Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نماينده ايران در سازمان ملل پس از اقامه دلائل فني براي نادرست بودن ادعاهاي ترامپ در خصوص بد بودن برجام براي آمريکا، گفته که واشنگتن براي «معتبر» باقي ماندن در «مذاکرات چندجانبه آتي»، بايد با اجماع بين‌المللي همراه شود.
به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز، «غلامعلي خوشرو» نماينده کشورمان در سازمان ملل، امروز در مقاله‌اي در روزنامه نيويورک‌تايمز، به لفاظي‌هاي اخير «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهور آمريکا در خصوص برجام پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متن کامل ترجمه فارسي اين يادداشت در ادامه آمده است:
دولت ترامپ در 15 اکتبر بايستي براي سومين بارتصميم بگيرد که پايبندي کشور من، ايران، به برنامه جامع اقدام مشترک – توافق هسته اي سال 2015 بين ايران، 5 عضو دايم شوراي امنيت بعلاوه آلمان- را گواهي کند يا خير! اين گواهي بخشي از خود توافق نيست که سازمان بين المللي انرژي اتمي را به عنوان تنها نهاد صالح براي راستي آزمايي پايبندي ايران مي داند. ايده گواهي کاخ سفيد را کنگره ايالات متحده در 2015 مطرح کرد. به طورخلاصه، اين يک مساله داخلي آمريکا است اگرچه مساله اي است که بصورت بالقوه مي تواند تعهدات آمريکا وفق توافق هسته اي را متاثر نمايد.
دولت ترامپ تاکنون دو مرتبه در آوريل و ژوئيه پايبندي ايران را تاييد کرده است. آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از صدها بازرسي پايبندي ما به تعهدات مان تحت توافق را در 8 گزارش خود تاييد کرده است. کشورهاي اروپايي نيز نگراني ندارند. باوجود اين، در آستانه 15 اکتبر گزارش شده است که دولت ترامپ از گواهي پايبندي ايران خودداري خواهد کرد که اين امر مي تواند باعث تحميل تحريم ها توسط کنگره در نقض توافق گردد.
رئيس جمهور و تندروها در واشنگتن دلايلي دارند که فکر مي کنند کاخ سفيد بايستي اين مسير را تعقيب کند. اما ديدگاه آنها براساس يک سري مفروضات نادرست در مورد توافق شکل گرفته که لازم است در مورد آن ها توضيح داده شود.
اول اينکه برخي مخالفين توافق ادعا مي کنند برجام بدترين توافق ايالات متحده با يک کشور ديگراست. اين ادعا يک واقعيت مهم را فراموش مي کند: توافق هسته اي يک توافق دوجانبه بين تهران و واشنگتن نيست. در واقع، توافقي چندجانبه که نيازمند تصويب کنگره آمريکا يا مجلس ايران هم باشد، نيست. بلکه يک قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل متحد است. علت حمايت گسترده اعضاي شوراي امنيت و آنتونيو گوترس، دبيرکل ملل متحد، از توافق نيز همين امر است.
مفروض نادرست دوم اين است که تواقق به معناي ديکته کردن سياست هاي ايران در مسايل غيرمرتبط با برنامه هسته اي است. مطلب هرگز اينگونه نبوده است. هميشه روشن بوده که مسير دستيابي به يک توافق هسته اي به معناي جدا کردن ديگر نگراني هاي ژئوپلتيک است. تمام کساني که در سال ها گفتگوي منجر به برجام دخيل بوده اند، اين امررا تصديق مي کنند. بطور مثال، حتي زماني که روسيه و ايالات متحده برسربسياري از مسايل ديگر در خاورميانه اختلاف نظر داشتند، قادر به همکاري در اين ميز مذاکرات بودند.
گزارش هاي کنوني بيانگر تمايل دولت ترامپ به ارتباط توافق هسته اي با برنامه موشکي ايران هستند که کاملا وراي هدف برجام است. قطعنامه 2231 شوراي امنيت که توافق هسته اي را در برگرفته، از ايران دعوت مي کند که روي موشک هاي طراحي شده براي داشتن قابليت حمل سلاح هسته اي کار نکند. اما کشورمن به دنبال توسعه يا دستيابي به سلاح هسته اي نيست و اين عبارت پردازي که به دقت مذاکره و تدوين شده، ما را از توسعه فنآوري نظامي متعارف بازدارنده که بسياري کشورهاي ديگر دارند، باز نمي دارد.
مفروض نادرست سوم مربوط به وجود مقررات زوال پذير sunset clause در توافق است بدين شکل که ايران ظرف يک دهه از هرگونه بازرسي يا محدوديتي در برنامه هسته ايش فارغ خواهد شد. درست است که برخي مقررات مربوط به محدوديت ها خاتمه خواهد يافت اما جوانب مهم بازرسي ها خاتمه نخواهد يافت. علاوه بر اين، توافق مقرر داشته که 6 سال ديگر از الان – با فرض اينکه همه طرف هاي به تعهدات شان پايبند بمانند- ايران بايستي پروتکل الحاقي به پادمان هاي هسته اي را به عنوان بخشي از معاهده عدم اشاعه تصويب نمايد. اين امر بازرسي هاي گسترده آژانس بين المللي اتمي ايران در کشور من را در پي خواهد داشت. پس از دوره هاي زماني مندرج در برجام، ايران به برنامه هسته ايش براي اهداف پزشکي و انرژي به عنوان عضو عادي جامعه بين المللي و امضاء کننده معاهده عدم اشاعه ادامه خواهد داد.
ما ايراني ها – همانند ديگر ملت هاي حاضر در مذاکرات برجام، جامعه بين المللي و کارشناسان عدم اشاعه- توافق هسته اي را يک دستاورد مهم ديپلماتيک مي دانيم که اعتباري براي رژيم بين المللي عدم اشاعه به همراه دارد. از ميان 7 کشوري که توافق هسته اي را مذاکره کردند، انعقاد توافق فقط در آمريکا بحث برانگيراست.
هرآنچه که رئيس جمهور و کنگره در مورد گواهي مجدد انجام مي دهند نهايتا يک مساله داخلي است. اما اگر ايالات متحده مي خواهد در مذاکرات چندجانبه آتي معتبر باقي بماند نمي تواند عليه اجماع بين المللي اقدام کند و تلاش هاي ديپلماتيک گذشته را کنار بگذارد اعم از اينکه تلافي سياسي عليه دولت قبلي يا بخشي از ارزيابي مجدد منافع ملي آمريکا باشد.
فارس

