Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نيويورک- ايرنا- مدير اجرايي کمپين بين المللي امحاء سلاح هاي هسته اي مي گويد به گواه جامعه بين المللي، ايران به همه تعهدات برجامي خود پايبند است، از اين رو از آمريکا مي خواهيم تا براي جلوگيري از تنش ها ضمن تاييد پايبندي تهران، به اين توافقنامه احترام بگذارد.

اعضاي کمپين بين المللي امحاء سلاح هاي هسته اي `آيکان` در پي دريافت جايزه صلح نوبل روز دوشنبه با شرکت در يک نشست خبري به همراه اعضاي گروه بين المللي زنان حامي صلح و آزادي، به تشريح برنامه ها و مواضع خود در قبال سلاح هاي هسته اي و امنيت زنان پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خبرنگار ايرنا از بئاتريس فين پرسيد با توجه به اخباري که درباره تصميم دولت آمريکا بر تاييد نکردن پايبندي ايران به برجام شنيده مي شود، به نظر شما چنين تصميمي درباره برجام که به گواه جامعه بين المللي قدمي مهم و موثر براي منع گسترش سلاح هاي هسته اي محسوب مي شود، چه تاثيري در اعتبار چنين تلاش هايي خواهد گذاشت و آيا چنين رويکردي موجب نااميدي ساير کشورها به مشارکت در اين تلاش ها نخواهد شد؟
فين در پاسخ با تاييد اين که طبق اخبار منتشر شده، دولت آمريکا احتمالا در نظر دارد از تاييد پايبندي ايران به برجام خودداري کند بصراحت گفت: آمريکا با چنين تهديد ها و رويکرد هايي سبب تنش هاي بيشتري خواهد شد که جهان متلاطم و ملتهب امروز به آن ها نيازي ندارد.
مدير اجرايي `آيکان ` با تاکيد بر اين که چنين اقدامي، تاثيرات منفي زيادي به دنبال خواهد داشت، تاکيد کرد تاکنون هيچ مدرکي دال بر عدم پايبندي ايران به اين توافقنامه جهاني ديده نشده است و آژانس بين المللي انرژي هسته اي و ساير طرف هاي اين توافقنامه نيز بارها بطور متفق گفته اند که ايران به تعهدات خود پايبند بوده است.
وي تصريح کرد: ما بطور جدي از دولت آمريکا مي خواهيم تا براي جلوگيري از هرگونه درگيري يا تنش بيشتر، به تاييد پايبندي ايران به برجام ادامه بدهد و به آن پايبند بماند .
**مقاومت کشورهاي هسته اي در برابر محو سلاح
بئاتريس فين مديراجرايي اين کمپين در تشريح مواضع آن گفت برخلاف تلاش هايي که تاکنون در اين جهت صورت گرفته است، نبايد انتظار نتايج يک شبه اي را از اين کمپين ها داشت.
وي اضافه کرد طبيعي است نمي توان انتظار داشت دارندگان زرادخانه هاي نيرومند هسته اي، يک شبه همه زرادخانه هاي خود را از ميان بردارند.
مدير اجرايي کمپين بين المللي امحاي سلاح هاي هسته اي ادامه داد به دليل مقاومت هايي که از سوي کشورهاي هسته اي در مقابل اين کمپين وجود داشته است، `آيکان` محور اصلي تلاش هاي خود را به جاي تاکيد بر مضرات داشتن اين سلاح ها، برتبليغ و نشان دادن مزاياي مختلف کنار گذاشتن آن ها متمرکز کرده است.
فين افزود: الگويي که در اين کمپين ها براي زدودن جهان از سلاح هاي هسته اي مورد استفاده قرار مي گيرد، الگوي تلاش براي مين زدايي در همه کشورها بوده است که در ابتدا مقاومت هاي شديدي از سوي بسياري از کشور ها در مقابل آن صورت مي گرفت اما به تدريج بر کشورهاي حامي اين تلاش ها افزوده شد و همچنان نيز در حال افزايش است.
**زرادخانه هاي رژيم صهيونيستي، چالشي بزرگ
يکي از خبرنگاران با اشاره به تلاش هاي ` آيکان` در جهت ايجاد منطقه خاورميانه عاري ازاين سلاح ها، پرسيد که با وجود رژيم صهيونيستي و زرادخانه هاي هسته اي آن در خاورميانه، هيچ کسي در مورد آن ها حرفي نمي زند، چگونه انتظار به ثمر رسيدن چنين تلاش هايي را دارند؟
جيم رايت مدير آسيا و اقيانوسيه اين کمپين در پاسخ به اين سوال گفت: هدف نهايي اين کمپين، هسته اي زدايي جهاني است. بنابراين تلاش هاي اين کمپين، فعاليت هاي بين المللي است؛ در 100 کشور جهان نمايندگاني دارد و تاکنون از همه کشورهاي خاور ميانه خواسته است تا به مطالبات خود در جهت رسيدن به منطقه اي عاري از اين سلاح ها ادامه دهند.
وي افزود: گرچه ترغيب اسرائيل به عضويت در معاهده منع گسترش يا محو سلاح هاي هسته اي يک چالش بزرگ محسوب مي شود اما تلاش اين کمپين در اين جهت است که با تقويت اين ديدگاه در سطح جهاني، کساني را که حاضر به قبول چنين رويکردي نيستند، تحت فشار بگذارند و در نهايت وادار به پيروي از اين حرکت جهاني بکنند.
بئاتريس فين هم در اين باره گفت: اين کمپين به اين نتيجه رسيده است، به جاي جلوگيري از کشورها براي دسترسي به اين سلاح ها، بايد اين سلاح ها را در چشم جهانيان نا خواستني و منفور کرد.
**خلاصي از سلاح هاي هسته اي، بدون استثنا
يکي ديگر ازاعضاي اين نشست در پاسخ به سوالي در رابطه با معاهده عدم گسترش سلاح هاي هسته اي که به معني مجوزي براي کشورهاي داراي اين سلاح ها به حفظ زرادخانه هاي آن هاست، اظهار کرد: اين يک تعبير نادرست و تعمدي از سوي پنج کشور بزرگ دارنده سلاح هاي هسته اي در مورد ان پي تي و معاهده خلع سلاح است.
ري اکسن تصريح کرد: هدف منع گسترش از ابتداي امضاي اين معاهده، خلاصي کامل از شر اين سلاح ها بدون استثنا در مورد کشور خاصي بوده و هست.
جايزه صلح نوبل سال 2017 به آيکان ( کمپين بين المللي محو سلاح هاي هسته اي) تعلق گرفته است.
اروپام-4-541**1429 *شبس *1488 * انتشار دهنده: بهمن بامداد**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۰۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ژاپن بدون اشاره به نقش آمریکا/ تراژدی هیروشیما نباید تکرار شود!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، شینو میتسوکو، معاون نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل متحد با یادآوری فاجعه‌ای که بمب اتمی بر سر هیروشیما و ناگازاکی آورد و بدون اشاره به اینکه واشنگتن تنها کشوری است که از بمب اتمی استفاده کرده است، از آنچه «لفاظی هسته‌ای» مسکو خوانده شده است، انتقاد کرد!

میتسوکو در جلسه شورای امنیت گفت: ژاپن به عنوان تنها کشوری که در جریان جنگ هدف بمباران اتمی قرار گرفته است، هرگز تهدیدهای هسته‌ای روسیه را نمی‌پذیرد چه برسد که این کشور(روسیه) بخواهد از سلاح اتمی استفاده کند.

وی بدون اشاره به مسئول بمباران اتمی ژاپن، افزود: فجایعی که بر سر هیروشیما و ناگازاکی آمد، هرگز نباید تکرار شود.

آمریکا اوایل آگوست ۱۹۴۵ دو بمب اتمی بر سر هیروشیما و ناگازاکی آوار کرد که به مرگ بین ۱۲۹ تا ۲۲۶ هزار نفر که اکثر آنها غیرنظامی بودند، منجر شد. این تنها استفاده از بمب اتمی در تاریخ جنگ‌های جهان و روسای جمهور آمریکا دهه‌هاست که از عذرخواهی بابت این تراژدی که آثار آن همچنان باقیست، خودداری کرده‌اند.

به‌رغم گمانه‌زنی‌ها در غرب مبنی بر استفاده احتمالی روسیه از سلاح اتمی در جنگ با اوکراین، مقامات در مسکو تاکید کرده‌اند که تنها در صورتی به سلاح هسته‌ای متوسل می‌شوند که موجودیت روسیه در معرض خطر قرار گرفته باشد.

کد خبر 6076673

دیگر خبرها

  • ریابکوف: جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
  • مدیرکل آژانس: مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشت
  • مدرکی از ساخت سلاح نیافتیم/تنش‌های اخیر برفعالیت آژانس اثر نداشته
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه یکی از نتایج امتناع غرب از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج امتناع غرب برای جلوگیری از احیای برجام است
  • اولیانوف: رویدادهای خاورمیانه از نتایج تصمیم آمریکا و اروپا برای جلوگیری از احیای برجام است
  • روسیه: سخنرانی کیشیدا در کنگره آمریکا شرم آور است
  • ژاپن بدون اشاره به نقش آمریکا/ تراژدی هیروشیما نباید تکرار شود!
  • تمدیدنشدن معافیت تحریم‌های هسته‌ای ایران/ آمریکا: همچنان در حال بررسی هستیم