواری دارد
  • برپایی میز خدمت برای جانبازان در تبریز
  • (تصاویر) مرمت یک مسجد در ارمنستان با بودجه بنیاد جانبازان!
  • تصاویر| نقش جهان؛ نگین میراث جهانی یونسکو در قلب اصفهان
  • غار «هستیجان» سال آینده به سایت کاوشگری تبدیل می شود
  • «تسامح در اسلام و تأثیرات آن در گسترش اسلام» با حضور علمای مصر بررسی شد
  • تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌های دولتی هرمزگان در حال انجام است
  • میراث جهانی یونسکو در اصفهان را بشناسید
  • گشایش نمایشگاه صنایعی دستی در مسجد کبود
  • کم و کیف جشن رمضان در جهان اسلام