Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-03-28@22:44:37 GMT

واشنگتن «جنگ نفتی» با ایران را کلید زد + جزییات

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۷۳۸۲۸

واشنگتن «جنگ نفتی» با ایران را کلید زد + جزییات

منابع آگاه روز پنجشنبه گفته‌اند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در هفته آینده ضمن عدم تأیید پایبندی ایران به برجام، ای توافق را مغایر با منافع امنیت ملی آمریکا اعلام کرده و سرنوشت آن را به دست کنگره خواهد سپرد. گروه بین الملل جهان نيوز: همزمان با آخرین تحرکات تیم امنیت ملی آمریکا درباره برجام، واشنگتن «جنگ نفتی» با ایران را نیز کلید زد

به گزارش جهان نيوز، چند روز قبل بود که منابع مورد استناد بلومبرگ گفته‌اند که راهبرد جدید نوعی رویکرد تهاجمی برای مقابله با «تهدیدهای ایران» در سراسر جهان و استفاده از تهدیدهای ترامپ به عنوان اهرم فشار برای جلب حمایت متحدان آمریکا جهت تغییر مفاد این توافق را شامل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مطابق این ادعا، یکی از محورهای اصلی راهبرد جدید ترامپ در قبال ایران را اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی تشکیل می‌دهد.

طرح جدید به علاوه مقابله با شبکه‌های ایران در داخل آمریکایی لاتین، برنامه موشکی این کشور، مسائل حقوق بشر و حمایت ایران از گروه‌هایی مانند حزب‌الله را شامل خواهد شد.

دو مقام اطلاعاتی آمریکا در گفت‌وگو با بلومبرگ مدعی شده‌اند یکی از بخش‌های این راهبرد که اعلام نخواهد شد، افزایش فعالیت‌های اطلاعاتی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های مورد حمایت ایران مانند حزب‌الله در منطقه خاورمیانه را شامل می‌شود.

مطابق این ادعا، «مایک پامپئو»، رئیس سیا از همین حالا اختیارات جدیدی برای مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در نظر گرفته تا آنها بتوانند مأموران اطلاعاتی ایران را رصد کرده و علیه آنها عملیات انجام دهند. این برنامه‌ها شامل برخی عملیات‌های روان‌شناختی مانند انتقال پول‌ به حساب‌های مخفیانه مأموران ایرانی می‌شود؛ چنین اقدامی ممکن است باعث ایجاد این برداشت شود که این مأموران در حال همکاری با کشورهای خارجی هستند.

بلومبرگ مدعی شده باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دور دوم ریاست‌ جمهوری‌اش بخش زیادی از این برنامه‌ها را متوقف کرد، اما پامپئو آنها را برگردانده است.

*واشنگتن‌پست:ترامپ برجام را مغایر با امنیت ملی آمریکا اعلام می‌کند/رایزنی با کنگره برای تهیه طرحی درباره برجام
در همین حال، یک روزنامه آمریکایی روز پنجشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد رئیس‌جمهور این کشور در سخنرانی خود در هفته آینده برجام را مغایر با امنیت ملی آمریکا اعلام خواهد کرد. منابع آگاه روز پنجشنبه گفته‌اند «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در هفته آینده ضمن عدم تأیید پایبندی ایران به برجام، ای توافق را مغایر با منافع امنیت ملی آمریکا اعلام کرده و سرنوشت آن را به دست کنگره خواهد سپرد.

روزنامه واشنگتن‌پست این خبر را روز پنجشنبه به نقل از منابع آگاهی که در جریان راهبرد کاخ سفید در قبال ایران قرار گرفته‌اند اعلام کرده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از صدور اولین تأییدیه درباره پایبندی ایران به «برجام» در ماه آوریل اعلام کرد به چند نهاد دولتی دستور انجام بررسی‌هایی بین‌سازمانی جهت تعیین سیاست کلی این کشور در خصوص ایران را داده است.

مقام‌های دولت ترامپ در آن زمان گفتند راهبرد آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران به عنوان بخشی از نتایج این بررسی‌ها تعیین خواهد شد.

پیش از این منابع خبری گزارش داده‌اند تیمی که مأموریت انجام این بررسی‌ها به سرپرستی «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را بر عهده داشته بعد از چند ماه تلاش راهبردی در خصوص ایران تدوین کرده که مورد موافقت تمامی اعضای تیم امنیت ملی آمریکا قرار گرفته است.

