Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-19@11:30:22 GMT

آزادگان شهرستان فراشبند را بشناسید+تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۷۹۶۹۰

آزادگان شهرستان فراشبند را بشناسید+تصاویر

۱۷ آزاد مرد شهرستان فراشبند سال ها وماه ها در زندان های رژیم بعث عراق مردانه زیستند و سرانجام در 26 مرداد 1369 به میهن بازگشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازنخل بیدار بیست‌وششم مرداد ماه، سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی است، روزی که شهرستان فراشبند شاهد بازگشت 17 آزاده خود به این شهرستان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

26 مرداد؛ روزی پرشور و به یادماندنی از روزهای تاریخ دوران دفاع مقدس و یادآور ورود آزادمردان دلاوری است که در راه حفظ و حراست از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گام نهادند.

آزادگان ذخایر انقلاب و گنجینه‌های به جا مانده از دوران دفاع مقدس و ترجمان ارزش‌های حماسی جنگ تحمیلی هستند که صلابت فولاد را با لطافت روح درهم‌آمیختند.

حاج یوسف گلستان زاده با 118 ماه و21 روز اسارت،

حاج حسین دهقان با 100 ماه و 28 روز اسارت،

حاج عوض نگهدار با 103 ماه و 12 روز اسارت،

شمشماد محبی با 51 ماه و11 روز اسارت،

علی دهقان با 27 ماه و6 روز اسارت،

امید علی قبادی با 26 ماه و سه روز اسارت،

حاج محمد مراد مرادی با 25 ماه و28 روز اسارت،

مرتضی دارایی با 25 ماه و23 روز اسارت،

حسین امیری با 25 ماه و 21 روز اسارت،

حمید ذکاوتیان با 25 ماه و19 روز اسارت،

علی میرزا اکبری حیاتی 25 ماه و13 روز اسارت،

عبدالحمید محمدی 8 ماه و 2 روز اسارت،

عنایت الله مرادی، و مزارعی،قدرت دهقان، محمد شایان، حاج احمد قشقایی آزادمردان فراشبندی هستند که در عین تسلط ظاهری دشمن بر جسم آن‌ها، به‌رغم حصار دیوارهای سرد و بلند زندان، مردانه زیستند به اسارت، لباس آزادگی پوشاندند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۷۹۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث جهانی یونسکو در اصفهان را بشناسید

میراث جهانی یونسکو در اصفهان کدامند؟ شهر اصفهان از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران به‌شمار می‌رود. این شهر تاریخی در گذشته پایتخت ایران بوده و در آن بناهای تاریخی بسیار زیادی وجود دارند. به همین دلیل، هرساله افراد زیادی از سرتاسر جهان برای دیدن این شهر باشکوه به آن سفر می‌کنند.

فرقی نمی‌کند که شما در شهر کیش، مشهد، تهران و... هستید، تنها با تهیه بلیط کیش اصفهان بلیط مشهد اصفهان و... می‌توانید به این شهر سفر کنید. آثار تاریخی ثبت شده در یونسکو در اصفهان بسیار زیاد هستند. در این مقاله به معرفی آثار جهانی یونسکو در اصفهان می‌پردازیم.

سازمان جهانی یونسکو چیست؟

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در سال ۱۹۴۵ با هدف ترویج صلح و امنیت از طریق همکاری بین‌المللی در زمینه‌های آموزشی، علمی و فرهنگی تأسیس شد. این سازمان با ۱۹۵ عضو و مقر در پاریس، فرانسه، به دنبال افزایش احترام به عدالت، قانون‌مداری و حقوق بشر در جهان است.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های یونسکو، ثبت میراث جهانی است. این فهرست شامل مکان‌های فرهنگی و طبیعی مانند جنگل، کوه، آبگیر، صحرا، بقعه، ساختمان، مجموعه و یا شهر می‌شود که به دلیل اهمیت و ارزش منحصر به فردشان، توسط کمیته میراث جهانی یونسکو انتخاب می‌شوند. در ایران نیز آثار و بناهای زیادی به ثبت جهانی رسیده اند. اما کدام یکی از این آثار در اصفهان هستند؟ با ما همراه باشید.

معرفی میراث جهانی یونسکو در اصفهان

به‌دلیل سلطنت بسیاری از پادشاهان ایرانی در اصفهان مانند شاه عباس، این شهر در گذشته امکاناتی داشته که مانند آن‌ها را نمی‌توان در هیچ جای دنیا پیدا کرد. مهمترین آثار تاریخی ثبت شده در یونسکو در شهر اصفهان عبارت‌اند از:

میدان نقش جهان

نخستین بنای تاریخی در اصفهان که در یونسکو ثبت شده، میدان نقش جهان است. زیبایی و معماری خاص این میدان در نگاه اول چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این میدان قدمت زیادی داشته و حدود 400 سال از ساخت آن می‌گذرد.

در این میدان بناهای مهمی مانند عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله، سردر قیصریه و مسجد امام قرار دارند. بهترین زمان برای تماشای این میدان و گرفتن عکس‌های زیبا غروب آفتاب است.

چهل ستون از میراث جهانی یونسکو در اصفهان

این باغ زیبا از تاریخی‌ترین و زیباترین باغ‌های ایران و جهان از لحاظ معماری به‌شمار می‌رود. درواقع، به همین دلیل، در فهرست آثار میراث یونسکو ثبت شده است. ساخت این باغ به زمان شاه عباس صفوی برمی‌گردد.

این باغ بسیار بزرگ بوده و مساحتی در حدود 67000 متر مربع دارد. درون این باغ، بنایی وجود دارد که گردشگران گرامی می‌توانند قسمت‌هایی مانند تالار آینه، تالار 18 ستون، ایوان، حوض و... را مشاهده کنند. همچنین، این باغ زیبا نقاشی‌ها، آیینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌هایی دارد که توسط برجسته‌ترین هنرمندان و معماران ایرانی با نهایت ظرافت انجام شده‌اند.

مسجد جامع اصفهان

این مسجد از زیباترین و قدیمی‌ترین مکان‌های مذهبی در ایران شناخته می‌شود. نام دیگر مسجد جامع اصفهان، مسجد جمعه یا مسجد جامع عتیق است. این بنای تاریخی در دوران سلجوقیان ساخته شده و بسیاری از باستان‌شناسان معتقدند که این بنا قبل از اسلام به‌عنوان آتشکده بوده و بعد از اسلام تبدیل به مسجد شده است.

کلیسای وانک اصفهان از میراث جهانی یونسکو

این کلیسای زیبا از مهمترین کلیساهای تاریخی ارامنه اصفهان به‌شمار می‌رود. زمان ساخت این مکان به زمان صفویه و شاه عباس دوم برمی‌گردد. در این کلیسا بخش‌های کتابخانه، برج ناقوس و چاپخانه وجود داشته و در موزه این مکان نیز انجیل‌های بسیار زیادی وجود دارند.

کوچک‌ترین انجیل دنیا با ترجمه هفت زبان و وزنی در حدود هفت گرم در این کلیسا نگهداری می‌شود. کلیسا ظاهری مستطیلی شکل داشته و دارای معماری به سبک ارمنی است؛ اما فضای خارجی این مکان با معماری به سبک ایرانی ساخته شده است. گنبد کلیسا دو جداره داشته و سبک طراحی گنبدهای ایرانی در آن به خوبی دیده می‌شود.

در تمام قسمت‌های داخلی کلیسا از گچ و سپس روی آن از رنگ روغن استفاده شده است. برج ناسخونه آن دارای سه طبقه بوده و در حدود 10 متر ارتفاع دارد. البته این کلیسا هنوز ثبت جهانی نشده اما پرونده آن درحال آماده سازی است.

سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل به طور جداگانه در یونسکو ثبت نشده است. این پل به عنوان بخشی از میدان نقش جهان در سال ۱۳۵۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. میدان نقش جهان به عنوان مجموعه‌ای از بناهای تاریخی شامل مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد جامع عتیق، عمارت عالی‌قاپو، کاخ چهلستون و سی و سه پل در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

بنابراین، اگرچه سی و سه پل به طور جداگانه در یونسکو ثبت نشده، اما به عنوان بخشی از میدان نقش جهان، از سال ۱۳۵۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

سفر به اصفهان و بازدید از جاذبه های جهانی

اصفهان، نگین ایران زمین، بدون شک یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان و گردشگران خارجی است. این شهر تاریخی که در دوره صفوی پایتخت ایران بوده، مملو از جاذبه‌های گردشگری از جمله میدان نقش جهان، مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی‌قاپو، کاخ چهلستون، سی و سه پل، پل خواجو، منارجنبان و غیره است که برخی از آنها در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

سفر به اصفهان تجربه‌ای منحصر به فرد و خاطره‌انگیز خواهد بود. قدم زدن در میدان نقش جهان و تماشای عظمت بناهای تاریخی، گشت و گذار در بازارهای سنتی و خرید سوغاتی، و لذت بردن از معماری و تزئینات بی‌نظیر مساجد و کاخ‌ها، تنها بخشی از جذابیت‌های سفر به این شهر تاریخی است. اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید می توانید بلیط هواپیمای خود را به آسانی از فلای تودی رزرو کنید. برای شروع کافی است وارد وب سایت یا اپلیکیشن فلای تودی شده و بعد از انتخاب مبدا و مقصد تاریخ سفر خود را مشخص کنید.

سخن آخر

شهر اصفهان از گذشته تا به حال به‌دلیل موقعیت مکانی و بناهای تاریخی در سرتاسر جهان شهرت زیادی دارد. مکان‌های تاریخی زیادی در اصفهان وجود دارند که موردتوجه تاریخ‌شناسان خارجی قرار گرفته و به دلیل اهمیت فراوان خود جز آثاز جهانی یونسکو ثبت شده است. از مهمترین این مکان‌ها می‌توان به حمام قاضی، میدان جهان، باغ زیبای چهلستون و... اشاره کرد. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره میراث جهانی یونسکو در اصفهان را به دست آورید.

کد خبر 736945

دیگر خبرها

  • نفت و گاز اروندان معین شهرستان دشت آزادگان برای مقابله با حوادث سیل احتمالی شد
  • روزهای اسفند و یادی از مرداد و سیاست
  • فعالیت سامانه بارشی در استان بوشهر/ هشدار سطح نارنجی صادر شد
  • روایت یک اسیر ارتشی از ماه رمضان در عراق
  • یک روایت کمتر شنیده شده از سوگلی «محمد مصدق»
  • کلنگ زنی کشتارگاه صنعتی دام و طیور در فراشبند
  • اظهارنظر جنجالی نماینده جدید قم در صداوسیما؛ عامل جدید تورم را بشناسید | فیلم
  • میراث جهانی یونسکو در اصفهان را بشناسید
  • توزیع میوه شب عید در استان فارس آغاز شد
  • اینفوگرافیک/ ۸ ماده غذایی تقویت کننده مو را بشناسید