Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-23@23:19:57 GMT

درگیری شدید بین تیم های امید نفت اهواز و ملی حفاری اهواز

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۰۴۳۸

درگیری شدید بین تیم های امید نفت اهواز و ملی حفاری اهواز.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۰۴۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش توان فنی و مهندسی ایران در سریلانکا

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، پروژه چندمنظوره اومااویا در جنوب شرقی کشور سریلانکا و در فاصله ۲۰۰ کیلومتری پایتخت این کشور واقع شده و شامل دو سد به نام‌های پوهولپولا و دایرابا، نیروگاه برق‌آبی ۱۲۰ مگاواتی زیرزمینی در عمق ۷۵۰ متری زمین مشتمل بر ۲ واحد توربین پلتون، ۲۸ کیلومتر تونل‌های انتقال آب و دسترسی، سه شفت عمودی جمعاً به طول ۸۴۵ متر، ۲۳ کیلومتر خط انتقال برق (شامل ۶۴ دکل خرپایی و ۳ دکل منوپل) و یک مجموعه کلیدخانه است. هدف از اجرای این پروژه، انتقال حداقل ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب در سال از مناطق پربارش به مناطق کم بارش پایین دست، تامین آب شرب ساکنین منطقه و آبیاری پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی مناطق پایین دست و همچنین تولید حداقل ۲۹۰ گیگاوات ساعت انرژی برق‌آبی در سال است.

هزینه اجرای این طرح بیش از نیم میلیار دلار بوده که بیش از ۹۰ درصد آن توسط دولت سری‌لانکا تامین شده است.

شرکت فراب به‌عنوان پیمانکار نمونه EPC در زمینه تونل‌سازی، ساختمان، برق، مکانیک و هیدرومکانیک کشور عزیزمان ایران، مسئولیت طراحی، تأمین، ساخت و راه اندازی پروژه چندمنظوره اومااویا را که از بزرگ‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی به شمار می‌رود، را به عهده داشته است.

طراحی و ساخت شفت عمودی زیرزمینی که در این پروژه اجرا شده، جزو عمیق‌ترین شفت‌های عمودی زیرزمینی است که برای اولین بار در نیروگاه‌های آبی توسط یک شرکت ایرانی ساخته شده است. ارتفاع این شفت بیش از ۶۱۸ متر بوده و حفاری آن به روشی نوین و کاملا مکانیزه و بدون دسترسی میانی انجام شده است. پوشش نهایی این شفت فلزی است که در پروژه‌های مشابه لوله‌ها از پایین به بالا نصب می‌شوند، اما با توجه به شرایط خاص زمین‌شناسی و همچنین تسریع در برنامه زمانبندی پروژه، برای اولین بار در دنیا نصب این پوشش فلزی با قطعات ۹ متری از بالا به پایین نصب شد. بکارگیری روش اجرای نصب از بالا، با توجه به ناپایداری جداره حفاری شفت بوده که با این روش لزوم نصب تحکیمات اولیه کلا از میان رفته و متعاقبا هزینه و زمان مربوطه در پروژه شکل نگرفته است، لذا با همکاری اساتید و مهندسان مکانیک دانشگاه صنعتی شریف، تجهیزات نصب قطعات ۹ متری پوشش فلزی شفت فشار به گونه‌ای طراحی شد که این لوله‌ها از ارتفاع بالا (۶۱۸ متری) به پایین نصب و جوش داده شده و نهایتا پس از بررسی‌ها و تست‌های کنترل کیفیت و نیز ترمیم رنگ‌آمیزی آماده بهره‌برداری شود. نکته این که با توجه به عدم وجود دسترسی میانی، جوشکاری داخل پوشش فلزی به قطر ۲.۲ متر و خصوصا در اعماق میانی (۳۰۰ متری) عملا به غیر از همت و تلاش متخصصان شرکت فراب امکان‌پذیر نبود.

همچنین حفاری تونل بلند آبرسان پروژه چندمنظوره اومااویا در کشور سریلانکا به طول ۱۵ هزارو ۴۰۰ متر، با موفقیت توسط شرکت فراب به پایان رسیده است. حفاری این تونل که بلندترین تونل انتقال آب در کشور سریلانکا و نیز جزو بلندترین تونل پروژه‌های برق‌آبی دنیا به شمار می‌رود، با دو دستگاه حفاری مکانیزه TBM از سمت ورودی و خروجی این تونل انجام شده و با به هم رسیدن این دو دستگاه با حداقل خطای نقشه‌برداری (خطای صفر ارتفاعی)، حفاری تونل بلند نیز به پایان رسید. شرایط زمین‌شناسی این تونل ۳۰/۱۵ کیلومتری از نظر ریزش و نشت آب زیرزمینی بسیار پیچیده بوده و به موازات حفاری تونل بلند، عملیات تزریق و آب‌بندی نیز اجرا شد تا نشت آب در تونل کنترل شود. اجرای این تونل بلند بدون هیچ‌گونه دسترسی میانی یکی دیگر از شاهکار‌های مهندسی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد.

تولید انرژی برق به میزان ۲۹۰ گیگاوات ساعت در سال با استفاده از دو واحد ۶۰ مگاواتی نیروگاه (جمعا ۱۲۰ مگاوات) با توربین پلتون از اهداف مهم دیگر اجرای این پروژه بوده است که برای احداث این نیروگاه در عمق ۷۵۰ متری سطح زمین، ابتدا تونل دسترسی به طول ۲ کیلومتر برای رسیدن به ساختگاه نیروگاه در اعماق زمین احداث شد. سپس حفاری مغار‌های نیروگاه و ترانس به انجام رسیده و تمامی عملیات تحکیم و بتن‌ریزی سازه‌ای مطابق دستورالعمل و مشخصات فنی به اجرا در آمد تا امکان انتقال و نصب تجهیزات فراهم شود. کلیه حفاری‌های زیرزمینی این مجموعه به روش چالزنی و آتشباری صورت پذیرفته است.

محدودیت‌های متعدد در مسیر اجرای پروژه از بزرگ‌ترین چالش‌های اجرایی بوده که علیرغم فشار مضاعف بر پروژه، در مقاطعی توانست سرعت عملیات اجرایی را کاهش دهد، اما باعث توقف کار نشد. بزرگترین این چالش‌ها پدیده جهانی کرونا بوده که موقعیت پیچیده‌ای را پیش روی پروژه قرار داد. همچنین تغییرات سیاسی متعدد در کشور سری‌لانکا و مشکلات اقتصادی ناشی از پدیده‌های سیاسی و جهانی، از چالش‌های تاثیر گذار در روند اجرای کار بوده است که با اتخاذ استراتژی مناسب در موقعیت‌های خاص، سعی شد از توقف پروژه جلوگیری گردد.

در اوج فعالیت‌های اجرایی این پروژه ۱۸۰۰ نفر مشغول به فعالیت بودند که ۴۰۰ نفر آن متخصصین ایرانی و ۱۳۷۰ نفر از کشور سری‌لانکا و دیگر نفرات از سایر کشور‌ها بوده‌اند. از آنجا که بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در این پروژه از ایران تهیه و تامین شده، به صورت مستقیم و غیرمستقیم اجرای این پروژه سهم بسزائی در اشتغال زائی میهن عزیزمان داشته است.

ایفای نقش شرکت‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی در محدوده اجرای پروژه یکی از موضوعات حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است که این موضوع در پروژه‌های برون مرزی از اهمیت بیشتری برخوردار است. انجام وظایف سازمان‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی می‌تواند به نوبه خود متضمن تعامل و تحکیم ارتباط با مردم منطقه شده و زمینه‌ساز پویایی و رشد و شکوفایی شرکت‌ها تلقی شود. به همین دلیل در جریان اجرای پروژه اومااویا، گروه فراب با تعهد بی‌پایان نسبت به کیفیت، حفظ و بهبود سلامت، توجه به ایمنی و نگه‌داری از محیط زیست، تلاش و با پایش مستمر عوامل محیطی زیان‌آور در کارگاه و انجام اقدامات اصلاحی اثربخش، تا حد زیادی رضایت ساکنین مناطق سریلانکا را نسبت به مسائل زیست محیطی به همراه آورد و از بروز بسیاری از چالش‌ها و مشکلات جلوگیری کرد. گروه فراب در حوزه مسئولیت اجتماعی دست به فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه نیز مانند ساخت جاده دسترسی و تأمین آب برای مردم محلی سریلانکا زد و در راستای این اقدامات نشان عالی مسئولیت اجتماعی در سال ۱۴۰۱ به گروه فراب اهدا شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تسریع اجرای پروژه فیبرنوری استان بوشهر
  • اجرای بیش از ۴۵۰ کیلومتر حفاری در پروژه ملی توسعه شبکه فیبرنوری منازل و کسب و کارها در خراسان شمالی
  • اخذ تصمیمات مهم برای تسریع در اجرایی پروژه فیبر نوری استان بوشهر
  • درگیری شدید و عجیب زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
  • ۲۰۰ روز پس از طوفان‌الاقصی/ درگیری‌های شدید در شمال غزه و حملات توپخانه‌ای به جنوب و مرکز
  • نمایش توان فنی و مهندسی ایران در سریلانکا
  • درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری | شوهرم دیپلمه بود، من او را آقای دکتر کردم!
  • بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا تعطیل شد
  • امسال تمام شهر‌های استان قم به فیبر نوری متصل می‌شوند
  • توقیف دستگاه حفاری غیرمجاز آب در تاکستان