Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیین سنتی مذهبی قالیشویان تا ساعتی دیگر در امامزاده سلطانعلی ابن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان آغاز می شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما،دراین آیین که با حضورپرشور عاشقان خاندان عصمت و طهارت از سراسر کشور برگزار می شود چوب به دستان اهالی فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نماد پیکر مثله شده فرزند حضرت امام مجمد باقر از خادمان امامزاده سلطان علی ابن امام محمد باقر تحویل گرفته و به طرف چشمه آبی در کنار امامزاده می برند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سپس با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین، آن را در بین چوب به دست‌ها روی دست گرفته به سمت مرقد مطهر حضرت باز گردانده و پس از پایان مراسم قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می دهند .این آیین نمایش نمادین تشییع و به خاک‌سپاری حضرت سلطان علی‌بن امام محمد باقر(ع) است که در ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مطابق با دومین جمعه مهرماه به شهادت رسید.
مراسم سنتی، مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان یکی از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین آیین‌های سنتی مذهبی و ملی ایران است که همه ساله در دومین جمعه مهرماه به منظور بزرگداشت و یادآوری خاطرات شهادت حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر درخطه مشهد اردهال کاشان باحضور انبوه عزاداران برگزار می‌شود.
حضرت سلطان علی ابن امام محمدباقر در اوایل قرن دوم‌ هجری به دعوت اهالی فین و کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به‌ ایران ماموریت یافت و پس از سه ‌سال فعالیت و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یاران خود در خطه «اردهال» کاشان شهید شد و در مراسم خاصی وی و یارانش در مشهد اردهال کاشان که اکنون زیارتگاه مسلمانان ایران و جهان است به خاک سپرده شد.
مراسم قالیشویان در دسامبر ۲۰۱۲ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۳۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گل محمدی از گلستان‌های کاشان + تصاویر

برداشت گل محمدی همزمان با فرا رسیدن ماه اردیبهشت از گلستان‌های کاشان آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری تسنیم از کاشان، همزمان با فرا رسیدن ماه اردیبهشت چینش گل محمدی از گلستان‌های این شهرستان آغاز شده است و عطر و رایحه خوش گل محمدی تمام منطقه را پر کرده است.

سرپرست فرمانداری شهرستان کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، با بیان اینکه 2 هزار و 600 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشان تحت کشت گل محمدی است، افزود: حدود 10هزار تن از باغات گل برداشت می‌شود و در این راستا 26 واحد صنعتی و دو هزار واحد سنتی مشغول به گلابگیری هستند.

کشت گل محمدی در 600 هکتار اراضی کشاورزی کاشان

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان کاشان با بیان اینکه صنعت گل و گلاب 10هزار اشتغال را در سال به خود اختصاص داده است، ابراز داشت: واحدهای صنعتی و سنتی آمادگی برداشت 25 هزار تن گل و تولید 45 هزار تن گلاب را دارند.

انتهای پیام/801/.

دیگر خبرها

  • مکتب جعفری شیراز میزبان پیرغلامان اهلبیت
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم
  • دسته‌های عزای امام صادق (ع) از مدارس تا مساجد برپا می‌شود
  • برداشت گل محمدی از گلستان‌های کاشان + تصاویر
  • آغاز به کار طرح مدرسه هنر در کاشان
  • راه‌اندازی مدرسه هنر در کاشان
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق (ع)در مازندران برگزار می شود
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب