Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، این روزهای در شهرستان بدره مهاجرت به پدیده نام آشنایی تبدیل شده است و همه روزه شاهد خروج خانوارهایی از زنجیره تولید و اقتصاد روستاها هستیم که راه روشن خود را درشلوغی شهرهای مقصد می جویند.
شهرستان بدره با مساحت 56 هزار و 504 هکتار که هم اینک دارای 2 بخش مرکزی و هندمینی است و مطابق آمار رسمی نفوس و مسکن سال 1395 دارای چهار هزار و 311 خانوار و 15 هزار و 614 نفر جمعیت است ، سال 1347 از ناحیه روستایی به بخش بدره و ناحیه شهری ارتقا یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بدره تا سال 1392 در تقسیمات کشوری در حوزه جغرافیایی شهرستان دره شهر بود که تیرماه همان سال از شهرستان دره شهر انتزاع و به شهرستان ارتقا یافت.
از جمعیت موجود در شهرستان بدره چهار هزار و 278 نفر شهری و 11 هزار و 336 نفر روستایی هستند.
با توجه به آمار رسمی نفوس و مسکن سال 1390 که بدره دارای سه هزار و 382 خانوار و 16 هزار و 478 نفر جمعیت بوده و اینکه از این تعداد 6 هزار و 34 نفر شهری و 10 هزار و 444 نفر روستایی بودند و مقایسه با آمار سال 1395 نتایج نگران کننده ای به دست می آید .
کاهش جمعیت شهرستان برغم افزایش خانوارها، کاهش جمعیت روستایی درون شهرستان و افزایش جمعیت شهری نشان از تمایل مردم روستاها برای مهاجرت دارد و نکته دیگر اینکه با وجود ماندگاری خانوارها و کاهش جمعیت می توان فهمید که قسمت عمده ای از مهاجران را جمعیت جوان و نیروی کار پرتوان تشکیل داده است .
یکی از جوانان اهل بدره که برای کسب شغل مهاجرت کرده است در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: موقعیت های شغلی بسیار کمی در بدره وجود دارد به خصوص بعد از اتمام پروژه اجرایی سد سیمره و عدم شروع بکار طرح تلمبه ذخیره ای ، عملا هیچ پروژه ای در بدره برای کارکردن فعال نیست .
محمدرضا عزیزی گفت: با وجود تحصیل در رشته برق و چند سال بیکاری و دنبال کردن راههای مختلف برای اشتغال حتی در رشته های غیر مرتبط ،تنها راه چاره را در مهاجرت یافته است .
یکی دیگر از جوانان تحصیلکرده و مهاجر بدره ای در این مورد اظهار کرد: تنها فرصت های موجود در بدره کشاورزی دیم و دامداری سنتی است که با توجه به وضعیت موجود مقرون به صرفه نبوده و بازدهی مناسب اقتصادی ندارند.
رحیم- د که دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته حسابداری است، اعتقاد دارد: مرزی بودن استان ایلام ، عدم توسعه راه ها ، فقدان صنایع و توجیه اقتصادی نداشتن برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باعث شده است که عملا هیچ طرح صنعتی و تولیدی در این شهرستان فعال نباشد و در صورت ایجاد، خیلی سریع تعطیل شود.
فرماندار بدره در مورد پدیده مهاجرت در شهرستان بدره به خبرنگار ایرنا گفت: اشتغال و مهاجرت از شاخص های مهم مورد توجه کمیته برنامه ریزی در شهرستان بوده اند و مهم ترین اهدافی که در کمیته برنامه ریزی شهرستان بدنبال آن هستیم توجه به اشتغال ، توسعه کسب و کارهای روستایی و عشایری ، جلوگیری از مهاجرت و گسترش امکانات در بخش های کشاورزی و دامپروری است .
سیروس مرادحاصلی اظهارکرد: حاشیه 60 کیلومتری دریاچه سد سیمره ، پرورش ماهی در قفس ، پرورش آبزیان و کنار آبزیان در حاشیه دریاچه سد سیمره ، مزارع پرورش ماهی سردآبی، ظرفیت گردشگری بسیار بالای شهرستان بدره با وجود 33 اثر ثبت شده ملی و مناظر طبیعی و ظرفیت های بالقوه حاصل از احداث سد سیمره همگی می توانند در ایجاد اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت موثر باشند.

** غفلت دیروز از اشتغال روستایی، مشکل امروز شهرها
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام پیشتر در این مورد به خبرنگار ایرنا گفت: دولت ، اشتغال را به عنوان یک دغدغه مهم در نظر دارد و ابلاغیه هایی در این مورد داشته است و فرآیند های را تعریف کرده است .
حشمت الله عسگری اظهار کرد: اشتغال در مناطق روستایی و عشایری بخش فراموش شده سال های قبل بوده است به نحویکه مشکلات امروز شهر ها ناشی از غفلت دیروز از مسایل روستاها بوده است .
وی گفت: مهاجرت به شهرها باعث افزایش حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ و بوجود آمدن مشکلات ناشی از آن برای شهروندان بشود.
وی در مورد برنامه های انجام شده دراین مورد در استانداری ایلام گفت: برنامه ها و سازوکارهای خوبی تعریف شده است و از سال 93 عملا کارهایی را آغاز کرده ایم و هر سرمایه گذاری که کار اشتغالزایی و تولیدی انجام دهد از حمایت های مالی با نرخ هشت درصد بهره مند خواهد شد که چند طرح در شهرستان بدره نیز پذیرش شده و به بانکهای عامل جهت پرداخت تسهیلات معرفی شده اند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بدره در مورد فعالیت های صورت گرفته برای حل مشکل بیکاری روستاییان به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از اهداف مهم جهاد کشاورزی توسعه اشتغال پایدار است که برنامه های متنوعی در حوزه های مختلف تحت پوشش انجام می شود.
اصغر باباخانی اظهار کرد: استفاده بهینه از منابع آب و خاک ، افزایش تولید در واحد سطح ، اقتصادی کردن کشاورزی برای کشاورزان و افزایش درآمد آنان و اعطای تسهیلات در بخش های مختلف راههای هستند که برای افزایش انگیزه ماندن در روستا و تولید محصولات در حال انجام هستند.
وی گفت: پمپاژ آب از سد سیمره در سه ناحیه مختلف مطالعه شده است و در حال حاضر در محور زرانگوش ، زید و تلخاب عملیات آن اجرایی شده است و کار ایستگاه پمپاژ شهرک ولیعصر هم بزودی آغاز خواهد شد و مطالعات دشت دولگلاب هم در حال نهایی شدن است .
باباخانی تاکید کرد: با اجرای این طرح در مجموع 2 هزار و 500 هکتار به زمین های آبی منطقه افزوده خواهد شد و تولید محصولات کشاورزی حداقل 10 درصد افزوده می شود.
مدیر جهاد کشاورزی بدره گفت: با توسعه کشت گلخانه ای ، اجرای طرح پرورش ماهی در قفس ، گسترش کشت پسته و زعفران بعنوان اقلام جدید و پربازده ، توسعه باغات در اراضی شیب دار و افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی در صدد هستیم تا به رفع مشکل بیکاری ،افزایش درآمد خانوارها و نهایتا پیشگیری از مهاجرت بیشتر دست یابیم .
مهاجرت از روستا به شهر پدیده ای است که حاصل صنعتی شدن جوامع بوده است و می تواند مبدا و مقصد مهاجرت را به شدت تحت تاثیر قرار دهد امری که در ایران با حضور نیروی مازاد بخش کشاورزی و دامداری در روستا ها به شهر ها نمود ویژه ای دارد.
نتایج تحقیقات مختلف جامعه شناسی و اقتصادی 2 نوع پیامد را برای این پدیده اجتماعی نشان می دهد که برای پیامد های مثبت ، بهبـود وضـعیت اقتصـادی افراد، افـزایش آگاهی جوانان، آموزش بهتر، دسترسی به منابع و امکانات مناسب ، روابط اجتماعی و گـذران اوقـات فراغـت قابل ذکر هستند.
در بخش پیامدهای منفی مهاجرت هم آثاری چون فشار بر منابع شهری ، آلودگی زیست محیطی بیشتر در شهر ها، قطع ارتباط جوان با خانواده خود در روستا و مسائل مرتبط با آن ، بر هم خوردن نسبت جنسـیتی در روسـتاها و شـهرها و آثـار دیگـری چـون بزهکـاری و آسیب های اجتماعی در هر یک از حوزه ها وجود دارد.
بدره در 87 کیلومتری ایلام قرار دارد.
گزارشگر: دارابی ** انتشار دهنده :شهریار حیدری فر
6034

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۲۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله با زمین خواری ۲۰ هکتاری در منطقه کوهپایه کرمان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از رفع تصرف و تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ٢٠ هکتار از اراضی کوهپایه از توابع این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، مهدی بخشی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با اشاره به رفع تصرف و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در بیست هکتار از اراضی کوهپایه این شهرستان افزود: در راستای رفع تصرف اراضی ملی در تملک بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کوهپایه توسط افراد سودجو و زمین خوار که مورد تفکیک، ایجاد مستحدثات، حصارکشی و فروش غیرقانونی قرار گرفته بود با حمایت دستگاه قضایی و هماهنگی و تعامل صورت گرفته با دستگاه‌های خدمات رسان رفع تصرف انجام شد و این اراضی به بیت المال بازگشت.

وی مجموع مساحت رفع تصرفات کوهپایه کرمان را ٢٠ هکتار و ارزش آن را ١۶٠ میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: صیانت و حفاظت از منابع طبیعی، اراضی ملی و مبارزه با زمین خواری و کوه خواری از مقوله‌هایی است که در اهتمام نسبت به آن تلاش و کوششی که شایسته و درخور است صرف نشده است.

دادستان کرمان ادامه داد: این در حالی است که زمین‌ها متعلق به نسل آینده است و تمام سازمان‌های متولی مؤظفند نسبت به جلوگیری از تصرفات احتمالی اقدامات لازم را انجام دهند.

مدعی العموم در استان کرمان این اقدام را حرکتی مهم در راستای حفاظت و صیانت از بیت‌المال برشمرد و تأکید کرد: دستگاه قضایی هیچ مماشاتی با زمین خواران نداشته و تصرف اراضی ملی و دولتی به هر بهانه‌ای، نتیجه‌ای غیر از تعقیب قضایی و محکومیت کیفری برای متصرفان به همراه ندارد.

دیگر خبرها

  • برترین‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۲ معرفی شدند
  • امروز همه چشم‌ها به یاد خاطره‌ای سرخ، بارانی شدند
  • جاذبه تنگه «کفنه لا»در شهرستان بدره
  • مقابله با زمین خواری ۲۰ هکتاری در منطقه کوهپایه کرمان
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی کوهپایه کرمان
  • ضرورت ورود جدی مسئولان برای رفع اختلاف مالکیت ساکنان تالاب انزلی
  • رفع اختلاف مالکیت ساکنان حاشیه تالاب بین المللی انزلی مستلزم ورود جدی مسئولان مربوطه
  • یادواره سردار شهید «صالح میری» در شهرستان بدره برگزار شد
  • زیباترین جاهای دیدنی ویتنام
  • کوهپایه‌زاده: نتیجه تیم ملی بسکتبال با ویلچر راضی کننده نبود