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۹۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوجوان دشتستانی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ترکیه را کسب کرد

به گزارش خبرنگار مهر، پریان نظام زاده عضو و لیدر تیم سفیر هوش مصنوعی ایران ساخته(رساله تحقیقاتی دانشگاه تهران) در مسابقات بین المللی کشور ترکیه شرکت کرد و صاحب مدال طلا و اخذ اولین جایزه ویژه مسابقات از طرف سازمان اختراعات کشور ترکیه شد.

این دوره مسابقات با شرکت بیش از ۲۰۰ تیم از سرتاسر جهان در مرکز تجارت و فناوری های استانبول با حضور رئیس سازمان اختراعات کشور ترکیه، رئیس سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان، نمایندگان سفیر جمهوری اسلامی ایران و ... در کشور ترکیه برگزارشد.

تیم جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات به لیدری دکتر سید احمدرضا افشاری دانشمند هوش مصنوعی ایران و جهان حضور داشت که بار دیگر پرچم هوش و ذکاوت این دانشمند در پرورش دانشمندان نوجوانان این مرز و بوم در هماورد و قله‌ای دیگر از جهان برافراشته شد.

حسن دیدبان وابسته فرهنگی کشورمان در استانبول با حضور در این روادید بین‌المللی با نخبگان افتخار آفرین ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان و انجمن مخترعین ترکیه میزبان این دوره از مسابقات بود.

این رویداد جهانی که در حمایت از ایده، استارتاپ‌ها و مخترعین جهان در کشور ترکیه در شهر استانبول برگزار شد میزبان تیم‌هایی از ۲۴ کشور دنیا از جمله ایران، کانادا، چین، تایوان، آمریکا، مالزی، اندونزی و امارات متحده عربی، قطر، هند، هلند، فرانسه و اسپانیا به صورت حضوری و غیرحضوری در ۱۰ زیرگروه مختلف از جمله پزشکی، کشاورزی و ... بود.

در این دوره از مسابقات که ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در استانبول برگزار شد، بیش از ۲۷۳ ایده و طرح نوآورانه مختلف با هم به رقابت پرداختند. بخش جوایز ویژه این مسابقات، به پنج طرح برتر تقدیم شد که ۲ جایزه ویژه آن، سهم تیم‌های ایرانی شد.

این رویداد مهم فرصتی بزرگ برای مخترعان و نوآوران جوان است تا دستاوردهای خود را به مجامع علمی و سازمان‌های علمی-تحقیقاتی در سطح بین‌المللی معرفی کنند و با کسب اطلاعات از فناوری های روز دنیا خود را برای ورود به بازارهای جهانی آماده سازند.

کد خبر 6093905

دیگر خبرها

  • نقد ادعای زیباکلام درباره آغازگر جنگ با مستندات تاریخی / روایت نماینده وقت عراق در سازمان ملل از آماده‌باش صدام برای آغاز جنگ علیه ایران
  • هوشمندسازی ۴ پارکینگ هسته مرکزی شهر قم
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • نوجوان دشتستانی مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات ترکیه را کسب کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • نیویورک‌تایمز: اسرائیل از موضع قبلی خود درباره توافق با حماس کوتاه آمده است
  • عقب‌نشینی اسرائیل از مطالبه اولیه خود درباره آزادی اسرا
  • هدف گذاری برای تقویت مناسبات ترانزیت جاده ای بین ایران و ازبکستان
  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای