Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@11:31:59 GMT

از کجا بفهمم باردارم؟

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۰۲۷۳

از کجا بفهمم باردارم؟

خبرگزاري آريا -

هيچ چيز مثل اين موضوع قلب زني را که براي بارداري تلاش مي‌کند، به تپش نمي‌اندازد. آيا من باردارم؟
هيچ چيز مثل اين موضوع قلب زني را که براي بارداري تلاش مي‌کند، به تپش نمي‌اندازد. آيا من باردارم؟ و فکر مي‌کنيد چند روز دير شدن عادت ماهانه دليلي براي بارداري است؟ اينطور نيست. براي اينکه واقعا بدانيد باردار هستيد يا نه نشانه‌هاي بيشتري از تعويق عادت ماهانه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضي وقت‌ها ممکن است عادت ماهانه شما به دلايل ديگري عقب افتاده باشد.
ده نکته از شايع‌ترين علل تاخير در عادت ماهانه
1- استرس. استرس مي‌تواند بر خيلي از مسائل زندگي تاثير بگذارد از جمله عادت ماهانه. گاهي استرس بيش از حد باعث کاهش مقدار هورمون مسئول تخمک‌گذاري مي‌شود و به اين ترتيب عادت ماهانه به تاخير مي‌افتد.
2- بيماري. يک بيماري کوتاه و ناگهاني يا حتي طولاني مدت مي‌تواند بر زمان عادت ماهانه تاثير بگذارد.
3- تغيير در ساعات بدن. تغيير در برنامه‌هاي کاري مثل تغيير شيفت کاري از روز به شب يا برعکس، ساعات بدن را تغيير مي‌دهد و موجب تاخير عادت ماهانه مي‌شود.
4- تغيير در داروهاي کنترل بارداري. گاهي تغيير در داروهاي بارداري باعث تاخير در عادت ماهانه مي‌شود.
5- اضافه وزن. داشتن وزن زياد مي‌تواند از طريق هورموني چرخه‌هاي ماهانه را تغيير دهد يا حتي متوقف کند. بسياري از زنان بعد از کم کردن وزن، دوباره به چرخه باروري و مرتب بازمي‌گردند.
6- کمبود وزن. اگر بدن شما به اندازه کافي چربي نداشته باشد عادت‌هاي ماهانه منظمي نخواهيد داشت و گاهي اوقات همين موضوع مي‌تواند شما را در آستانه توقف عادت ماهانه قرار دهد. به طور معمول با افزايش وزن مي‌توان به برگشتن عادت‌هاي ماهانه کمک کرد. اين علت در تاخير عادت ماهانه اغلب در زناني که به شدت بيرون از خانه کار مي‌کنند يا ورزشکار حرفه‌اي هستند، رخ مي‌دهد.
7- محاسبه غلط. چرخه قاعدگي در هر خانمي متفاوت است. در حالي که کار‌شناسان معتقدند چرخه قاعدگي به طور متوسط 28 روز است ولي درباره همه به اين شکل نيست. گاهي اوقات فکر مي‌کنيد عادت ماهانه به تاخير افتاده است در حالي که به سادگي دچار محاسبه غلط زمان عادت ماهانه شده‌ايد.
8- دوره پيش از يائسگي. دوره‌اي که خانم از سن باروري به سن غير باروري مي‌رود را دوره يائسگي مي‌گويند. عادت‌هاي ماهانه در اين دوران ممکن است زياد‌تر يا کمتر شوند که البته اين امر عادي نيست و اگر قصد بارداري نداريد بهتر است از يک روش جلوگيري مطمئن استفاده کنيد چون تا مدتي هنوز احتمال باروري وجود دارد.
9- يائسگي. زماني است که شما به نقطه‌اي از زندگي مي‌رسيد که ديگر تخمک‌گذاري نمي‌کنيد و يک رويداد طبيعي در زندگي است.
10- بارداري. بالاخره! ممکن است تاخير عادت ماهانه به دليل باردار بودن شما باشد. يک تست ساده حاملگي مثل ادرار يا خون مي‌تواند نشان دهد شما باردار هستيد يا نه.
احساس درد در رحم
بسياري از زنان در اوايل بارداري دردهاي رحمي را احساس مي‌کنند و اين مي‌تواند براي برخي نسبتا نگران کننده باشد. شايع‌ترين علت احساس درد در واقع مربوط به رشد رحم است. اين درد طبيعي است و بايد در يک بارداري سالم مورد انتظار باشد. يک احساس سنگيني در ناحيه رحم به وجود مي‌آيد که اغلب زنان آن را به احساس شروع هر لحظه عادت ماهانه توصيف مي‌کنند. اگر در ادامه اين درد‌ها هر کدام از موارد زير را مشاهده کرديد فورا با پزشک خود تماس بگيريد.
الف- لکه بيني يا خونريزي ب- درد يک طرفه
ج- درد در حال افزايش يا درد شديد
د- تهوع و استفراغ. تهوع صبحگاهي معمولا اولين علامت بارداري است که بيشتر زنان آن را تجربه مي‌کنند و ممکن است به محض اين‌که جواب تست بارداري مثبت بود، شروع شود.
تغيير بافت سينه‌ها
زماني که براي اولين بار باردار مي‌شويد تغييرات بافت سينه‌ها يکي از علائم مهم بارداري محسوب مي‌شود. سينه‌ها در تغيير براي آماده‌سازي تغذيه کودک با شير مادر هستند و برخي از شايع‌ترين تغييرات آن‌ها عبارتند از:
الف- درد در ناحيه سينه. اين درد در 3 ماهه اول بارداري احساس مي‌شود. براي برخي از زنان اين درد يکي از نشانه‌هاي وقوع عادت ماهانه است. بنابراين ممکن است از نظر دور بماند.
ب- تغييرات نوک سينه.‌‌ همان طور که بارداري پيشرفت مي‌کند ممکن است نوک سينه‌ها بزرگ‌تر و تيره‌تر شود. همچنين امکان دارد جوش‌ها يا نواحي سفيد رنگي روي هاله قهوه‌اي اطراف نوک سينه‌ها مشاهده شود. وجود همه اين موارد طبيعي است.
ج- بزرگ‌تر شدن سينه‌ها. در اواخر 3 ماهه اول يا شروع 3 ماه دوم ممکن است مشاهده کنيد که سينه‌ها شروع به رشد مي‌کنند. اين به اين دليل است که بافت‌هاي سينه براي تغذيه کودک آماده مي‌شوند. در اواخر بارداري بايد از يک لباس زير مناسب استفاده کنيد.
د- بيرون آمدن آغوز. آغوز اولين شيري است که بدن مي‌سازد. آغوز هر چيزي را که نوزاد براي شروع زندگي نياز دارد براي او تامين مي‌کند. در اواخر بارداري ممکن است برخي از زنان متوجه شوند که اين مايع طلايي رنگ از سينه‌هاي‌شان خارج مي‌شود يا در نوک سينه يک ماده سخت ببيند، هر دوي آن‌ها آغوز است.
ه- بدون تغيير در سينه. ممکن است شما يکي از زناني باشيد که فقط علائم خفيف در سينه يا هيچ علامتي نداشته باشيد. نگران نباشيد اين ربطي به توانايي شما در داشتن يک بارداري موفق يا تغذيه نوزاد با شير نخواهد داشت.
ادرار مکرر
ادرار مکرر مي‌تواند يکي از علائم اوليه بارداري باشد. اين علامت مي‌تواند در اوايل بارداري شروع شود وتا 3 ماهه سوم ادامه پيدا کند. در هفته‌هاي اول بارداري ادرار اغلب به علت به کارگيري خون و مايعات اضافي در بارداري است که از طريق کليه‌ها دفع مي‌شود. همان‌طور که بارداري پيشرفت مي‌کند نوزاد هم فشار بيشتري بر مثانه ايجاد مي‌کند و باعث تکرر ادرار مي‌شود. ادرار مکرر در بارداري به طور کلي نشان‌دهنده مشكل در مورد شما يا نوازد نيست. اگر چه ممکن است شما علائم زير را تجربه کنيد. اگر دچار عفونت دستگاه ادراري يا عفونت مثانه باشيد:
الف-سوزش هنگام ادرار،
ب- تب،
ج- دردهاي شکمي،
د- کمر درد،
ه- ادرار کردن زياد.
هوس‌هاي عجيب
بسياري از زنان در طول بارداري هوس‌هاي عجيب دارند. برخي مطالعات نشان مي‌دهد بيشتر از 68 درصد زنان در بخش‌هايي از بارداري ولع مصرف دارند. هوس‌ها مي‌تواند چيزهاي مختلف در افراد مختلف باشد. ما معمولا فکر مي‌کنيم آنچه بدن ما هوس کرده همان چيزي است که ما براي سلامت به آن نياز داريم. بعضي از هوس‌ها مي‌توانند مضر باشند مثل مواد غير غذايي و خطرناک، خاک رس، پودر رختشويي و....
تغييرات پوستي
فکر مي‌کنيد پوست‌تان بعد از اين بارداري به شدت تغيير مي‌کند؟ پاسخ اين است: احتمالا بله. پوست هم به علت تغييرات هورموني و هم تغييرات مکانيکي دچار دگرگوني مي‌شود.
نشانه‌هاي کشش پوست. اين نوع نشانه‌ها احتمالا از مورد بحث‌ترين تغييرات پوستي در طول بارداري هستند كه تقريبا هر زني از آن‌ها مي‌ترسد و درباره آن‌ها فکر مي‌کند. اين تغييرات پوستي معمولا در 50 تا 90 درصد همه زنان باردار در نيمه آخر بارداري ظاهر مي‌شود. در حالي‌که اکثر اين تغييرات روي قسمت پايين شکم خواهد بود ولي آن‌ها همچنين مي‌توانند در ران‌ها، باسن، بازو‌ها و سينه‌ها نيز ديده شوند. اين تغييرات اغلب به صورت فرورفتگي‌هاي کوچکي در پوست ديده مي‌شوند. در زناني که پوست‌شان روشن است رنگي مايل به صورتي دارند و در زناني که پوست تيره دارند رنگ‌شان روشن‌تر از پوست اطراف‌شان است. آن‌ها جدايي کلاژن از پوست را منعکس مي‌کنند در حالي که دردناک نيستند ولي ممکن است احساس سوزش يا خارش ايجاد کنند. درحالي‌که برخي از زنان سعي مي‌کنند از کرم‌ها يا لوسيون‌هاي خاص استفاده کنند. حقيقت اين است که شما نمي‌توانيد کار زيادي در مورد اين تغييرات انجام دهيد. عواملي وجود دارد که به بروز اين تغييرات دامن مي‌زند:
الف- خانواده (اگر خواهر يا مادر شما دچار اين علائم شده باشند)
ب- افزايش سديم
ج- وضعيت تغذيه‌اي
د- قوميت و‌ نژاد
اين تغييرات در ‌‌نهايت بعد از تولد نوزاد محو مي‌شوند و به خطوط نقره‌اي رنگ تبديل مي‌شوند. در حالي که بيشتر زنان بعد از مادر شدن به اين خطوط فکر نمي‌کنند، بعضي ديگر مي‌خواهد آن‌ها را بردارند. امروزه تکنيک‌هاي جديد و جراحي‌هاي متعددي براي برداشتن اين خطوط وجود دارد.
خط سياه. خطي تيره رنگ است که به بالاي رحم امتداد يافته است. معمولا در زناني که براي اولين بار مادر شده‌اند حدود ماه سوم آشکار مي‌شود. در زناني که بيشتر از يک فرزند دارند و بارداري دوم يا سوم آن‌هاست، معمولا زود‌تر ديده مي‌شود. هر چند همه زنان وجود اين خط را تجربه نمي‌کنند ولي در باورهاي خرافي اعتقاد بر اين است که نوزاد پسر در راه است.
جوش و آکنه. در واقع زنان درمي‌يابند هورمون‌هاي بارداري جوش‌هاي آن‌ها را دوباره زنده مي‌کند و پوست آن‌ها چرب و مستعد جوش زدن است. اينجاست که بايد از راه‌حل‌هاي دوران دبيرستان استفاده كرد. در واقع بايد اطمينان داشته باشيد که مقدار زيادي آب مي‌نوشيد، صورت‌تان را به اندازه کافي مي‌شوييد و از کارهايي که باعث بروز جوش مي‌شود، پرهيز مي‌کنيد.
خستگي
خستگي در دوران بارداري چيزي است که در بسياري از زنان تا پايان 3 ماهه آخر مورد انتظار است ولي به طور دقيق‌تر خستگي مي‌تواند يک علامت اوليه در بارداري باشد. يکي از بزرگ‌ترين شکايت‌ها در دوره 3 ماهه اول اين است که خستگي در شما چگونه مي‌تواند باشد؟ خستگي بارداري صرفا احساس کسل بودن هنگام بيدار شدن از خواب نيست. برخي از زنان احساس مي‌کنند در تمام اوقات خواب‌آلود هستند و اين چيزي است که زندگي را مختل مي‌کند. خبر خوب اين‌که فقط در 3 ماهه اول بايد فشار اين علامت بارداري را تحمل کرد. خستگي بارداري مي‌تواند از حدود‌‌ همان وقتي که جواب تست مثبت شد، شروع شود و تا آغاز 3 ماهه دوم برطرف شود در حالي که اکثر قريب به اتفاق زنان باردار دوباره اين خستگي را در 3 ماهه آخر احساس خواهند کرد که معمولا به شدت اوايل بارداري نيست. راه‌هايي وجود دارد که با انجام آن‌ها مي‌توانيد تاحدودي با خستگي و خواب آلودگي مبارزه کنيد:
الف- هر وقت توانستيد چرت کوتاهي بزنيد ولي خيلي طولاني نباشد.
ب- هر شب در زمان مشابهي به رختخواب برويد.
ج- هر روز در زمان مشخصي از خواب بلند شويد.
د- هميشه ورزش کنيد، البته نه بعد از شام.
ه- از نوشيدني‌هاي کافئين‌دار اجتناب کنيد.
و- مواد غذايي و آبرساني به بدن‌تان را بررسي کنيد.
ز- از نظر کم خوني آزمايش شويد.
منبع:برترين ها


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۰۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم) مهم‌ترین عوامل ناباروری در بانوان (فیلم) کدام مواد غذایی در زیبایی جنین تاثیر دارد؟ (فیلم)

دیگر خبرها

  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا (فیلم)
  • مالیات ماهانه طلافروش‌ها ماهی فقط ۸۰۰ هزار تومان!
  • فیلم/ مالیات ماهانه طلافروش‌ها چقدر است؟
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا + فیلم
  • طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • عامل ۴۶ درصد تصادفات ؛ یک عادت بد در رانندگی!
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود