آگهی ترحیم؛ به علت مرگ ناگهانی
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۷۷۳۷۳
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) تبیان نوشت: چوبي چند متري با قطري كم درون ديواره سديه بتوني و استوار به هر علت عمدي يا سهوي جا مانده است اين چوب به مرور زمان در يك فرايند طبيعي مي پوسد و باعث مي شود آب در درون این دیوار بتونی نفوذ كند و در مدت زماني طولاني آبراهي به پشت سد باز كند و در نهايت با خوردگي ديواره بر قطر سوراخ و شكاف بيفزايد و موجبات شکستن سد را فراهم کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به نظر مي رسد كه اين فروپاشي سد امري طبيعي و مرگ عادي بوده ولي هنگامي كه مهندس سازه به سد مي نگرد و بررسي مي كند به مرگ زود هنگام سد اشاره مي كند و آن را طبيعي و در عين حال غير طبيعي مي شمارد چون اگر اين چوب چند متري وجود نداشت، عمري به مراتب بيشتر از اين داشت ولي اين مانع موجب شد تا عمر سد بسيار كوتاه تر از حد خود گردد.
مردم به سبب گناهان و ترك عبادت و تقوي الهي دچار مرگ زودرس مي شوند و پيش از آن كه مرگ محتوم و قطعي آنان برسد خودشان با دست هاي خود،گور خود را مي كنند و از نعمت زندگي محروم مي شوند. خدارند در آيات ٣و ٤ سوره نوح عبادت گريزي ، بي تقوايي و اطاعت نكردن از پيامبر الهي را موجب مرگ معرفي مي كند.
سنت الهي
در اين عالم قوانين خيلي ساده اي حكمفرماست و به قدري باهم ارتباط دارد كه تاثيرات شگرفي در هستي بر جاي مي گذارد.انسان هايي موفق هستند كه آگاهي و شناخت لازم را نسبت به اين قوانين داشته باشند پس هر كس داناتر است، در حقیقت توانمند تر و موفق تر است.
حقيقت مرگ
مرگ از دست دادن يك حالت و بدست آوردن يك حالت ديگر است و مانند هر تحول ديگري فناء نسبي است. وقتي خاک تبديل به گياه مي شود به معنايي مرگ او رخ مي دهد ولي مرگ مطلق نيست. خاك شكل سابق و خواص پيشين خود را از دست داده و ديگر آن تجلي و ظهوري را كه در صورت جمادي داشت ندارد، ولي اگر از يك حالت و وضع مرده است در وضع و حالت ديگري زندگي يافته است.
مرگ نيستي و نابودي نيست تحول و تطور است، منتهي دنيا و زندگي در عالم ماده مرحله اي از تكميل و آمادگي است. همچنان كه نطفه انسان فقط و فقط بايد در رحم قرار گيرد تا به نهايت رشد و كمال جسمي خود برسد، روح و نفس براي نمايان ساختن و به فعليت رسيدن استعدادها و قابليت های خود بايد در رحم دنيا جاي گيرد. نمايان ساختن يك استعداد همان رشد و تكامل دادن آن است.
دنيا زماني براي پرده برداشتن از رازهاي موجود نيست بلكه براي فعليت دادن به استعدادهاي نهفته اي چون راز است. در اينجا پرده برداشتن، به ايجاد كردن است. مسير دنيا و حيات و زندگي او صفات انساني را از نهانگاه قوه و استعداد به صفحه فعليت و كمال بيرون مي آورد، پس دنيا پرورشگاه استعداد ها و دار التربيه انسان هاست و مرگ پايان زمان پرورش و تربيت.
زمان مرگ
در فرهنگ قرآني مرگ به دو سبب اصلي اتفاق مي افتد؛ مرگ هايي كه به سبب پايان يافتن توان و ظرفيت جسمي بدن فرا مي رسد مرگ طبيعي يا اجل مسمي است و مرگ هايي كه به علت اتفاقات و رفتارهاي آدمي رخ مي دهد مرگ زودرس و ناگهاني يا اجل معلق مي باشد.
مرگ زود هنگام يا مرگ ناگهاني به طور مستقيم ارتباط نزديكي با رفتار انسان دارد.
اجل مسمي كه از آن به اجل حتمي نيز ياد مي شود همان اجل مكتوب است و غير قابل تغيير تفسير شده است. اجل معلق اجلي است كه از جانب خداوند تغيير پذير است و از آن جايي كه اين اجل ارتباط تنگاتنگي با اعمال و رفتار انسان دارد، بايد از آن به عنوان اجل زود هنگام يا مرگ ناگهاني ياد كرد.
اشتباه بزرگ همه اين است كه در صورت مرگ هر كسي در اطلاعيه ترحيم او چنين مي نويسند (به علت مرگ ناگهاني) در حالي كه فقط خدا عالم به غيب و اسرار نهان است كه او با اجل مسمي از دنيا رفته يا اجل معلق...
هر انساني اگر به طور طبيعي و به اجل مسمي از دنيا برود عمر بيشتري خواهد داشت ولي سنت الهي اين است كه به سبب رفتارهاي اين زمان از ميان مي رود وعمرش كوتاه شده و گرفتار مرگ مي گردد و به بيان زيباتر فرصت طلايي رشد و تكامل را از دست مي دهد و مانند ميوه كال و نرسيده از بين مي رود .
تاثير اعمال در حيات و مرگ
اعمال و رفتار انسان رابطه و تاثير مستقيمي با حيات و مرگ او دارند، به اين ارتباط، رابطه علت و معلولي مي گويند.قرآن کریم مي فرمايد: مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (نحل /٩٧)
دو عنصر مهم علت را در حيات طيبه، باور و عقيده و عمل صالح مي داند و در جاي ديگر براي عذاب و رنج، بي ايماني و عمل ناصالح را علت اصلي دانسته است.
اينكه گناهان در جهان تكوين اثر مي گذارند از آن روست كه نظام هستي بر اساس اسباب و علل افريده شده است و هر كاري در جهان در امر ديگر جهان تأثير مي گذارد، همچنان كه افزايش مصرف سوخت فسيلي از سوي انسان موجب افزايش گازهاي گل خانه اي و آسيب ديدن لايه ازون در جو و افزايش گرما و مرگ و مير گياهان و جانوران بسيارمي شود.
مرگ زود هنگام يا مرگ ناگهاني به طور مستقيم ارتباط نزديكي با رفتار انسان دارد.
اجل مسمي كه از آن به اجل حتمي نيز ياد مي شود همان اجل مكتوب است و غير قابل تغيير تفسير شده است. اجل معلق اجلي است كه از جانب خداوند تغيير پذير است و از آن جايي كه اين اجل ارتباط تنگاتنگي با اعمال و رفتار انسان دارد، بايد از آن به عنوان اجل زود هنگام يا مرگ ناگهاني ياد كرد.
گناهان مرگ افرين
مردم به سبب گناهان و ترك عبادت و تقوي الهي دچار مرگ زودرس مي شوند و پيش از آن كه مرگ محتوم و قطعي آنان برسد خودشان با دست هاي خود،گور خود را مي كنند و از نعمت زندگي محروم مي شوند. خدارند در آيات ٣و ٤ سوره نوح عبادت گريزي ، بي تقوايي و اطاعت نكردن از پيامبر الهي را موجب مرگ معرفي مي كند.
