Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبر‌ها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون گرانی سه گانه ارز در پایان هفته بازار آزاد، نبض سکه در روز پایانی هفته، کاهش قیمت جهانی طلا تحت تأثیر افزایش ارزش دلار، پیش بینی نسبت به ادامه روند نزولی قیمت طلا، افزایش قیمت نفت، افزایش ۳۰ درصدی تجارت ایران و چین، انتخاب دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، افزایش تولید خودرو در شهریورماه، مقصد دستمال سفره ایرانی و پیش بینی از کاهش مجدد قیمت‌ مرغ را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گرانی سه گانه ارز در پایان هفته بازار آزاد
در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 61 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 380 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 111 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 539 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 10 هزار و 807 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 37 ریال گران تر فروخته شد. این در حالی است که روز چهارشنبه نیز شاهد گران شدن دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در بازار ارز تهران بودیم.
نبض سکه در روز پایانی هفته
در جریان معاملات روز پنج شنبه بازار آزاد تهران، قیمت سکه های ربع، نیم و گرمی بدون تغییر باقی ماند ولی نرخ دو نوع سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با هزار و امامی با ۲ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش مواجه بود. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۲۱۳ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۲۵۷ هزار تومان، نیم سکه ۶۴۹ هزار تومان، ربع سکه ۳۶۹ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۴۹ هزار تومان بود.
کاهش قیمت جهانی طلا تحت تأثیر افزایش ارزش دلار
روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت طلا تحت تأثیر افزایش ارزش دلار، ۱.۹ دلار کاهش یافت و هر اونس به قیمت ۱۲۷۲.۷ دلار به فروش رفت. قیمت فلز زرد نسبت به یک ماه گذشته 66.7 دلار کاهش داشت اما نسبت به یک سال گذشته 6.2 دلار افزایش را تجربه کرد. در گروه سایر فلزات گرانبها هم نقره رشد 10 سنتی داشت و هر اونس از این فلز به قیمت 16.66 دلار معامله شد. فلز پلاتینوم 4 دلار کاهش یافت اما فلز گرانبهای پالادیوم 6 دلار افزایش را تجربه کرد. رویترز در باره دلیل کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی نوشت: پس از انتشار آمارهای اقتصادی قوی درمورد آمریکا دلار تقویت شد و انتظارات برای افزایش نرخ بهره را تا پایان سال در این کشور تقویت کرد.
پیش بینی نسبت به ادامه روند نزولی قیمت طلا
در حالی که قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر به پایین ترین سطح خود در 2 ماه اخیر رسیده، تحلیلگران موسسه اف ایکس تی ام پیش بینی می کنند که احتمال افت بیشتر قیمت این فلز گرانبها وجود دارد. بر اساس این گزارش لوکمن اوتونگا تحلیلگر ارشد موسسه اف ایکس تی ام در سخنانی تاکید کرد: قیمت طلا در روزهای اخیر به کمتر از 1270 دلار رسیده و بار دیگر توانسته است روند صعودی را آغاز کند ولی به نظر من این احتمال وجود دارد که قیمت طلا در روزهای آینده با افت بیشتری روبرو شود. وی در ادامه تصریح کرد: گمانه زنی ها نشان می دهد که ارزش دلار آمریکا در کوتاه مدت تقویت خواهد شد و این مساله فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد خواهد کرد. به نظر من اکر سطح حمایتی 1267 دلاری شکسته شود قیمت طلا در روزهای آینده تا 1250 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت.
پیشنهاد نیکلاس مادورو برای حذف سلطه دلار
نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا پیشنهاد کرد کشورهای تولیدکننده نفت باید درباره ایجاد یک سبد ارزی برای معاملات نفت خام و محصولات پالایشگاهی گفت‌وگو کنند. رئیس‌جمهور ونزوئلا که در مجمع کشورهای صادرکننده گاز در مسکو صحبت می‌کرد گفت: ایجاد سازوکار جدید برای کنترل بازار جهانی نفت بسیار ضروری است. به گفته مادارو معامله با دلار تأثیر منفی بر بازار جهانی دارد و تلاش کشورهای صادرکننده نفت برای تثبیت قیمت نفت را کم‌رنگ می‌کند. بر اساس نظر رئیس‌جمهور ونزوئلا معرفی یک سبد ارزی جایگزین شامل یوآن و روبل و دیگر ارزها تأثیر منفی دلار در معاملات آتی را حذف خواهد کرد.
افزایش قیمت نفت با احتمال تشدید کاهش تولید
روز پنجشنبه قیمت نفت اندکی افزایش یافت. دلیل افزایش قیمت نفت افزایش احتمال تشدید کاهش تولید عربستان سعودی و روسیه بوده است. با این حال افزایش تولید آمریکا و همچنین از سرگیری فعالیت میدان نفتی شارارا در لیبی موجب شده است تا قیمت ها چنان که باید افزایش پیدا نکنند. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۲۰ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۶.۰۰ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا بدون تغییر، بشکه‌ای ۴۹.۹۸ دلار صورت گرفت.
افزایش ۳۰ درصدی تجارت ایران و چین
به گفته مجیدرضا حریری نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، در شش ماه نخست سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل میلادی تبادلات تجاری ایران و چین حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
انتخاب دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز
پس از پایان نشست کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، معاون وزیر انرژی روسیه به عنوان دبیرکل این مجمع انتخاب شد. در حقیقت یوری سنتیورین معاون وزیر انرژی روسیه، جایگزین سیدمحمدحسین عادلی شد که 4 سال دبیرکلی این مجمع را در اختیار داشت. دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز برای یک دوره دو ساله انتخاب می‌شود و با توافق اعضا برای یک دوره دوساله دیگر قابل تمدید است. پیش از این سنتیورین اعلام کرده بود در صورت انتخاب دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز از سمت خود در وزارت انرژی روسیه کناره‌گیری می‌کند.
تولید خودرو در شهریورماه افزایش یافت
شهریور ماه امسال تولید انواع خودرو به طور میانگین ۱۳.۱ درصد افزایش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۹۳ هزار و ۵۸۷ دستگاه در شهریور ماه سال گذشته به ۱۰۵ هزار و ۸۴۳ دستگاه رسید. تولید انواع سواری با رشد ۱۴.۶ درصدی همراه بوده و از ۸۵ هزار و ۷۸۵ دستگاه در شهریور ماه ۱۳۹۵ به ۹۸ هزار و ۲۷۳ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع ون اما نزولی بوده و با افت ۱۵.۸ درصدی از ۳۸ دستگاه در شهریور ماه سال گذشته به ۳۲ دستگاه رسید. شهریور ماه تولید انواع وانت نیز با افت ۶.۶ درصدی همراه بوده و از ۶۳۷۷ دستگاه در شهریور ماه ۱۳۹۵ به ۵۹۵۹ دستگاه کاهش یافت. تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس نیز ۸.۶ درصد کاهش یافته و از ۸۱ دستگاه در شهریور ماه سال گذشته به ۷۴ دستگاه رسید. به نقل از ایسنا، در این مدت تولید انواع اتوبوس ۲۰۱.۴ درصد رشد داشته و از ۷۳ دستگاه در شهریور ماه ۱۳۹۵ به ۲۲۰ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز با افزایش ۴.۲ درصدی همراه بوده و از ۱۲۳۳ دستگاه در شهریور ماه سال گذشته به ۱۲۸۵ دستگاه رسید.
مقصد دستمال سفره ایرانی کدام کشورها است؟
طبق آمار منتشر شده توسط گمرک در 5 ماهه نخست سال 1396 ، قریب به 163 تن روميزی و دستمال سفره از کاغذ، از کشور صادر شده است. ارزش دلاری این میزان صادرات 200956 و ارزش ریالی آن 6520097968 بوده است.


قیمت مرغ پایین‌تر می‌آید
مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در خصوص قیمت مرغ در بازار پس از پشت سر گذاشتن تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: قیمت مرغ پس از تاسوعا تنها 100 تومان کاهش یافت و در حال حاضر با قیمت 7100 تومان در خرده فروشی ها معامله می‌شود. وی افزود: هر کیلو مرغ زنده درب مرغ داری 4 هزار و 500تومان، درب کشتارگاه 6هزار و 300 تومان، در واحد های صنفی 6 هزار و 550 تومان و در خرده فروشی ها 7هزار و 100 تومان توزیع شده است. یوسف خانی در رابطه با اقلام دیگر فروش مرغ خاطر نشان کرد: هر کیلو ران مرغ با کمر 6 هزار و 200 تومان، ران مرغ بدون کمر 7 هزار و 100 تومان، سینه با کتف هر کیلو 12 هزار و 500 تومان، سینه بدون کتف 13 هزار و 500 تومان و فیله مرغ 14 هزار و 500 تومان است. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی با اذعان بر اینکه بازار ماهی سیر ثابتی را دراین چند ماه اخیر طی کرده است، تصریح کرد: قیمت ماهی در این چند ماه تغییری نداشته و ماهی های پر مصرفی مانند قزل آلا با همان قیمت 16 هزار و 500 تومان و ماهی سفید 22 هزار تومان خرید و فروش شده است. یوسف خانی در پایان در واکنش به این خبر که قیمت ها رو به فزونی خواهد گذاشت، تاکید کرد: هیچ افزایش قیمتی دراین ماه نخواهیم داشت و امکان کاهش مجدد قیمت‌ها به خاطر افزونی عرضه نسبت به تقاضا پیش بینی شده است. /ایلنا
ارزان‌ترین قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان در تهران
مطابق گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع آپارتمان مسکونی در آخرین ماه از فصل تابستان معادل ۴میلیون و ۷۶۰ هزار تومان در مناطق مختلف شهر تهران ثبت شده است که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل ۷/ ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. به گزارش دنیای اقتصاد، در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین رشد قیمت در شهریورماه امسال نسبت به شهریورماه سال گذشته مربوط به منطقه ۵ معادل ۵/ ۱۲ درصد و کمترین میزان رشد معادل ۴/ ۰ درصد به منطقه ۲۲ شهر تهران مربوط بوده است. در میان مناطق ۲۲ گانه نیز بیشترین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی معامله نیز معادل ۱۰ میلیون و ۴۰هزار تومان در منطقه یک و کمترین قیمت هرمتر مربع آپارتمان معامله شده نیز معادل ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ انجام شده است. پس از منطقه یک مناطق ۳، ۲، ۶ و ۵ نیز بیشترین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهریورماه سال جاری را داشته‌اند. در گزارش نبض بازار امروز ارزان‌ترین قیمت‌های پیشنهادی آپارتمان‌های مسکونی در محدوده‌های مختلف شهر تهران که طی هفته اخیر به بازار ارائه شده‌اند آمده است. جدول قیمت‌های پیشنهادی
ابهام درباره واریز سود سهام عدالت
محمدرضا پورابراهیمی و غلامرضا تاجگردون رؤسای کمیسیون های تخصصی اقتصادی و برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در نامه ای به رئیس جمهور خواستار ‎جلوگیری از پرداخت سود سهام عدالت از سوی دولت به صورت نقدی شدند. در بخشی از این نامه آمده است: احتراماً با عنایت به تصمیمات اخیر دولت در ارتباط با پرداخت سود سهام عدالت، به استحضار می‌رساند همانگونه که مستحضرید در شرایط کنونی کشور که تجهیز منابع برای اقتصاد ملی ضروری‌ترین موضوع محسوب می‌گردد، این اقدام در عمل به جز اتلاف منابع ملی چیزی به دنبال نخواهد داشت. تجربه پرداخت یارانه در کشور بیانگر لزوم اخذ تصمیماتی در اقتصاد کشور می‌باشد که بتواند به جای تقسیم و توزیع منابع، بدون اثرگذاری در اقتصاد، منجر به تجهیز منابع برای افزایش بهره‌وری در اقتصاد کشور گردد. گزارش‌های اخذ شده از سازمان خصوصی‌سازی از وضعیت سهام عدالت بیانگر این موضوع است. با توجه به جمعیت حدود ۵۰ میلیونی دارنده سهام عدالت، مقرر گردیده که امسال حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان به مشمولین پرداخت گردد که بر اساس روش‌های محاسباتی انجام شده، به ازای هر نفر دارنده سهام عدالت در سال جاری، ماهیانه بین ۳ تا ۹ هزار تومان تعلق خواهد گرفت. با توجه به عدم تأثیر این سود پرداختی در افزایش قدرت خرید خانوار، پرداخت این سود به جز اتلاف منابع ملی، هیچ اثری را برای مردم و دولت دربر نخواهد داشت.

پسندیدم 0

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۲۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار ۶۶ هزار تومان شد

آفتاب‌‌نیوز :

فارس نوشت: از ابتدای معاملات امروز ۲۵ فروردین، قیمت دلار در بازار غیررسمی افزایش یافته است.

قیمت دلار امروز در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس بدون تغییر ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان و در بخش حواله ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان کشف قیمت شد.

دلار در صرافی‌ها امروز در زمان تنظیم گزارش، به نرخ ۴۳ هزار و ۲۵۹ تومان خریداری و با نرخ ۴۳ هزار و ۸۷۰ تومان فروخته شد.

همچنین یورو امروز در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۷ هزار و ۲۸۳ تومان معامله شد، اسکناس درهم امارات ۱۱ هزار و ۸۶۳ تومان ارزش‌گذاری شد.

بررسی میدانی بازار ارز نشان می‌دهد، دلار آزاد امروز توسط دلالان مقابل صرافی‌ها ۶۵ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد؛ معاملات دلار در بازار غیررسمی طی یک ماه گذشته نوسانی بوده است، در جریان معاملات امروز نرخ دلار در بازار افزایش ۱۷۰۰ تومانی داشته است.

قیمت انواع سکه و طلا

امروز در میدان فردوسی سکه طرح قدیم با رشد دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی به نرخ ۴۲ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان داد و ستد شد، همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با افزایش یک میلیون و ۸۱۹ هزار تومانی به قیمت ۴۵ میلیون و ۶۰۴ هزار تومان معامله شد و حباب آن افزایش یافته است.

امروز حباب سکه امامی به ۸ میلیون و ۹۳۴ هزار تومان و حباب سکه بهار آزادی به ۵ میلیون و ۷۴۲ هزار تومان رسید؛ نیم سکه در بازار به نرخ ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان داد و ستد شد، ربع سکه به قیمت ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عرضه شد؛ همچنین هر سکه یک گرمی به نرخ ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۳ میلیون و ۸۲۸ هزار تومان در هر گرم قیمت‌گذاری شد، همچنین امروز هر مثقال طلای ۱۸ عیار، ۱۶ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان نرخ‌گذاری شد؛ نرخ طلای آب شده نیز هر مثقال ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

در حال حاضر هر اونس طلا (معادل ۳۱. ۱۳۲گرم)، با کاهش ۱. ۳۳ درصدی هر اونس طلا ۲۳۴۴ دلار است.

دیگر خبرها

  • چرایی افزایش قیمت در بازار طلای جهانی
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • بازار رمزارزها / ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
  • ترس رژیم صهیونیستی عامل افزایش قیمت در بازار طلای جهانی
  • رمز تثبیت قیمت سکه در بازار
  • تلاطم بورس با ریسک سیاسی
  • الاکلنگ سرمایه‌گذاران کوچک با عرضه مسکن
  • فروردین سود سهام عدالت واریز می‌شود؟
  • دلار ۶۶ هزار تومان شد
  • رکوردشکنی قیمت طلا؛ اقتصاد آمریکا متهم اصلی