Web Analytics Made Easy - Statcounter


رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه با حضور در جلسه علنی مجلس گزارشی درباره طرح‌های عمرانی نیمه تمام ارائه کرد، نمایندگان در این جلسه با ‌اشاره به وجود 500 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی نیمه تمام در کشور این طرح‌ها را زخم‌های کهنه‌ای خواندند که به دولت‌های بعدی منتقل می‌شود.
محمدباقر نوبخت رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه صبح دیروز در صحن علنی مجلس برای گزارشی درباره واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به نمایندگان مردم حاضر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نوبخت در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: ما در سال گذشته بالغ بر 42 هزار میلیارد تومان از 58 هزار میلیارد تومان طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را پرداخت کردیم.
وی افزود: برای نخستین بار در کارنامه دولت، پرداخت 73 درصد از اعتبارات عمرانی بخش قابل توجهی بود که با کمک مجلس شورای اسلامی انجام شد.
رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه همچنین تصریح کرد: البته در همین راستا اقدامی که صورت گرفت این بود که ما هر چند به صورت متوسط 73 درصد را انجام دادیم، اما برای طرح‌های ملی، پرداخت 79 درصدی داشتیم و برای طرح‌های عمرانی استانی نیز 104 درصد، طرح‌های متفرقه 47 درصد پرداخت و برخی وزارتخانه‌ها مانند راه و شهرسازی 114 درصد تخصیص اعتبار گرفته‌اند.
وی اضافه کرد: ما در یک اقدام با بررسی متوجه شدیم که 6 هزار و 40 پروژه ناتمام و 65 هزار و 478 پروژه استانی نیمه‌تمام در دست داریم؛ بنابراین از مجوزی که نمایندگان دادند در این رابطه استفاده کردیم و برای اتمام اینها اقدام شد.
نوبخت همچنین عنوان کرد: ما مجبور شدیم از سازوکار نوینی که اکنون در دنیا به عنوان مشارکت عمومی - خصوصی هست استفاده کنیم، لذا آموزش‌های لازم را در این رابطه دادیم و سایتی طراحی کردیم که از این پروژه‌ها آنهایی که قابلیت واگذاری مشارکت بخش غیردولتی و خصوصی دارند را استفاده کردیم.
وی بر همین اساس اضافه کرد: خوشبختانه تا این لحظه پروژه‌ها را به سه گروه تقسیم کردیم، از جمله 157 پروژه‌ نیمه‌تمام ملی و 939 پروژه نیمه‌تمام استانی در بخش دولتی را به بخش غیردولتی واگذار کردیم و یا عقد قرارداد مشارکت عمومی- ‌خصوصی با اینها بستیم.
رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه همچنین خاطرنشان کرد: پروژه‌های جدید پروژه‌هایی بود که ما پولی از سوی دولت بابت آنها ندادیم، لذا 179 پروژه ملی جدید و 75 پروژه استانی جدید را هم از طریق این قرارداد به بخش خصوصی دادیم.
نوبخت با‌ اشاره به پروژه‌های تکمیل شده عنوان کرد: اقدام دیگر ما پس از اینکه یک پروژه نیمه‌تمام به اتمام می‌رسد، نگهداری، تعمیر و بهره‌برداری آن خود هزینه سالانه‌ای را طلب می‌کند که در این خصوص هم با واگذاری به بخش غیردولتی 2 هزار و 781 پروژه تکمیل شده را توانستیم واگذار کنیم.
نوبخت همچنین پس از استماع نظرات نمایندگان گفت : اگر کسی بگوید که دولت یا نمایندگان اراده واگذاری طرح‌ها را ندارند قطعاً آگاهانه نخواهد بود.
اراده واگذاری طرح‌ها
به بخش خصوصی وجود ندارد
محمدرضا رضایی کوچی رئیس ‌کمیسیون عمران مجلس نیز در جلسه علنی دیروز با‌ اشاره به اینکه دستگاه‌های دولتی هنوز اراده واگذاری پروژه‌ها را به بخش خصوصی ندارند ،گفت: نظام یکپارچه آمایش سرزمینی در کشور نداریم و همه پروژه‌ها براساس سلیقه شخصی اجرا می‌شود.
زهرا سعیدی نماینده مبارکه نیز با بیان اینکه دولت فعلاً توانایی اجرا و نهایی کردن پروژه‌های عمرانی را ندارد، گفت: حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی در کشور است که اجرای این پروژه‌ها با همین سرعت ۱۵ سال به طول می‌انجامد.
سید علی ادیانی نماینده قائمشهر نیز پس از اظهارات نوبخت رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه گفت: ما عادت کرده‌ایم که در اداره کشور سرمایه‌های موجود را هزینه کنیم و پیش‌خور از سرمایه‌های آتی نیز داشته باشیم با این‌حال بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی با مشکل مواجه می‌شود.
جهانبخش محبی‌نیا نایب‌ رئیس‌ کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با ‌اشاره به اینکه دولت نسبت به واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی رغبت ندارد، گفت: طرح‌های نیمه‌تمام مانند زخم کهنه به دولت‌های بعدی
منتقل می‌شود.
علی لاریجانی رئیس‌ مجلس نیز گفت: بحث واگذاری پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام به بخش خصوصی از 20 موضوع مهمی بود که ما همگی در ابتدای سال توافق داشتیم که باید به سرانجامی برسد چرا که با 600 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی با وضع فعلی که داریم به نتیجه نمی‌رسد و از سوی دیگر بسیاری از این پروژه‌ها طبق قانون اصل 44 وقتی به نتیجه نیز رسید باید واگذار شود. بنابراین عقلایی است از ابتدا یا نیمه کار این پروژه‌ها واگذار شود که دولت بار آن را تحمل نکند.
رئیس ‌مجلس گفت: مدیران ولعی برای نگهداری طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی نداشته باشند.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس با لایحه استرداد عضویت دولت ایران در صندوق همبستگی اسلامی برای توسعه وابسته به بانک توسعه اسلامی موافقت کردند.
مجلسی‌ها همچنین با انجام تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی موافقت کردند.
از سوی دیگر نمایندگان با یک فوریت و دو فوریت بررسی طرح ادغام موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی شرکت فولاد در صندوق بازنشستگی کشور موافقت نکرد.
خبر دیگر اینکه با رأی نمایندگان مجلس دو فوریت طرح استخدام مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد.

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۹۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات عمرانی پروژه پیاده‌راه باباطاهر همدان

عملیات ساخت پیاده‌راه در خیابان باباطاهر همدان که جزو طرح‌های مصوبه طرح جامع شهری همدان بوده است امروز با حضور مسئولان و مردم آغاز شد.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3077171 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • حرکت به سمت قله و پیشرفت/ کشور وقت آزمون و خطا ندارد
  • حرکت به سمت قله و پیشرفت/ کشور وقت آزمون خطا ندارد
  • آغاز عملیات عمرانی پروژه پیاده‌راه باباطاهر همدان
  • شهر یزد به اعتبارات ملی نیاز دارد/ پروژه‌های نیمه‌تمام دفع آب‌های سطحی تکمیل می‌شود
  • برنامه ریزی برای واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام ایلام
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • ۱۲۳ پروژه عمرانی در شهر هچیرود طراحی شده است
  • لزوم جذب مشارکت بخش خصوصی برای اتمام طرح‌های نیمه تمام استان
  • واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام ایلام به بخش خصوصی
  • برنامه ریزی برای واگذاری۲هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام ایلام