به معنايي اين امور سه گانه عمر را كوتاه كرده و مرگ را پيش مي اندازد؛ أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ وَأَطِيعُونِ: كه خدا را بپرستيد و از او پروا داريد و مرا فرمان بريد (۳)
يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرْكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذَا جَاءَ لَا يُؤَخَّرُ لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۴) [تا] برخى از گناهانتان را بر شما ببخشايد و [اجل] شما را تا وقتى معين به تاخير اندازد اگر بدانيد چون وقت مقرر خدا برسد تاخير بر نخواهد داشت﴾
در آيه ١٠ سوره ابراهيم اعراض از دعوت الهي راموجب كاهش عمر دانسته، بالواقع مردم زمينه انزال عذاب الهي را با دوري از دعوت الهي فراهم كرده و زمينه بلاياي طبيعي را مانند طوفان، سيل، قحطي و زمين لرزه را مساعد مي كنند: قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِي اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى قَالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُنَا تُرِيدُونَ أَنْ تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ آبَاؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَانٍ مُبِينٍ ﴿۱۰﴾
پيامبرانشان گفتند مگر درباره خدا پديد آورنده آسمان ها و زمين ترديدى هست او شما را دعوت مى كند تا پاره اى از گناهانتان را بر شما ببخشايد و تا زمان معينى شما را مهلت دهد. گفتند شما جز بشرى مانند ما نيستيد مى خواهيد ما را از آنچه پدرانمان مى پرستيدند باز داريد پس براى ما حجتى آشكار بياوريد.منابع:
عدل الهي -شهيد مرتضي مطهري
تفسير الميزان-علامه محمدحسين طباطبايي
تفسير نور-اقاي قرائتي
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۷۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم
به گزارش خبرآنلاین، پلیس آگاهی پایتخت، در اجرای طرح مقابله با تبهکاران، مردی را دستگیر کرده که چندین شاکی زن دارد و همه آنها میگویند توسط این مرد مورد آزار و اذیت و اخاذی قرار گرفتهاند.
روزنامه ایران در خبری نوشت: رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در حاشیه اجرای طرح برخورد با سارقان زورگیر که در مقر پلیس آگاهی تهران بزرگ برگزار شد، گفت: همکاران من در پلیس آگاهی تهران بزرگ پس از چندین روز کار اطلاعاتی، موفق به شناسایی تعدادی از سارقان به عنف و قاپزن شده و در نهایت طی ۴۸ ساعت گذشته با هماهنگی مقام قضایی، ۷۴ نفر از سارقان به عنف حرفهای و قاپزن را دستگیر کردند. این افراد در بازجوییهای اولیه به سرقت بیش از ۵۰۰ دستگاه تلفن همراه اعتراف کردند. همچنین با دستگیری این افراد ۲۱ باند سرقت نیز منهدم شد.
سردار علی ولیپور گودرزی درباره اینکه آیا انتشار ویدیوهایی مانند زورگیری در بزرگراه صدر نشاندهنده افزایش جرایم خشن است یا خیر، گفت: چنین مواردی در گذشته هم وجود داشته اما در گذشته ضریب نفوذ اینترنت به اندازه امروز نبوده است. آمارهای ما نشان میدهد که اتفاقاً در چنین سرقتهایی با کاهش روبهرو هستیم، اما انتشار گسترده ویدیو سبب میشود که افراد بیشتری از وقوع یک مورد باخبر شوند.
اخاذی با تهیه فیلم سیاه
اطراف یکی از متهمان دستگیر شده که مردی است با موهای بور، چند زن ایستادهاند و داد و فریاد میکنند. آنها مدعی هستند متهم آنها را بیهوش و به آنها تعرض کرده است.
یکی از شاکیها گفت: سال گذشته، بعد از فوت مادرم، حالم خیلی بد بود. یک روز در صفحه اینستاگرام به صورت اتفاقی با صفحهای مواجه شدم که مطالب قشنگی در رابطه با مادر نوشته بود. ناخواسته با حس همدردی عکسها را لایک کردم اما صاحب صفحه لحظاتی بعد به من پیام داد. مرد جوان مدعی بود که مادرش فوت کرده و برای آرامش او، هر هفته خیرات میدهد. مرد جوان از من خواست در مراسمی که برای آمرزش مادرش برگزار میکنند، شرکت کنم.
وی ادامه داد: با این نیت یک روز که مرد جوان میخواست به بهشت زهرا برود، با او راهی آنجا شدم. بین راه او به من آبمیوه داد و من بعد از خوردن آبمیوه بیهوش شدم و زمانی که به هوش آمدم، متوجه شدم که مرا مورد آزار و اذیت قرار داده و از من فیلم و عکس مستهجن تهیه کرده است. بعد از آن متهم با تهدید انتشار فیلم و عکسهای مستهجن در فضای مجازی من را مجبور میکرد پول و طلاهایم را در اختیارش قرار دهم.
شاکی دیگری گفت: مرا تا یکقدمی مرگ برد. باورتان نمیشود طوری به سرم کوبید که بیهوش شدم. فقط از ترس اینکه عکسها و فیلمهایم منتشر نشود، مبالغی را که برای اخاذی خواست، به او دادم.
شاکی دیگری گفت: متهم مرا برای شرکت در مراسم سوگواری و خیریه دعوت و با آبمیوه مسموم و سپس بیهوش کرد. بعد هم مثل سایر قربانیان از من فیلم و عکس مستهجن تهیه کرد. بعد از مدتی هم با من تماس گرفت و مدعی شد دو دستیارش که زنهای رمالی بودند، پس از احضار روح و رمالی باخبر شدهاند که داخل خانهام شمش طلا دارم و از من خواست شمش را به او بدهم. شمشی در کار نبود اما از ترس اینکه تصاویر منتشر نشود برایش شمش خریدم و به او دادم.
اما متهم منکر این اظهارات شد و گفت: من یک صفحه اینستاگرامی به نام «مادرانه» به خاطر مادر مرحومم درست کرده بودم و پستهایی در رابطه با مادر میگذاشتم. سعی میکردم با انجام کارهای خداپسندانه روح مادرم در آمرزش قرار بگیرد و هیچ جرمی هم مرتکب نشدهام.
یعنی ۵ شاکی دروغ میگویند؟
چه بگویم؟! آنها میگویند که من فریبشان دادهام و با آبمیوه و چای مسموم آنها را بیهوش کردهام و مورد آزار و اذیت قرار دادهام و برای اینکه بتوانم از آنها اخاذی کنم، فیلم هم از این صحنهها گرفتهام. اما آنها مشتری مغازه الکتریکیام هستند؛ نمیدانم چرا چنین ادعایی کردهاند.
میگویند آنها را به اطراف بهشت زهرا بردی و طلاهایشان را دزدیدهای؟
خودشان با پای خودشان بر سر مزار مادرم میآمدند، هیچ اخاذی نکردهام. خودشان پول به حسابم واریز میکردند.
اما پلیس این فیلم و عکسها را کشف کرده است؟
(سکوت متهم)
دستگیری با پابند الکترونیکی
هنگامی که پابند الکترونیکی داشته، در سرقتی شناسایی و دستگیر شده است؛ متهم ۲۴ سالهای که با سن کم سوابق زیادی در پروندهاش دارد.
سرقت با پابند؟
راستش را بخواهید دوستانم در دورهمی که داشتیم، میگفتند این پابندها کار نمیکند و پلیس نمیتواند همه را رصد کند. من هم که به سرقت اعتیاد دارم، با حرفهای آنها تشویق به سرقت شدم. با خودم گفتم اولین سرقت را امتحان میکنم. اما پابندها الکی نبود و حالا در لیست سارقانی قرار گرفتهام که با پابند سرقت میکنند و در این مورد رکورددار شدهام.
آخرین بار کی از زندان آزاد شدی؟
سوم عید نوروز بود و قبل از اینکه آزاد شوم، پابند به پاهایم بسته شد. من جزو سارقان گوشیقاپی بودم که ۴ سابقه کیفری داشتند و شامل قانون مجرمان پابنددار قرار میگرفتم.
کی بازداشت شدی؟
دقیقاً یک ماه بعد از آزادی، یعنی سومین روز اردیبهشت، به همراه دوستم برای گوشیقاپی وارد عمل شدم. اما همین که خواستم گوشی را سرقت کنم، پلیس رسید و در نهایت با شلیک گلوله، مأموران موفق شدند مرا دستگیر کنند.
۴۷۲۳۶
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899405