در بخش برجام، این طرح پیشنهادی خواستار آن است که ترامپ در گزارش جدید به کنگره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نکند، اما با انجام رایزنی‌هایی با کنگره از بازگشت تحریم‌های رفع‌شده به موجب برجام علیه ایران جلوگیری کند.

واشنگتن‌پست نوشته تصمیم جدید دولت ترامپ به منزله اولین گامی خواهد بود که می‌تواند در نهایت به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 منجر شود.

ترامپ قرار است در یک سخنرانی که روز 12 اکتبر (پنجشنبه هفته آینده) انجام می‌دهد، راهبرد کلی‌تر آمریکا برای مقابله با ایران را اعلام کند.

منابع مورد استناد واشنگتن‌پست همگی گفته‌اند که این طرح هنوز نهایی نشده و ممکن است در آن تغییراتی ایجاد شود. کاخ سفید، سخنرانی ترامپ یا محتوای آن را تأیید نکرد.

دولت ترامپ به موجب قوانین داخلی آمریکا موظف است هر ۹۰ روز یکبار گزارشی درباره پایبندی ایران به برجام به کنگره ارائه کند. موعد گزارش جدیدی که دولت ترامپ بایستی ارائه بدهد، ۱۵ اکتبر (۲۳ مهرماه) است.

گزارش‌های متعددی حاکی است که رئیس‌جمهور آمریکا در این گزارش از صدور تأییدیه برجام برای ایران خودداری خواهد کرد.

«مایکل آنتون»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «دولت، امیدوار است که در زمان مناسب جزئیات راهبرد خود درباره ایران را در اختیار قرار دهد.»

«نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد چندی پیش در یک سخنرانی گفت که عدم تأیید ترامپ به معنی خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران نیست و این کنگره است که نظر نهایی را در این خصوص اعلام خواهد کرد.

طبق قوانین داخلی آمریکا، در صورتی که دولت این کشور از صدور چنین تأییدیه‌ای خودداری کند، کنگره ۶۰ روز برای تصمیم‌گیری درباره بازگرداندن تحریم‌هایی علیه ایران که به موجب برجام رفع شده‌اند فرصت خواهد داشت. رأی کنگره به بازگشت تحریم‌ها به معنی خروج عملی آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خواهد بود.

منابع آمریکایی گفته‌اند انتظار می‌رود بعد از اقدام ترامپ برای عدم تأیید پایبندی ایران به برجام، مقام‌های دولت وی قانونگذاران جمهوری‌خواه را برای بازنگرداندن تحریم‌ها علیه تهران تحت فشار قرار دهند.

منابعی در کنگره گفته‌اند دولت ترامپ با قانونگذاران آمریکا درباره تصویب طرحی برای «تقویت» توافق هسته‌ای رایزنی کرده است. واشنگتن‌پست نوشته این همان رویکرد «ترمیم» یا «لغو» برجام است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از آن حمایت کرده است. (1)

*واشنگتن «جنگ نفتی» با ایران را کلید زد/ورود اولین محموله نفت خام آمریکا به هند
پس از اظهارات هفته گذشته یک وزیر آمریکایی درباره طرح دولت این کشور برای راه‌اندازی «جنگ نفتی» با ایران، منابع خبری روز پنجشنبه از ورود اولین محموله نفت خام آمریکا به هند خبر دادند. «ریک پری»، وزیر انرژی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که اولین محموله نفت خام این کشور وارد هند شد.

روزنامه «واشنگتن‌اگزماینز»، این اقدام را در راستای طرح «جنگ نفتی» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دانسته که وزیر کشور دولت آمریکا هفته گذشته به آن اشاره کرده بود.

پری گفت که «همکارِ‌های جدید» در زمینه انرژی بین هند و آمریکا باعث افزایش مشاغل، ثبات اقتصادی و امنیت ملی دو کشور خواهد شد.

مطابق این گزارش، اولین محموله نفت آمریکا روز دوم اکتبر وارد هند شده است. پری گفت که انتقال نفت به هند جزو نتایج دیدار «نورندا مودی» نخست‌وزیر هند با ترامپ است.

طبق اعلام وزارت انرژی آمریکا، بعد از این دیدار، شرکت‌های هندی خریداری نفت خام آمریکا را آغاز کردند.
«رایان زینک»، وزیر کشور آمریکا جمعه هفته گذشته در نشستی گفته بود واشنگتن اکنون در موقعیت مناسبی قرار دارد تا از «برتری اقتصادی‌اش» برای کاستن از درآمدهای نفتی ایران استفاده کند.

زینک گفت: «ایران یک تهدید جدی است. بهتر است برای مقابله با ایران از لحاظ اقتصادی و نه تنها از لحاظ نظامی، گزینه‌هایی در اختیار داشته باشیم.»

وی مدعی شد آمریکا با «نفوذ اقتصادی» می‌تواند «تمامی قطره‌های نفت خامی که ایران تولید می‌کند را جایگزین کند.»
روزنامه «واشنگتن‌اگزماینر» در توضیح اظهارات این وزیر دولت ترامپ نوشت: « آمریکا به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی و نفت خام در جهان تبدیل شده و وابستگی کمتری به نفت خاورمیانه دارد. این موضوع به آمریکا توانایی صادر کردن نفت بیشتر و کاهش نفت کشورهایی مانند ایران در بازار را می‌دهد.»

سیاستمداران آمریکا در طول سال‌های گذشته بارها درباره ایده استفاده از انرژی به عنوان سلاحی برای پیشبرد سیاست‌های خودشان اظهار نظر کرده‌اند.

طرفداران این طرح می‌گویند هدف از اعمال چنین سیاستی اعمال نفوذ بر متحدانی مانند عربستان سعودی، قطر و استرالیا برای مقابله با کشورهای دشمن آمریکا نظیر ایران، روسیه و چین است.(2)

پی نوشت:
1)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960713001302
2)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960713001229

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۳۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقت‌کشی آمریکا در موافقت با آتش‌بس در غزه

رسانه آمریکایی با اشاره به عدم مخالفت آمریکا با قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، نوشت این اقدام بسیار دیرهنگام بود.

به گزارش ایسنا، شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر دوشنبه سرانجام به قطعنامه «آتش‌بس فوری» در غزه در طول ماه مبارک رمضان رأی مثبت داد و آمریکا برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست روز سه‌شنبه نوشت این اقدام آمریکا نشانه‌ای از سرخوردگی واشنگتن از اقدامات رژیم صهیونیستی در طول جنگ علیه غزه شامل تخریب بخش گسترده‌ای از زیرساخت‌های غیرنظامی، حمله به بیمارستان‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های انسانی است.

علاوه بر این، حملات رژیم صهیونیستی به غزه در طول نزدیک به ۶ ماه گذشته جان بیش از ۳۲ هزار نفر را گرفته که بیشتر آن‌ها کودکان و زنان هستند.

مقام‌های آمریکایی همچنین آشکارا با برنامه‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح، جایی در جنوب غزه که میزبان بیش از یک میلیون آواره است، صحبت کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی با این حال می‌گویند عدم مخالفت با قطعنامه آتش‌بس به معنای تغییر سیاست‌های واشنگتن در قبال تل‌آویو نیست و آن‌ها همزمان خواستار توقف جنگ و آزادی اسرای اسرائیلی هستند.

واشنگتن‌پست با  این حال می‌نویسد برای بسیاری از مردم در غزه، تصویب قطعنامه آتش‌بس «بسیار دیر انجام شده است چراکه ما در نیمه ماه رمضان هستیم؛ ماه مبارکی که با غم و رنج در فلسطین همراه شده است».

آمریکا پیش از این سه بار قطعنامه‌های سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه را وتو کرده بود. آمریکا هفته گذشته هم قطعنامه‌ای که خواستار آتش‌بس در غزه نبود را به شورای امنیت ارائه کرد که با وتوی روسیه و چین مواجه شد.

اظهارات مقام‌های اسرائیلی هم نشانگر این است که آن‌ها قصدی برای پایبندی به این قطعنامه ندارند.

«بنی گانتز» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی و مخالف «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید: «اسرائیل موظف است تا زمانی‌که گروگان‌ها بازگردانده شوند و تهدید حماس از بین برود، به نبرد ادامه دهد. تصمیم شورای امنیت اهمیت اجرایی برای ما ندارد».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «بازگرداندن آمریکا» به سبک بایدن
  • عاقبت کسی که برای هموطنانش از ترامپ درخواست تحریم کرد+عکس
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • فیلم| افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان
  • (ویدیو) افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان
  • واشنگتن: از پروژه گازی ایران و پاکستان حمایت نمی‌کنیم
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • وقت‌کشی آمریکا در موافقت با آتش‌بس در غزه
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