Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@02:09:55 GMT

رشد شتاب گونه شاخص های توسعه سیستان و بلوچستان

تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۸۰۷۲۱

رشد شتاب گونه شاخص های توسعه سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- استاندار سیستان و بلوچستان گفت: رشد شتاب گونه شاخص های مختلف به ویژه در حوزه بهداشت و درمان، آموزش، امنیت، تجارت، توسعه بندر، راه آهن و راه، گازرسانی و غیره در چهار سال گذشته، سیستان و بلوچستان را در سراشیبی توسعه قرار داده است.

علی اوسط هاشمی روز دوشنبه در نشست یک ساعته با خبرنگاران ایرنا با اشاره به فعالیتهای گسترده دولت تدبیر و امید در سیستان و بلوچستان گفت: رشد شاخص های مختلف سبب ایجاد امید و نشاط در میان مردم این استان و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی شده است بطوریکه امنیت موجود در سالهای پس از پیروزی انقلاب بی سابقه بوده و در جذب سرمایه گذاریهای خارجی رتبه سوم را داراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تصریح کرد: شناخت مردم و کاهش فاصله میان مسئولان و مردم استان مهمترین عامل موفقیت در رشد شاخص ها بوده است.
**رشد شاخص های بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به برکت طرح تحول نظام سلامت شاخص های بهداشت و درمان این استان رشد بسیار خوبی داشته است.
هاشمی اظهار داشت: امروز همه روستاهای سیستان و بلوچستان از پزشک، خانه بهداشت و مراکز بهداشتی بهره مند شده اند.
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید با بالاترین میزان پرداختی ها عدالت را در حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان به اجرا در آورده است.
وی تصریح کرد: سهم سیستان و بلوچستان از پروژه های ملی در حوزه بهداشت و درمان 11 و نیم درصد یعنی چهار برابر درصد جمعیت این استان است.
وی خاطر نشان کرد: 12 درصد سهم ملی در حوزه بهداشت و درمان متوجه سیستان و بلوچستان شده که این خود می تواند خلاء ها را پر کند و زمینه های محقق شدن عدالت را در کم ترین زمان ممکن فراهم سازد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شهرهای مرزی این استان از بهترین بیمارستان ها و مراکز بهداشتی تخصصی برخوردار هستند.
وی اظهار داشت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت و ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی نرخ مرگ و میر مادران در این استان به حداقل رسیده است.
وی ادامه داد: با فراهم شدن تسهیلات زایمانی در دولت تدبیر و امید زایمان های خانگی که گاه منجر به مرگ کودک و یا مادر می شد به حداقل رسیده است.
وی بیان کرد: همچنین شیوع بیماری های واگیر دار در سیستان و بلوچستان به حداقل رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: اورژانس هوایی برای امداد رسانی سریع به بیماران در جنوب و مرکز استان راه اندازی شده است.
وی تصریح کرد: سهم پذیرش دانشجو در رشته های مختلف، این استان را از نظر نیروی انسانی متخصص به استقرار و پایداری نزدیک کرده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: علاوه بر ارتقای کیفیت درمان ارائه خدمات به بیماران خاص را نیز ارزان کرده است.
هاشمی اظهار داشت: با راه اندازی رادیوتراپی در سیستان و بلوچستان دیگر نیازی نیست تا مردم این استان برای درمان خود به سایر استانهای کشور مراجعه کنند.
وی ادامه داد: این میزان خدمات نشاندهنده ارتقاء شاخص های خدمات رسانی به بیماران و اعتماد به ارائه خدمات درمانی در سیستان و بلوچستان است و خروج از استان و کشور برای درمان را به حداقل رسانده است.
وی تصریح کرد: با ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی در سیستان و بلوچستان زمینه جذب توریسم درمانی نیز در این استان فراهم شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دولت تدبیر و امید با ساخت بیمارستان های تخصصی همچون بیمارستان سوختگی و چشم پزشکی در این استان امنیت و آرامش خاطر در بیماران و همراهان آنان ایجاد کرده است.
هاشمی اظهار داشت: به برکت طرح تحول نظام سلامت 2 میلیون و 400 هزار نفر در سیستان و بلوچستان زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند که یک میلیون و 600 هزار نفر آنان روستایی و عشایر هستند که دولت به صورت رایگان برای آنان دفترچه بیمه سلامت صادر کرده است.
وی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در ساخت بیمارستان افزود: 2 بیمارستان 96 تختخوابی در سیستان و بلوچستان توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.
وی ادامه داد: حداکثر داشته بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان در گذشته بیمارستان های 10 تختخوابی سرپایی بود.
وی تصریح کرد: همزمان با توسعه نگاه دولت به ضرورت های بهداشتی و درمانی در سیستان وبلوچستان باورهای بخش خصوصی نیز در این استان ارتقا پیدا کرده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مجموع تخت های بیمارستانی قبل از دولت تدبیر و امید در سیستان و بلوچستان هزار و 700تخت بود که هم اینک هزار و 350 تخت جدید در حال افزوده شدن به آنهاست.
هاشمی تصریح کرد: ما امروز بسیار خوشحالیم که سرمایه پزشکان سیستان و بلوچستان دیگر از این استان خارج نمی شود.
وی تصریح کرد: امروز پزشکان ما در سیستان و بلوچستان به فکر خریدن سهام بیمارستان های تهران و یزد نیستند بلکه خودشان در این استان تبدیل به سهام فروش بیمارستان های خود شده اند و این برای ما بسیار ارزشمند است.
وی ادامه داد: تغییر نگاه خوبی در حوزه بهداشت و درمان در سیستان و بلوچستان به برکت دولت تدبیر و امید شکل گرفته است.

**نرخ جذب دانش آموزان بی سواد به کلاس های درس 90 برابر میانگین کشوری
**جذب 120 هزار بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دولت تدبیر و امید با اقدامات ارزشمند خود در حوزه آموزش و پرورش زمینه جذب 120 هزار بازمانده از تحصیل را در این استان فراهم کرده است.
هاشمی اظهار داشت: همچنین 75 هزار نفر بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان شناسایی شدند که زمینه تحصیل این افراد نیز در حال فراهم شدن است.
وی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان در بخش خیران مدرسه ساز توانست رتبه دوم کشوری را به دست آورد که قابل تقدیر است.
وی بیان کرد: براساس ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش، سیستان و بلوچستان در ساخت و ساز و جریان سازی توانسته نقش های بسیار زیادی را در کنار جذب بازماندگان از تحصیل ایفا کند.
وی ادامه داد: ارزیابی های ملی در عملکرد جذب بازماندگان از تحصیل در سیستان و بلوچستان تا کنون امیدوار کننده بوده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نرخ جذب دانش آموز بی سواد به کلاس درس در جهان یک درصد در ایران 2 دهم درصد اما در سیستان و بلوچستان چهار و نیم درصد یعنی 90 برابر متوسط کشوری است.
هاشمی اظهار داشت: این میزان جذب بازماندگان از تحصیل یک انفجاری در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان محسوب می شود که در دولت تدبیر و امید رقم خورده است.
وی تصریح کرد: این میزان جذب بازماندگان از تحصیل نشان از یک عزم راسخ و کار جمعی است که پشتوانه اش مردم هستند.
وی تاکید کرد: هیچ استانی در کشور در زمینه جذب بازماندگان از تحصیل نمی تواند خودش را با سیستان و بلوچستان مقایسه کند.
وی خاطر نشان کرد: در قبال این میزان جذب بازمانده از تحصیل 6 هزار معلم سر کلاس درس در سیستان و بلوچستان حاضر شدند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: امسال با بنیاد برکت به توافق رسیدیم تا 10 دستگاه اتوبوس برای ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی برای این تعداد از بازماندگان تحصیل خریداری کنیم.
هاشمی اظهار داشت: در تلاشیم تا با افزایش ظرفیت مراکز شبانه روزی و با برقراری سرویس مدارس تا 35 درصد ظرفیت این مراکز را برای جذب بیشتر بازماندگان از تحصیل که فاقد امکانات رفت و آمد به مدرسه هستند را فراهم کنیم.

**اجرای طرح 146 هزار هکتار آبیاری نوین برای مقابله با خشکسالی سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دولت تدبیر و امید برای مقابله با خشکسالی در این استان طرح 146 هزار هکتار آبیاری نوین را در حال اجرا دارد.
هاشمی اظهار داشت: خشکسالی های 20 سال اخیر در سیستان و بلوچستان و وابستگی آب کشاورزی شمال این استان به آورد رودخانه هیرمند، دولت را بر آن داشت تا طرح 146 هزار هکتار آبیاری نوین را اجرا کند.
وی بیان کرد: 100 هزار هکتار از زمین های کشاورزی جنوب سیستان و بلوچستان و 46 هزار هکتار از زمین های شمال این استان زیر پوشش آبیاری نوین می روند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه 100 هزار هکتار آبیاری نوین در جنوب سیستان و بلوچستان پراکنده است باید نخست زمین های آن یکپارچه سازی شود.
وی تاکید کرد: چنانچه کشاورزان به صورت انفرادی بخواهند زمین های خودشان را مجهز به آبیاری نوین کنند 85 درصد هزینه را دولت و تنها 15 درصد آن را خود کشاورز پرداخت می کند.
وی خاطر نشان کرد: به تمام روستاییان جنوب سیستان و بلوچستان اعلام شده چنانچه خودشان زمین هایشان را یکپارچه سازی کنند 15 درصد هزینه اجرای آبیاری نوین نیز از آنان دریافت نمی شود.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اجرای طرح آبیاری نوین با هدف افزایش تولید، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش سطح زیر کشت توسط دولت در این استان در حال انجام است.
هاشمی اظهار داشت: 24 درصد وابستگی کشاورزی سیستان و بلوچستان به قنوات است در حالی که میانگین وابستگی کشاورزان در کشور سه و نیم درصد است.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان هشت برابر سطح ملی به قنوات وابستگی دارد.
وی خاطر نشان کرد: احیای قنوات در سیستان و بلوچستان در اولویت قرار دارد و نخستین استانی هستیم که در این زمینه توانستیم ردیف بودجه ایجاد کنیم.
وی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه کشور برای احیای قنوات ردیف بودجه خاص ایجاد شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هفت هزار کنتور هوشمند برای نصب بر روی چاه ها در این استان تهیه شده است تا از این طریق بتوانیم میزان مصرف آب را مدیریت کنیم.
هاشمی اظهار داشت: برای نخستین بار در کشور بهره برداری از آبهای ژرف در سیستان و بلوچستان در دستور کار دولت قرار گرفت.
وی ادامه داد: 250 میلیارد ریال برای حفر یک حلقه چاه با عمق هزار متر برای دستیابی به آبهای ژرف در این استان در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: دستیابی به آبهای ژرف بخش عظیمی از دغدغه های مردم سیستان و بلوچستان را برای رسیدن به منابع آبی پایدار برطرف می کند.

** مهاجرت معکوس با اجرای طرح 46 هزار هکتار آبیاری نوین در دشت سیستان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اجرای طرح 46 هزار هکتار آبیاری نوین در دشت سیستان واقع در شمال این استان مهاجرت مردم را به این منطقه برعکس می کند.
هاشمی اظهار داشت: اجرای طرح 46 هزار هکتار آبیاری نوین در دشت سیستان علاوه بر ایجاد امید و نشاط سبب اشتغالزایی نیز برای مردم این منطقه شده است.
وی بیان کرد: هم اینک پیشرفت طرح 46 هزار هکتار آبیاری نوین در دشت سیستان بالای 50- 60 درصد است.
وی ادامه داد: 20 تا 25 هزار هکتار از 46 هزار هکتار آبیاری نوین دشت سیستان در 2 ماه آینده آماده تحویل به مردم می شود.
وی تصریح کرد: هم اینک تمام ایستگاههای پمپاژ آب برای جریان سازی شبکه ها نصب شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تنها دغدغه ما در اجرای طرح آبیاری نوین دشت سیستان تامین اعتبار برای برق آن بود که این مشکل نیز برطرف شده است.
هاشمی اظهار داشت: قرار شد برق منطقه ای سیستان و بلوچستان در کمترین زمان برق مورد نیاز ایستگاههای این طرح را تامین کند.
وی خاطر نشان کرد: برای تکمیل پروژه طرح 46 هزار هکتار آبیاری نوین 15 هزار میلیارد ریال (1500 میلیارد تومان) دیگر از دولت درخواست اعتبار شده است.
وی تاکید کرد: با تکمیل این طرح 75 تا 76 هزار خانوار از آب پایدار و مطمئن در منطقه سیستان برخوردار می شوند.
وی گفت: با اجرای طرح 46 هزار هکتاری آبیاری نوین راندمان دسترسی به آب از 35 درصد به 98 درصد ارتقا پیدا می کند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بزرگترین رویداد اشتغالزایی دولت تدبیر و امید با اجرای این طرح در دشت سیستان در حال رقم خوردن است.
هاشمی اظهار داشت: اجرای این طرح علاوه بر ارزش دادن به زمین های کشاورزی مهاجرت روستاییان را از شهرها برعکس می کند.

**اجرای نخستین مزرعه سه هزار هکتاری کشت گلخانه ای در چابهار
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نخستین مزرعه سه هزار هکتاری کشت گلخانه ای کشور در چابهار طرح ریزی شده است.
هاشمی اظهار داشت: با اجرای این طرح 30 میلیون مترمربع زمین در چابهار زیر کشت آبیاری نوین گلخانه ای می رود.
وی تصریح کرد: همچنین در این مزرعه بزرگ علاوه بر تولید برق، شرکت های بسته بندی، ساخت سردخانه و بازاریابی محصولات تولیدی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه تنها چهار درصد آب در سیستان و بلوچستان در بخش آشامیدنی مصرف می شود گفت: تغییر الگوی کشت در این استان با وجود خشکسالی های 20 ساله یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
وی بیان کرد: باید از منابع آب کشاورزی در سیستان و بلوچستان با اجرای طرح های آبیاری نوین توسط دولت و بخش خصوصی صیانت شود.
وی ادامه داد: تا زمانی که پا به عرصه آبیاری نوین نگذاریم نمی توانیم بحران خشکسالی را در سیستان و بلوچستان مدیریت کنیم.
وی تاکید کرد: با بودن بر روش های سنتی کشاورزی با این میزان بی آبی نمی توانیم به اهداف توسعه ای برسیم.
هاشمی اظهار داشت: کشاورزان سیستان و بلوچستان تجربه کردند که از یک گلخانه هزار و 200 متری بین 20تا 25 تن خیار می توانند برداشت کنند.

**اختصاص 18 هزار میلیارد ریال برای طرح های آب و برق سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: 18 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آب و برق این استان هزینه می شود که 620 میلیارد ریال آن مربوط به طرح های بخش آب است.
هاشمی ادامه داد: این میزان اعتبار تخصیص یافته به سیستان و بلوچستان توسط دولت تدبیر و امید در حالی رقم می خورد که بودجه 35 سال گذشته این استان تنها 9 هزار میلیارد تومان بوده است.
وی خاطر نشان کرد: تنها در بخش آب توانستیم 15 الی 18 درصد کل اعتبارات 35 ساله سیستان و بلوچستان را کارسازی کنیم.
وی تصریح کرد: برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید با دیپلماسی قوی دولت کمیسیون مشترک بین ایران و افغانستان ایجاد شد.
وی بیان کرد: کار دیپلماسی آب به منظور تامین حق آبه تالاب بین المللی هامون توسط دولت به طور جد در حال پیگیری است.

**اختصاص 2 هزار میلیارد ریال به حاشیه نشینی در سیستان و بلوچستان
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: براساس توافق انجام شده با مدیرعامل بنیاد برکت در جریان سفرش به این استان مقرر شد به هر میزان توانستیم بدهی دولت به این سازمان را دریافت کنیم به این استان اختصاص پیدا کند که در این رابطه 2هزار میلیارد ریال(200 میلیارد تومان) توانستیم تا کنون جذب کنیم.
هاشمی اظهار داشت: این میزان اعتبار قرار است در شهرستان های چابهار، زابل، ایرانشهر و زاهدان براساس میزان جمعیت حاشیه نشین در بخش های آموزش و پرورش، کانون های فرهنگی کودکان و نوجوانان و ورزش هزینه شود.
وی تصریح کرد: حاشیه نشینی حاصل فقدان منابع آب و زاییده فکر مدیرانی است که فکر توسعه ای به حق مردم نداشته اند.
وی بیان کرد: عناصر مختلفی در سیستان و بلوچستان سبب ترک دیار مردم از روستاها و هجوم به حاشیه شهرها شده است.

**سازمان توسعه سواحل مکران بهترین ظرفیت برای شکوفایی بنادر
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سازمان توسعه سواحل مکران جزء احکام دائمی قانون است و یکی از ماندگارترین سازمان ها برای توسعه کل سواحل مکران به حساب می آید.
هاشمی اظهار داشت: قبل از دولت تدبیر و امید به ظرفیت های دریا توجه نشده بود اما این دولت توجه ویژه ای به شکوفایی اقتصاد دریا دارد.
وی تصریح کرد: ایجاد سازمان توسعه سواحل مکران یعنی اراده ملی برای نو ساختن بنادر است.
وی ادامه داد: این سازمان سرمایه ای قوی برای فردای بهتر سواحل مکران از جاسک تا بندر گواتر چابهار است.
وی خاطر نشان کرد: سرمایه گذاران در سواحل مکران از معافیت هایی همچون معافیت های مناطق آزاد برخوردار می شوند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: یک هیات مدیره و مدیرعامل ملی و منطقه ای در سازمان توسعه سواحل مکران شکل می گیرد.
هاشمی اظهار داشت: نوع رفتار مناطق آزاد در سواحل مکران تعریف می شود تا همه تابع هیات مدیره این سازمان باشند.
وی تصریح کرد: این سازمان از رفتارهای جزیره ای جلوگیری می کند و فضاهای مناسبی را که متنوع باشد برای مردم و سرمایه گذاران به وجود می آورد.

**ارتقای ظرفیت بندر شهید بهشتی به هشت و نیم میلیون تن
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با اقدامات موثر دولت تدبیر و امید ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی از 2 و نیم میلیون تن به 8 و نیم میلیون تن ارتقا پیدا کرد.
هاشمی اظهار داشت: به برکت برجام توانستیم 2 محموله بزرگ تجهیزات توسعه ای بندر شهید بهشتی چابهار را از کشورهای آلمان و فنلاند خریداری و وارد این بندر کنیم.
وی تصریح کرد: اکنون سیستان و بلوچستان بهترین تجهیزات بندری را در مقایسه با سایر بنادر کشور در اختیار دارد.
وی بیان کرد: در این بندر به دنبال معافیت های بازرگانی و ایجاد خط کشتیرانی هستیم.
وی خاطر نشان کرد: این استان آماده است یک بخش از توان بندری چابهار را در اختیار افغانستان برای سرمایه گذاری قرار دهد.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: چنانچه منطقه آزاد سیستان ایجاد نشود برای ارتقای روابط تجاری با افغانستان یک بندر خشک در این منطقه ایجاد خواهیم کرد.
هاشمی اظهار داشت: تدبیر شده تا میان اتاق بازرگانی ایران، پاکستان، افغانستان و وزارت امورخارجه برای توسعه روابط با کشورهای همسایه روابط تنگاتنگی برقرار شود.
وی ادامه داد: وزارت امور خارجه برای ارتقای روابط تجاری با کشورهای همسایه باید با استانداری سیستان و بلوچستان همکاری داشته باشد.
وی تصریح کرد: جهت گیری کلان وزارت امورخارجه در دولت تدبیر و امید به توسعه روابط با کشورهای همسایه معطوف شده است.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه با کشورهای همسایه مشترکات فرهنگی و اجتماعی زیادی داریم بنابراین از این فرصت برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی باید نهایت استفاده را ببریم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان - میلک - سرخس نقش موثری در ارتقای روابط تجاری با افغانستان دارد.
هاشمی اظهار داشت: هندوستان نگاه خاصی به بندر چابهار و کشورهای عضو آیورا دارد که باید از این فرصت به بهترین شکل برای جذب سرمایه گذاران این کشور به چابهار استفاده کنیم.
وی ادامه داد: وقتی این نگاهها وجود دارد می توانیم اقیانوس هند را به یک اقیانوس اطلس دوم در منطقه تبدیل و از فرصت جمعیتی این اقیانوس به نفع خویش استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: راه عبور چین و هند به اروپا از ایران می گذرد و باید از این فرصت برای توسعه بندر چابهار نهایت استفاده را برد.
وی تاکید کرد: همگان بر این باورند که ایران امنیت کامل و دیپلماسی قویی دارد و می تواند دروازه های بزرگ خودش را به روی کشورهای منطقه باز کند.

**سیستان و بلوچستان رتبه سوم جذب سرمایه گذاری خارجی کشور را دارد
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان با همت مردم و تلاشها و اقدامات دولتمردان توانسته رتبه سوم جذب سرمایه گذاری های خارجی را در کشور به خود اختصاص دهد.
هاشمی اظهار داشت: تا کنون هزار و840 میلیون دلارسرمایه گذاری خارجی جذب سیستان وبلوچستان شده است.
وی بیان کرد: سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان در طول سال های 1358 تا 1392 فقط 90 هزار میلیارد ریال بود، در حالی که در طول چهار سال فعالیت دولت یازدهم 120 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در این استان انجام شده است.
وی تصریح کرد: قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سیستان و بلوچستان ما حتی شاهد یک سرمایه گذار خارجی در این استان نبوده ایم.
وی خاطر نشان کرد: تنها در میل نادر واقع در شمال سیستان و بلوچستان سه نیروگاه بادی 50 مگاواتی برق که حتی ایران نظیر آن را هم ندارد با سرمایه گذاری خارجی در حال ساخت است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: 300 تا 400 میلیون دلار میزان سرمایه گذاری نیروگاه بادی در میل نادر است.
هاشمی با اشاره به نشست اخیر خود با وزیر اقتصاد و دارایی اظهار داشت: در این دیدار درخواست شد 2 میلیارد دلار از 56 میلیارد دلار وام خارجی که ایران می گیرد برای تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان - میلک - سرخس اختصاص یابد که وزیر اقتصاد با آن موافقت کرد.
وی بیان کرد: همچنین در تلاشیم تا یک و نیم میلیارد دلار وامی که هندوستان با هدف سیستان و بلوچستان به ایران می دهد را برای تکمیل راه آهن چابهار جذب کنیم.


**فراهم شدن زیرساخت های گردشگری سیستان و بلوچستان در دولت تدبیر و امید
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دولت تدبیر و امید تمام زیرساخت های گردشگری را در این استان فراهم کرده است.
هاشمی اظهار داشت: ایجاد خط کشتیرانی مسقط - چابهار، ساخت باند دوم فرودگاه بین المللی زاهدان، فراهم کردن زمینه ساخت فرودگاه چابهار، ساخت مجتمع های بین راهی، راه اندازی قطار زاهدان - اصفهان و زاهدان - بم را از جمله مهمترین اقدامات در حوزه زیرساخت های گردشگری این استان ذکر کرد.
وی بیان کرد: معرفی سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ناشناخته ایرانیان با هدف تغییر نگاه به این استان انجام شد.
وی تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم نگاهها را به سیستان و بلوچستان تغییر دهیم باید با مردم سایر استانهای کشور ارتباط قوی ایجاد کنیم.
وی افزود: برای رفع بیگانگی مردم نسبت به یکدیگر بهترین راه توسعه ارتباطات است و ما در تلاشیم تا تغییر نگاه مردم را نسبت به سیستان و بلوچستان رقم بزنیم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بهبود زیرساخت های گردشگری در این استان برای جذب سرمایه گذاری و توسعه بسیار حائز اهمیت است.
هاشمی اظهار داشت: برای ساخت فرودگاه چابهار 2 هزار و 800 هکتار زمین در نظر گرفته شده و تمام موافقت نامه های آن نیز اخذ شده است.
وی بیان کرد: سند مالکیت فرودگاه چابهار در حال آماده شدن است تا مناقصه بین المللی برای ساخت این فرودگاه برگزار شود.
وی خاطر نشان کرد: سیستان و بلوچستان در کریدور هوایی منطقه ای قرار گرفته که برای ما بسیار ارزشمند است.
وی همچنین با اشاره به ثبت جهانی سه اثر فاخر سیستان و بلوچستان گفت: با جهانی شدن شهرسوخته، کویر لوت و سفال کلپورگان زمینه حضور گردشگران داخلی و خارجی به این استان فراهم شده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: توسعه زیرساخت های شهرسوخته، قلعه نو، قلعه ناصری، نخلستانها و باغاتی که می تواند برای گردشگران فضا ساز باشد مورد توجه دولت قرار دارد.
هاشمی اظهار داشت: وجود بندر چابهار و منطقه آزاد در سیستان و بلوچستان ظرفیت های خوب گردشگری را در این استان فراهم کرده است.
وی راه اندازی نخستین ایرلاین سیستان و بلوچستان به نام تفتان ایر را یکی از مهمترین اقدامات در زمینه فراهم کردن زیرساخت های گردشگری در این استان ذکر کرد.
وی ادامه داد: شرکت تفتان ایر هم اینک دارای 2 فروند هواپیماست که در تلاشیم تا 2 فروند هواپیمای دیگر نیز برای این شرکت خریداری کنیم.

**ایجاد فرصت های بی نظیر مرزی در دولت تدبیر و امید
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دولت تدبیر و امید در این استان فرصت های بی نظیری همچون افزایش پایانه ها و بازارچه های مرزی ایجاد کرده است.
هاشمی اظهار داشت: بازارچه های مرزی در سیستان و بلوچستان از 6 مورد به 11 بازارچه و پایانه های مرزی از 2 مورد به چهار مورد افزایش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: دولت تدبیر و امید دروازه های مرزی زیادی در سیستان و بلوچستان برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه ایجاد کرد که باید از این فرصت ها نهایت استفاده را برد.
وی بیان کرد: برای ارتقای تجارت مرزی اتفاقات بسیار خوبی در این استان شکل گرفته است.
وی تاکید کرد: زیرساخت های تجارت مرزی در سیستان و بلوچستان فراهم شده است.
وی با انتقاد از ساخت دیوار مرزی در سیستان و بلوچستان گفت: ساخت دیوار مرزی بیگانگی از مردمان و آشنا نبودن به ضرورت های تولید امنیت در زمان های متفاوت بوده است.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با کشورهای همسایه مشترکات بسیار زیادی داریم و باید از این ظرفیت ها به بهترین نحو برای تولید امنیت استفاده کنیم.
هاشمی اظهار داشت: دیوار مرزی بی اعتمادی نسبت به همسایگان ایجاد می کند.
وی خاطر نشان کرد: ساخت دیوار مرزی یک خطایی از سوی مدیران وقت بوده است.
وی بیان کرد: محصور کردن خویش نتیجه ای جز محرومیت در ارتباط، محصول دیگری ندارد.
وی افزود: رمز توسعه نیافتگی در عدم توسعه نیافتگی ارتباطات است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت و 187 هزار و 502 کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر 51 درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.
این استان دارای 19 شهرستان است و افزون بر 1300 کیلومتر مرز زمینی با کشورهای افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.
3213**6081 خبرنگار: اکبر نوری **انتشار دهنده: حیدر سرایانی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۸۰۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رادیو باسابقه‌ترین رسانه در صداوسیمای سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، چهارم اردیبهشت ماه سالروز تاسیس رادیو ست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • امدادرسانی آتش‌نشانان به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • ببینید | ناگفته‌های دردناک و تلخ زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!
  • تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف سال ۱۴۰۲ راه و شهرسازی شمال سیستان و بلوچستان در ساخت بزرگراه
  • هشدار نارنجی هواشناسی در سیستان و بلوچستان
  • رادیو باسابقه‌ترین رسانه در صداوسیمای سیستان و بلوچستان
  • تاکید ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بر نقش مردم در توسعه
  • برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف ساخت بزرگراه در سیستان و بلوچستان
  • امام جمعه زاهدان: برای حق‌آبه سیستان آن‌گونه که باید کار نشد
  • طرح توسعه شبکه فیبر نوری در سیستان و بلوچستان