Web Analytics Made Easy - Statcounter

هدف از تلخیص این گزارش که از سوی دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن معاونت پژوهش­ های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش ­های مجلس شورای اسلامی صورت گرفته؛ ضرورت بهره ­برداری هر چه بیشتر از پتانسیل ­های فراوان کشور به دلیل موقعیت استراتژیک در منطقه و مزیت ­های فراوان لجستیکی و توانمندی تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم تجارت منطقه و حتی دنیاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چکیده گزارش:

نتایج بررسی­ های بانک جهانی نشان می­ دهد که از میان کشورهای با درآمد سرانه همسطح، آن کشورهایی که عملکرد لجستیکی بهتری داشته­ اند، از یک درصد رشد بیشتر در تولید ناخالص داخلی و دو درصد رشد بیشتر در تجارت برخوردارند.

ایران در کل شبکه لجستیک کشور به صورت ترکیبی وضعیت بسیار ضعیفی را نشان می ­دهد که عمده دلایل این موضوع را می ­توان کمبود زیرساخت­ های کارا برای برقراری هم بندی بین مولفه­های مختلف لجستیک و بدتر از آن نحوه بهره­برداری از این زیرساخت­ها دانست.

کشور ایران به لحاظ جغرافیایی،‌ منطقه­ای استراتژیک محسوب می­ شود که قابلیت تبدیل شدن به حلقه لجستیک بین آسیا و اروپا را از یک سو و حلقه ارتباطی بین کشورهای آسیای میانه و آبهای آزاد را از سوی دیگر داراست.

بر اساس مطالعات صورت گرفته از بانک جهانی، بهبود و ارتقای عملکرد لجستیک[1] به عنوان یکی از اهداف مهم توسعه،‌ طی سالیان اخیر، ‌مطرح شده است؛ چراکه لجستیک تاثیر بسزایی بر فعالیت­ های اقتصادی کشورها دارد. نتایج بررسی ­های بانک جهانی طی سال­های 2007، 2010 و 2012 حکایت از این دارد که از میان کشورهای با درآمد سرانه همسطح، آن کشورهایی که عملکرد لجستیکی بهتری داشته ­اند، از یک درصد رشد بیشتر در تولید ناخالص داخلی و دو درصد رشد بیشتر در تجارت برخوردارند.

پژوهش خبری صدا وسیما: ایران در قسمت زیرساخت­ های لجستیکی به صورت تفکیکی شرایط تقریباً مناسبی دارد،‌ اما در کل شبکه لجستیک کشور به صورت ترکیبی وضعیت بسیار ضعیفی را نشان می­دهد که عمده دلایل این موضوع را می­ توان کمبود زیرساخت ­های کارا (همچون مراکز لجستیکی، پایانه­ های حمل و نقل چند وجهی و ...) برای برقراری همبندی بین مولفه­ های مختلف لجستیک و بدتر از آن نحوه بهره­ برداری از این زیرساخت ­ها دانست.

هدف از تلخیص این گزارش که از سوی دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن معاونت پژوهش­ های زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش ­های مجلس شورای اسلامی صورت گرفته؛ ضرورت بهره ­برداری هر چه بیشتر از پتانسیل ­های فراوان کشور به دلیل موقعیت استراتژیک در منطقه و مزیت ­های فراوان لجستیکی و توانمندی تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم تجارت منطقه و حتی دنیاست.

مطالعات تطبیقی در سطح کلان

در مطالعه تطبیقی سطح کلان یا کشوری، مطالعه هاب[2]­های لجستیکی جهان با هدف مقایسه شرایط کشورهای مطرح در منطقه و در جهان با کشور ایران و تعیین مزیت­ ها و نقاط ضعف و قوت ایران برای تبدیل شدن به یک هاب لجستیکی[3] مورد تجزیه و بررسی قرار گرفته است. همان گونه که در جدول زیر نشان داده شده است کشورهای امارات به عنوان هاب لجستیک تجاری خاورمیانه و ترکیه به عنوان هاب لجستیک تجاری منطقه ­ای به عنوان دو کشور الگو و رقیب و کشور آلمان به عنوان هاب لجستیک تجاری اروپا و یکی از پیشرفته ­ترین کشورهای جهان در صنعت لجستیکی در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته­ اند.

اگر چه ایران به نسبت ترکیه و امارات دارای پتانسیل و شرایط بهتری برای تجارت است(شاخص­ های پایه­ ای)؛ اما عملکرد و بهره ­برداری از این ظرفیت ­ها خیلی ضعیف­­تر از کشورهای ترکیه و امارات بوده است(شاخص­ های کلان اقتصادی، عملکرد لجستیک، رقابت پذیری، سهولت کسب و کار). کشورهای ترکیه و امارت دو رویکرد کاملاً متفاوت برای ایفای نقش در تجارت بین الملل و تجارت منطقه را اتخاذ کرده ­اند. در حالی که، توجه اصلی تجاری امارات بر توسعه زیرساخت ­های مورد نیاز هاب تجاری است(همچون فرودگاه ­ها،‌ بنادر، شهر لجستیکی و ...)، کشور ترکیه بر توسعه زیرساخت­ های مورد نیاز ترانزیت تمرکز داشته است (همچون جاده­ ها، ریل، بنادر، ناوگان حمل و نقل و ...) کشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی،‌گستردگی مساحت کشور، دسترسی به آب­های آزاد، واقع شدن در مسیر کریدورهای ترانزیتی بزرگ و پتانسل­ های بالقوه خود قادر است هر دو نقش (هم گذرگاه ترانزیتی و هم هاب تجاری) را در تجارت بین الملل و منطقه ایفا کند. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که یکی از پیش نیازهای اصلی ایجاد هاب منطقه ­ای،‌وجود همگرایی اقتصادی در منطقه است.

مزیت ­های لجستیکی ایران

کشورهای پیشرو جهان در حوزه لجستیک، با دارا بودن مزیت ­های لجستیکی کمتر یا در حد ایران،‌ خود را به عنوان کشوری ممتاز در حوزه لجستیک مطرح کرده­ اند. اگرچه با تمام امکانات و فرصت­ های موجود جهت تبدیل شدن به یک مرکز یا هاب لجستیکی،‌ متاسفانه ایران هنوز نتوانسته در امر لجستیک بازرگانی به نحو مناسبی عمل کند. از سوی دیگر،‌ برخی کشورهای همسایه با درک درست شرایط محیطی و آینده نگاری صحیح، به طور شایسته ­ای از موقعیت منحصر به فرد منطقه خاورمیانه در جهت توسعه لجستیک و تجارت خود بهره برده­ اند:

1- سابقه دیرینه تجارت و بازرگانی در ایران 2- پهنه گسترده کشور 3- قرار گرفتن در منطقه خاورمیانه که این منطقه به لحاظ لجستیکی یک هاب محسوب شده و جزء مهم­ترین مناطق تجاری دنیا محسوب می­ شود 4- تعداد زیاد کشورهای همسایه (ایران با 13 کشور مرز مشترک زمینی و دریایی دارد. به علاوه،‌از طریق دسترسی غیرمستقیم به بیش از 12کشور دیگر در فاصله تقریبی 2000 کیلومتری از اطراف کشور) 5- دسترسی به آب­های آزاد 6- دسترسی آسان به بسیاری از کشورهای منطقه 7- قابلیت تبدیل شدن به حلقه لجستیک بین آسیا و اروپا 8- قرار داشتن در مسیر پنج کریدور بین المللی ترانزیت و تجارت کالا 9-پتانسیل ­های فراوان ایران برای تبدیل شدن به هاب­ تجاری منطقه10- موقعیت مناسب جغرافیایی و مبادی ورودی-خروجی زمینی کشور به لحاظ دسترسی به بازارهای تولید و مصرف 11- مزیت کریدورهای هوایی عبوری از ایران به عنوان کوتاه ­ترین کریدور هوایی میان قاره ­ای12- حجم بالای تجارت بین کشورهای همسایه شمالی ایران با کشورهای همسایه جنوبی ایران 13- بازار وسیع و پر مصرف داخلی کشور14- شبکه توزیع گسترده در داخل کشور 15- تولید و صادرات بسیار یاز کالاها و محصولات (به خصوص کشاورزی) به سایر کشورها 16- داشتن بنادر فوق العاده مناسب و استراتژیک (همچون بندر شهید رجایی) 17- داشتن چندین منطقه آزاد تجاری به خصوص در منطقه خلیج فارس 18- همسایگی با کشورهایی که محصور در خشکی هستند و ایران به عنوان بهترین راه اتباطی آنها با آب­های آزاد است 19- قیمت پایین سوخت و حامل­ های انرژی در ایران 20- نیروی کار ارزان 21- شبکه گسترده جاده­ ای در کشور 22- شبکه نسبتاً مناسب حمل و نقل ریلی در کشور 23- انجام اقدامات و مطالعات قابل توجه در حوزه لجستیک طی سالیان اخیر 24- داشتن متخصصین و اساتید برجسته در حوزه لجستیک 25- رویکرد بسیار مثبت و وسیع جامعه دانشگاهی کشور به مقوله لجستیک طی دهه اخیر.

جایگاه لجستیکی ایران

به منظور آشنایی با جایگاه لجستیک ایران، ‌دو شاخص عملکرد لجستیکی و توانمندسازی تجاری و همچنین وضعیت فعلی مراکز لجستیکی در ایران،‌مورد بررسی قرار گرفته است:

الف) شاخص عملکرد لجستیکی

بر اساس گزارش منتشر شده سال 2016 میلادی از سوی بانک مرکزی در خصوص شاخص عملکرد لجستیک [4](LPI) رتیه ایران در این شاخص بین المللی با صعودی 18 پله­ ای به رتبه 96 ارتقا یافته است. همان گونه که در جدول مشاهده می ­کنیم این نخستین بار است که روند نزولی ایران در رتبه­ بندی لجستیکی کشورها متوقف شده و صعود قابل توجهی در بهبود عملکرد لجستیکی مشاهده شده است.

عملکرد لجستیکی ایران طی سال­های 2014 تا 2016 بهبود مناسبی یافته است و عملکرد همه زیر شاخص ­های لجستیکی ارتقا یافته است. بیشترین جهش عملکرد لجستیکی ایران در زیرشاخص «سهولت در ارسال محموله­ های بین المللی» بوده است که جهشی 36 رتبه ­ای داشته است. فضای تعامل مثبت در مناسبات بین المللی در این بهبود، تاثیر بسزایی داشته است.

ب) شاخص جهانی توانمندسازی تجاری

گزارش جهانی توانمندسازی تجاری، از سال 2006 به طور مرتب و دو سالیانه توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر می­شود. این شاخص،‌ یک شاخص کلان بین المللی برای نشان دادن وضعیت تجاری کشورها در زمینه­ های مختلف است. در جدول زیر وضعیت ایران در این شاخص و همچنین به تفکیک در زیرشاخص ­های مربوطه ارایه شده است.

همانگونه که در جدول مشاهده می­شود طی سالیان اخیر،‌زیرشاخص­ های دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی و کارایی و شفافیت امور گمرکی در کشور روند رو به افولی را داشته و تغییر محسوسی در این بخش ­ها حادث نشده است.

ج) وضعیت فعلی مراکزلجستیکی در ایران

مراکز لجستیکی دو کارکد دارند: یکی تسهیل فعالیت­ های لجستیک از طریق فضا، شبکه­ های تجاری استراتژیک و خدمات حمل و نقل و دیگری،‌ایجاد امکان ادغام و ترکیب جریان­های کالا از طریق توسعه خدمات حمل و نقل خاص. هنوز هیچ مرکز لجستیکی با ویژگی­ های بیان شده در این بخش در کشور ایجاد نشده است،‌تنها تلاش­ های محدودی در زمینه بنادر خشک صوورت گرفته که در جدول زیر وضعیت فعلی این نوع مراکز لجستیکی در ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

د) مقایسه زیر ساخت ­ها و عملکرد لجستیک تجاری

به طور کلی مقایسه زیرساخت­ ها و عملکرد لجستیک تجاری ایران همان گونه که در جدول زیر نشان می­دهد در قسمت زیرساخت­ های لجستیکی به صورت تفکیکی تقریباً مناسب است،‌اما وقتی کل شبکه لجستیک کشور به صورت ترکیبی مورد بررسی قرار گیرد وضعیت بسیار ضعیف ­تری را نشان می ­دهد که عمده دلایل این موضوع را می ­توان کمبود زیرساخت ­های کارا (همچون مراکز لجستیکی، پایانه­ های حمل و نقل چند وجهی و ...) برای برقرار همبندی بین مولفه­ های مختلف لجستیک دانست و از آن بدتر،‌ نحوه برداری از این زیرساخت ­ها است که وضعیتی بسیار نامطلوب­تر را نشان می­ دهد.

به طور کلی می­ توان گفت که اگرچه ایران در هریک از زیرساخت ­های لجستیکی به طور جداگانه امکان بهبود و ارتقا دارد؛‌اما پاشنه آشیل ایران،‌ایجاد و توسعه زیرساخت ­هایی است که بتوانند زیرساخت های لجستیکی را به یکدیگر پیوند دهند و امکان برقراری یک جریان بدون انقطاع در تجارت داخلی و خارجی کشور ایجاد کند.

چالش ­های پیش روی لجستیک در ایران

عمده ­ترین چالش­ های حوزه لجستیک در کشور را می­توان در دو بخش کلان مدیریتی و مولفه­ های حوزه لجستیک طبقه­ بندی کرد.

الف) چالش­ های مربوط به ساختار کلان مدیریتی

نبود دید کلان و سیستمی در خصوص مدیریت توسعه بلندمدت لجستیک در کشور؛ نبود سازوکارهای یکپارچه سیاستگذاری و اجرا در حوزه لجستیک کشور؛ نبود تعامل مطلوب میان وزارتخانه ­های متولی لجستیک و بخش خصوصی در مسایل مرتبط با حوزه لجستیک؛ عدم محاسبه شاخص­ های کلان لجستیک در برنامه ­های توسعه­ ای مانند هزینه­ های ملی لجستیک؛ ساختار سازمانی نامناسب: تجمیع شتاب زده و غیرکارشناسی دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و عدم انطباق آن با شرایط زمانی و جایگاه حمل و نقل در اقتصاد ملی.

ب) چالش­ های مربوط به مولفه­ های حوزه لجستیک

این چالش ­ها را می­ توان در دوزمینه زیرساخت ­های فیزیکی و غیرفیزیکی مورد مطالعه قرار داد. چالش­ های موجود در زیرساخت­ های فیزیکی به صورت مختصر به شرح ذیل است:

جایگاه لجستیک و حمل و نقل در سیاست­ های اقتصاد مقاومتی

یکی از اسناد بالادستی مهم در تدیون قانون برنامه ششم توسعه،‌ سیاست­ های اقتصاد مقاومتی است. از 24 بند این سند شش بند آن به طور مشخص مرتبط با حوزه لجستیک و زنجیره تامین است که در ادامه ارایه شده است:

نتیجه ­گیری

لجستیک تاثیر بسزایی بر فعالیت­ های اقتصادی کشورها دارد، به گونه­ای که طی سال­های 2007،‌2010 و 2012 از میان کشورهای بادرآمد سرانه هم سطح،‌ آن کشورهایی که عملکرد لجستیکی بهتری داشته ­اند شاهد یک درصد رشد بیشتر در تولید ناخالص داخلی و دو درصد رشد بیشتر در تجارت بوده ­اند. لذا یکی از اهداف مهم توسعه کشورها طی سالیان اخیر، ‌بهبود و ارتقای علکرد لجستیک بوده است.

رتبه ایران در شاخص عملکرد لجستیک (lPI) در سال 2016 با صعودی 18 پله­ای به 96 رسیده است. این نخستین بار است که روند نزولی ایران در رتبه بندی لجستیکی کشورها متوقف شده و صعود قابل توجهی در بهبود علکرد لجستیکی مشاهده شده است. اما متاسفانه رتبه ایران در شاخص جهانی توانمند سازی تجاری در سال 2016 با یک پله نزول نسبت به سال 2014 به رتیه 132 از میان 136 کشور رسیده است. مطاعات تطبیقی نشان می ­دهد اگرچه ایران به نسبت ترکیه و امارات دارای پتانسیل و شرایط بهتری برای تجارت است (شاخص ­های پایه ­ای)؛ اما عملکرد و بهره ­برداری از این ظرفیت­ ها در مقایسه با کشورهای ترکیه و امارات ضعیف­ تر است (شاخص­ های کلان اقتصادی، عملکرد لجشتیک،‌رقابت پذیری، سهولت کسب و کار)

به طور کلی اگرچه طی سالیان اخیر به موضوع حمل و نقل و لجستیک در برنامه ­های توسعه کشور توجه شده است، اما با توجه گستردگی و نقش آن در اقتصاد ایران نگاه شایسته­ ای نشده است. صنعت لجستیک نیاز به یک نگاه جامع و به هم پیوسته دارد. لذا لزوم تدوین یک نقشه راه جامع با نگاه آینده نگرانه در این صنعت نیاز است. اسناد راهبردی و توسعه کلان طیف وسیعی از بخش ­های اقتصادی را دربرگرفته، اما به حوزه لجستیک با وجود پشتیبانی از سایر بخش­ های اقتصادی کشور به لحاظ ماهیت آن تاکنون به طور مستقل پرداخته نشده است.


1- لجستیک در واقع شامل برنامه ریزی و کنترل جریان مواد و اطلاعات مرتبط با آنها در هر نوع سازمان خصوصی و دولتی است و ماموریت اصلی آن رساندن در زمان مناسب و به مکان موردنظر است، به گونه­ای که فاکتورهای عملکرد را در حالت بهینه نگه می­دارد.

2- کلمه هاب به محل تمرکز و تجمع فعالیت­ های یک منطقه یا یک شبکه وسیع­تر است. دو سطح کلی برای هاب مطرح است: در سطح کلان،‌هاب تجاری به کشوری اطلاق می­ شود که با دارا بودن مجموعه ­ای از ویژگی­ ها، توان تبدیل به یک هاب تجاری در سطح منطقه­ ای یا بین المللی را داشته باشد، در سطح خرد، مراکز لجستیکی به مکان­ ها و نقاطی در داخل کشور اطلاق می­شود که توان ایفای نقش هاب را داشته باشد.

3- هاب­ های لجستیکی به مراکز یکپارچه ­ای گفته می ­شود که در آن،‌جمع­ آوری کالا از مبادی مختلف،‌ذخیره سازی آنها و یا انتقال بین انواع روش­ های حمل و توزیع کالا در مقاصد مختلف انجام می­ گیرد.

1- (logistics performance index): معتبرترین شاخص بین المللی مرتبط با لجستیک تجاری است که در آن وضعیت لجستیک داخلی کشورها و نیز لجستیک کشورها در عرصه بین الملل مورد ارزیابی قرار می­گیرد،‌این شاخص به صورت دو سالیانه توسط بانک جهانی ارزیابی می­شود.



منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۷۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف به کشور‌های اسلامی

سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز دوشنبه به وقت محلی در جریان سفر رسمی به پاکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با بیان اینکه پیوند‌های تاریخی همسایگی و اشتراکات اعتقادی، روابط تهران-اسلام‌آباد را عمیق و ناگسستنی کرده است، سطح روابط دو کشور را نامتناسب با ظرفیت‌های متقابل دانست و بر تلاش برای افزایش تعاملات و مناسبات دو طرف در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط با کشور‌های مسلمان، همسایه و همسو، گسترش روابط با پاکستان را تامین‌کننده همه این اهداف دانست و اظهار داشت: باور داریم که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان روابط فیمابین را متحول کرد و لذا در گام اول برای دستیابی به حجم ۱۰ میلیارد دلار در مبادلات تجاری دو کشور توافق کردیم.

رئیسی با تشریح برخی زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌ها و روابط ایران و پاکستان از جمله در حوزه انرژی، به اهمیت امنیت به خصوص در مرز‌های مشترک دو کشور برای رونق تبادلات مرزی اشاره کرد و گفت: دو کشور در موضوع ضرورت تامین و پایداری امنیت، لزوم مبارزه قاطع با اشکال مختلف تروریسم و حمایت بدون تبعیض از حقوق بشر به خصوص دفاع از مردم مظلوم فلسطین رویکرد و نگاهی نزدیک و مشترک دارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط دو کشور در همه ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل ارتقا و تقویت است، تصریح کرد: تحکیم و تعمیق روابط دو ملت دوست ایران و پاکستان ممکن است مخالفانی داشته باشد، اما عزم و اراده موجود نزد سران دو کشور برای گسترش روابط، بر این مخالفت‌ها غلبه کرده و این سفر می‌تواند نقطه عطفی در ایجاد تحول در روابط فیمابین باشد.

رئیسی همچنین بر اهمیت تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد، در مقابل حضور بیگانگان در منطقه نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اتحاد و انسجام کشور‌های اسلامی برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف و تعرض به کشور‌های اسلامی، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین و به خصوص غزه را از جمله تبعات نبود چنین انسجامی میان کشور‌های اسلامی دانست و گفت: همکاری‌های ایران و پاکستان در این زمینه می‌تواند بستر مناسبی برای همراه شدن بیشتر کشور‌های اسلامی در مسیر وحدت و انسجام امت اسلامی باشد.

«شهباز شریف» نیز در این نشست با بیان اینکه این سفر به پاکستان عزت بخشید، روابط فیمابین را بسیار مستحکم و دوستانه توصیف و تصریح کرد: پیشرفت هر کدام از دو کشور ایران و پاکستان باعث پیشرفت متقابل کشور دیگر خواهد شد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به مرز‌های طولانی مشترک میان دو کشور، بر مبارزه قاطع با تروریسم و تلاش برای ارتقای امنیت در مناطق مرزی و همچنین ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مرزنشین از طریق گسترش بازارچه‌های مرزی تاکید کرد.

نخست وزیر پاکستان ضمن ابلاغ سلام‌های گرم دولت و ملت پاکستان به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت ایران، از درایت و تدابیر دکتر رئیسی برای تقویت روابط و تعاملات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران به خصوص در ارتباط با کشور مطبوعش قدردانی کرد.

وی با تاکید بر هدف‌گذاری صورت گرفته برای رساندن حجم مبادلات اقتصادی فیمابین به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزود: گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی می‌تواند به تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور بیانجامد.

وی همچنین با اشاره به حمایت پاکستان از همکاری‌های زیرساختی لجستیک چندجانبه افزود: تحقق این همکاری‌ها می‌تواند تبادلات تجاری فیمابین را به سطحی جدید ارتقا دهد.

نخست‌وزیر پاکستان در بخش دیگری از سخنانش ثبات قدم جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان آزادی قدس و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را قابل تحسین توصیف و تصریح کرد: اتحاد و انسجام کشور‌های اسلامی موثرترین اقدام در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان مظلوم است.

شهباز شریف همچنین با اشاره به گفتگو‌های مطرح شده درباره حقوق و امنیت مردم منطقه کشمیر، تقویت همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف را خواستار شد.

در این دیدار همچنین سران دو کشور بر اهمیت تقویت تجارت رسمی تاکید و علاوه بر آن توافق کردند که طرف پاکستانی در اجرای تعهدات خود در زمینه انرژی تسریع کند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • ضرورت حمایت از هم‌افزایی مراکز نوآوری برای ایجاد «مراکز هم‌آفرینی»
  • ضرورت شبکه‌سازی میان مراکز نوآوری و کارآفرینی
  • ضرورت بازنگری در ضوابط استقرار مراکز دفن نخاله‌های ساختمانی
  • اجرای ۲۱ پروژه زیرساختی و توسعه‌ای در حوزه لجستیک ایران‌خودرو در سال۱۴۰۳
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار
  • حجم تبادلات تجاری ایران و پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله موثر با هر گونه اجحاف به کشور‌های اسلامی
  • اتاق های مادر و کودک در مترو دوباره باز می شوند | صدور مجوز به واحدهای تجاری و مراکز خرید به شرط ایجاد این اتاق
  • امضای قراردادهای ریلی بین FESCO روسیه و پنج شرکت لجستیکی چینی
  • ضرورت ایجاد تحولی در عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر